Gå til innhold

Bør vi legalisere rusmidler, og hvilke?


  

48 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler (eller ingen) bør vi legalisere/holde lovlige?

    • Cannabis
      24
    • Psilocybin/Fleinsopp
      17
    • LSD
      12
    • MDMA/Ecstasy
      13
    • DMT
      7
    • Khat
      15
    • GHB
      3
    • Alkohol
      21
    • Tobakk/Nikotin
      19
    • Heroin
      3
    • Crack
      3
    • Kokain
      4
    • "Svak" Amfetamin (slik som Ritalin)
      6
    • Metamfetamin
      3
    • Morfin
      5
    • Opium (ikke like potent om morfin, heroin, osv...)
      5
    • Alle bør legaliseres
      11
    • Alle som ikke øker risikoen for at brukeren skader andre bør legaliseres
      15
    • Alle bør dekriminaliseres
      20
    • Ingen
      4


Anbefalte innlegg

 

Vet du noe som helst om heroin? Dette er umiddelbare effekter, påstår du virkelig at heroin ikke har potensielle bieffekter som kvalme, mindre apetitt, oppkast, endringer i blodtrykk og hjerterytme osv? Det er ikke ofte jeg står på siden som argumenterer for at heroin er verre enn folk tror, vanligvis er det motsatt, men du virker til å ha en i overkant optimistisk (eller lite realistisk) holdning til det.

 

AtW

Jeg påstår ikke det. Har faktisk lest et sted en gang at man kan bli kvalm og slikt. Appetitten går ned under rusen, i likhet med de fleste andre rusmidlene her.

 

Blodtrykk og hjerterytme endrer seg også, altså blir lavere. Det er ikke en bivirkning, men en primærvirkning av stoffet. Dette er også det som skjer når man tar overdose, at kroppen stopper opp.

 

Alt er relativt. Heroin kan være livsfarlig i for stor dose, men flere av stoffene du argumenterer for at er farligere enn heroin, kan føre til hjerneskade som følge av vanlig bruk.

 

 

Så hvorfor framstiller du det med viljke som forstoppelse er den eneste bivirkningen? Det er ganske uærlig argumentasjon du driver med der.

 

Det er ikke en bivirkning? Folk tar det for å bli rusa, ikke for å få ned hjerterytmen.

 

Som feks?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blodtrykk og hjerterytme endrer seg også, altså blir lavere. Det er ikke en bivirkning(adverse effect), men en primærvirkning av stoffet. Dette er også det som skjer når man tar overdose, at kroppen stopper opp.

 

Yep, kan sammenlignes med hvordan nikotin øker blodtrykk og hjerterytme.

 

Men altså.. dere har sikkert hørt om morphine? Folk med store smerter blir gitt dette på sykehus, konene våre blir tilbudt dråget når de føder barna våre og er navnet på heroin etter at stoffet entrer hjernen. I legemiddelindustrien i statene iallefall så fremstilles det en drøss med sterke smertestillende som selges på resept. Folk dytter det det i seg som om de ikke hadde en dritt av respekt for avhengigheten eller den selvdestruktive effekten avhengigheten har på folk, alle har vel sett hvordan mennesker blir når jaget tar helt overhånd? Før iallefall så var plata som en samling fra the walking dead. -.- Det er som sagt ikke så skadelig på kroppen men det er heller ikke noe folk bør kødde med, er man hooked så er man så godt som ferdig.

 

Det sykeste er hvordan USA har løst problemet >.<

 

Opioid medications that are prescribed for the treatment of pain, such as Oxycontin®, Vicodin®, and Demerol®, have dramatically increased in recent years. For example, unintentional poisoning deaths from prescription opioids quadrupled from 1999 to 2010 and now outnumber those from heroin and cocaine combined.20

 

People often assume prescription pain relievers are safer than illicit drugs because they are medically prescribed; however, when these drugs are taken for reasons or in ways or amounts not intended by a doctor, or taken by someone other than the person for whom they are prescribed, they can result in severe adverse health effects including addiction, overdose, and death.

 

https://www.drugabuse.gov/publications/research-reports/heroin/how-heroin-linked-to-prescription-drug-abuse

 

Da snakker vi, når det blir en egen industri som livnærer seg på å produsere og fordele poppyplanten til folket som et smertestillende preparat under et fancy covernavn.

