Gå til innhold

Urealistisk høye forventninger om pris i bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Å kjøpe privat er så risikobetont at prisen skal være lav om det skal være interessant. Hva med reklamasjon, garanti, skjulte feil? Nettopp skjulte feil kan være grunnen til at gjenstanden forsøkes solgt. I utgangspunktet synes jeg at halv pris av dagens pris på tilsvarende produkt er greit. Men det kommer jo litt an på vareslag, da.

De som forsøker å prute, gidder jeg ikke svare. Om de ikke gir seg, har jeg noen ganger bedt dem lære seg å lese. Slike useriøse folk risikerer en bare bråk med senere, så prutere vil jeg nødig selge til.

Halv pris på en vare som har prod.dato for 5år tilbake kan jeg si meg enig i ja! 

Bra du bringer risiko opp på agendaen her. Den kuttes nok endel om man bruker "sikker-betaling-løsningen" til Finn, der man kan gjør det brukeren SlikGårNoDagan henviser til lengre opp her for så å kanskje få noe kutt i prisen før handelen blir sluttført.

Å redusere pris ytterligere selv om den er betalt på forhånd er noe mange seriøse selgere på Ebay kan gjerne gjør for kjøper for å få til en god handel. Helst når det kommer til små defekter ved varen eller meget lang leveranse-tid.

Det er alltid en trygghet å kjøpe fra vell-renoverte selgere som uavkortet 100% fornøyde tilbakemeldinger fra kjøpere. Men dette får vi ikke nødvendigvis på Finn.no selv om selger har en profil med bilde og andre annonser ute.

 

 

Jeg fikk skjermen du linket til for 1000 kroner. Det var den lett verdt pga 16:10-forholdet. 60 Hz, men det får være så på et godt IPS-panel. :)

 

Finn har gode tilbud, og dårlige tilbud. En må lagre søket og så være rask med å slå til når de gode tilbudene kommer, for som regel er det de som blir snappet opp fortest av andre med samme strategi. At folk forsøker å selge til nypris, eller har villedende annonser, er noe en bare må vende seg til. Det er du som kjøper sitt ansvar å være kritisk. 

Hehe! Akkurat denne annonsen?

Tilbud går alle etter, men det å sette realistisk pris på varene som selges og i tillegg det å som forbruker være bestemt på realistiske priser på aldrende produkter som har et lengre liv enn "den som kjøpte varen ny" er det eg forsøker å gå ut med siden det er miljøbesparende. Ring-effekten av noe slik kunne også vært at nye varer blir rimeligere sånn at butikkene får solgt unna det som er produsert før nyere modeller kommer.

Å ha et marked med flust av gamle og nye modeller mener jeg forvirrer forbrukerne.

 

 

Pruting er jo std og man bør legge inn litt høyde for det, og den som solgte en skjerm til halve prisen var vel lei av de som kom og skulle kjøpe og når pengene skal på bordet så kommer alle rare forslag om man ikke kan dele det opp, betale om x antall uker eller alt annet piss som er ganske vanlig. Det er utrolig hva penger i handa kan deale ned prisen.

Man må legge høyde for pruting for å forsikre at kjøper virkelig er interessert i produktet, er det det du mener?

Jeg går i hvert fall videre til neste annonse med samme produkt eller et produkt som er litt rimeligere med noe dårligere specs(les: kvaliteter) om jeg kommer over en annonse med urealistiske høye priser. Nettopp fordi jeg ønsker ikke bruke tid på å prute eller tror selgeren er useriøs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den andre tråden synes jeg det er artig når man blir tipset om noen skikkelige rariteter som man ellers ikke ville sett. Men når det oppstår lengre diskusjoner i den tråden så opplever jeg dem ofte som litt OT. Så synes det er helt greit å ta slik diskusjon i en egen tråd her.

 

Ellers så tenker jeg når jeg ser noen selger noe som jeg ser har vært på lagertømmings salg til en brøkdel av normal pris. At OK, om selger fikk sin på det tilbudet. Så er det jo mulighet for at han er åpen for bud under det. Så jeg kan godt henvise til et slikt supertilbud, og spørre om selger er interessert i å gå ned i pris sett i et slikt lys. Men det er jo på ingen måte noen selvfølge. Selger kan jo ha gitt full pris han. Hva billigste pris har vært historisk er ellers fullstendig uinteressant. Det er jo hva man kan få tilsvarende vare for i butikk NÅ som er interessant i så tilfelle.

