Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer rundt synskorrigering/laseroperasjon


bshagen

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat startet og bruke briller og trives egentlig ikke veldig med det, da jeg syns det er mer til hinder enn praktisk. Særlig når jeg vil være litt aktiv. Har vurdert linser, men jeg er et kronisk rotehue som sliter med å huske på å ta med lommeboka ut, så da utgår dette også. Grunnen til at jeg startet med briller egentlig, er hodepinen. Har litt skjeve hornhinner og er litt nærsynt (-1.0/-0.75). Briller har definitivt hjulpet med med å fokusere og har lindret mye av hodepinen jeg har opplevd.

Har kikket litt på dette med laser, da dette burde gjøre hverdagen litt enklere, og i det lange løp - slik jeg forstår det - billigere også. Men når jeg kikker på de forskjellige metodene som blir brukt (LASIX/cTen osv osv) så får jeg bare en haug av "fordeler" og heller lite erfaringsbasert fakta fra de forskjellige tilbyderne, får egentlig bare en masse med reklame som egentlig ikke forteller meg så mye. Tenkte derfor jeg kunne spørre her, da dette vil kunne danne et bedre bilde for meg. 


- Hva er dine erfaringer og hvilken metode?

- Smerter etter operasjon?

- Dårlige erfaringer? (Feilet operasjon)

- Lenge siden operasjon, og hvor lenge kan man forvente at dette "holder" før man må gjøre det igjen?

- Utført i Norge eller i Utlandet? (Budapest ser jeg det er mange som reiser til)

- Anbefalte klinikker, både inn-/utland?

- Generelle anbefalinger?

Ellers så skal jeg stikke til en klinikk og sjekke selv også, men tenkte i alle fall jeg kunne høre hva dere som har gjort det kan anbefale først.


Takker hjertelig for svar :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat startet og bruke briller og trives egentlig ikke veldig med det, da jeg syns det er mer til hinder enn praktisk. Særlig når jeg vil være litt aktiv. Har vurdert linser, men jeg er et kronisk rotehue som sliter med å huske på å ta med lommeboka ut, så da utgår dette også. Grunnen til at jeg startet med briller egentlig, er hodepinen. Har litt skjeve hornhinner og er litt nærsynt (-1.0/-0.75). Briller har definitivt hjulpet med med å fokusere og har lindret mye av hodepinen jeg har opplevd.

 

Har kikket litt på dette med laser, da dette burde gjøre hverdagen litt enklere, og i det lange løp - slik jeg forstår det - billigere også. Men når jeg kikker på de forskjellige metodene som blir brukt (LASIX/cTen osv osv) så får jeg bare en haug av "fordeler" og heller lite erfaringsbasert fakta fra de forskjellige tilbyderne, får egentlig bare en masse med reklame som egentlig ikke forteller meg så mye. Tenkte derfor jeg kunne spørre her, da dette vil kunne danne et bedre bilde for meg. 

 

 

- Hva er dine erfaringer og hvilken metode?

- Smerter etter operasjon?

- Dårlige erfaringer? (Feilet operasjon)

- Lenge siden operasjon, og hvor lenge kan man forvente at dette "holder" før man må gjøre det igjen?

- Utført i Norge eller i Utlandet? (Budapest ser jeg det er mange som reiser til)

- Anbefalte klinikker, både inn-/utland?

- Generelle anbefalinger?

 

Ellers så skal jeg stikke til en klinikk og sjekke selv også, men tenkte i alle fall jeg kunne høre hva dere som har gjort det kan anbefale først.

 

 

Takker hjertelig for svar :)

 

Jeg opererte øynene for ca 10 år siden. Jeg hadde skjeve hornhinner, samt -1,75 ish, om jeg ikke husker feil.

Øynene mine fikk litt forskjellig "styrke", men det var såpass liten differanse at det ikke kunne korrigeres.

Jeg opplevde dette litt plagsomt.

 

Fikk senere sorte prikker i synsfeltet, som er spesielt merkbart når jeg ser på for eks prosjektorlerret i forelesning, snø midt på dagen etc.

