Gå til innhold

Har funnet årsaken til eksploderende Galaxy Note 7-batterier


Anbefalte innlegg

Kan noen bekrefte eller avkrefte påstanden eksplosjon?

 

EKSPLODERER batteriet eller tar det bare fyr?

 

Jeg har bare sett film av telefon som var i brann. Og alle telefonene som vistnok skal ha eksplodert er hele, men brent og svarte på den siden batteriet er.

 

Men eksplosjoner skaper bedre overskrifter.

 

"Skrekkeksplosjon i buksa" X-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en note 7 (internasjonal versjon) SM-N930FD

Fikk pushmelding fra Samsung for 2 dager siden hvor de anbefaler å skru av telefonen. Har snakket med Samsung og de gir meg en ny nordisk versjon når den kommer i begynnelsen av oktober. Dette gjør de selv om jeg har kjøpt telefonen i USA.

Den oppdateringen som begrenser batteriet, er det jo bare å droppe hvis man ikke vil ha den. Den legger seg ikke inn automatisk. Må godta den som alle andre oppdateringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan noen bekrefte eller avkrefte påstanden eksplosjon?

 

EKSPLODERER batteriet eller tar det bare fyr?

 

På godt norsk er det en kortslutning.

Varme utvikles og gassen antennes.

Siden denne gassen brenner så fort.

Da kaller folk det en eksplosjon.

Selv om det langt fra er en.

Beskrivelsen eksplosjonsartet brann passer vel bra som beskrivelse på dette. Rask antenning uten fare for å blir rammet av fremmedlegemer som som blir slynget fra objektet. Dog vil dette være katastrofalt om man har telefonen i lomma eller i senga og dette oppstår.

Lenke til kommentar

Jeg har en note 7 (internasjonal versjon) SM-N930FD

Fikk pushmelding fra Samsung for 2 dager siden hvor de anbefaler å skru av telefonen. Har snakket med Samsung og de gir meg en ny nordisk versjon når den kommer i begynnelsen av oktober.

Problemet er at det er løsningen alle får, også de som har kjøpt den i Norge. Og hvor mange vil/kan gå i 2 måneder uten telefon?

Lenke til kommentar

 

Jeg har en note 7 (internasjonal versjon) SM-N930FD

Fikk pushmelding fra Samsung for 2 dager siden hvor de anbefaler å skru av telefonen. Har snakket med Samsung og de gir meg en ny nordisk versjon når den kommer i begynnelsen av oktober.

Problemet er at det er løsningen alle får, også de som har kjøpt den i Norge. Og hvor mange vil/kan gå i 2 måneder uten telefon?

Er vel ingen som har fått kjøpt denne i Norge enda..

Lenke til kommentar

TKongen: Hvorfor har du så enormt behov for å minimalisere skaden disse telefonene gjør når de tar fyr?

 

Hva er det du snakker om? Han fortalte om en konkret hendelse.

 

Kan du vise til hendelser der det faktisk har forekommet store skader på mennesker?

Hvis ikke, så er det jo ikke TKongen som prøver å minimalisere, men du som prøver å eskalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at det er behov for å eskalere når det er snakk om hundrevis av branner over hele verden. Det er allerede et alvorlig problem. Det som er veldig bra er jo at Samsung har gjort alt 100% korrekt hele veien fra dag 1 for å løse alle problemer med kunden i fokus. De har faktisk opptredt i media i krisemaksimeringsmodus for å understreke at du MÅ levere inn telefonen din med en gang, så blir vi enige om hvordan du skal bli fornøyd etterpå. Det er ikke AKKURAT det vi er vant til fra Steve "You're holding it wrong" Jobs...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er skrevet over her er akkurat det jeg mener også. Jeg prøver ikke å minimalisere skadene fra denne telefonen, jeg skriver om faktiske hendelser, og viser til skaden de faktisk påfører.

 

Eksempelvis har historien om 6-åringen, som er eneste rapporterte personskade, gått rundt på mange nettsider. Står her på tek.no også. Den er feil, skaden er ikke forårsaket av en Note 7. Det vil si at for de fleste så er altså Note 7 en telefon som har påført en 6-åring brannskader, selv om det ikke er tilfellet. Slik er vanlig i slike situasjoner, der både media og folk i forum eskalerer et problem og fremstiller situasjonen feil. Jeg er dermed opptatt av at ting skal fremstilles korrekt. Note 7 er brannfarlig, og bør ikke under noen omstendighet brukes. Det er likevel ikke slik at hele telefonen flammer opp i løpet av et sekund og brenner ned alt rundt seg.

 

Se på bildene av hendelsen selv:

https://imgur.com/a/RMBnv

 

Telefonen er tydelig brent og ødelagt rundt batteriet, men resten av telefonen er faktisk "intakt"

 

Videre ser du klare brannmerker på seng og gulvteppe. Det er altså ingenting som tok fyr her, og personen som opplevde dette skrev aldri at han slokte brannen. Det var altså ikke nok energi i telefonen til å starte en brann i dette tilfellet. Jeg ser ikke helt hvordan jeg minimaliserer skadene? Er de ikke som jeg beskrev?