 

Unntaksvis er varer man ser har vært på tilbud ofte, da blir reell utsalgspris i praksis nærmere tilbudsprisen..

 

Ellers ber jeg alltid om kvittering fra utsalgssted, så selgers kjøpspris vil jeg jo få vite uansett. Da ser jeg ikke noe problem med å spørre selger på forhånd hva han har gitt for en vare. Har han gitt full pris, så tenker jeg han er bedre tjent med å vente på en annen kjøper. Så da kaster jeg ikke bort hverken hans eller egen tid med prutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har den skjermen trådstarter linket til. Sykt at den selges så dyrt nå. Jeg betalte 2195,- for den i 2011.

Som vi ser finnes det de som har betalt en lavere pris for varen ny enn det selger ønsker for varen brukt.

 

 

I den andre tråden synes jeg det er artig når man blir tipset om noen skikkelige rariteter som man ellers ikke ville sett. Men når det oppstår lengre diskusjoner i den tråden så opplever jeg dem ofte som litt OT. Så synes det er helt greit å ta slik diskusjon i en egen tråd her.

 

Ellers så tenker jeg når jeg ser noen selger noe som jeg ser har vært på lagertømmings salg til en brøkdel av normal pris. At OK, om selger fikk sin på det tilbudet. Så er det jo mulighet for at han er åpen for bud under det. Så jeg kan godt henvise til et slikt supertilbud, og spørre om selger er interessert i å gå ned i pris sett i et slikt lys. Men det er jo på ingen måte noen selvfølge. Selger kan jo ha gitt full pris han. Hva billigste pris har vært historisk er ellers fullstendig uinteressant. Det er jo hva man kan få tilsvarende vare for i butikk NÅ som er interessant i så tilfelle.

 

Unntaksvis er varer man ser har vært på tilbud ofte, da blir reell utsalgspris i praksis nærmere tilbudsprisen..

 

Ellers ber jeg alltid om kvittering fra utsalgssted, så selgers kjøpspris vil jeg jo få vite uansett. Da ser jeg ikke noe problem med å spørre selger på forhånd hva han har gitt for en vare. Har han gitt full pris, så tenker jeg han er bedre tjent med å vente på en annen kjøper. Så da kaster jeg ikke bort hverken hans eller egen tid med prutning.

Hva prisen har vært tidligere er et vesentlig punkt for meg. Å spesielt når det kommer til produkter som skal buffres opp i popularitet for å kunne selges dyrere til forbrukerne enn hele kostnaden for å selge produktet. Å ha en skjerm mer enn 3-4år på markedet for at prisen bare skal vokse er i mitt syn illegitim oppførsel fra produsentenes/butikkenes side. Vi vet at om vi kjøper varen fra Dell.no betaler vi for eksepsjonell god service i.fht det å kjøpe skjermen hos den store nettbutikkene. Men i disse eksemplene virker det som produsent ikke har tatt høyde for kostnaden ved å selge produktet og forsøker å holde prisen "kunstig-høy" og påfører denne kostnaden markedet. Den jevne mann i gata var langt fra klar over at man kunne kjøpe en skjerm i samme størrelse tre år nyere med 4.1% mindre innsynsvinkel for 900kr rimeligere ny!

 

Uansett er bruktmarkedet ikke bare til for de som vet at de trenger en skjerm med 1200punkter og e-IPS til bildene de redigerer. Å forskjellene på skjermene er som vi kjenner til minimale i samme prisklasse. Man kan ende opp med et ordentlig bomkjøp når man kjøper nytt og ikke vet ikke helt hvilket produkt man trenger for sitt bruk. Selgerne på sin side er heller ikke særlig behjelpelige siden mange av de får bonus for å dra inn mest mulig grunker pr måned, å da har man dermed daglig intensiv for å få solgt de dyreste produktene.

 

Bruktmarkedet gjerne nyttig for de som ikke har eller ikke vil ha råd til en ny skjerm, men kanskje helst fordi de som ikke trenger ny skjerm. Miljøagenter er også aktiv på bruktmarkedet, fordi de vet det er godt for miljøet. Å det er jo vell å bra synes jeg. Så da synst jeg varene som selges der, og i alle fall de som er aldrende, bør gies en sjanse til et forlenget liv før de går i det store sluket.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk skjermen du linket til for 1000 kroner. Det var den lett verdt pga 16:10-forholdet. 60 Hz, men det får være så på et godt IPS-panel. :)

 

Finn har gode tilbud, og dårlige tilbud. En må lagre søket og så være rask med å slå til når de gode tilbudene kommer, for som regel er det de som blir snappet opp fortest av andre med samme strategi. At folk forsøker å selge til nypris, eller har villedende annonser, er noe en bare må vende seg til. Det er du som kjøper sitt ansvar å være kritisk. 