 

Jeg tror samfunnet hadde hatt godt av et avkriminalisert eller et strengt regulert marked. Hvorfor ikke informere og fraråde i stede for å gi hele kontrollen til det sorte markedet? Hvorfor informeres det ikke om effekten til de ulovlige stoffene.. nei, det skal bare hysjes vekk, politikken fungerer den.

Uansett da, det er på høy tid at man prøver noe nytt nå, 50 år med tragiske tall, og som en nasjon som ligger på 2-3 plass på rates over antall heroin overdose dødsfall i Europa sier jo sitt. En prøveordning over en 5-10 års periode med et fungerende rusforskningsorgan hadde gjort seg, på høy tid at vi slutter å bestraffe selvskading med en omgang med beltet, det bidrar ikke til annet enn et ødelagt individ og ytterligere utgifter til innkjøp av nye belter. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Morphine

 

Ps.

Har aldri prøvd og kommer nok aldri til å prøve.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vet du noe som helst om heroin? Dette er umiddelbare effekter, påstår du virkelig at heroin ikke har potensielle bieffekter som kvalme, mindre apetitt, oppkast, endringer i blodtrykk og hjerterytme osv? Det er ikke ofte jeg står på siden som argumenterer for at heroin er verre enn folk tror, vanligvis er det motsatt, men du virker til å ha en i overkant optimistisk (eller lite realistisk) holdning til det.

 

AtW

Jeg påstår ikke det. Har faktisk lest et sted en gang at man kan bli kvalm og slikt. Appetitten går ned under rusen, i likhet med de fleste andre rusmidlene her.

 

Blodtrykk og hjerterytme endrer seg også, altså blir lavere. Det er ikke en bivirkning, men en primærvirkning av stoffet. Dette er også det som skjer når man tar overdose, at kroppen stopper opp.

 

Alt er relativt. Heroin kan være livsfarlig i for stor dose, men flere av stoffene du argumenterer for at er farligere enn heroin, kan føre til hjerneskade som følge av vanlig bruk.

Så hvorfor framstiller du det med viljke som forstoppelse er den eneste bivirkningen? Det er ganske uærlig argumentasjon du driver med der.

 

Det er ikke en bivirkning? Folk tar det for å bli rusa, ikke for å få ned hjerterytmen.

 

Som feks?

 

AtW

Forstoppelse og avhengighet er de eneste -langtids-virkningene. Det mener jeg også står i sitatet fra Wiki, og jeg har skrevet det ihvertfall to ganger i denne tråden?

 

Å roe ned kroppen er en av grunnene til at man bruker heroin. folk har sikkert forskjellige grunner til å bruke det, men det er ingen uønsket virkning av stoffet. Det er heller ikke en farlig virkning, med mindre man overdoser.

 

f.eks. MDMA. Det står under adverse effects på Wikipediaartikkelen. under long term.

 

Det er også noen kilder som hevder at heroin kan skade den hvite massen i hjernen, men det er uvisst om dette er heroin, eller gateheroin. Kilden er ikke på Wikipedia heller.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet du noe som helst om heroin? Dette er umiddelbare effekter, påstår du virkelig at heroin ikke har potensielle bieffekter som kvalme, mindre apetitt, oppkast, endringer i blodtrykk og hjerterytme osv? Det er ikke ofte jeg står på siden som argumenterer for at heroin er verre enn folk tror, vanligvis er det motsatt, men du virker til å ha en i overkant optimistisk (eller lite realistisk) holdning til det.

 

AtW

Jeg påstår ikke det. Har faktisk lest et sted en gang at man kan bli kvalm og slikt. Appetitten går ned under rusen, i likhet med de fleste andre rusmidlene her.

 

Blodtrykk og hjerterytme endrer seg også, altså blir lavere. Det er ikke en bivirkning, men en primærvirkning av stoffet. Dette er også det som skjer når man tar overdose, at kroppen stopper opp.

 

Alt er relativt. Heroin kan være livsfarlig i for stor dose, men flere av stoffene du argumenterer for at er farligere enn heroin, kan føre til hjerneskade som følge av vanlig bruk.

