Gå til innhold

Platespiller med kompromiss.


Anbefalte innlegg

Skulle hatt tak en platespiller.

Usikker på hvilke specs jeg skal se etter osv.

Den må kunne spille store og små plater (to hastigheter).

 

TV2 hadde visstnok hatt en test i dag, uten at jeg finner den, og i det hele tatt stoler på dem.

 

Noen som har kunnskap på feltet, og kan gi meg noen alternativer og anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alt annet i livet, så er det en ting som stort sett avgjør hva som kan anbefales - 

 

Budget ligger på...?

Så sant, så sant.

Den er ikke til en direkte audiofil person (min mormor er faktisk ikke like gal som noen her inne  :tease: ).

Så pris spiller størst rolle her, og da i det laveste eller lavere sjiktet. Hun har en Sony PS-LX100 som fulgte med på lasset i sin tid, har ikke peiling på om dette er kvalitet eller ikke.

 

 

Må nesten vite budsjett.

En platespiller kan koste alt fra 1000-100.000+

 

Helst litt mindre enn 100k. Spent på hvor mye du har brukt.

Takker.

 

 

 

 

***********

Det skal forresten nevnes at i skrivende stund prøver jeg fikse den nevnte Sony'en.

Problemet ser ut til å være motoren som driver beltet. Den lager en forferdelig hylelyd, og jeg er usikker på om det lar seg gjøre å få den til å holde fred...

Lenke til kommentar

Den er ikke til en direkte audiofil person (min mormor er faktisk ikke like gal som noen her inne  :tease: ).

Så pris spiller størst rolle her, og da i det laveste eller lavere sjiktet. Hun har en Sony PS-LX100 som fulgte med på lasset i sin tid, har ikke peiling på om dette er kvalitet eller ikke.

Skal det være billig, så kan dere gå jo for Sony PS-LX300USB. Eller hvis mormor sitter med gamle 78-plater ("stenkaker") så er TEAC TN-100 et greit og ganske rimelig alternativ.

Lenke til kommentar

 

Den er ikke til en direkte audiofil person (min mormor er faktisk ikke like gal som noen her inne  :tease: ).

Så pris spiller størst rolle her, og da i det laveste eller lavere sjiktet. Hun har en Sony PS-LX100 som fulgte med på lasset i sin tid, har ikke peiling på om dette er kvalitet eller ikke.

Skal det være billig, så kan dere gå jo for Sony PS-LX300USB. Eller hvis mormor sitter med gamle 78-plater ("stenkaker") så er TEAC TN-100 et greit og ganske rimelig alternativ.

Tusen takk for svar. Den PS-LX300'n er USB, og faller bort. Men kanskje den TEAC TN-100 hadde vært noe. Om hun har stenkaker er jeg usikker på? Min kunnskap stopper omtrent ved at jeg vet at det finnes små og store plater. Dog finnes det en gammel spiller som ser ut til å gå i arv  :dribble:  som jeg stadig får høre er veeeeldig u-kompatibel med "nye plater". Noe voks greier? Ser jeg en sammenheng med voks og stenkaker?

 

Forøvrig ble jeg kvitt hylingen fra motoren enn så lenge. Så nå svinger det i blokkleiligheten der oppe  :dremel:

Lenke til kommentar

 

 

Den er ikke til en direkte audiofil person (min mormor er faktisk ikke like gal som noen her inne  :tease: ).

Så pris spiller størst rolle her, og da i det laveste eller lavere sjiktet. Hun har en Sony PS-LX100 som fulgte med på lasset i sin tid, har ikke peiling på om dette er kvalitet eller ikke.

Skal det være billig, så kan dere gå jo for Sony PS-LX300USB. Eller hvis mormor sitter med gamle 78-plater ("stenkaker") så er TEAC TN-100 et greit og ganske rimelig alternativ.

Tusen takk for svar. Den PS-LX300'n er USB, og faller bort. Men kanskje den TEAC TN-100 hadde vært noe. Om hun har stenkaker er jeg usikker på? Min kunnskap stopper omtrent ved at jeg vet at det finnes små og store plater. Dog finnes det en gammel spiller som ser ut til å gå i arv  :dribble:  som jeg stadig får høre er veeeeldig u-kompatibel med "nye plater". Noe voks greier? Ser jeg en sammenheng med voks og stenkaker?

 

Forøvrig ble jeg kvitt hylingen fra motoren enn så lenge. Så nå svinger det i blokkleiligheten der oppe  :dremel:

Fint å fikse ting selv. :thumbup:

 

Du kan selvfølgelig bruke PS-LX300USB også. Den har analog utgang (for RCA) i tillegg til USB.