 

​Leste ikke selve reddit posten før nå, men personen fikk og brannskade på fingeren når han dyttet telefonen ned på gulvet. Da dette ikke fremkom i artikler på nett så visste jeg ikke om det før nå, og skulle selvfølgelig vært med. Hvis du dytter en brennende Note 7 vil du nok definitivt få en brannskade i alle tilfeller.

 

Selvfølgelig kan mye verre ting skjer, det er derfor Samsung recaller, patcher til maks 60% osv. Jeg skriver bare at inntil det faktisk skjer noe (som blir mindre sannsynlig for hver dag som går), så er det ikke noe poeng i å krisemaksimere og skrive som om det allerede har skjedd, eller garantert kommer til å skje.

Lenke til kommentar

En slik sak blir vanskelig for et selskap uansett hvordan man vrir på det.

 

At selskapet ikke legger seg mer flate synes jeg bare er helt fantastisk dårlig, og det gjenspeiles jo i aksjekursen til de grader. En god lærepenge. Er jo ikke sikkert noe som helst av tiltak kunne ha tilfredstillet aksjonærene likevel da.

 

Jeg synes noen kunder med litt guts burde funnet på noen sprell her. F.eks.:

 

Fått laget seg noen designersko, trenger jo ikke å koste en formue, bare noen få tusenlapper. Det vesentligste er at de er helt unike, "one of a kind", og sånn sett uerstattelige. Helst må du få de lagd av en anerkjent kunstner, slik at det blir litt ekstra med skoene, eller hva man ellers velger av klesprodukt.

 

Skoene må selvfølgelig ha bærelomme for mobiltelefonen  :lol:

 

Også legger du en "kabel i buksebeinet" slik at du får ladet den fra f.eks. en powerbank i bukseliningen, mens du er ute på farten på to bein. Du lader den ut og opp helt til det går galt. Skoen kan selvfølgelig utstyres med en beskyttende duk som ligger på innsiden av skoen som møter foten. Og du har gjort dine forberedelser med å øve inn "hurtigfjerning av brann i sko". Også har du issprayen klar til bruk like etterpå.

 

Da har man vel en ganske solid sak, hvor man ikke bare kan søke erstatning for skoen, men også for "liv" og helse.

Endret av G
Lenke til kommentar

En slik sak blir vanskelig for et selskap uansett hvordan man vrir på det.

 

At selskapet ikke legger seg mer flate synes jeg bare er helt fantastisk dårlig, og det gjenspeiles jo i aksjekursen til de grader. En god lærepenge. Er jo ikke sikkert noe som helst av tiltak kunne ha tilfredstillet aksjonærene likevel da.

 

Jeg synes noen kunder med litt guts burde funnet på noen sprell her. F.eks.:

 

Fått laget seg noen designersko, trenger jo ikke å koste en formue, bare noen få tusenlapper. Det vesentligste er at de er helt unike, "one of a kind", og sånn sett uerstattelige. Helst må du få de lagd av en anerkjent kunstner, slik at det blir litt ekstra med skoene, eller hva man ellers velger av klesprodukt.

 

Skoene må selvfølgelig ha bærelomme for mobiltelefonen  :lol:

 

Også legger du en "kabel i buksebeinet" slik at du får ladet den fra f.eks. en powerbank i bukseliningen, mens du er ute på farten på to bein. Du lader den ut og opp helt til det går galt. Skoen kan selvfølgelig utstyres med en beskyttende duk som ligger på innsiden av skoen som møter foten. Og du har gjort dine forberedelser med å øve inn "hurtigfjerning av brann i sko". Også har du issprayen klar til bruk like etterpå.

 

Da har man vel en ganske solid sak, hvor man ikke bare kan søke erstatning for skoen, men også for "liv" og helse.

 

Samsung har lagt seg så flate som de overhodet kan gjøre her.

Hva mer skulle de gjort? Sendt ut 5 millioner rosebuketter med et gavekort på Rema 1000?

 

De har beklaget seg på det ytterste, har patchet tlf slik at den ikke kan lades over 60% (for å minimere risiko), og de har tilbakekalt alle telefonene for gratis reparasjon. Det er dette de burde gjøre, og det er dette de har gjort.

 

Samsung har taklet dette problemet på en enestestående måte syntes jeg.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Samsung har lagt seg så flate som de overhodet kan gjøre her.

Hva mer skulle de gjort? Sendt ut 5 millioner rosebuketter med et gavekort på Rema 1000?

 

De har beklaget seg på det ytterste, har patchet tlf slik at den ikke kan lades over 60% (for å minimere risiko), og de har tilbakekalt alle telefonene for gratis reparasjon. Det er dette de burde gjøre, og det er dette de har gjort.

 

Samsung har taklet dette problemet på en enestestående måte syntes jeg.