Så hvorfor framstiller du det med viljke som forstoppelse er den eneste bivirkningen? Det er ganske uærlig argumentasjon du driver med der.

 

Det er ikke en bivirkning? Folk tar det for å bli rusa, ikke for å få ned hjerterytmen.

 

Som feks?

 

AtW

Forstoppelse og avhengighet er de eneste -langtids-virkningene. Det mener jeg også står i sitatet fra Wiki, og jeg har skrevet det ihvertfall to ganger i denne tråden?

 

Å roe ned kroppen er en av grunnene til at man bruker heroin. folk har sikkert forskjellige grunner til å bruke det, men det er ingen uønsket virkning av stoffet. Det er heller ikke en farlig virkning, med mindre man overdoser.

 

f.eks. MDMA. Det står under adverse effects på Wikipediaartikkelen. under long term.

 

Det er også noen kilder som hevder at heroin kan skade den hvite massen i hjernen, men det er uvisst om dette er heroin, eller gateheroin. Kilden er ikke på Wikipedia heller.

 

 

Mens for sammenlikningsstoffet tar du med korttidsvirkninger? Joda, redelig argumentasjon...

 

Du får spørre hvor mange som går på heroin for å få lavere puls, jeg tipper det er svært få.

 

Det du listet opp er som sagt korttidsvirkninger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mens for sammenlikningsstoffet tar du med korttidsvirkninger? Joda, redelig argumentasjon...

 

Du får spørre hvor mange som går på heroin for å få lavere puls, jeg tipper det er svært få.

 

Det du listet opp er som sagt korttidsvirkninger.

 

AtW

Jeg tenkte det var unødvendig skarpt å oppliste langtidseffektene av heroin og MDMA ved siden av hverandre, du vet forstoppelse vs hjernskade.

 

Du får spørre hvor mange som får går på yoga for å få lavere puls, tipper det er endel.

 

Ja men linken er der. Kan godt lime inn alle langtidsvirkningene, men det står endel.

 

"As of 2015, the long-term effects of MDMA on human brain structure and function have not been fully determined.[43] However, there is evidence of structural and functional deficits in MDMA users with a high lifetime exposure.[43][44] In contrast, there is no evidence of structural or functional changes in MDMA users with only a moderate (<50 doses used and <100 tablets consumed) lifetime exposure.[44] MDMA use at high doses has been shown to produce brain lesions, a form of brain damage, in the serotonergic neural pathways of humans and animals.[2][7] It is unclear if typical MDMA users may develop neurotoxic brain lesions.[45] In addition, long-term exposure to MDMA in humans has been shown to produce marked neurotoxicity in striatal, hippocampal, prefrontal, and occipital serotonergic axon terminals.[43][46] Neurotoxic damage to axon terminals has been shown to persist for more than two years.[46] Brain temperature during MDMA use is positively correlated with MDMA-induced neurotoxicity.[5][43] Adverse neuroplastic changes to brain microvasculature and white matter also occur in humans using low doses of MDMA.[5][43] Reduced gray matter density in certain brain structures has also been noted in human MDMA users.[5][43] The effects established so far for recreational use of ecstasy lie in the range of moderate to large effects for SERT reduction.[47]

 

MDMA also produces persistent cognitive impairments in humans.[10][19][43] Impairments in multiple aspects of cognition, including memory, visual processing, and sleep have been noted in humans;[10][19][43] the magnitude of these impairments is correlated with lifetime MDMA usage.[10][19][43] Memory is impacted by ecstasy use, which is associated with impairments in several forms of memory.[10][19] Some studies indicate repeated recreational users of ecstasy have increased rates of depression and anxiety, even after quitting the drug.[48][49][50] However, these effects are typically considered small.[51][52]

 

At high doses, MDMA induces a neuroimmune response which, through several mechanisms, increases the permeability of the blood-brain barrier, thereby making the brain more susceptible to environmental toxins and pathogens.[53][54][page needed] In addition, MDMA has immunosuppressive effects in the peripheral nervous system and pro-inflammatory effects in the central nervous system.[55]"

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MDMA

Lenke til kommentar

 

Mens for sammenlikningsstoffet tar du med korttidsvirkninger? Joda, redelig argumentasjon...

 

Du får spørre hvor mange som går på heroin for å få lavere puls, jeg tipper det er svært få.

