Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dytte noen som oppfører seg truende


Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som noe juridisk diskusjon, men mer en diskusjon om hva som er praktisk og greit.

 

Det er ingen ting galt med diskusjoner på byen og det er mange opphetede diskusjoner som ender uten bråk. Men i de diskusjonene jeg har sett som ender opp i vold så er felles nevneren at nesten alltid vil den ene parten gå opp i trynet på den andre for å forsøke å vise dominans og når det ikke fungerer vil det tys til vold.

 

Når noen går opp i ansiktet ditt på denne måten har man ingen garanti for at dem vil slå eller ikke. Og man har heller ikke tid til å reagere dersom de gjør det samt at i trange lokaler har man ofte ikke bevegelserom til å bakke vekk nok avstand tids nok.

 

Det eneste forsvarlige i en slik situasjon er å ty til vold først og da gjerne en hard dytt som et slags varselskudd og for å skape avstand. En dytt er mer en form for kommunikasjon enn et angrep som sørger for at begge parter vet at begge vet at nå er det alvor og det er med på å tiltrekke seg oppmerksomhet fra folk rundt som forhåpentligvis kan bryte inn før det går skikkelig galt.

Det skal påpekes at en dytt ikke nødvendigvis er harmløs, men statistisk sett er det mye lavere risiko knyttet til å bli dyttet enn å bli slått.

Synes dere det er greit å dytte noen som oppfører seg truende?



Anonymous poster hash: 7029e...2cd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at en dytt er vel akkurat det 'motstanderen' din er ute etter for å få et påskudd. "Jammen han begynte!"

 

I slike situasjoner er det nok best å være den 'voksne' som ikke lar seg provosere.

 

Du har jo rett i at man ikke kan vite om han kommer til å slå eller hva, men det er jo en risiko man tar når man går på byn med hauger av fulle folk. Og en dytt kommer iallefall til å starte ballet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man bør vel være såppas klar i hodet at man bare går når det blir for opphetet. Et dytt er feil, men å skyve motparten unna er greit. Det er vel slik i Norge at man bare kan ty til vold når man ikke har mulighet til å komme seg unna eller at situasjonen er så alvorlig at det er eneste måten og da må nok den andre parten starte bråket.

Lenke til kommentar

Altså, situasjonen som skisseres er jo at en person står og snakker til deg. Hvis du da dytter, og han faller bakover og dør av kraniebrudd, så sliter du.

 

Hvis jeg ble truet med kniv eller noe sånt, så ville jeg nok dyttet, og vitner kunne støttet meg, men å være den første som blir fysisk hver gang en hissigpropp står å skriker, er alltid dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, situasjonen som skisseres er jo at en person står og snakker til deg. Hvis du da dytter, og han faller bakover og dør av kraniebrudd, så sliter du.

 

Hvis jeg ble truet med kniv eller noe sånt, så ville jeg nok dyttet, og vitner kunne støttet meg, men å være den første som blir fysisk hver gang en hissigpropp står å skriker, er alltid dumt.

Enda værre stiller man hvis episoden foregår oppe på en stilase, da vil det se ut som det er overlagt.

 

Jeg regner med du er av typen som ikke forsvarer deg dersom vitner ikke er tilstede.

 

Anonymous poster hash: 7029e...2cd

Lenke til kommentar

Det du skisserer i problemstillingen din dersom vedkommende skulle snuble, falle eller på en annen måte pådra seg skade vil ikke kvalifiseres innenfor nødverge/nødrett.

 

Å svelge den kamelen som er stoltheten for å unngå fysisk konfrontasjon vil være det lureste du kan gjøre, dersom vedkommende forfølger deg stiller saken seg litt annerledes om det tilsier at du faktisk ikke har fysisk mulighet for å komme deg unna.

 

Så klart, det er en del triks og tips du kan gjøre for å unngå fysisk konfrontasjon. Bare vit konsekvensen av det, dersom du velger å gjøre noe.

 

Jeg har 8 år som dørvakt og ordensvakt på nattpatrulje i festivalsammenheng bak meg. Så vet nok hva jeg snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du klarer å forutse hva som kommer (altså, du ser personen storme mot deg):

Strekk ut armene dine, håndflatene opp. Skrik "stopp".

Forhold deg rolig. Stopper han og snur ryggen til for å gå vekk, stopp deg selv fra å slenge ut kommentarer, uavhengig av hva kommentaren måtte være. Bare lyden av stemmen din vil være nok til å gire han opp igjen når han står med ryggen mot deg.

 

Om han ikke stopper, og prøver å bryte seg gjennom dine utstrakte armer, synes jeg du kan regne det som et forsøk på angrep.

