Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God dag i luken

 

Jeg har lenge grublet over dette lille prosjekt, og har endelig okønomi til å gjennomføre det, dog jeg trenger litt hjelp fra dere "utenforstående".

 

Nr. 1: Jeg har ingen steder å uploade bilder. Dette er hovedproblemet mitt :p

 

Nr. 2: Liiiitt dårlige tekniske kunnskaper; lodding og "lette" elektroniske utfordringer går - såvidt.

 

Jeg har forhørt meg litt rundt, og fant ut at naturfaglæreren min, og sløydlæreren min skal "slenge inn" en hjelpende hånd.

 

Jo, da det er sagt, er det vel på tide å fortelle om det kommende prosjektet.

 

Hovedkriteriene for denne PC-en er at den skal være liten - veldig liten. Surfende rundt på Komplett.no fant jeg et snertent lite hovedkort, som faktisk bare målte 17x17 cm. "Wow". Kortet er av typen VIA EPIA M10000.

Da det er sagt, er det vel viktig å si at jeg ikke har tanke på ytelse da jeg bygger denne PC-en. Den kommer trolig til å kjøre Linux av en eller annen sort, så jeg trenger ingen tilbakemeldinger på at "dette kortet yter dårlig". Grunnen til at jeg valgte dette kortet sa jeg vel forsåvidt ovenfor: det er lite! Videre kunne jeg tenke meg en Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB-brikke til hovedkortet.

I og med at det lille prosjektet kommer til å bli brukt som server, trenger jeg en stor harddisk. Valget blir da egentlig ikke så vanskelig; god ytelse, liten støy og masse plass = Seagate. Jeg har plukket ut Seagate Barracuda 7200.7 160GB IDE 8MB . Påmontert skal jeg ha en Zalman drevkjøler, som etter erfaring demper støyen betraktelig. Det er enda uklart hvilken strømforsyning jeg skal ha, men kom gjerne med forslag eller synspunkter underveis.

 

Moving on - Kabbinettet:

I mitt (til tider ustabile) hode, hadde jeg forestilt meg en liten, rolig sak i aluminium, med sider i plexi. Jeg har laget noen skisser, men som jeg nevnte som problem nr. 1, har jeg ikke mulighet til å uploade bilder. Om noen kunne hjulpet meg md dette, etv. lånt ut en server e.l., hadde dette vært supert.

Jeg har anskaffet litt materialer, uten at jeg skal gå nærmere inn på dette nå uten bilder.

 

Ja, da er det vel bare å ønske meg selv lykke til :p

 

P.S. updates vil komme hyppig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ettersom du har en online mailadresse har du vel online hjemmesideplass også?

 

riper i aluminium pusses lett bort når du er ferdig med arbeidet (får er slags "børstet stål"-look). i teorien i hvertfall. husk å kjøp riktig hk. tror det beste (kommer ann på hva du trenger) heter M10000.

 

feks CL10000 har byttet ut TV-ut med enda en nettverksport. altså best for de som trenger en brannmur/server.

Lenke til kommentar

"SODIMM RAM slot" står det på sida...

Tipper at det er samme ram type som bærbare..

Plukka sund og satte sammen en bærbar for en uke siden ca, ram sloten så omtrent slik ut...

 

"We're not entirely sure how the board is powered yet."

Var akkurat det jeg satt å lurte på...

Gøy hvis det blir en rail slik at man slipper psu ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...