Gå til innhold

Facebook Messenger lar deg kryptere samtaler - dette må du gjøre


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Er det noen som snakker om noe hemmelig på FB? Alternativt: hvis du har noe å viktig å meddele, ville du da velge FB?

 

Edit: når jeg tenker meg om så vet jeg at Telenor sjekket innhold i alle SMS på nittitallet. De sa det aldri direkte, men du skjønte det av måten de markedsførte seg på...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Er det noen som snakker om noe hemmelig på FB? Alternativt: hvis du har noe å viktig å meddele, ville du da velge FB?

 

Edit: når jeg tenker meg om så vet jeg at Telenor sjekket innhold i alle SMS på nittitallet. De sa det aldri direkte, men du skjønte det av måten de markedsførte seg på...

 

SMS er og blir "enkelt" å få tilgang til, både for "hackere" og statlige aktører rundt om i verden. Draft NIST SP800-63B i USA sier eksplisitt at SMS ikke bør benyttes lengre til sterk autentisering pga de velkjente mulighetene for avlytting og misbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som snakker om noe hemmelig på FB? Alternativt: hvis du har noe å viktig å meddele, ville du da velge FB?

 

Edit: når jeg tenker meg om så vet jeg at Telenor sjekket innhold i alle SMS på nittitallet. De sa det aldri direkte, men du skjønte det av måten de markedsførte seg på...

 

Hehe.... det gjør meg litt nysgjerrig på hva det var Telenor sa i sin markedsføring på 90-tallet, og som gjorde at du kunne avlede at de "sjekket innhold i alle SMS". ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du kunne legge inn en kode først i tekstmeldingen, f.eks. /h som anga at meldingen skulle sendes anonymt. For å tilby dette måtte de jo lese meldingen, de tre første tegnene i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Er det noen som snakker om noe hemmelig på FB? Alternativt: hvis du har noe å viktig å meddele, ville du da velge FB?

 

Signal protokollen (tidl. TextSecure Protocol) som de bruker er i hvert fall regnet for å være svært sikker. Enda bedre er selvfølgelig de som kryperer 'by default' med Signal protocol, som Signal App og WhatsApp. Men at Google Allo og FB' Messenger nå implementerer dette som en mulighet er et stort skritt i riktig retning.

 

Samtidig så synes jeg det er ganske feigt av dem å ikke implementere det slik at ende til ende krypteringen alltid er på. Men de har vel fått kalde føtter etter det en så med Apple og iMessage i våres. Og etter at Facebook implementerte Signal protokollen i WhatsApp i fjor, så opplevde de i Brasil store bøter, en toppleder i selskapet som ble fengslet, stenging av appen i flere dager, osv - og til slutt rettssak for å få ut brukerinformasjon. Men når de ikke lenger sitter på dette så er det vanskelig... heldigvis.

 

Det finnes endel alternativer. Men flere av dem har ikke åpen kildekode (Telegram, iMessage, ect). Noen er ganske enkelt ikke sikre nok (ChatSecure sine problemer ved bruk av flere ulike protokoller), osv. En kan også sette opp ende til ende kryptering selv - men da blir plutselig brukerne det største sikkerhetshullet. Har man peiling, og har muligheten til å utveksle nøkler ansikt til ansikt - så finnes det lite som er tryggere. Men svært lite praktisk i bruk... Tekstmeldinger er ikke vits å nevne en gang når det kommer til sikkerhet.
Endret av blured
Lenke til kommentar

Du kunne legge inn en kode først i tekstmeldingen, f.eks. /h som anga at meldingen skulle sendes anonymt. For å tilby dette måtte de jo lese meldingen, de tre første tegnene i hvert fall. 

 

 

Det satt ikke folk i Telenor og leste meldingene som kom inn, og skrudde på "anonym" hvis de så en /h i begynnelsen.

 

Ellers: samtlige ledd i kjeden som håndterer bytes mellom endepunktene "leser" jo hver eneste byte sånn sett, men det betyr ikke annet enn at bytene flyttes. Og hvis ett eller annet flagg blir satt på bakgrunn av ett eller annet bitmønster, betyr ikke det at hele innholdet i forsendelsen har blitt "lest" på noen måte som gir mening å beskrive som "lest" i dagligtale.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen \ forskjellen på https og "kryptering i appen" begge deler kan leses av myndigheter likevel.. spill på ord for å få tillit av brukerene,,, 900 millioner idiotiske brukere som faktisk biter på kroken..

Død til micro$nuffers, fb, alt amerikansk kapitalistisk tøv.

-aldri hatt fb-

 

HTTPS krypterer trafikk mellom din enhet og facbook sin webserver, denne nye løsningen krypterer meldingen fra din enhet til mottaker sin enhet, dvs at meldingen ikke blir behandlet ukryptert av servere internt hos facebook og hvis mottakeren ikke bruker https vil meldingen fortsatt være kryptert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Signal er vel den teknologien Snowden anbefaler på det sterkeste, man får den nå i messenger, men den finnes også som en app til telefoner/nettbrett. Ved bruk av appen så er man avlyttningsfri etter hva jeg har forstått. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...