Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sett karakter (Føler jeg fikk ufortjent karakter av lærer)!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går første året på vgs, og hadde min første innlevering i norsk. Oppgaven var å skrive et leserinnlegg med et aktuelt tema. Kunne du/dere sett gjennom og gitt en karakter basert på deres meninger? Vil bare være sikker på at karakteren jeg fikk var rettferdig:)

 

Perfekt er aldri bra nok

Tykk eller tynn, hvem er du til å dømme! I dag sliter ungdommer emosjonelt med å prøve og opprettholde verdens kroppsidealer, hvor barn ned til 13 års alderen tar seg en joggetur for å se «bra» ut. Hva skjedde med å være et barn å «leve» livet? Vi har så stort fokus på våre egne kropper at det preger enkelte psykisk. Hvordan vet vi det, jo, gutter vil ikke skifte foran de andre i gymmen og vil unngå det, og det samme gjelder jentene. Ikke bare det, men flere «sulter» seg i hjel og tvinger seg selv til å kaste opp, alt for å se bra ut og kunne føle at de passer inn. Beklager for at jeg ikke har «six packen» du ønsker, eller at jenta ved siden av deg ikke har den tynne magen, de store hoftene og alt det tullet vi dør for. Vil vi fortsette å slite hverandre mentalt ut eller skal vi gjøre en stopp på dette kroppspresset?

 

Ikke oppfatt meg feil, å være sunn og frisk er supert det, men når man trener og går på diett i en alder av 16 for å se bra ut mener jeg det begynner å bli litt feil her. Noen vil nekte faktumet at man trener for å oppnå den «perfekte» kroppen, og unnskylder seg med å si «jeg gjør det for meg selv». I all grad er det helt sikkert sant, men hvorfor må det alltids være muskler for guttene, og timeglassfigur for jentene. Fordi vi mennesker kritiserer alt og alle rundt oss, og nå går vi gjennom en fase hvor å se veltrent ut er en status. Dette kan vi takke sosiale medier for, som får frem klart at syltynne jenter med store former og veltrente gutter er den nye trenden.

 

Dette påvirker oss unge skikkelig! Som en ungdom kan jeg avklare at kroppspress blant unge er utrolig stort og preger oss veldig. Jeg er selv en ungdom som ønsket jeg hadde den «perfekte» kroppen, men jeg velger å være fornøyd med meg selv. For all dette kroppspresset fører til skulk i gymtimene vår, selvproblemer, spiseforstyrrelser og hindrer mange fra å være seg selv. Hvor lang tid skal det ta før vi gjør noe med dette presset?

 

Jeg er lei av å høre at jeg burde starte å trene. Jeg er så lei av å prøve og tilfredsstille samfunnets krav. For sannheten er at den «perfekte» kroppen vil alltid være i forandring. Ja du kan oppnå kroppsidealet som er for momentet, men det forandrer seg hele tiden. Definisjonen på perfekt vil aldri ha et fasit, så hvorfor streve for å oppnå nå som er konstant i forandring. Du må bare innse og være fornøyd med det du har, selv om det er veldig klisje så er alle perfekte på sin egne måter.

 

Kroppspresset blant unge er stort og det er hovedsakelig på grunn av sosiale medier. Istedenfor å streve for å se ut som andre vil at du skal se ut, vær fornøyd med deg selv først. Vi må komme sammen som en enhet og skape den nye trenden «du selv skaper perfeksjonisme». Vi får bare goder av å stå imot kroppspress. Kjære ungdommer, kom i det minste sammen og vær akseptable ovenfor hverandre. Ikke gjør hverandre ukomfortable eller kritiser andre for deres kropp. Gjør dagen for mange ungdommer som står ovenfor kroppspress lettere. Alle vil bare føle seg bra nok!

 

Kroppspresset ungdom (16)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gitt deg en tre-er. Du har relativt god flyt i teksten, men det er svært mange grammatiske feil i den. Noe av det er slurv som kan rettes ved å lese gjennom teksten en ekstra gang før innlevering, men mye er rett og slett manglende kompetanse. Du får frem meningen din, men det blir litt klønete – og er heller ikke særlig originalt. En solid tre-er, men likevel ikke i nærheten av en firer.

Lenke til kommentar

Jeg klarer nesten ikke å lese det uten å konsentrere meg veldig. Du har ikke særlig god flyt i teksten, du har snodige formuleringer (som for eksempel denne: "Kjære ungdommer, kom i det minste sammen og vær akseptable ovenfor hverandre") og du må virkelig øve på og/å.

 

Jeg hadde gitt deg 2 og tilbakemeldingen "Her er det stort forbedringspotensial".

Lenke til kommentar

Jeg synes også du kunne godt litt dypere inn i problemstillingen. Det er mange ting man kan skrive om løsninger og grunner for presset om den perfekte kroppen. Skrivefeil har andre påpekt allerede.

Men jeg vil også si noe positivt, for du har fått en del kritikk over. Det virker som du liker å skrive, og er veldig engasjert. I tillegg bryr du deg om karakterer og vil forbedre deg, noe som er en svært god start. 

Jeg synes den beste måten å lære norsk på som barn var å lese bøker. Mange bøker! De var jo spennende også. Til slutt skrev jeg helt feilfrie tekster på ungdomsskolen. Det var deilig å få igjen en tekst uten en eneste rød strek. Og det uten å ha lest noe grammatikk-lære, det var kjedelig..
Dessverre har jeg ikke lest skjønnlitteratur på mange år nå, og norskkunnskapene begynner å bli dårligere.

En strategi for å få bedre karakterer er å be læreren om hjelp. Kanskje læreren kan gå gjennom og/å med deg. Det vil også forbedre inntrykket av deg som elev. Dette er starten av skoleåret og du vil nok bare bli bedre og bedre!