Slå og spark med kraft nok til å passifisere. Man vet aldri når de finner ut at de vil komme med en suckerpunch

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det du skisserer i problemstillingen din dersom vedkommende skulle snuble, falle eller på en annen måte pådra seg skade vil ikke kvalifiseres innenfor nødverge/nødrett.

 

Å svelge den kamelen som er stoltheten for å unngå fysisk konfrontasjon vil være det lureste du kan gjøre, dersom vedkommende forfølger deg stiller saken seg litt annerledes om det tilsier at du faktisk ikke har fysisk mulighet for å komme deg unna.

 

Så klart, det er en del triks og tips du kan gjøre for å unngå fysisk konfrontasjon. Bare vit konsekvensen av det, dersom du velger å gjøre noe.

 

Jeg har 8 år som dørvakt og ordensvakt på nattpatrulje i festivalsammenheng bak meg. Så vet nok hva jeg snakker om.

Det som er cluet i problemstillingen er jo risikoanalyse. Sjangsen for at det skjer en helt vill ulykke pga  det eventuelle dyttet mot sjangsen for at man blir skadet i et angrep når man snur seg og går vekk.

 

Anonymous poster hash: 7029e...2cd

Lenke til kommentar

Det som er cluet i problemstillingen er jo risikoanalyse. Sjangsen for at det skjer en helt vill ulykke pga  det eventuelle dyttet mot sjangsen for at man blir skadet i et angrep når man snur seg og går vekk.

 

Anonymous poster hash: 7029e...2cd

 

 

Man kan diskutere det opp og ned i mente, lage en mental plan på hvordan man skal agere, dette er ting man i utgangspunktet ikke kan planlegge og detaljstyre.

 

Jeg sier jo ikke at du skal snu ryggen til og begynne å gå med engang. Ta noen skritt bakover for deretter å snu deg. Altså, det er ikke vanskelig å komme seg ut av en normal opphetet situasjon med mindre du har ett behov for å være like alfa tilbake. Uprovosert blind vold blir en helt annen diskusjon, da trådstarter har satt en rekke kriterier i sitt scenario (opphetet diskusjon, opp-i-trynet effekt). Kommer du dit, så vil det alltid være lurt å forsøke og de-eskalere en situasjon.

 

Igjen, det er det lureste. Men følgelig, ikke alltid det løser seg.

 

Det med å dytte først for å si at det er for å avverge en situasjon, da skal du jaggu være sikker på at fysisk konfrontasjon er umulig for å prøve å opprettholde nødverge retten din. Da dette mest sannsynlig vil heller kvalifiseres som selvtekt.

 

Edit: TS ville ha ett svar på om det er greit kontra juridisk diskusjon. Korte svaret mitt; Nei, det er ikke greit å dytte noen bare fordi de har kommet opp i ansiktet ditt. Forsøk heller med ett skritt tilbake og advar vedkommende først.

Endret av Iglooo
Lenke til kommentar

Et dytt er en provokasjon, og er utvilsomt konflikteskalering. Det er neppe praktisk med mindre du har lyst til å havne i slosskamp, og da synes jeg du selv har din del av skylden for at du har hauset opp konflikten.

Gitt at personen overrasker og kommer seg opp i ansiktet uten at vi klarte å reagere, og vi ikke har mulighet til å ta et skritt tilbake - ja.

Men dersom du strekker ut hendene, håndflatene opp, og sier "stopp", enten når personen er på vei mot deg, eller evt etter at du har tatt et par skritt bakover, og personen fortsatt prøver å gå opp i trynet ditt med makt, da synes jeg man kan reagere som om personen forsøker å angripe deg fysisk, dvs, at du kan bruke slag og spark med styrke til å passifisere personen.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hvis du er presset inn til et hjørne og opplever deg truet kan du selvsagt dytte. Men det ér konflikteskalering, så du bør løpe vekk fra situasjonen etter at du har dyttet vedkommende bort. Man kan i hvert fall ikke forvente at provokatøren skal gi seg etter at du har gått til angrep på ham. åpenbart snarere tvert imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i dem som sier at å gi et hardt dytt til noen som bare prater, er å eskalere fra verbalt til fysisk.
Det vil bare føre til at de går videre fysisk.
Eller, vennene deres, om de er i nærheten.

Er så heldig at jeg kun har sett 1 slåsskamp i mitt liv. Der ble alle sure på han som først hadde blitt fysisk, selv om det bare var et lite dask. Det var han som fikk den uoffisielle skylden blant de tilstedeværende. (ingen fikk noen offisiell skyld, det ble ingen sak av det)

Ville bare stukket av om jeg ble truet.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...