 

 

 

Ja, millioner av rosebuketter ville ha løst problemet  :p

Stemmer du på Arbeiderpartiet elns.?

 

 

De har ikke beklaget seg på det ytterste. De har tvert i mot klandret en underleverandør for problemet, som om det slukker noen branner !?

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-13/samsung-blames-small-battery-flaw-for-igniting-note-7-recall

 

 

Det Samsung har feilet på, er å grundig teste også de varene som brukes fra underleverandøren, altså her batteriet. Altså før de haster ut nok en ny mobiltelefonmodell.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Samsung har lagt seg så flate som de overhodet kan gjøre her.

Hva mer skulle de gjort? Sendt ut 5 millioner rosebuketter med et gavekort på Rema 1000?

 

De har beklaget seg på det ytterste, har patchet tlf slik at den ikke kan lades over 60% (for å minimere risiko), og de har tilbakekalt alle telefonene for gratis reparasjon. Det er dette de burde gjøre, og det er dette de har gjort.

 

Samsung har taklet dette problemet på en enestestående måte syntes jeg.

 

 

 

Ja, millioner av rosebuketter ville ha løst problemet  :p

Stemmer du på Arbeiderpartiet elns.?

 

 

De har ikke beklaget seg på det ytterste. De har tvert i mot klandret en underleverandør for problemet, som om det slukker noen branner !?

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-13/samsung-blames-small-battery-flaw-for-igniting-note-7-recall

 

 

Det Samsung har feilet på, er å grundig teste også de varene som brukes fra underleverandøren, altså her batteriet. Altså før de haster ut nok en ny mobiltelefonmodell.

 

 

Arbeiderpartiet? Så morsom du var nå.

 

Og jo, Samsung har beklaget seg. Presidenten i Samsungs mobilenhet gikk offisielt ut i en pressekonferanse i begynneslen av september og beklaget direkte.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

En beklagelse "i min bok" er mye mere enn å bare stå fram offentlig å ytre noen få eller svært mange ord.

 

Men, kanskje aksjonærene ville blitt nervøse uansett tiltak, selv de kostbare "plastre på såret"-tiltakene kunne gjort en stakkars aksjonær nervøs. Var vel kanskje det som fikk aksjekursen til å synke i første omgang?

 

Jeg synes artikkelen forteller heller lite om hvilken spesialbehandling de rammede kundene evt. skal få som plaster på såret..

 

Og slik informasjon mener nå jeg hører sammen med kategorien "beklagelse".

 

En parallell kan tenkes å være for flyavganger som er forsinket f.eks. Der er det jo pålegg om å betale erstatning f.eks. Er jo ikke helt samme sak, da man i løpet av et par dager kan få skaffet seg en ny mobil fra butikk. Men, den helsemessige risikoen for liv og den materielle risikoen for f.eks. husbrann.. den er der jo like fullt.

 

(om rosene, nja det var nå ikke så personlig som det kunne framstå. Kjente bare på trangen til å få nevnt AP i sammeheng med overflodsutdeling av roser)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja, millioner av rosebuketter ville ha løst problemet  :p

Stemmer du på Arbeiderpartiet elns.?

 

 

De har ikke beklaget seg på det ytterste. De har tvert i mot klandret en underleverandør for problemet, som om det slukker noen branner !?

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-13/samsung-blames-small-battery-flaw-for-igniting-note-7-recall

 

 

Det Samsung har feilet på, er å grundig teste også de varene som brukes fra underleverandøren, altså her batteriet. Altså før de haster ut nok en ny mobiltelefonmodell.

 

Det står ingenting om at Samsung skylder på noen for problemene. Det står at det er en feil med batteriene som er årsaken til at telefonene tar fyr. Ser ikke hvor du leser at de legger skylden over på andre?

 

Feilen ligger hos ITM Semiconductors, som ikke er nevnt i artikkelen. Så jeg ser ikke hvordan du kan kritisere dem basert på din oppdiktede historie om hva du mener de har sagt (som de ikke har sagt). Samsung har aldri skyldt på noen andre, og tatt full ansvar for feilen selv. Og nå altså opplyst om hvorfor feilen skjedde og deler det med offentligheten. Jeg ser ikke hvordan dele hva som gikk galt med offentligheten kan tolkes som at de skylder på en underleverandør...

 

Det har vært mange artikler som sier hva folk får som plaster på såret, men nettsider kan ikke printe det samme om og om igjen hver dag. Du kan da heller ikke mene at Samsung skal tvinge alle nettsider til å skrive hva de får som plaster på såret i hver eneste Samsung sak i en måned? Hva er det du egentlig vil her? De har jo klart gitt ut info, og hvis du lurer på noe, så tar du bare kontakt med dem. Ganske enkelt.

 

Hva mer er det du egentlig vil ha av beklagelse? Hvordan beklager du mer enn å beklage? Skulle en dratt øverste sjef i Samsung gruppen som tilbringer store deler av tiden sin på sykehus ut for å beklage?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...