Gå til innhold

Skryter av Oslos IT-planer, men frykter de skal utvikle for mye selv


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Er det ikke en god ting at også kommunen bygger IT-kompetanse og styrker egne IT-miljøer?

 

– Det er bra at man har digital kompetanse internt. Den må ikke bare sitte i IT-avdelingen, men det digitale DNA-et må sitte hos ledere i hele Oslo. Samtidig blir jeg skeptisk hvis dette betyr at de skal bygge opp store utviklingsavdelinger. Både fordi det tapper næringen som allerede er underbemannet på kompetanse, samt at innovasjon ikke nødvendigvis skjer i en kommune, den skjer utenfor. Derfor må de kjøpe inn tjenester, sier IKT-Norges leder.

Kjenner jeg blir provosert. "Derfor _må_ de kjøpe inn tjenester". Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat. En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett? Flertallet av nyutdannede utviklere forsvinner rett inn i konsulentbransjen, hva gjør egentlig dette med viljen og evnen til å innovere / skape noe nytt i IT-Norge over tid?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den nye oljen er IT sier de med makten, men det virker som om de ønsker at det offentlige skal outsource alt utenlands. Det virker som om IKT-Norge også støtter outsourcing og en nedbygging av norske. Her har vi faktisk noen som ønsker å bygge opp en viktig kompetanse innenlands med nærhet og ansvar tett opp mot "kunden".

 

Og hvis dette skulle bli en suksess så kan det kanskje til og med spinnes ut som et eget virksomhet som kan selge produktet på den internasjonale markedet. Leste ikke vi for en stund tilbake at accenture skulle altinn til andre land.

 

Nei, la det offentlige bygge disse viktige felleskomponenten slik at de faktisk kan bli til noe. La de sitte med hele ansvaret slik at vi slipper å lese at X-antall milliarder ble kastet bort på konsulenter. Ansett gode ledere og og gode utviklere med en god lønn og så får vi kanskje en bra resultat! Lykke til Oslo! Så bra at dere har litt "guts"!

 

PS: Legg gjerne koden ut på github og vær med på en større dugnad for å sikre gjenbruk

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat.

En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett?

 

Har du noen fakta om dette eller driver du med typisk norsk synsing?

I løpet av mine år som konsulent så har det meste av den fakturerte tiden min vært i det private.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar

Rød-Grønne vs. IT? -Det er jo teknokrat-kapitalistenes våte drøm. -Så mange gratis penger, over såå lang tid, før det må avvikles, med fallskjerm og eller ny stillingsbeskrivelse til de der mislykkedes. (La oss bare kalle det Direktører, da mange titler er blitt vaska ut gjennom åra). -I mellomtida taper kommunens innbyggere minst en milliard... ...For noen må overta, og en ny millionpost kommer ovenpå det krakelerte prosjekt. -Like sikkert som Amen i kjerka.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir provosert. "Derfor _må_ de kjøpe inn tjenester". Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat. En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett? Flertallet av nyutdannede utviklere forsvinner rett inn i konsulentbransjen, hva gjør egentlig dette med viljen og evnen til å innovere / skape noe nytt i IT-Norge over tid?

 

Amen, Brother!

Jeg, som utvikler i privat konsulentbransje, ble også jævlig provosert av den!

 

I tillegg; I årevis har IT bransjen kriitisert offentlig it forvaltning for dårlig styring, manglende visjoner, etc, etc. mens de har melket hver enda krone ut av det offentlige på en måte som har gjort meg flau over å være konsulent.

 

Det at Oslo kommune ser viktigheten av en seriøs og tung utviklerstab er fantastiske nyheter. Det vil føre til intern kompetanse og eierskap til løsningene, og et utviklerteam som er under press for å utvikle gode løsninger, ikke fakturere så mye som mulig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nei Austlid, det er det det offentlige IKKE må! Det offentlige ville vært veldig tjent med å danne egne organisasjoner som utviklet fri og åpen kode til bruk som fellessystemer, med høy grad av sentralisert drift av AS Norge. Arkivsystemer f.eks. Koster det offentlige ufattelig m ange unødvendige millioner hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat.

En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett?

 

Har du noen fakta om dette eller driver du med typisk norsk synsing?

I løpet av mine år som konsulent så har det meste av den fakturerte tiden min vært i det private.

Med andre ord, du har ikke sittet på innsiden av det offentlige og sett gaffelfakturanee som kommer fra programvareleverandører. Bugfixing som faktureres ekstra på tross av aktiv vedlikeholdsavtale. Fakturering for arbeid en aldri har bet eler blitt enige om. Fakturering for å google løsninger en kunne googlet raskere selv. osv osv osv.

