Gå til innhold

Vil spore alle biler med GPS - og gjøre bensin og diesel billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortsett fra problemet med elektriske biler er drivstoff forbruket knyttet opp mot kjørte km, og dagens avgift er en rettferdig måte å betale asfaltslitasje på.

Noen biler bruker 0,4 liter på mila, andre bruker over literen. Noen kjører med piggdekk, noen piggfritt, noen med høy aksellast, noen kjører matpakken sin i rushen, andre kjører full bil, smidig på lite trafikkerte tidspunkt. Drivstofforbruk er et dårlig mål på veislitasje fordi det er en rekke andre faktorer som påvirker slitasjen. Det eneste som er proporsjonalt med drivstofforbruket er CO2-utslippene. Dagens avgift er langt unna rettferdig.

 

Det at finnmarkinger nå betaler for de større utfordringene med Oslo-trafikken kan enkelt løses med å differensiere avgiften på region eller fylke. Drivstoffavgift er dessuten veldig billig å inndrive i motsetning til en GPS-basert avgift som krever dyre endringer på alle biler og en dyr infrastruktur for å beregne avgiften for hver bil.

 

Jeg mener at man må gå motsatt vei og erstatte alle bommer som er for veifinansiering (i motsetning til køprising) over til drivstoffavgiftene for å senke de totale kostnadene med samme inntektsnivå for staten. Men jeg ser jo at den egentlige grunnen nok er for å skape flere godt betalte styrehonorar for politikernes kompiser.

Finnmarkinger får 5 ganger mer penger til vei per innbygger enn det Oslofolk får. Men Finnmarkinger har også 10 ganger mer vei per innbygger å drifte. Altså omtrent halvparten så mye penger per km vei. Hva er mest rettferdig og praktisk? Likt per km, likt per innbygger eller noe annet? Hvordan ville for eksempel Finnmark blitt om vi la ned 90% av veiene der?

 

Hvor har du det fra at innkrevingen blir så dyr? Det er snakk om en masseprodusert teknisk innretning som er langt enklere enn en billig mobiltelefon. Enheten er en engangsinvestering og trenger ikke integrasjon med bilens systemer. Den kan klistres bak speilet som en bompengebrikke (og erstatte nåværende bompengebrikker). Den trenger heller ikke spesielt dyr infrastruktur, da datainnsamling kan gå over det eksisterende mobiltelefonnettet: En statlig spesialavtale uten personlig abonnement. Datamengde i størrelseorden 0,01 MB per måned. Man trenger ikke finne opp kruttet på nytt for å overføre dataene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke villig

 

Dette henger ikke på greip lenger og minner mer om rettsprinsipper henter fra middelalderen, som praktisert av sheriffen fra Nottingham. Jeg kan ikke forstå hva det er som feiler folk, men noe alvorlig må det være om man ser noe positivt i dette som er verdt å nevne.

 

Som nevnt før. Jeg ønsker elbilen velkommen, dessverre tar det tid (og mer enn 10 år), og man må gjerne legge til rette for elbilen med FORNUFTIGE forslag som øker elbil beholdningen (selv om jeg er realistisk nok til å innse at elbilen ikke nødvendigvis er mer miljøvennlig enn fossilbilen i alle aspekter så har den sine fordeler), men å straffeforfølge og overvåke mennesker fordi de har en bil som bruker fossil energibærer er ikke hverken miljøet eller demokratiet verdig. her ligger det noe mer og langt alvorligere under.

 

Om du virkelig er villig til å la noen overvåke deg på denne måten i den tro at det er miljøet som er viktig her er du i beste fall naiv. Hitler, Stalin, Niyazov, Kim Jong, Ceausescu vil alle blekne i forhold til hva dere her legger til rette for.

 

Datalagringsdirektivet er ikke død, Du overvåkes allerede med mobilbruken din, Alle kjøp og transaksjoner og bruk av nettbank lar seg enkelt spore, Hver meter du kjører foreslås sporet og spores allerede delvis via trafikkameraer og bomstasjoner, De nyeste TV'ene har mulighet for *såkalt* stemmeanalyse (jau), Kameraer overvåker deg på de mest trafikkerte stedene. Dersom du blir detektert å ha ett forbruksmønster som er litt på siden av normalen, så sjekkes du. Om du ikke tror meg bør du ta deg en jobb i etterretningen.