Edit: det var jo ikke så mange og/å-feil, egentlig, bare skrev det siden noen andre kommenterte det. Virker som du egentlig kan det.  "Hva skjedde med å være et barn å «leve» livet? " Den er feil, det skal være og, men litt tricky. Jeg hadde skrevet det om til "Hva skjedde med å være et barn? Hva skjedde med det å leve livet?" for å gjøre det enkelt for leseren.

Stå på.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Jeg synes også du kunne godt litt dypere inn i problemstillingen. Det er mange ting man kan skrive om løsninger og grunner for presset om den perfekte kroppen. Skrivefeil har andre påpekt allerede.

 

Men jeg vil også si noe positivt, for du har fått en del kritikk over. Det virker som du liker å skrive, og er veldig engasjert. I tillegg bryr du deg om karakterer og vil forbedre deg, noe som er en svært god start. 

 

Jeg synes den beste måten å lære norsk på som barn var å lese bøker. Mange bøker! De var jo spennende også. Til slutt skrev jeg helt feilfrie tekster på ungdomsskolen. Det var deilig å få igjen en tekst uten en eneste rød strek. Og det uten å ha lest noe grammatikk-lære, det var kjedelig..

Dessverre har jeg ikke lest skjønnlitteratur på mange år nå, og norskkunnskapene begynner å bli dårligere.

 

En strategi for å få bedre karakterer er å be læreren om hjelp. Kanskje læreren kan gå gjennom og/å med deg. Det vil også forbedre inntrykket av deg som elev. Dette er starten av skoleåret og du vil nok bare bli bedre og bedre!

 

Stå på.

U make me cry ahahah. Skal stå på og gjøre det beste ut av situasjonen!

Lenke til kommentar

Du er innom flere spennende vinklinger, men tror nok at teksten oppfattes som litt rotete fordi du hopper frem og tilbake mellom vinklingene. Du skriver om:

- psykisk helse (ungdom sliter emosjonelt, spiseforstyrrelser, dårlig atferd som skulk, og tanker om egen kropp og hva som er "bra nok")

- kroppspress i sosiale medier

- kroppspress blant venner og jevnaldrende 

- kroppspress generelt i samfunnet og gjennom tidene

- hva som er sett på som en "bra" kropp

- konsekvenser av perfeksjonisme

- hva kan man gjøre med problemet

 

Jeg tror hvis du leser gjennom teksten din flere ganger og prøver å markere de forskjellige delene som "hører sammen", og prøver å klippe dem sammen i egne avsnitt, så ser du fort at du skriver det samme flere ganger, men på forskjellige måter :) .

 

Tommel opp for å skrive her og prøve å forbedre deg! :)

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter teksten som "masende" og ikke opplysende, det minner mer om en appell. 

Den er helt ok eller grei men kunne gjerne gått mer i dybden. 

Relevante spørsmål kan være:
Hvordan var det før?
Hadde våre foreldre samme opplevelse?
Er dette spesielt for vår kultur?
Hvor kommer presset fra?
Når begynte mennesker å sminke seg?


Du kunne også argumentert at personer som er fornøyd med egen kropp ikke bruker like mye penger på proteinpulver/hair-extensions, sminke, hårfarging, operasjoner osv som personer som er misfornøyd med egen kropp.
 

Barn og unge er de letteste å påvirke og foreldrene har penger.

Altså dess mer misfornøyd du er med deg selv dess mer penger vil du bruke for å forsøke å "fikse" det. 

 

 

Se gjerne videoen nedenfor så ser du hvor ille det er blitt, de bruker timevis i Photoshop på etterbehandling av bilder slik at pene mennesker skal føle seg stygge når de ser en i realiteten mindre pen modell.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Jeg oppfatter teksten som "masende" og ikke opplysende, det minner mer om en appell. 

Og det er nøyaktig hva den skal være. Oppgava var: "å skrive et leserinnlegg med et aktuelt tema".

 

Da er sjangeren ikke skivebom, problemet er at det ikke er en spesielt bra tekst.

 

En setning nevner sosiale medier som årsak, men en forklaring eller begrunnelse mangler.

 

Noen av resonnementene burde være sløyfet. Du gir ikke opp utdannelsen fordi du ikke klarte perfekt 6 eller A i snitt, du gjør så godt du kan, det er ofte godt nok.

 

Det nevnes også at forfatter er lei av å høre om trening, det er ikke vits i for en perfekt kropp er uoppnåelig uansett resonneres det.

Trening og kosthold er viktig for helsen og helsen er det viktigste i livet ditt.

Kaster du bort helsen kaster du også bort livet.

 

 

Når alt det er sagt så er ikke rettskrivingen så ille og jeg tror forfatter har potensiale til langt mer givende tekster :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hei! Jeg går første året på vgs, og hadde min første innlevering i norsk. Oppgaven var å skrive et leserinnlegg med et aktuelt tema. Kunne du/dere sett gjennom og gitt en karakter basert på deres meninger? Vil bare være sikker på at karakteren jeg fikk var rettferdig:)

 

 

Kroppspresset ungdom (16)

 

Jeg vil si at selve innholdet er bra nok til en 4. Den har både innhold, observasjon, interesse og betydelige poeng. Når man tar med alle skrivefeilene og grammatikkfeilene, slik en Norsklærer gjør, landet det nok på 3, eller 3+ kan jeg tenke meg.

 

Så hva fikk du da? :)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vanskelig å sette karakter uten å se vurderingskriteriene læreren la til grunn, men enig i mye som er sagt. En del grammatikkfeil, og rimelig rotete tekst hvor du hopper mellom poengene dine mye. Ikke spesielt enkel tekst å lese. I tillegg er det et par steder hvor teksten er veldig lite idiomatisk skrevet, 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...