Har fått bekreftet av øyelege at dette er ufarlig.

 

Synet mitt har blitt dårligere de siste årene, og ligger nå på ca -0,75. Klarer meg fint uten briller i dag.

 

Er jeg / var jeg fornøyd med operasjonen: Tja.

Ville jeg gjort det igjen om jeg visste utfallet: Mest sannsynlig.

 

Jeg var ikke hos samme klinikk som du skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun hadde minus fem på hvert øye og skjeve hornhinner. Etter en øyeoperasjon i Tsjekkia i begynnelsen av januar i år ser hun som en ørn, og klarer seg uten briller eller kontaktlinser.

 

http://www.medical-travel.no/synskorrigering/?gclid=Cj0KCQiAsqLSBRCmARIsAL4Pa9RwjSMbdymuyYr5i0-1iZoPkqjDz9yCt2gFgBhik2ZG_hjp1yiqUNIaAgxLEALw_wcB

 

Er ca halv pris av norge for hele reisepakka :o

Lenke til kommentar

Er ikke noe jeg har lagt merke til, men har fått noe ringer rundt lys i mørket.. Merkes mest ved bilkjøring om kvelden, ikke noe jeg plages av.

Var forøvrig sommertilbud da jeg tok operasjon og betalte 23000. Du bør nøye undersøke hvilke rettigheter og oppfølging du får om du tar det i utlandet. Feks hos Synslaser får du gratis etterkontroller og eventuell korreksjon i 5 år etterpå.

Lenke til kommentar

Takker igjen for tilbakemelding, dette virker å være kjente saker for de som har tatt slike operasjoner før, ifølge øyelegen jeg snakket med i dag. Likevel, følte meg veldig bra når jeg var der, hyggelige folk og de virket til å være svært seriøse der og de var også veldig ærlige om hva jeg kan forvente meg osv
 

Så på onsdag så blir det å legge seg under laseren. Er ekstremt spent, nesten litt nervøs - de kommer jo til å tukle med øynene mine, men satser på at det går bra :)

Metoden jeg skal bruke heter Intralase Lasik der alt foregår med laser. De kutter først hornhinnen med laser, legger den til siden også fikser de det de skal fikse med den .. tingen. Visstnok, ifølge de, den metoden som gir kjappest helingstid

Lenke til kommentar

Dette går helt fint. Jeg var ikke spesielt nervøs, selv om man jo selvsagt aldri er helt iskald når man skal operere – det gjelder jo absolutt alle inngrep det. Jeg fikk en valium og ble så avslappet og fin, atte. :D

 

Det googlingen antakelig ikke forberedte deg på, er det dritkule lysshowet du får. Det ante jeg ingenting om, og når jeg opplevde det med første øyet lå jeg nesten og gledet meg til å få se det igjen på det andre øyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke merket at mørkesynet har blitt dårligere. Som Kakeshoma ser jeg litt glorier rundt gatelys og billys på kvelden, men jeg det plager meg ikke og jeg kan ærlig talt ikke si for sikkert om det var noe som dukket opp etter inngrepet eller om det alltid har vært sånn.

 

Det der fenomenet opplevde jeg ved kontaktlinseutprøving noen måneder. Har aldri det ved bruk av briller.

Kan det være et optisk fenomen som skjer dersom linsen kommer veldig tett på øyet, framfor ved å ligge på avstand som i en brilleinnfatning? Altså da vil vel kanskje dette skje de som velger å få operert inn kunstig linse, framfor laser som brenner i vevet, eller var det laserbehandling dette skjedde ved?

 

Ellers så vil vel øyelegene fortelle at synet er i endring hele livet. Så den synskorreksjonen varer ikke ut livet nødvendigvis (altså 20/20 vision). Dessuten så vil vel alle oppleve alderdommen, når det blir verre å fokusere synet. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å ta operasjon på begge øyne samtidig. Synes at det er et sensorisk system som er alt for viktig til at en skal miste det, selv om sannsynligheten for at det går ille er liten.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...