 

Det du listet opp er som sagt korttidsvirkninger.

 

AtW

Jeg tenkte det var unødvendig skarpt å oppliste langtidseffektene av heroin og MDMA ved siden av hverandre, du vet forstoppelse vs hjernskade.

 

Du får spørre hvor mange som får går på yoga for å få lavere puls, tipper det er endel.

 

Ja men linken er der. Kan godt lime inn alle langtidsvirkningene, men det står endel.

 

"As of 2015, the long-term effects of MDMA on human brain structure and function have not been fully determined.[43] However, there is evidence of structural and functional deficits in MDMA users with a high lifetime exposure.[43][44] In contrast, there is no evidence of structural or functional changes in MDMA users with only a moderate (<50 doses used and <100 tablets consumed) lifetime exposure.[44] MDMA use at high doses has been shown to produce brain lesions, a form of brain damage, in the serotonergic neural pathways of humans and animals.[2][7] It is unclear if typical MDMA users may develop neurotoxic brain lesions.[45] In addition, long-term exposure to MDMA in humans has been shown to produce marked neurotoxicity in striatal, hippocampal, prefrontal, and occipital serotonergic axon terminals.[43][46] Neurotoxic damage to axon terminals has been shown to persist for more than two years.[46] Brain temperature during MDMA use is positively correlated with MDMA-induced neurotoxicity.[5][43] Adverse neuroplastic changes to brain microvasculature and white matter also occur in humans using low doses of MDMA.[5][43] Reduced gray matter density in certain brain structures has also been noted in human MDMA users.[5][43] The effects established so far for recreational use of ecstasy lie in the range of moderate to large effects for SERT reduction.[47]

 

MDMA also produces persistent cognitive impairments in humans.[10][19][43] Impairments in multiple aspects of cognition, including memory, visual processing, and sleep have been noted in humans;[10][19][43] the magnitude of these impairments is correlated with lifetime MDMA usage.[10][19][43] Memory is impacted by ecstasy use, which is associated with impairments in several forms of memory.[10][19] Some studies indicate repeated recreational users of ecstasy have increased rates of depression and anxiety, even after quitting the drug.[48][49][50] However, these effects are typically considered small.[51][52]

 

At high doses, MDMA induces a neuroimmune response which, through several mechanisms, increases the permeability of the blood-brain barrier, thereby making the brain more susceptible to environmental toxins and pathogens.[53][54][page needed] In addition, MDMA has immunosuppressive effects in the peripheral nervous system and pro-inflammatory effects in the central nervous system.[55]"

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MDMA

 

 

Ja, eller unødvendig ærlig, det er dessuten meningsløst å framstille den eneste langtidseffekten av heroin som forstoppelse, selv om det er relativt små langtidseffekter. Heroin og morfin er i praksis omtrent det samme, og morfin er forsket ganske  mye på, da det brukes mye i medisin, se på listen der, og du vil se at det er mange effekter utenom forstoppelse, også en viss risiko for kognitive effekter. I tillegg er det ganske avhengighetsdannende, som er et problem. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det støtter saken din å presentere informasjon på en så skeiv måte, enten argumenterer du uærlig, eller så vet du ikke så mye om temaet. Du har en god sak uten å argumentere slik, det er helt klar tat medisinsk er heroin bedre enn feks alkohol, og skadevirkningene er langt mindre enn folk tror. Er ikke det nok? Hvorfor komme med feilaktige overdrivelser (eller underdrivelser)

 

AtW

Lenke til kommentar

Eg er for legalisering av plante/urte rusmidler som veks av seg sjølv i naturen, e.g marihuana, kratom, fleinsopp, etc. Eg meiner dei må stilles på lik linje med tobakk. Når noko er så lett å få tak i som fleinsopp der du kan bokstavelig talt finne det i din egen hage på rett årstid, så gir det lite meining for meg at det kriminaliseres. Det fins mange ulovlige rusmiddel som er mindre farlige enn tobakk eller alkohol. Legalisering av desse trur eg kan bidra til nedgang i helseproblem, då ein kan velge bort alkohol på fest for eksempel.