Hehe! Akkurat denne annonsen?

 

Neida, cirka et år siden dette. :) Var fra en fyr som jobbet mye i utlandet som ville oppgradere til 4K skjerm, hadde cash, og ville tilby meg, en student, produktet til en rimelig penge. Finnes mange ålreite folk der ute!

Selgerne på sin side er heller ikke særlig behjelpelige siden mange av de får bonus for å dra inn mest mulig grunker pr måned, å da har man dermed daglig intensiv for å få solgt de dyreste produktene.

Dyrest er ikke nødvendigvis mest innbringende. Og selger en bare skit, kan en få smekk i form av returvarer som gir stort tap for butikken. Derfor er behovsanalysen viktig i forkant av alle salg. En dyktig selger skal finne produkter som både passer kunden, og som butikken kan drive butikk på. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk skjermen du linket til for 1000 kroner. Det var den lett verdt pga 16:10-forholdet. 60 Hz, men det får være så på et godt IPS-panel. :)

 

Finn har gode tilbud, og dårlige tilbud. En må lagre søket og så være rask med å slå til når de gode tilbudene kommer, for som regel er det de som blir snappet opp fortest av andre med samme strategi. At folk forsøker å selge til nypris, eller har villedende annonser, er noe en bare må vende seg til. Det er du som kjøper sitt ansvar å være kritisk. 

Hehe! Akkurat denne annonsen?

 

Neida, cirka et år siden dette. :) Var fra en fyr som jobbet mye i utlandet som ville oppgradere til 4K skjerm, hadde cash, og ville tilby meg, en student, produktet til en rimelig penge. Finnes mange ålreite folk der ute!

Den er fin :) Jeg hadde nok slått til for mer enn halv annet et år tilbake på det jeg og, så sant jeg ikke hadde råd til denne: http://www.prisjakt.no/product.php?pu=2826716 når den kostet 2399(des2014). Er selv student nå og skulle hatt en ekstra skjerm, og ble dermed veldig interessert i hvordan det kunne ha seg at min skjerm koster mer idag enn tidligere.

 

For orden skyld skal jeg legge ved en artikkel der det nettopp ble skriv om, JA, du rettet riktig: DOLLARKURSEN på tiden hvor min skjerm U2415 skjermen var ny og rimelig (Des2014). http://www.dagbladet.no/2014/12/17/nyheter/innenriks/valuta/36778450/

Så jeg må stille meg uforstående til disse som av dere som hevder prisen på elektronikk i Norge korrelerer med $-kursen når $ er høy --> Så er prisen på Norsk-elektronikk dyrere enn om hvis $ er lav.

Det er fint om dere kan backe-opp påstandene deres med noen kilder eller om påstandene i så fall kun gjelder spesifikke deler av elektronikk-bransjen.

Endret av gkv
Lenke til kommentar

Neste jeg skal annonse jeg vil bringe på agendaen er denne: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77767899. Som mange av oss vet koster Rpi Zero, for dere som liker dollarkurser:  5$ + and additional 5$ for handling and shipping. Et kjapt søk på google tyder på at casen koster 2.80$. (som mange av oss strengt talt ikke har bruk for og i alle fall ikke gidder å vente på skal komme i posten fra

v1_list.jpg

).

Link:


 
That gives us the totalt off: 12.80 x 8,276 =~107Kr.
Pien kommer i rimelig tid fra lager i UK i min og mange andres erfaring, så hvorfor skal vi betale mer enn det dobbelte av hva man får varene for ny? For en sånn urealistisk høy pris gjør jeg som Gabri3L skriver om i sin post, mens Finn.no fortsatt oversvømmes av useriøse selgere som forventer blodpris for det de ikke fikk bruk for.

........................ .. .
Ellers ber jeg alltid om kvittering fra utsalgssted, så selgers kjøpspris vil jeg jo få vite uansett. Da ser jeg ikke noe problem med å spørre selger på forhånd hva han har gitt for en vare. Har han gitt full pris, så tenker jeg han er bedre tjent med å vente på en annen kjøper. Så da kaster jeg ikke bort hverken hans eller egen tid med prutning.

