Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Esktralys til personbil (Led)


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger seriøst noe kraftigere lys på min VW Caddy 08 modell nå som mørketiden slår inn her i Nord-Norge. Har sett litt rundt og får ofte anbefalt Rigid industries sine ledbarer. Noen som har erfaringer med disse? Syntes det virker svært dyre men ser ut til de har gode omtaler. Kunne forsåvidt lagt inn litt penger å fått noe orntlig opplegg som varer. Virker som led er veien å gå.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ennå ikke lov med 1 stk ledbar, Derfor må man montere 2 stk små ved siden av hverandre. Da blir det ekstra dyrt og ikke verdt pengene spør du meg.

 

Gå for SIM halogen på den bilen. Billig og bra. Alternativt NBB Alpha 225. Jeg tror det skal være mulig å få tak i dem uten parkeringslys ennå (det er ikke lett). Parkeringslys i ekstralys er uansett ulovlig i Norge.

 

Som tredje alternativ gå for noe halogen fra Hella.

 

Jeg synes NBB Alpha 225 halogen er så bra at det ikke er verdt å vurdere xenon, spesielt hvis bilen ikke har xenon fra før. Det drar seg vel på minst 3500 kroner ekstra for xenon.

 

SIM lyser veldig bra til den latterlig lave prisen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hvorfor anbefale halogen? Det er virkelig utdatert og er knapt verdt monteringsjobben om du ikke er vant til veldig dårlig lys fra før. 

Det finnes mange lovlige alternativer. Spørs jo akkurat hvor mye penger du vil legge i det. 

Det er ikke så lett å gjøre noe lovlig med ledbarer enda. Regelverket henger etter. 

Etter å ha prøvd diverse ledbarer på vinteren, så synes jeg fortsatt at led henger etter når det kommer til pris. 

Skal du ha en skikkelig ledbar som lyser må du gjerne godt over fem tusen og da er den heller ikke e-merket. 

 

http://www.ledmyway.no/shop/product/proline-70w-spot-2st?tm=&sm=

 

http://www.arbeidslys.no/products/hella-comet-200-xenon-sett?gclid=CNCe0Muxh88CFcr0cgod8WUI1A

 

http://bygghobby.no/produkt/e-merket-kjorelys/e-merket-komplette-pakker/e-merket-led-fjernlys-komplett-pakke 

 

Det er ikke ulovlig å ha ekstralys med mulighet for parklys så lenge det ikke er koblet til og selve lykta er e-merket. 

-------------

Har selv 2 NBB alpha 225 lykter med 70w ettermontert xenon og en ledbar på undersiden av skiltet. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Det er faktisk ulovlig med ekstralys med parklys selv om parklyset ikke er tilkoblet, men foreløpig så ser svv "gjennom fingrene" på akkurat dette og tillater det.

 

 

Har selv 2 NBB alpha 225 lykter med 70w ettermontert xenon

Disse er ulovlige og skal f.eks. gi 2'er feil på eu-kontrollen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over det ja. De er heller ikke e-merket i det heletatt så fikk de derfor veldig billig. 

Tas av på våren og settes på igjen sånn rundt disse tider. Blir jeg stoppet av vegvesnet så reiser jeg gladelig på visning. For jeg skal se hvor jeg kjører men jeg har heller ikke råd til å bruke ti tusen på lys som skal være lovlige som gir meg like mye lys som nå. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for raske svar. Men er enig at Halogen uteblir og er ut.

 

Sett litt på denne til 7 000,- cheese. Hva tror dere?

Rigid SR-20 (E-merket)
Artikkelnummer: R92031EM

Rigids definitive bestselger – nå med E-merking og godkjent for veibruk i Norge! Kompakt og robust lykt som har en effekt på hele 7500 lumen. Lykten kommer med lysmønsteret "Kombo" som er en blanding av wide- og spot-reflektorer. Dette gir en fin blanding av lys, slik at lyskasteren din lyser opp grøftekanter og hele veibanen foran bilen og gir et godt lys langt fremover. Lyser 7500 lumen og 837 meter. SR-20 er vår bestselgende lykt og vår nummer én anbefaling av fjernlys.

  • Kombo lysmønster
  • E-merket
  • Referansetall: 37,5
  • Spenning: 9–32 volt
  • Raw Lumens: 7500 lumen
  • Kastelengde: 837 meter
  • Strømforbruk: 75,9 watt
  • Strømtrekk: 5,5 amp
  • Mål (LxDxH): 55,05 x 7,62 x 4,12
  • Inkluderer en stk lampe, relésett med bryter og festebrakett.
Lenke til kommentar

Selv om den er e-merket så må du ha to stk om det skal være lovlig, det vet jeg ikke om hvor nøye du bryr deg om da. 

Jeg er klar over det. Det er umulig å holde seg innenfor regelverket i Norge. Man er i utgangspunktet kriminell bare man sitter seg inn i en bil. Jeg har bare lyst på godt med belysning på denne fraflytta plassen jeg bor på.

Lenke til kommentar

Ja. Har tenkt mye på ledbaren fra Rigid 20'' men tror kanskje det nå blir litt dumt med ledbar da plasseringen isåfall av denne blir ganske langt nede på bilen. Noe som vil føre til jeg blender meg selv og mister antageligvis mye lys. Skulle kanskje heller fått montert noen ''bøttelys'' i led?

 

 

post-95838-0-50351300-1473862527_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja. Har tenkt mye på ledbaren fra Rigid 20'' men tror kanskje det nå blir litt dumt med ledbar da plasseringen isåfall av denne blir ganske langt nede på bilen. Noe som vil føre til jeg blender meg selv og mister antageligvis mye lys. Skulle kanskje heller fått montert noen ''bøttelys'' i led?

 

 

Noen råd:

 

 

Det går fint å holde seg innafor regelverket og ha godt lys.

 

Å ha fjernlys som rekker 1 km har ingenting for seg, det ender bare opp med at du må blende ned lenge før du må.

En annen ting er at hvis forskjellene mellom nær og fjernlys blir veldig stor, så blir du praktisk talt blind når du blender ned fordi øynene 

ikke greier å tilpasse seg så fort. De som har kjørt inn i en mørk tunnel (uten hjelp av solbriller) på høylys dag vet hva jeg mener...

Kan nevne at jeg bor "langt uti gokk" nordpå jeg også.

 

 

Det å kjøpe fjernlykter med høyest mulig referansetall er også en feiltagelse mange gjør, det er ingen indikasjon på om det er godt lysbilde eller godt lys.

 

Tok meg litt tid og sjekket opp alternativene der ute før jeg gikk over til LED, Her er eksempelet på min egen bil.

 

 

(90 talls Toyota)

 

Originallykter         ref. 20 (x2)

+

LED fjernlys           ref. 25 (x2)

= Samlet                ref. 90 (100 er maks)

 

 

http://bgu.no/produkter/51625/lys-og-elektrisk/07260/fjernlys-ha-7-cree-led-e-merket

 

Dette er ekstralyktene det er snakk om, er veldig fornøyd med disse. De er veldig anonym av utseende og gir et veldig godt lysbilde. Et sett med disse

koster ca 3000kr, skiltplatefeste kostet noen hundrelapper. Kjøpte de på Mekken, de er som sagt E godkjent og fullt lovlig. De har også feste

for stag på baksiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...