 

Alle andre rusmidler vil eg at skal dekriminaliseres og gjøres tilgjengelig ved resept. Rusavhengighet er ein sjukdom og bør behandles som ein. Eg trur ikkje den beste måten å hjelpe rusavhengige er å ta frå dei rusmiddelene. Dersom rusmiddel kan fås på resept, så kan rusavhengige få hjelp til dosering for å trappe ned. Rusmiddel på resept er også mykje sikrare enn rusmiddel kjøpt frå ein tilfeldig ukjent selger i ei mørk gate. Ein unngår "bad batches" eller andre stoffer som kan være blanda inn.

 

Ein kan jo også lure på kvifor så godt som alt er ulovlig bortsett frå alkohol, tobakk og koffein. Kan det ha noko med kva industrier som er godt etablert? Skal desse industriene bli beskytta frå konkurranse frå alternative rusmiddel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, eller unødvendig ærlig, det er dessuten meningsløst å framstille den eneste langtidseffekten av heroin som forstoppelse, selv om det er relativt små langtidseffekter. Heroin og morfin er i praksis omtrent det samme, og morfin er forsket ganske mye på, da det brukes mye i medisin, se på listen der, og du vil se at det er mange effekter utenom forstoppelse, også en viss risiko for kognitive effekter. I tillegg er det ganske avhengighetsdannende, som er et problem. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det støtter saken din å presentere informasjon på en så skeiv måte, enten argumenterer du uærlig, eller så vet du ikke så mye om temaet. Du har en god sak uten å argumentere slik, det er helt klar tat medisinsk er heroin bedre enn feks alkohol, og skadevirkningene er langt mindre enn folk tror. Er ikke det nok? Hvorfor komme med feilaktige overdrivelser (eller underdrivelser)

 

AtW

Ja det er helt riktig. det er mye bedre å sammenligne med morfin da det står mye mer detaljert om dette enn heroin. Da ser det ut til at det egentlig kun er psykose(MDMA) og avhengighet(heroin) der heroin skiller seg fra MDMA på langtidseffekter. Alvorlighetsgraden på hjernen ser ut til å være vanskelig å stadfeste.

 

Poenget mitt er ikke å fremstille heroin som ufarlig.

 

Poenget mitt er å avkrefte myten om at psykedeliske stoffer er ufarlige, samtidig som at jeg vil vise at heroin er på samme nivå som lettere stoffer. Lett og Tung handler mest om avhengighet, ikke skader.

Lenke til kommentar

 

vår uenighet ligger ikke der du tror. Ting som nikotin, mdma, LSD, ritalin osv er mindre skadelig.

AtW

MDMA:

 

"The immediate adverse effects of MDMA use can include:

 

Dehydration[5][11][36]

Hyperthermia[5][11][36]

Bruxism (grinding and clenching of the teeth)[5][10][11]

Increased wakefulness or insomnia[11]

Increased perspiration and sweating[11][36]

Increased heart rate and blood pressure[5][11][36]

Loss of appetite[7]

Nausea and vomiting[10]

Diarrhea[11]

Erectile dysfunction[38]

Mydriasis[39]"

 

Heroin:

 

dependence and constipation.[44]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MDMA

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heroin

 

Er det sannsynligheten for at de forskjellige bivirkningene skal inntreffe som du er uenig i, eller snakker du fortsatt om indirekte virkninger som arbeidløshet og slikt?

 

 

Dehydration[5][11][36]

Hyperthermia[5][11][36]

Bruxism (grinding and clenching of the teeth)[5][10][11]

Increased wakefulness or insomnia[11]

Increased perspiration and sweating[11][36]

Increased heart rate and blood pressure[5][11][36]

Loss of appetite[7]

Nausea and vomiting[10]

Diarrhea[11]

Erectile dysfunction[38]

Mydriasis[39]"

 

De fleste av de bivirkningene er ikke noe særlig farlige. Dehydrering og hypertermi skjer kun når brukeren danser alt for mye alt for lenge uten å drikke nok vann. Folk har dødd fordi de trodde MDMA dehydrerte kroppen og så drakk de for mye vann.

"Increased heart rate and blood pressure" kan være farlig for noen, altså folk med andre problemer eller sykdommer.