Lenke til kommentar

78-platene (steinkakene - 78 omdreiningerpr min (sånn ca)) hadde en annen profil på stiften (nålen på pickupen). 

 

Spillerne som skulle spille både 78-plager og 33/45-plater (til og med 16 2/3) hadde gjerne en vendbar nål med forskjellig stift på hver side.

 

Ole

 

Jeg vet at gamle spillere hadde egne/vendbare stifter til 78-plater, men det er det veeeeldig lenge siden har blitt solgt. Jeg forventer at de moderene spillerne som oppgis at de kan spille 78 rpm har en stift som kan spille stenkaker. Men om lyden blir dårligere eller slitasjen blir større er jo en mulighet (som jeg ikke vet noe mer om).

Lenke til kommentar

78-platene (steinkakene - 78 omdreiningerpr min (sånn ca)) hadde en annen profil på stiften (nålen på pickupen). 

 

Spillerne som skulle spille både 78-plager og 33/45-plater (til og med 16 2/3) hadde gjerne en vendbar nål med forskjellig stift på hver side.

 

Ole

Akkurat, denne gamle som faktisk ser mest ut som en middels stor koffert bruker trolig disse da. Forhåpentligvis er den bombesikker. Er noe mer usikker på om jeg hadde åpnet den uten videre kjennskap til mekanikken.

 

 

 

 

Den er ikke til en direkte audiofil person (min mormor er faktisk ikke like gal som noen her inne  :tease: ).

Så pris spiller størst rolle her, og da i det laveste eller lavere sjiktet. Hun har en Sony PS-LX100 som fulgte med på lasset i sin tid, har ikke peiling på om dette er kvalitet eller ikke.

Skal det være billig, så kan dere gå jo for Sony PS-LX300USB. Eller hvis mormor sitter med gamle 78-plater ("stenkaker") så er TEAC TN-100 et greit og ganske rimelig alternativ.

Tusen takk for svar. Den PS-LX300'n er USB, og faller bort. Men kanskje den TEAC TN-100 hadde vært noe. Om hun har stenkaker er jeg usikker på? Min kunnskap stopper omtrent ved at jeg vet at det finnes små og store plater. Dog finnes det en gammel spiller som ser ut til å gå i arv  :dribble:  som jeg stadig får høre er veeeeldig u-kompatibel med "nye plater". Noe voks greier? Ser jeg en sammenheng med voks og stenkaker?

 

Forøvrig ble jeg kvitt hylingen fra motoren enn så lenge. Så nå svinger det i blokkleiligheten der oppe  :dremel:

Fint å fikse ting selv. :thumbup:

 

Du kan selvfølgelig bruke PS-LX300USB også. Den har analog utgang (for RCA) i tillegg til USB.

 

Ålreit da :wee: Så bare kjapt over elkjøp sine oppgitte specs og fant kun USB tilkobling. Men om den duger så blir det kanskje noe sånn billig greier om det skulle bli nødvendig.

 

thx.

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Den Sonyen er sikkert helt grei, men den er jo veldig rimelig, er fort sånn at du får det du betaler for.

Jeg ville helt klart heller lagt litt mer penger i det.

 

EDIT; Glem tipset mitt, den spiller kun vanlig hastighet, ikke singel. 

 

 

Må nesten vite budsjett.

En platespiller kan koste alt fra 1000-100.000+

 

Helst litt mindre enn 100k. Spent på hvor mye du har brukt.

Godt spørsmål egentlig. Jeg kjøper stort sett på tilbud eller brukt. Nypris er det vel nære 15k. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Den Sonyen er sikkert helt grei, men den er jo veldig rimelig, er fort sånn at du får det du betaler for.

Jeg ville helt klart heller lagt litt mer penger i det.

 

EDIT; Glem tipset mitt, den spiller kun vanlig hastighet, ikke singel.

Hva mener du med "kun vanlig hastighet"? Sony-spilleren kan spille både 33 1/3 rpm og 45 rpm, og da funger det fett med både LP og singler.

 

En SL-1200 som du foreslår er i utgangspunktet en flott spiller, men dette ser ut som et slitent eksemplar (som kanskje har fått litt juling). Hva trenger egentlig en ikke-audiofil mormor som skal skifte ut en sliten Sony PS-LX100?

Lenke til kommentar

Jeg tipset egentlig om en Rega, den har kun en hastighet.

 

Det står at SL-1200 spilleren er teknisk i orden, så regner med det bare er kosmetisk. 

Men frister kanskje ikke så mye da, forstålig det.

 

Man trenger vel strengt tatt ikke mye, men det er jo fint å først handle noe av kvalitet. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...