Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen golf Air-condition kompressor ødelagt


Jesper95

Anbefalte innlegg

hei! har en golf 6 2010 modell. Den har fått følgt alle servicene sine hos møller. Nå er kompressoren ødelagt. Er dette normalt for en 6 år gammel bil? Synes da dette er merkelig at etter 6 år så er den plutselig ødelagt for bare en 6 år gammel bil. Det koster 11 tusen kr å bytte den noe som jeg synes er veldig mye! Jeg synes dette er noe som burde ha gått på en garanti selvom den er utløpt, det er en 6 år gammel bil og en kompressor burde ikke vært ødelagt allerede. 

 

Så trenger hjelp fra dere 

Bilen har gått 113tusen. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en brukt 2006 modell (Golf 5) når den var rundt 4 år gammel på vinterstid.. fant ut at kompressoren var gåen påfølgende sommer. Er en helt vanlig golf-feil så vidt jeg fikk med meg og ikke noe man kan gardere seg mot da det ikke er noe som kan/skal sjekkes på service. I hvert fall det jeg ble fortalt. Hadde heldigvis 1 års bruktbilgaranti så slapp å betale de 5-6k det kostet å skifte den gangen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en brukt 2006 modell (Golf 5) når den var rundt 4 år gammel på vinterstid.. fant ut at kompressoren var gåen påfølgende sommer. Er en helt vanlig golf-feil så vidt jeg fikk med meg og ikke noe man kan gardere seg mot da det ikke er noe som kan/skal sjekkes på service. I hvert fall det jeg ble fortalt. Hadde heldigvis 1 års bruktbilgaranti så slapp å betale de 5-6k det kostet å skifte den gangen.

Vi har hatt bilen siden 2012 og har som sagt fulgt opp alle servicer hos møller

Lenke til kommentar

 

 

Sikker på at det er selve kompressoren og ikke bare clutchhjulet på den?

Ifølge møller så var det kompressoren som måtte skiftes.

 

Har ihvertfall lest at det ofte er dette clutchhjulet som ryker og man får beskjed om at kompressoren må byttes. Mener det var en svakhet med MKVI.

 

så hva mener du jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Er dette en 1,6 diesel (105/110hk)? I så fall så så var Delphi (merke på produsent, hvis jeg husker riktig) kompressorene dårlig og senterbolten knekker. Originalt så blir disse byttet ut med Sanden når dette oppsto, men det skjer plutselig og stort sett uten forvarsel.

 

Nå som bilen er 6 år så er muligheter til goodwill osv. stort sett ute, men ja et kjent problem og du kan høre med din forhandler om de kan forhåndssjekke for mulig kulanse på delene i garantisystemet sitt.

 

Hvis det er "nada" å få der, så ville jeg sjekket med Bildeleksperten.no eller Bildeler.no, da Mekonomen og Bilxtra normalt sett er av de dyrere leverandørene på uoriginale deler...

Jada, jeg vet at mange har rabatter på de butikkene, men det hjelper ikke med 30% rabatt om delene i utgangspunktet koster mye mer, det er jo tross alt sluttsummen på kassalappen som teller:-)

Lenke til kommentar

På VAG bilene så pleier kompressorhjulet / kompressorklutchen å ryke.

 

Hvis kompressoren har skjært seg, så er det sterkt anbefalt å skifte tørkefilter og kondensor også.

 

Ja, det koster ekstra. Metallpartikler er enda i systemet om man skifter bare kompressor  - Og da vil den nye skjære seg også.

 

Ett oppegående verksted vil si det samme, istedenfor å sitte med garantiansvar på en ny kompressor som blir defekt etter en kort stund også.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Duppsko89, hva er konsekvensen av knekt senterskrue. Er det en billig affære eller er det "katastrofe".

Det jeg konstaterer når jeg ser på min kompressor er at skruen i senter av hjulet faktisk står stille når motoren går. Alt annet roterer etter det jeg kan se. Viser det at det er noe som er knekt?

Lenke til kommentar

Har en Golf 6 selv, 2011 med 1.4 TSI, kjørt ca 180k. På denne er det en liten ulyd (svak malende lagerlyd) fra A/C-kompressoren, men ikke så mye at jeg har vurdert å gjøre noe med det. Det er visst ulike kompressormerker som benyttes, min er produsert av Sanden. Fant litt info på sidene deres, som sikkert kan gjelde også for andre merker: https://www.sanden.com/objects/Compressor_Noise.pdf

Lenke til kommentar

Jeg var hos Møller. De kunne bekrefte at når senterskruen står stille så er det skade inne i kompressoren for feste av denne skruen, evt. at den er knekt inne, og konsekvensen er at en da må skifte kompressor. En kan forsøke å dra skruen til samtidig som en presser den inn, og det kan føre til at skruen får nytt feste om en har flaks. Jeg forsøkte dette, men det gav intet resultat.

Det som er mitt dilemma nå er at merkeverkstedet tar fra 11.000 med overhalte deler til ca 17.000 med nye deler for å skifte ut kompressor. Da er det garanti og jeg er ikke sikker på om de flusher kondensatoren eller om de bytter den. Jeg har filosofert over hvorfor en må bytte en kondensator dersom en vasker den eksisterende grundig - men det er kanskje ikke så lett i praksis. 

Jeg skal sjekke pris på bytte av dette i Sverige også. 

Mekonomen var ikke konkurransedyktig. De skulle faktisk ha kr 17.000 med overhalte deler, men da inngikk ny kondensator. 

Lenke til kommentar

Er dette en 1,6 diesel (105/110hk)? I så fall så så var Delphi (merke på produsent, hvis jeg husker riktig) kompressorene dårlig og senterbolten knekker. Originalt så blir disse byttet ut med Sanden når dette oppsto, men det skjer plutselig og stort sett uten forvarsel.

Er disse delene så like at de går om hverandre, eller må man bytte andre deler dersom man setter inn en Sanden i en bil som har Delphi?

Lenke til kommentar

Er disse delene så like at de går om hverandre, eller må man bytte andre deler dersom man setter inn en Sanden i en bil som har Delphi?

Godt spørsmål. I prinsippet skal det vel passe, men det er vel litt risiko kanskje. Jeg har funnet deler på nettet (www.autodeler.co.no). En kan få ny kompressor for ca kr 2200 + mva inklusive frakt. Det jeg da ikke vet noe om er kvaliteten på merket som der kan tilbys. Ett var av merket Dasis og fikk 18 anmerkninger for god kvalitet og 3 anmerkninger for dårlig kvalitet. Hva skal man tro om dette? Vanskelig å si. Kompressoren er billig, men montasjen skal koste ca 6000 hos Mekonomen - da for skifte av både kondensator og kompressor. En vil føle seg fryktelig dum om en får tilbakemelding ala - du denne delen passet litt dårlig .... 

 

Derfor håper jeg på at jeg får et godt tilbud fra Sverige... fra merkevareforhandler. Hvis ikke er det mye som tyder på at jeg velger en løsning fra Møller. 

Lenke til kommentar

Når jobben er såpass dyr, er det kjedelig å måtte ta den en gang til fordi man fikk en del med dårlig kvalitet. Ta i så fall godt vare på alle kvitteringer. I utgangspunktet skal leverandøren av delen dekke kostnaden med bytte av del som ryker på garanti/reklamasjonsrett, men dette er ikke alltid lett å få til. Pass på at tiden som faktureres ikke overstiger det som er standardtiden på kompressorbytte for biltypen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...