Lenke til kommentar

Oslo kommune gjør på sett og vis helt rett i å utvikle internt, men det burde vært mer koordinering av tjenesteproduksjon nasjonalt, ikke bare i hver enkelt kommune. Skal IT i Norge moderniseres må vi uansett flytte kompetanse fra konsulenthusene og ut i bedriftene. Det er ikke nok med folk som har IT kompetanse, en må ha domene spesifikk kompetanse også. Det tror jeg ikke en får nok av i en konsulentbedrift. Der får en heller ikke styring etter hensiktsmessig KPI for levende IT tjenester. "You build it, You run it"

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

"Både fordi det tapper næringen som allerede er underbemannet på kompetanse, samt at innovasjon ikke nødvendigvis skjer i en kommune, den skjer utenfor. Derfor må de kjøpe inn tjenester, sier IKT-Norges leder." -- Heidi Austlid.

 

Vel, det er jo jobben hennes å fremme IT-industriens interesser, men i dette tilfellet tar hun ganske enkelt feil. Kommunen trenger å forstå egne behov, den trenger også å forstå egne løsninger, og det gjør man ikke ved å outsource alle deler av forståelse til folk som er på yttersiden av kommunen. Å gjøre _alt_ selv er antagelig ikke en god ide, men å gjøre så mye selv at man vet godt hva underleverandører driver med er viktig. Det er og viktig at den overordende arkitekturen støtter kommunens behov, ikke underleverandørenes. Akkurat det er mye enklere å få til hvis det er kommunen og ikke underleverandørene som driver frem arkitekturen.

Lenke til kommentar

En annen grunn til at hun tar feil er at dersom folk av egen fri vilje flytter fra IT-industrien til kommunen, da er det fordi det er lønnsomt både for folkene og kommunene at flyttingen skjer. Det er i så fall fordi kommunene gir bedre arbeidsvilkår og/eller lønn, og at kommunene oppfatter at de får mer igjen i verdi enn utgifter for tilrettelegging og lønn. Det er akkurat slik effektiv allokering av ressurser en markedøkonomi er god til. Å innføre planøkonomiske sektorkvoter på IT-kompetanse, eller noe i den dur, for å tilfredstille Austlids ønske om å holde IT-kompetanse ute av kommunene er samfunnsøkonomisk lite effektivt.

Lenke til kommentar

 

 

Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat.

En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett?

 

Har du noen fakta om dette eller driver du med typisk norsk synsing?

I løpet av mine år som konsulent så har det meste av den fakturerte tiden min vært i det private.

Med andre ord, du har ikke sittet på innsiden av det offentlige og sett gaffelfakturanee som kommer fra programvareleverandører. Bugfixing som faktureres ekstra på tross av aktiv vedlikeholdsavtale. Fakturering for arbeid en aldri har bet eler blitt enige om. Fakturering for å google løsninger en kunne googlet raskere selv. osv osv osv.

Jeg har også i hovedsak vært leid inn hos private. Det er drømmeprosjektene fordi de vet hva de vil ha og hva målet med prosjektet er. Vi måles opp mot det.

 

De få gangene jeg har vært hos det offentlige har det vært utrolig vanskelig å få gjort noe fornuftig fordi det sitter en haug av inkompetente småkonger der som har beslutningsvegring, men samtidig vil ha alt på sin måte. Vi gir råd om en fornuftig løsning, men småkongene mener de vet bedre. Så vi leverer det småkonge 1 vil før vi måneden etter må endre det vi nettopp gjorde fordi småkonge 2 finner ut at det egentlig skulle være annerledes fordi integrasjon x kommer om et år eller to (noe som selvsagt aldri skjer).

 

Jeg skjønner godt hvorfor dere i det offentlige har inntrykk av at vi fakturerer med gaffel når dere ikke vet hva dere vil ha og ikke evner å lede konsulentene. Neste gang du får en kjempefaktura kan du tenke på at du er kunden og vi gjør akkurat det du ber om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat.

En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett?

Har du noen fakta om dette eller driver du med typisk norsk synsing?

I løpet av mine år som konsulent så har det meste av den fakturerte tiden min vært i det private.

Med andre ord, du har ikke sittet på innsiden av det offentlige og sett gaffelfakturanee som kommer fra programvareleverandører. Bugfixing som faktureres ekstra på tross av aktiv vedlikeholdsavtale. Fakturering for arbeid en aldri har bet eler blitt enige om. Fakturering for å google løsninger en kunne googlet raskere selv. osv osv osv.

Jeg har også i hovedsak vært leid inn hos private. Det er drømmeprosjektene fordi de vet hva de vil ha og hva målet med prosjektet er. Vi måles opp mot det.

 

De få gangene jeg har vært hos det offentlige har det vært utrolig vanskelig å få gjort noe fornuftig fordi det sitter en haug av inkompetente småkonger der som har beslutningsvegring, men samtidig vil ha alt på sin måte. Vi gir råd om en fornuftig løsning, men småkongene mener de vet bedre. Så vi leverer det småkonge 1 vil før vi måneden etter må endre det vi nettopp gjorde fordi småkonge 2 finner ut at det egentlig skulle være annerledes fordi integrasjon x kommer om et år eller to (noe som selvsagt aldri skjer).

 

Jeg skjønner godt hvorfor dere i det offentlige har inntrykk av at vi fakturerer med gaffel når dere ikke vet hva dere vil ha og ikke evner å lede konsulentene. Neste gang du får en kjempefaktura kan du tenke på at du er kunden og vi gjør akkurat det du ber om.