Lenke til kommentar

Dude, les det du linker til: det som koster $2.80 er BOKSEN - ikke selve Pi-modellen. Forøvrig verdt å merke seg at den rimeligste Pi-modellen koster rett under 300kr i Norge, så en realistisk utsalgspris for denne saken er kanskje noe rundt 400kr? Antar den legger seg i øvre sjikt mtp at det er en ny modell.

Forøvrig: hvilken idiot er det som gir bort kvitteringen sin før et salg faktisk har funnet sted? :p folk kan jo reklamere på ditt produkt om de har denne kvitteringen, så det er å be om bråk å sende den ut uten at salget alt er unnagjort. Det er hvertfall MIN praksis på området. Og om en kjøper skulle finne på å klage over at innkjøpsprisen er for lav er det bare å ignorere. Blir skjermen verdt mer om jeg kjøpte den på den dyreste butikken til 5000kr kontra et "ukens tilbud" til 1200kr? Nei, åpenbart ikke, da produktet er det samme.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Dude, les det du linker til: det som koster $2.80 er BOKSEN - ikke selve Pi-modellen. Forøvrig verdt å merke seg at den rimeligste Pi-modellen koster rett under 300kr i Norge, så en realistisk utsalgspris for denne saken er kanskje noe rundt 400kr? Antar den legger seg i øvre sjikt mtp at det er en ny modell.

 

Forøvrig: hvilken idiot er det som gir bort kvitteringen sin før et salg faktisk har funnet sted? :p folk kan jo reklamere på ditt produkt om de har denne kvitteringen, så det er å be om bråk å sende den ut uten at salget alt er unnagjort. Det er hvertfall MIN praksis på området. Og om en kjøper skulle finne på å klage over at innkjøpsprisen er for lav er det bare å ignorere. Blir skjermen verdt mer om jeg kjøpte den på den dyreste butikken til 5000kr kontra et "ukens tilbud" til 1200kr? Nei, åpenbart ikke, da produktet er det samme.

Jeg har aldri kjøpt Rpi i Norge. Frakten fra UK tar under en uke, mulig grunnet tollvesenets tilvenning og gjenkjenning av pakkene. Der koster den som jeg sier:  5$ for Rpi Zero og 5$ for frakt til Norge. Så kommer casen i tillegg. Les posten da mann. Veiledende pris på produktene er 107kr til sammen. Eller har jeg misforstått svaret ditt?

 

Kvitteringen pleier jeg å gi med produktet om jeg har den. Men stort sett har jeg produktene en god stund før de får bli byttet ut med noe nyere, så da blir kvitteringer mest aktuelt fra servicer/reprerasjoner ved bil-salg i min erfaring.

Grunnen til at jeg aldri kjøper dyre produkter som har vært sterkt pris-redusert, er fordi jeg tror at produktet ved normal/veiledende pris er sterkt overpriset og at produktet høyst sannsynlig langt i fra er verd 5000(eller 4998,-) om det tidvis ligger på tilbud til 1200(eller 1198,-). Dette synes jeg var et dårlig eksempel knopflerbruce. Go helg :)

Lenke til kommentar

 

Dude, les det du linker til: det som koster $2.80 er BOKSEN - ikke selve Pi-modellen. Forøvrig verdt å merke seg at den rimeligste Pi-modellen koster rett under 300kr i Norge, så en realistisk utsalgspris for denne saken er kanskje noe rundt 400kr? Antar den legger seg i øvre sjikt mtp at det er en ny modell.

 

Forøvrig: hvilken idiot er det som gir bort kvitteringen sin før et salg faktisk har funnet sted? :p folk kan jo reklamere på ditt produkt om de har denne kvitteringen, så det er å be om bråk å sende den ut uten at salget alt er unnagjort. Det er hvertfall MIN praksis på området. Og om en kjøper skulle finne på å klage over at innkjøpsprisen er for lav er det bare å ignorere. Blir skjermen verdt mer om jeg kjøpte den på den dyreste butikken til 5000kr kontra et "ukens tilbud" til 1200kr? Nei, åpenbart ikke, da produktet er det samme.

