Gå til innhold

Hovedkort med bare 1 audio utgang?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte og bygde en OK pc for 1 år siden ca, kjøpte et ganske billig HK nemlig Asus Z97-p.

Det jeg egentlig lurer på er om det finnes en metode å ha koblet til både headset og PC-høytalere samtidlig? For øyeblikket har jeg koblet høyttalerne til bak kabinettet og headsettet (mic/lyd) foran. Men da kommer det bare lyd fra headsettet, fjerner jeg lyden fra headsettet kommer det lyd på høytalerne. Er det bare 1 audio utgang på HK? Må jeg koble ut og inn når jeg skal bytte mellom de 2?

 

Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som mange ønsker lyd fra begge samtidlig, jeg ønsker bare å kunne slippe å koble om manuelt, men heller da bare velge i software hvilken enhet jeg ønsker lyd fra. Derfor jeg lurte på om det bare var en audio utgang på pc'en siden det virker som begge er koblet i samme kanal. Kanskje Claymans valg er det eneste som kan fungere, men skal sjekke innstillingene en gang til når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Problemet er, som jeg tror jeg har nevnt tidligere, at lyden går som 1 lydkilde. Begge er koblet i samtidlig og da kommer det bare lyd i headsettet, kobler jeg ut dette fra front porten så kommer det lyd på høytalerne. De registreres som en lydkilde/avspillingsenhet, det er derfor jeg lurte på om det kanskje bare var 1 audio utgang. Det er ikke en SPDIF mulighet på HK.

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Problemet er, som jeg tror jeg har nevnt tidligere, at lyden går som 1 lydkilde. Begge er koblet i samtidlig og da kommer det bare lyd i headsettet, kobler jeg ut dette fra front porten så kommer det lyd på høytalerne. De registreres som en lydkilde/avspillingsenhet, det er derfor jeg lurte på om det kanskje bare var 1 audio utgang. Det er ikke en SPDIF mulighet på HK.

Om du har begge enheter tilkoblet og ikke har mulighet til andre avspillingsenhter når du plugger inn ørepluggene så kan du ha rett, vet at noen eldre kretser har den funksjonen, setter inn en plugg så kutter du av den andre... LItt fancy elektronikk slik at man skal få rett strømuttak av den en pluggen..

 

Ellers så har mange hovedkort egen kobling på hovedkortet for frontuttak for headset som jeg er ukjent om vil ha registreres som egen avspillingsenhet.. men sikkert ikke..

 

Jack splitter koster ca 3 kroner på Ebay fra hongkong forøvrig.. Men da vil du få lyd ut av begge enhetene...

Lenke til kommentar

Hva ser du under "Lyd" i kontrollpanelet?

Her ser jeg Asus (monitoren), Realtek (lydkortet) og høyttaler (default, også sannsynligvis realtek). Den ene tanken min var og koble høytalerne til AUX inngangen på monitoren, og deretter skru på lyden på denne. Dette vil sannsynligvis gi lyd fra høytalerne, og mulighet til å alltid ha headsettet koblet til på front porten. Fremdeles på jobb, så får se i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...