Gå til innhold

Ny/oppgradering av Stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg sitter her og vurderer om jeg skal oppgradere min gamle stasjonær. I og med at både Intel Skylake og Nvidia GTX -Seriene har kommet ut. 

 

Mitt nåværende oppsett:

 

 

       

Gigabyte GA-Z77X-UP5 TH, Socket-1155

ATX,Z77,DDR3,3xG3-PCIe-x16,SLI/CFX,mSATA,DVI,HDMI,UEFI, WiFi,X-FI, 2xThunderbolt

 

 

                 

ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5

                   

                      OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB 20nm

                      SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2281

 

                      Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB 

                      Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin         

 

                      Corsair TX 750W PSU

                      ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte  (Modular)

 

Jeg tenkte å oppgradere til noe slikt:

https://www.komplett.no/wishlists/afbf6895-2b8a-4186-a148-ccedf803f80c


 

Alt av kommentarer og tips tas godt imot. Jeg kunne tenkt meg noe litt billigere, Men ikke dyrere i pris

Endret av Selatius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er for spill så er det liten vits å oppgradere til 6700k. Då er det bedre å kjøpe et gtx 1080 og litt mere ssd lagring. Kjøp en bra cpu kjøler og overklokk cpuen du har.

 

Jeg har ikke satt meg inn i overklokking helt enda. I og med at jeg ikke har hatt behov får dette med tanken på at jeg har hatt en ganske grei PC fra før. Men å spare meg 3,5K for å lære meg overklokking kan være en god idè.

 

Har du/noen noe kunnskap om Hovedkortet https://www.komplett.no/product/901655/datautstyr/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z170x-ultra-gaming-s-1151 ?

 

Med det oppsettet jeg har nå. Så får jeg en god del Spikes og FPS dropp når jeg spiller Age of Empires 2HD med 500pop. Dette er det jeg helst vil få bort.

 

Edit: Lagring har jeg nok av. Med tanke på at jeg har rundt 3TB på andre forskjellige harddisker (ikke SSD)

Endret av Selatius
Lenke til kommentar

 

Om det er for spill så er det liten vits å oppgradere til 6700k. Då er det bedre å kjøpe et gtx 1080 og litt mere ssd lagring. Kjøp en bra cpu kjøler og overklokk cpuen du har.

 

Jeg har ikke satt meg inn i overklokking helt enda. I og med at jeg ikke har hatt behov får dette med tanken på at jeg har hatt en ganske grei PC fra før. Men å spare meg 3,5K for å lære meg overklokking kan være en god idè.

 

Har du/noen noe kunnskap om Hovedkortet https://www.komplett.no/product/901655/datautstyr/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z170x-ultra-gaming-s-1151 ?

 

Med det oppsettet jeg har nå. Så får jeg en god del Spikes og FPS dropp når jeg spiller Age of Empires 2HD med 500pop. Dette er det jeg helst vil få bort.

 

Edit: Lagring har jeg nok av. Med tanke på at jeg har rundt 3TB på andre forskjellige harddisker (ikke SSD)

 

Sjekka litt om spillet og ser jo ut som en remake som har optimaliserings problemer uansett om man har bra hardware. Om det er hovedspillet du spiller så hadde jeg gjort en del research for og see etter workarounds for og optimalisere ytelsen. Trur ikke en full pc oppgradering vil gi deg en bedre oplevelse i det spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, du bør heller øke SSD\ha dobbelt med ram.

 

Overklokke, skaffe deg coolermaster 212 evo hvis du ikke har en fra før.

Skjermkort kan hjelpe litt i crossfire eller GTX 1070 eller bedre.

 

Men om det er verdt det er kanskje annen sak.

 

Det er der jeg sitter litt igjen og, om det i det hele tatt er verdt det.

 

For det tanken bak denne oppgraderingen er i all hovedsak at jeg skal slippe å tenke på å oppgradere stasjonære pcen min på en god del år. Så da var tanken å bruke litt mer penger på noe litt bedre som evt. Kan bli klokket i senere tid. Men da er spørsmålet. Er det verdt å klokke den prosessoren jeg har nå og heller bytte den ut om 2-3år eller kjøpe meg en ny og heller klokke denne om 2-3 år. Av CPU kjøler så har jeg Coolermaster 212 Evo. Og vurderer å gå over til vannkjøling single(pga kabinettet)

Lenke til kommentar

 

Enig, du bør heller øke SSD\ha dobbelt med ram.

 

Overklokke, skaffe deg coolermaster 212 evo hvis du ikke har en fra før.

Skjermkort kan hjelpe litt i crossfire eller GTX 1070 eller bedre.

 

Men om det er verdt det er kanskje annen sak.

 

Det er der jeg sitter litt igjen og, om det i det hele tatt er verdt det.

 

For det tanken bak denne oppgraderingen er i all hovedsak at jeg skal slippe å tenke på å oppgradere stasjonære pcen min på en god del år. Så da var tanken å bruke litt mer penger på noe litt bedre som evt. Kan bli klokket i senere tid. Men da er spørsmålet. Er det verdt å klokke den prosessoren jeg har nå og heller bytte den ut om 2-3år eller kjøpe meg en ny og heller klokke denne om 2-3 år. Av CPU kjøler så har jeg Coolermaster 212 Evo. Og vurderer å gå over til vannkjøling single(pga kabinettet)

 

 

Det vil i 99% av tilfellene være lurest å overklokke den prosessoren du har nå og heller bytte den ut den dagen den har blitt en flaskehals.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i overklokking helt enda. I og med at jeg ikke har hatt behov får dette med tanken på at jeg har hatt en ganske grei PC fra før. Men å spare meg 3,5K for å lære meg overklokking kan være en god idè.

Du kan bruke EasyTune som overklokker din CPU med bare et tastetrykk. Visst du setter den til medium, så har du en helt ok overklokk på 4.2Ghz. Finnes en extreme profil også som overklokker til 4.6Ghz, men vet ikke helt om jeg ville ha valgt den. Skal man noe høyere enn 4.5Ghz så ville nok jeg gjort det manuelt.

 

EasyTune

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke satt meg inn i overklokking helt enda. I og med at jeg ikke har hatt behov får dette med tanken på at jeg har hatt en ganske grei PC fra før. Men å spare meg 3,5K for å lære meg overklokking kan være en god idè.

Du kan bruke EasyTune som overklokker din CPU med bare et tastetrykk. Visst du setter den til medium, så har du en helt ok overklokk på 4.2Ghz. Finnes en extreme profil også som overklokker til 4.6Ghz, men vet ikke helt om jeg ville ha valgt den. Skal man noe høyere enn 4.5Ghz så ville nok jeg gjort det manuelt.

 

EasyTune

 

 

jeg bruker easyTune nå. Og er ganske fornøyd med resultatet. Jeg har gjort som du sa å satt den på medium. Men jeg har ikke nok erfaring/kunnskap om å gjøre dette selv. Siden det er mye å sette seg inn i.

 

Edit: Jeg mener å klokke manuelt. har ikke nok kunnskap ang dette

Endret av Selatius
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mye å sette seg inn i, men det kan være tidkrevende visst du skal tyne maks ut av det din CPU klarer. 

Volten vil man ha lavest mulig samtidig som man vil ha frekvensen høyest mulig, så blir litt prøving og feiling før man finner volten og frekvensen som din CPU er stabil på. 

 

Her er en grei liten guide visst du en dag føler for å eksperimentere. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...