 

Nei... Det er ikke en enste programvareleverandør som ikke har brutt helt konkrete avtalepunkter i kontraktene. Og så krever samme leverandørene penger for å fikse opp i ting. Sorry, men programvarehusene trenger noen leksjoner i ydmykhet og skamvett. Det er også skremmende å se hvor ufattelig fraværende kompetansen til programvareutviklere er innenfor lagringsteknologi, nettverksteknologi, virtualisering og sist men ikke minst databaser. Det er jo NULL kunnskap om tuning og optimalisering av databser der ute hos programmererne.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den eksisterende konsulentbransjen i Norge lever nærmest utelukkende av å levere overprisede og middelmådige løsninger til kommune og stat.

En næring som kun lever av dette, har den virkelig livets rett?

Har du noen fakta om dette eller driver du med typisk norsk synsing?

I løpet av mine år som konsulent så har det meste av den fakturerte tiden min vært i det private.

Med andre ord, du har ikke sittet på innsiden av det offentlige og sett gaffelfakturanee som kommer fra programvareleverandører. Bugfixing som faktureres ekstra på tross av aktiv vedlikeholdsavtale. Fakturering for arbeid en aldri har bet eler blitt enige om. Fakturering for å google løsninger en kunne googlet raskere selv. osv osv osv.
Jeg har også i hovedsak vært leid inn hos private. Det er drømmeprosjektene fordi de vet hva de vil ha og hva målet med prosjektet er. Vi måles opp mot det.

 

De få gangene jeg har vært hos det offentlige har det vært utrolig vanskelig å få gjort noe fornuftig fordi det sitter en haug av inkompetente småkonger der som har beslutningsvegring, men samtidig vil ha alt på sin måte. Vi gir råd om en fornuftig løsning, men småkongene mener de vet bedre. Så vi leverer det småkonge 1 vil før vi måneden etter må endre det vi nettopp gjorde fordi småkonge 2 finner ut at det egentlig skulle være annerledes fordi integrasjon x kommer om et år eller to (noe som selvsagt aldri skjer).

 

Jeg skjønner godt hvorfor dere i det offentlige har inntrykk av at vi fakturerer med gaffel når dere ikke vet hva dere vil ha og ikke evner å lede konsulentene. Neste gang du får en kjempefaktura kan du tenke på at du er kunden og vi gjør akkurat det du ber om.

 

Nei... Det er ikke en enste programvareleverandør som ikke har brutt helt konkrete avtalepunkter i kontraktene. Og så krever samme leverandørene penger for å fikse opp i ting. Sorry, men programvarehusene trenger noen leksjoner i ydmykhet og skamvett. Det er også skremmende å se hvor ufattelig fraværende kompetansen til programvareutviklere er innenfor lagringsteknologi, nettverksteknologi, virtualisering og sist men ikke minst databaser. Det er jo NULL kunnskap om tuning og optimalisering av databser der ute hos programmererne.

Hva med å intervjue de ressursene som leies inn? Da fanger du opp dette. Hvis leverandørene selv får bestemme hvilke personer de leverer til prosjektet kan det selvsagt komme "en god blanding"

Lenke til kommentar

 

 

og vi gjør akkurat det du ber om.

 

 

 

Heldigivs er ikke det der den generelle holdningen i konsulentbransjen. Dessuten er ofte er analyse, kravspec og prosjektledelse en del av leveransen, og i lys av det blir den uttalelsen litt som å skyte seg selv i foten. Eller hodet.

 

Ehm. De analysene og forarbeidet firmaet ditt gjør bunner i en anbefaling til kunden. Det er kunden som bestemmer om man skal gå for den anbefalingen. Ergo: i konsulentbransjen gjør man akkurat det kunden ber om.

Lenke til kommentar

 

 

 

og vi gjør akkurat det du ber om.

 

 

 

Heldigivs er ikke det der den generelle holdningen i konsulentbransjen. Dessuten er ofte er analyse, kravspec og prosjektledelse en del av leveransen, og i lys av det blir den uttalelsen litt som å skyte seg selv i foten. Eller hodet.

 

Ehm. De analysene og forarbeidet firmaet ditt gjør bunner i en anbefaling til kunden. Det er kunden som bestemmer om man skal gå for den anbefalingen. Ergo: i konsulentbransjen gjør man akkurat det kunden ber om.

 

 

Det er nok ikke så rettfram bestandig. Det du beskriver her er jo f.eks. det motsatte - kunden gjør som konsulentselskapet (an)befaler. Som mange ganger kan være en god ting, dersom konsulentselskapet opptrer ansvarlig.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Det at Oslo kommune ser viktigheten av en seriøs og tung utviklerstab er fantastiske nyheter. Det vil føre til intern kompetanse og eierskap til løsningene, og et utviklerteam som er under press for å utvikle gode løsninger, ikke fakturere så mye som mulig!

 

De vil aldri kunne få en seriøs og tung utviklerstab pga for dårlige vilkår. De vil altid sitte igjen med de dårligste folkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...