Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd I motorrom (Video) Peugeot


Tommywelle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Først vil jeg bare si at jeg er helt fersk når det kommer til å reparere biler. Jeg har aldri reparert noe selv jeg er kjent med hvordan man bytter caliper og dekk. That's it. Så beklager på forhånd eventuelle dømme spørsmål ;)

 

Jeg skriver nå her etter å ha hvert på et par verksteder og noen bekjente har sett på bilen. Noe er galt og noe vil det koste. Jeg vil bare ikke sette den på verksted uten og dobbelt sjekke med dette forumet.

 

For en tid tilbake (2mnd) så begynte en merkelig lyd å komme fra motorrommet. Nesten samme lyden man hører inni bilen når man rygger. Den er konstant, men høyere ved høyere fart. Den blir høyere om jeg ruser bilen også. Den blir lavere om jeg skrur av AC men forsvinner ikke. Jeg har hvert på hugger og kjøpt brukt dynamo Fra samme bil, fått verksted til å bytte den, hjalp ikke. Akkurat samme lyd. Noen sier det er vannpumpe. Men reg reim ble byttet ved kjøp av bilen, regner med de tok vannpumpe også da? Ble byttet for 1 år siden. Jeg selv tror det er et løpehjul.

 

Jeg har filmet feilen i håp om at noen blir kloke på dette. Jeg kan filme mens jeg ruser bilen også om det er ønskelig. Lytt nøye så hører dere en gneldrelyd. Takk på forhånd for alle svar.

 

Peugeot 307,2001 1.6l AA45659

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville ha gjort var å ta av multireimen (den som driver dynamoen og AC pumpen.

Er lyden der da?

Hvis den fremdeles er tilstede da, så kan du utelukke AC pumpe/kompressor og dynamo, samt løpe og strammehjul for denne reimen.

Er den borte, da må de komponetene i forbindelse med multireimen kontrolleres.

Vannpumpen sitter slik montert at den er vel drevet av reg.reimen, men kan ikke si at det er det første jeg tenker på ut ifra videoen.

 

Jeg ville rullet godt på løpe- og strammehjulet mår multireimen er demontert, for å være sikker her i hvert fall, men jeg symtes kanskje det minner litt om en AC kompressor...:-(

Endret av Duppsko89
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oki. Takk for tips. Kan jeg spørre om deres mening ang dynamo?

En kamerat av meg var fast bestemt på at det var dynamoen, så jeg reiste på huggeren og tok med en brukt derfra, reiste på verksted og byttet den. Dagen etter skulle jeg hente den og samme lyden var der. Verksted mener jeg må ha helt ny dynamo for at det skal bli i orden. Jeg skjønner ikke hvordan 2 dynamoer kan være ødelagt og lage akkurat samme lyden. De lager ingen lyd når jeg snurret på "hjulet" før de ble satt inn.

Kan verksted ha rett?

Skal sjekke ut det med reimem her og få testet alle de "hjula" som er synlig på filmen.

Lenke til kommentar

Det første jeg ville ha gjort var å ta av multireimen (den som driver dynamoen og AC pumpen.

Er lyden der da?

Hvis den fremdeles er tilstede da, så kan du utelukke AC pumpe/kompressor og dynamo, samt løpe og strammehjul for denne reimen.

Er den borte, da må de komponetene i forbindelse med multireimen kontrolleres.

Vannpumpen sitter slik montert at den er vel drevet av reg.reimen, men kan ikke si at det er det første jeg tenker på ut ifra videoen.

 

Jeg ville rullet godt på løpe- og strammehjulet mår multireimen er demontert, for å være sikker her i hvert fall, men jeg symtes kanskje det minner litt om en AC kompressor...:-(

 

 

dette er fasiten din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...