 

Tar man bort muligheten for at noen drikker for lite eller for mye vann, og muligheten for at noen danser i timesvis ser (noe man kan gjøre i praksis ved å informere de som kjøper MDMA om dette) man at det er praktisk talt ingen farlige bivirkninger med MDMA. Ingen "long term" bivirkninger ihvertfall.

 

Dette + at "sjansen" for å bli avhengig av MDMA er svært lav betyr at stoffet er mindre farlig.

 

edit: som med de fleste rusmidler som er ulovlige er det umulig å vite hvor potent og ren det man kjøper er, så dette forblir den største faren med å bruke MDMA så lenge det er ulovlig.

Endret av HasselPer
Lenke til kommentar

Fant en veldig bra kanal på YouTube som fokuserer på å gi objektiv informasjon om forskjellige narkotiske stoffer - altså hvordan de fungerer, hvilke effekter de har, hvor farlig de er, hvilke doser man bør ta hvis man skal bruke, og annen informasjon.

 

https://www.youtube.com/user/TheDrugClassroom

 

Og som sagt syntes jeg vi bør legalisere og regulere salg av enkelte rusmidler som ikke er fullt så farlig, og dekriminalisere andre som er mer farlig. Så jeg tenkte at denne kanalen kan gi folk her på forumet god informasjon of forskjellige stoffer slik at man forhåpentligvis ikke sprer den samme falske informasjonen som har blir fortalt i hundre år :)

Kanskje et enda større problem med narkotikalovene vi har i dag er at det stopper forskere fra å faktisk forske på disse stoffene vi bannlyste for over 40 år siden! Og når man mangler forskning på noe vet man ikke hva man går glipp av.

Det å stemple et stoff med "Narkotika! Farlig!" stemplet gir også politikere "grunn" til å holde stoffet ulovlig, da det er "narkotika", og "narkotika" er farlig. Anders Anundsen bruke det argumentet da han ble spurt hvorfor han vil legalisere hjemmebrent, men er mot legalisering av Cannabis... Den ene er narkotika, den andre er ikke narkotika, mkay?

Endret av HasselPer
Lenke til kommentar

Tar man bort muligheten for at noen drikker for lite eller for mye vann, og muligheten for at noen danser i timesvis ser (noe man kan gjøre i praksis ved å informere de som kjøper MDMA om dette) man at det er praktisk talt ingen farlige bivirkninger med MDMA. Ingen "long term" bivirkninger ihvertfall.

 

Nå er dansing i timevis en del av rusen. Dessuten er det dopet i seg selv som gjør at man ikke klarer å selvregulere kroppstemperaturen, så man kan i praksis dø av å stå stille.

 

Langtidsvirkninger kan være hjerneskade. Se tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

 

 

1. Nå er dansing i timevis en del av rusen. 2. Dessuten er det dopet i seg selv som gjør at man ikke klarer å selvregulere kroppstemperaturen, 3. så man kan i praksis dø av å stå stille. 

 

Jeg har aldri lest noe av dette.

Har du en kilde du kan linke til eller selv si noe om den medisinske effekten på kroppen som fører til de 3 påstanden?

 

Jeg trodde det var er noe slikt:

 

Punkt 1. Dansing er en del av den "typiske ruskulturen" der dråget blir benyttet, altså det er et dråg som ofte blir benyttet på små hjemmefester med musikk og dans, eller gigantiske arrangerte fester og som typisk blir tatt i kombinasjon med andre narkotiske stoffer (Alkohol, kokain, amfetamin, GHB og cannabis).

 

Altså det har blitt en kultur å benytte dette dråget på dansefester, å danse er ikke en del av rusen, på samme måte som at å se på southpark eller netflix i timevis ikke er en del av cannabis rusen men en del av cannabis ruskulturen.

 

Punkt 2. Stemmer til en viss grad, kroppstemeraturen blir noe varierende ca. 0.5 graders avvik og det er ikke farlig i det hele tatt.

Det farligste er å ta for store mengder av stoffet eller ta stoffet oftere enn at kroppen klarer å hente seg inn mellom "turene" over en lenger periode. En måned pause mellom gangene holder. 

 

Det som er den vanligste faren er å dra på fest, ta mdma sammen med ting som amfetamin og alkohol som kanskje blir drukket med redbull eller annet veskedrivende for så å feste, danse og knulle hele natta uten å rehydrere seg.

