Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Safemode Hell [Win10]


Anbefalte innlegg

Det har seg altså slik at jeg nettopp har kjøpt nytt skjermkort. Lastet ned DDU og bootet i safemode som visst nok var anbefalt å gjøre. Nå er jeg kommet til pålogging der de spør etter passordet til brukeren min. I dette tilfellet passord til e-posten min såvidt jeg kan se. I og med at jeg er bootet inn i safemode uten nettverk så lar det seg ikke gjøre å bruke dette passordet. Når jeg ellers logger på Windows på vanlig måte bruker jeg en pinkode, men den fungerer heller ikke.

 

Har prøvd alle mulige passord jeg har, men ingenting fungerer.

I tillegg har jeg prøvd å endre til å boote i både safemode med nettverk og command prompt, begge sender meg tilbake til safemode uten nettverk. Har prøvd å trykke shift+f8 når jeg trykker restart på loginskjermen, ingen valg for å deaktivere safemode.. Ingenting i BIOS heller. Har googlet litt, men finner ingen løsning annet enn å formatere.

Spesifikasjoner ser dere nedenfor.

Skrevet på mobil så kanskje litt slurvete. Håper på raske svar eller eventuelle tips, men tror jeg ender opp med å formatere så snart jeg får tak på plate eller usb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer meg ikke så langt at jeg får logget meg inn på PCen. Les hva jeg skrev..

 

Se der ja, jeg leste nok litt ikke riktig :) Det finnes programmer som resetter Win-passord, men lenge siden sist jeg gjorde det så jeg kan ikke anbefale noen. Siste gang jeg brukte det var med ERD-Commander i 2010 eller noe.

 

Det skader ikke å formatere saken heller, blanke ark er alltid fint :)

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill. Jeg endte opp med den enkleste tilgjengelige løsningen der og da, nettopp å formatere. 

Etter formatering har jeg ikke måtte lage noen andre passord enn å koble opp e-posten min samt lage pinkode for innlogging i Windows.. så hvilket passord jeg eventuelt måtte inn med der, vet jeg ikke.

Endret av Crouser
Lenke til kommentar

Joda - man fikser alle windows versjoner inkl 10 med å "enable lokal administrator" og "sette nytt pass på den". Med den utility.

Lokal administrator konto finns alltid men er default disabled.

Problemer oppstår om secure boot er slått på i UEFI , og gud forby kryptering aktivisert i og med tpm :p

 

Absolutt, problemet er bare å enable administratorkontoen når Windows er fucked og man kun kommer inn i SafeMode, hvor du ikke kan bruke MS-kontoen som pålogging.

Så ja, da må du resette passordet på en måte, dersom du ikke setter det i forkant.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Vil det fungere uten problem?

Skulle tro det var en sikkerhetsfeature som blokket slikt når man ikke er lokal admin på PCen.

Går kjempebra det der .

En ny windows install har fulle rettigheter til et eksisterende filsystem så fremt man ikke har bitlocker.

Kjekt å bruke på jobben på server VMs i "the lab to be" hvor de har glemt bort 2008 R2 / 2012 R2 lokaladmin på også. :)

Er fra samme sted som deg ;)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter formatering har jeg ikke måtte lage noen andre passord enn å koble opp e-posten min samt lage pinkode for innlogging i Windows.. så hvilket passord jeg eventuelt måtte inn med der, vet jeg ikke.

 

Det du kaller "koble opp e-posten min" er det som Microsoft kaller "opprette en Microsoft-konto".

Du oppgi en epost-adresse når du lager en Microsoft-konto, men det trenger ikke være den epost-adressen du vanligvis bruker. Og hvis du bruker noe annet enn en Microsoft-epostadresse i en Microsoft-konto, så betyr det at du kanskje har fortalt Microsoft passordet til epost-kontoen din. (Det kommer an på hvilket passord du brukte.)

 

Når det gjelder å komme seg ut av Safe Mode boot, så har TenForums (som vanlig) noe å bidra med: http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html#option3

(Se punkt 5 under Option Three.)

 

Det innebærer bruk av kommandolinje og bcdedit, men det skulle ta kortere tid enn en reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Går kjempebra det der .

En ny windows install har fulle rettigheter til et eksisterende filsystem så fremt man ikke har bitlocker.

Kjekt å bruke på jobben på server VMs i "the lab to be" hvor de har glemt bort 2008 R2 / 2012 R2 lokaladmin på også. :)

Er fra samme sted som deg ;)

 

 

Dette var jeg faktisk ikke klar over, og man har jo oftere en Windows install USB mye lettere tilgjengelig enn andre pwd reset tools og slikt.

Noterer meg det!

 

Fra samme sted basert på brukernavnet mitt? I så fall:  :thumbs:

Lenke til kommentar

 

Etter formatering har jeg ikke måtte lage noen andre passord enn å koble opp e-posten min samt lage pinkode for innlogging i Windows.. så hvilket passord jeg eventuelt måtte inn med der, vet jeg ikke.

 

Det du kaller "koble opp e-posten min" er det som Microsoft kaller "opprette en Microsoft-konto".

 

Hvis du skulle ønske å bruke en god, gammel "lokal konto" for pålogging istedenfor en Microsoft-konto, så er det en oppskrift her: http://www.zdnet.com/article/windows-10-tip-switch-back-to-a-local-account-from-a-microsoft-account/

 

En lokal konto fungerer bare på denne PC'en, men ofte trenger man ikke mer enn det . En lokal konto er ikke avhengig av at nettverket fungerer heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...