Jeg har aldri kjøpt Rpi i Norge. Frakten fra UK tar under en uke, mulig grunnet tollvesenets tilvenning og gjenkjenning av pakkene. Der koster den som jeg sier:  5$ for Rpi Zero og 5$ for frakt til Norge. Så kommer casen i tillegg. Les posten da mann. Veiledende pris på produktene er 107kr til sammen. Eller har jeg misforstått svaret ditt?

 

Kvitteringen pleier jeg å gi med produktet om jeg har den. Men stort sett har jeg produktene en god stund før de får bli byttet ut med noe nyere, så da blir kvitteringer mest aktuelt fra servicer/reprerasjoner ved bil-salg i min erfaring.

Grunnen til at jeg aldri kjøper dyre produkter som har vært sterkt pris-redusert, er fordi jeg tror at produktet ved normal/veiledende pris er sterkt overpriset og at produktet høyst sannsynlig langt i fra er verd 5000(eller 4998,-) om det tidvis ligger på tilbud til 1200(eller 1198,-). Dette synes jeg var et dårlig eksempel knopflerbruce. Go helg :)

 

 

Greit, jeg leste litt snaut - men du hadde gjort det enklere om du linekt til samtlige produkter og ikke bare casen :p

 

Raspberry Pi Zero koster fra $38 og opp såvidt jeg kan se på AliExpress, om du har den til $5 fra UK må du nesten poste linken. For min del selger vedkommende du linker til en vare med nypris i Kina på $40 = rett under 350 NOK til en lavere pris enn dette, og det er også en lavere pris enn hva samme pakke hadde kostet her i landet. Ergo ingen luring.

 

Kvitteringen gir man normalt fra seg, ja - men ikke før handelen er i boks, på grunn av mulighet for misbruk. Om noen hadde spurt hva jeg selv betalte for varen hadde jeg kanskje gitt ut informasjonen, men det er jo en merkelig sak å spørre omm - av grunner alt nevnt: produktets bruktverdi er uavhengig av hva selger selv betalte. I prinsippet er jeg ikke uenig det du sier om at jeg neppe ville kjøpt noe som har økt veldig i pris sent i sin levetid, men jeg er bare meg - og ikke markedet som helhet.

 

Kan forøvrig legge til at komplett hadde 29 eksemplarer til 2899kr på lager for en ukes tid siden, mens de nå har mellom 50 og 100 stykker. Ergo har de bestilt et parti til. For min del er det helt åpenbart at markedet ser verdien i en slik skjerm til en slik pris, og da må bruktverdien følge etter - selv om det finnes noen som forholder seg til tilbudspris fra 2-3 år siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Greit, jeg leste litt snaut - men du hadde gjort det enklere om du linekt til samtlige produkter og ikke bare casen :p

 

Raspberry Pi Zero koster fra $38 og opp såvidt jeg kan se på AliExpress, om du har den til $5 fra UK må du nesten poste linken. For min del selger vedkommende du linker til en vare med nypris i Kina på $40 = rett under 350 NOK til en lavere pris enn dette, og det er også en lavere pris enn hva samme pakke hadde kostet her i landet. Ergo ingen luring.

 

38$? Wow! Snakker vi om samme produkt? Må kjøpe fra leddet nærmest mulig produksjonen vet du: https://thepihut.com/products/raspberry-pi-zero?variant=14062715972

Det eneste jeg kjøper på Ali er klokker som jeg gir til barn i julegave. Pris for Rpi var 110kr inkludert frakt og med en stykk mini-usb-adapter-til-vanlig-usb.

Endret av gkv
Lenke til kommentar

https://www.aliexpress.com/item/Raspberry-Pi-Zero-with-1GHz-CPU-512MB-RAM-Linux-OS-1080P-HD-video-output-Presell-advance/32566751770.html?spm=2114.01010208.3.39.RPTSDw&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_5_10057_10056_10065_10068_10055_10054_10069_10059_10058_418_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_7&btsid=64b0b7ba-5062-46f9-9f56-57e14ddf5d50 - det var denne jeg siktet til. Ser ut som samme produkt, men i ditt tilfelle er det maks en per kunde, av en eller annen grunn (noe det ikke er på andre modeller).

Nå gjenstår det å se om Zero 1.3 koster 50kr i norske nettbutikker når flere tar den inn. Jeg fant dog følgende: http://www.tronikk.no/butikk/raspberry-pi-zero-pack/ - så får andre avgjøre om resten av dilldallet er verdt 200kr eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...