 

3. Man kan i praksis dø av alt.

Tenker du kanskje på GHB overdose her? Det blir omtalt i media som flytende ecstasy er GHB og har ingenting med mdma å gjøre.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er heroin farligere enn f.eks. MDMA eller exstacy som jeg heller kaller det? Eller LSD? Begge disse har en hel del mer alvorlige effekter av vanlig bruk enn heroin.

Jeg vet ikke hva du legger i "farlig". Men heroin omdannes til morfin i kroppen, og får man får mye av det, så dør man. Heroin er nok et av de stoffene som påvirker miljøet rundt i mindre grad, all den tid en heroinrus er til for å drive deg bort fra smerte og for å få deg til å føle deg jævlig bra i kort tid. Drugabuse.gov skriver om heroin:

 

 

 

Heroin abuse is associated with a number of serious health conditions, including fatal overdose, spontaneous abortion, and infectious diseases like hepatitis and HIV (see box, “Injection Drug Use and HIV and HCV Infection”). Chronic users may develop collapsed veins, infection of the heart lining and valves, abscesses, constipation and gastrointestinal cramping, and liver or kidney disease. Pulmonary complications, including various types of pneumonia, may result from the poor health of the user as well as from heroin’s effects on breathing.

https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/heroin

 

Så er det skadeomfang som kan reduseres ved legalisering, som f.eks utbredelsen av HIV, og antall overdosedødsfall pga skitne sprøyter og uforutsigbare doseringer. 

 

Å sammenligne det med LSD dog, er helt sykt. LSD går knapt nok inn under definisjonen 'rusmiddel', da det er få ting med LSD som kan assosieres med annen rusbruk. Tung forskning har også vist at LSD i bunn og grunn nesten utelukkende påvirker hjernen, og ikke organer, vev, muskulatur og øvrig i kroppen. Ikke er det avhengighetsskapende, og en LSD-tripp gjør deg stort sett til en passiv, introvert type som spotter universell energi og parallelle virkeligheter.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

LSD-tripp gjør deg stort sett til en passiv, introvert type som spotter universell energi og parallelle virkeligheter.

Mental disorders

LSD may trigger panic attacks or feelings of extreme anxiety, known familiarly as a "bad trip". Posttraumatic stress disorder (PTSD) has been reported after some intensely distressful LSD experiences.[10] Spontaneous, brief recurrences of hallucinations and illusion while not under the influence of LSD, called hallucinogen persisting perception disorder (HPPD) (colloquially known as "flashbacks"), can occur long-term after using LSD and have been reported in people who were healthy prior to taking the drug.[26][32]

 

Review studies suggest that LSD likely plays a role in precipitating the onset of chronic and severe psychotic disorders, such as schizophrenia, in previously healthy individuals with an increased likelihood in individuals who have a family history of schizophrenia.[10][33] There is evidence that people with severe mental illnesses like schizophrenia have a higher likelihood of experiencing adverse effects from taking LSD.[33]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lysergic_acid_diethylamide

Lenke til kommentar

Punkt 1. Dansing er en del av den "typiske ruskulturen" der dråget blir benyttet, altså det er et dråg som ofte blir benyttet på små hjemmefester med musikk og dans, eller gigantiske arrangerte fester og som typisk blir tatt i kombinasjon med andre narkotiske stoffer (Alkohol, kokain, amfetamin, GHB og cannabis).

 

Altså det har blitt en kultur å benytte dette dråget på dansefester, å danse er ikke en del av rusen, på samme måte som at å se på southpark eller netflix i timevis ikke er en del av cannabis rusen men en del av cannabis ruskulturen.

 

Punkt 2. Stemmer til en viss grad, kroppstemeraturen blir noe varierende ca. 0.5 graders avvik og det er ikke farlig i det hele tatt.

Det farligste er å ta for store mengder av stoffet eller ta stoffet oftere enn at kroppen klarer å hente seg inn mellom "turene" over en lenger periode. En måned pause mellom gangene holder.

 

Det som er den vanligste faren er å dra på fest, ta mdma sammen med ting som amfetamin og alkohol som kanskje blir drukket med redbull eller annet veskedrivende for så å feste, danse og knulle hele natta uten å rehydrere seg.

