Gå til innhold

Mener 2D er det nye 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lys ide? De selger sånne til 90,- i papp på clasern, Ebay er fulle av masker man setter telefonen i - jeg mener, har de ikke engang hørt om samsung gear?

 

Ikke en lys ide men en rippoff av andres ideer og innovasjon norge kaster penger på dem..

 

Nei, de selger ikke slike for 90.- på Clasern. De selger noen papp-plater, 2 linser og litt borrelås for 99 kroner. Clas Ohlson kaller det er "VR-briller", og det laget for å se 3D-innhold på telefonen.

Moviemask er laget for å vanlig 2D-film i god kvalitet. De er lystette og laget for å være behagelige å ha på. De er produsert i en helt annen kvalitet enn pappkonstruksjonen til Clas Ohlson.

 

Samsung Gear er også briller for å se på 3D, eventuelt 2D i halv oppløsning (2 like bilder for hvert øye.)

 

Jeg vil generelt anbefale deg å prøve å forstå innholdet i en artikkel før du kommenterer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

En lys ide? De selger sånne til 90,- i papp på clasern, Ebay er fulle av masker man setter telefonen i - jeg mener, har de ikke engang hørt om samsung gear?

 

Ikke en lys ide men en rippoff av andres ideer og innovasjon norge kaster penger på dem..

 

Hvis du ser på dette bildet fra Kickstarter kampanjen:

 

de72ba59f3c0e13daa152b6ea3d50fba_origina

 

Så ser du kanskje hoved poenget med produktet.

 

Til venstre er skjermen på telefonen delt på midten. Et bilde til hvert øye til bruk i VR briller. Så en telefon med oppløsning på 1920x1080 har blitt delt slik at hvert øye får kun 960x1080 pixler å se på i stedet. Men da blir jo aspect raten helt feil. Så om man skal beholde 16:9 aspect, må bildet krympes ned til 960x540. Altså blir i praksis faktisk bare 1/4 av skjermens oppløsning brukt til å vise bildet. Om man forstørrer dette, så er det stor sjanse for at man opplever bildet som dårlig. Og man kan gjerne se mellomrommet mellom hver individuelle pixel, eller til og med sub pixel, avhengig av den enkeltes syn og modell på skjermen.

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med oss som bruker briller?

 

Ingen støtte for brillebruk i Movie Mask "1.0" dessverre. De fokuserer på å få produktet ut så raskt som mulig i første omgang. Om 2-3 år vil nok markedet for noe slikt som dette være helt borte.

 

Bra intiativ, men det er jo ganske utrolig om ingen har laget dette før dem?

 

Cmoar prøvde i utgangspunktet med en rektangulær fresnel linse. Men kom frem til at de måtte bruke 2 linser som i Movie Mask konseptet. Fresnel linsen ble i bruk for slitsom for øynene. Hele 2D biten ble så lagt på is for å konsentrere seg om VR biten i stedet..

 

Dette ser love de ut! Tror det må prøves.

Men, "dra igjenn glidelås og start å se netflix"

...hvordan styres mobilen når den er inni maska?

Testet ebay-vr til 200kr... men ingen fjernkotroll til "pekeren" å finne -.-

 

Igjen, så har det med å ha så enkelt design som mulig for å komme ut på markedet så fort som mulig og begynne å bygge opp merkevaren. Ideen er altså at man starter det man vil se på, og så putter telefonen inn i maska. På en serie på Netflix begynner jo neste episode igjen automatisk. Men å få pauset hva men ser på, på en enkel måte blir jo litt kronglete. En av backerne anbefalte visst denne fjernkontrollen. Og den ser jo grei nok ut. Kanskje for Movie Mask "2.0" vil de bundle en slik eller liknende med produktet, bare med sin egen logo på?

Lenke til kommentar

Nåvel. Jeg hadde nær sagt at hele poenget med Movie Mask er høyere oppløsning. Så om man smekker inn en Sony Xperia Z5 premium med 4K display i en Moviemask. Så har man 8.294.400 pixler. Mens Sony Glasstron med sine 800x600 LCD'er gir bare 480.000 pixler, og da i 4:3 aspekt. 16:9 innhold ville altså fått 800x450 oppløsning, eller 360.000 pixler. Selv de vanligere 2560x1440 oppløste mobilene i dag med 3.686.400 pixler er altså ~10 ganger så høy oppløste.

 

Men jeg har/hadde faktisk et sett med EyeTrek selv, som jeg brukte til Playstation og film. Og de gjorde jo nytten sin de. :)

 

Olympus-Eye-Trek-FMD-2.jpg

Lenke til kommentar

For de som synes Movie Mask virker interessant, så ta også en titt på Expanse. Den bruker et semi transparent glass for mulighet til AR. Fordelen i tillegg, er at et speil som i Expanse ikke skaper kromatisk aberrasjon. Den kan også velges med medfølgende fjernkontroll. Og den leveres med deksel slik at den helt mørk innvendig. Expanse kan også brukes med briller. Om den når Kickstarter funding målet ser imidlertid litt tvilsomt ut for øyeblikket..

Lenke til kommentar

Jeg tror de brillene eller mobil stativet er tingen. en lys ide ! Det jeg vil ha er mobiltelefon med to kamera. ettkamera som representerer hvert øye, slik at man kan se rund i omverdene på vanlig måte, gjennom mobiltelefon masken. Dermed utvikle "augumented reality" som det heter og legge grafikk oppå det kamera filmer i realtime. Lage dataspill med grafikk elementer oppå virkelig verden. ... augumented reality ... Det hadde vært så jævlig fett !

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Hva med oss som bruker briller?

Ingen støtte for brillebruk i Movie Mask "1.0" dessverre. De fokuserer på å få produktet ut så raskt som mulig i første omgang. Om 2-3 år vil nok markedet for noe slikt som dette være helt borte.

Bra intiativ, men det er jo ganske utrolig om ingen har laget dette før dem?

Cmoar prøvde i utgangspunktet med en rektangulær fresnel linse. Men kom frem til at de måtte bruke 2 linser som i Movie Mask konseptet. Fresnel linsen ble i bruk for slitsom for øynene. Hele 2D biten ble så lagt på is for å konsentrere seg om VR biten i stedet..

Dette ser love de ut! Tror det må prøves.

Men, "dra igjenn glidelås og start å se netflix"

...hvordan styres mobilen når den er inni maska?

Testet ebay-vr til 200kr... men ingen fjernkotroll til "pekeren" å finne -.-

Igjen, så har det med å ha så enkelt design som mulig for å komme ut på markedet så fort som mulig og begynne å bygge opp merkevaren. Ideen er altså at man starter det man vil se på, og så putter telefonen inn i maska. På en serie på Netflix begynner jo neste episode igjen automatisk. Men å få pauset hva men ser på, på en enkel måte blir jo litt kronglete. En av backerne anbefalte visst denne fjernkontrollen. Og den ser jo grei nok ut. Kanskje for Movie Mask "2.0" vil de bundle en slik eller liknende med produktet, bare med sin egen logo på?

Var en slik billig sak jeg prøvde... men key-map var umulig og programmere/skjønne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...