 

3. Man kan i praksis dø av alt.

Tenker du kanskje på GHB overdose her? Det blir omtalt i media som flytende ecstasy er GHB og har ingenting med mdma å gjøre.

1. greit nok det.

 

2 og 3. http://www.livescience.com/46162-ecstasy-drug-heat-deadly.html

Lenke til kommentar

 

LSD-tripp gjør deg stort sett til en passiv, introvert type som spotter universell energi og parallelle virkeligheter.

Mental disorders

LSD may trigger panic attacks or feelings of extreme anxiety, known familiarly as a "bad trip". Posttraumatic stress disorder (PTSD) has been reported after some intensely distressful LSD experiences.[10] Spontaneous, brief recurrences of hallucinations and illusion while not under the influence of LSD, called hallucinogen persisting perception disorder (HPPD) (colloquially known as "flashbacks"), can occur long-term after using LSD and have been reported in people who were healthy prior to taking the drug.[26][32]

 

Review studies suggest that LSD likely plays a role in precipitating the onset of chronic and severe psychotic disorders, such as schizophrenia, in previously healthy individuals with an increased likelihood in individuals who have a family history of schizophrenia.[10][33] There is evidence that people with severe mental illnesses like schizophrenia have a higher likelihood of experiencing adverse effects from taking LSD.[33]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lysergic_acid_diethylamide

 

Først av alt; jeg har selv hatt bad trips. Det er en fullstendig misforstått ting. Bad trips er bra, fordi du konfronterer ubekvemmeligheter i underbevisstheten din. Tripper du dagen før en eksamen er det lettere å få en bad trip enn dagen etter eksamen - rett og slett fordi du har bekymringer du blir stilt overfor når du tar psykedeliske rusmidler. HPPD har jeg hørt om at kan forekomme, men har aldri hørt om noen som har opplevd det, selv om det sikkert finnes. Det du skriver i andre avsnitt er relativt ukontroversielt. Har man anlegg for schizofreni er det fullt mulig at LSD kan trigge det. 

 

Ettersom psykedelika har få, om noen, fysisk observerbare effekter på kroppen din, så leser jeg veldig mye bogus om disse stoffene. Folk som ikke har prøvd det har stort sett ikke annet enn statistisk materiale å forholde seg til, og har, for å si det kort og greit, lite peiling på hva de snakker om. 

 

Å sammenligne dette med heroin er uansett helt feil. Heroin er tungt bevist et mer avhengighetsdannende og skadelig rusmiddel enn LSD, og det er ingenting å diskutere. At heroin ikke er så farlig som folk skal ha det til er en annen sak. Noen sier at heroin gjør deg avhengig, uansett. Amerikanske rusforskningsinstitutter melder at ca en fjerdedel av brukerne av heroin blir avhengig. Kanskje tallet er lavere også.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Har man anlegg for schizofreni er det fullt mulig at LSD kan trigge det.

 

Å sammenligne dette med heroin er uansett helt feil. Heroin er tungt bevist et mer avhengighetsdannende og skadelig rusmiddel enn LSD, og det er ingenting å diskutere.

Ikke bare for de som har anlegg. les igjen.

 

Hvis det ikke er noe å diskutere, hvorfor er du her?

 

Jeg har forøvrig ikke sagt noe på at heroin er avhengighetsskapende.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du diskutere på noe som er bevist annerledes?

20101106_WOC504_0.gif

 

Har til gode å se en bedre rapport enn denne, de fleste inneholder bare rapporter om enkeltstoffer.

Den undersøkelsen har allerede blitt diskutert i denne tråden for relativt få poster siden.

 

Problemet med slike studier er at de tar hensyn til hvordan en (mis)bruker blir påvirket slik det er med forbud. Altså urent stoff, jag etter et skudd hele dagen hver dag, som igjen fører til andre helseskader som ikke skyldes bruken av middelet. Tap av venner, jobb, etc. tas med som bevis på at dopet i seg selv er skadelig. Bruker man et rusmiddel som samfunnet synes er mer amoralsk enn et annet, rangeres det som farligere fordi det virker frastøtende på venner og familie. I en slik rangering vil som regel de dyreste og synligste, og minst likte rusmidlene stikke av med seieren.

no pun intended.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...