 

Dette er ikke skremselspropaganda eller konspirasjons-tull. Å benekte dette er som å benekte Holocaust. Men det er nå det en del folk gjør allerede.

 

"This boat is sinking"

 

 

 

Sukk, ikke rart de kaller meg eremitt. Men når jeg nå uttrykker bekymring så blir jeg vel stemplet som radikal og mulig terrorist. Og de sier jeg er gal !?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Crvena og Bjørn: Elbiler siter også på veiene. Jeg ser ikke noe urettferdig i at de ikke lengre kan snylte på spleiselaget.

Bortsett fra hvis staten faktisk mener alvor med å få til et skifte av persontransport over på elektrifiserte biler, da er det altfor tidlig å avgiftslegge bruk av elbil på dette nivået, men usikkerheten rundt elbilenes særfordeler er vel en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Er du villig til å installere en GPS i bilen din som sporer hvor og når du kjører for å få lavere avgifter på bilbruk?"

 

Nej tack. Eftersom jag då skulle tvingas hålla hastighetesbegränsningarna hela tiden. Tiden jag sparar är värt mycket mer än vad bensinen kostar.

Dessutom skulle diverse myndigheter ännu lättare kunna se var jag befinner mig när jag åker bil, något som dom inte har ett dugg med att göra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser flere her (Håvar Bettum, MrEspen, Bjørn Nordbotn og Per Østensen) reagerer veldig kjapt med personvern, men har dere lest mer enn overskriften? Personvernskepsisen mister fort ben å stå på om dere leser artikkelen.

 

Bare hvis man er naiv nok til å tro at et slikt system ikke vil bli hacket.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser flere her (Håvar Bettum, MrEspen, Bjørn Nordbotn og Per Østensen) reagerer veldig kjapt med personvern, men har dere lest mer enn overskriften? Personvernskepsisen mister fort ben å stå på om dere leser artikkelen.

 

Er det vurderingene til Grønn skattekommisjon (fantastisk navn forresten) du sikter til? Og det tror du skal diktere hva EU legger i personvern? Hmm? EU... hvis bestemmelser vi lar oss daglig diktere av, ikke diktere for....?

Lenke til kommentar

Om du virkelig er villig til å la noen overvåke deg på denne måten i den tro at det er miljøet som er viktig her er du i beste fall naiv. Hitler, Stalin, Niyazov, Kim Jong, Ceausescu vil alle blekne i forhold til hva dere her legger til rette for.

 

Datalagringsdirektivet er ikke død, Du overvåkes allerede med mobilbruken din, Alle kjøp og transaksjoner og bruk av nettbank lar seg enkelt spore, Hver meter du kjører foreslås sporet og spores allerede delvis via trafikkameraer og bomstasjoner, De nyeste TV'ene har mulighet for *såkalt* stemmeanalyse (jau), Kameraer overvåker deg på de mest trafikkerte stedene. Dersom du blir detektert å ha ett forbruksmønster som er litt på siden av normalen, så sjekkes du. Om du ikke tror meg bør du ta deg en jobb i etterretningen.

 

Dette er ikke skremselspropaganda eller konspirasjons-tull. Å benekte dette er som å benekte Holocaust. Men det er nå det en del folk gjør allerede.

 

 

 

 

 

"Hitler, Stalin, Niyazov, Kim Jong, Ceausescu vil alle blekne i forhold til "

 

;-)   Hvorfor gå så langt tilbake?   Det er jo ikke mange år siden NSA  ble avslørt i å avlytte/kontrollere hele verdens (!) digitale kommunikasjon.

- Uten at vi så kuttet forbindelse med disse maktmisbrukerne, eller satte i gang sanksjoner overfor landet.

Vi er lært opp til å godta overgrep/avlytting i så stor grad at vi reagerer først når noen stenger Facebook sida vår fordi vi la ut bilde av en pupp.

Det skumleste er selvfølgelig når et samfunn ikke vet at det ikke er fritt.

 

Hvorfor er  detforresten forbudt å tvile på "Holocaust" ?  Hvorfor er det forbudt å tvile på noe?  ( man puttes faktisk i fengsel og får taleforbud!)

Er ikke slikt skummelt?  Eller er det kun skummelt når "jeg" blir rammet med taleforbud?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når et samfunn bruker en like  stor del av arbeidskreftene  på systemer  som på selve velferdsbyggingen er det noe som er galt.

Bygging av bomstasjoner, utsending av faktura, betaling av "renter" osv. har opp til nå vært nesten 50% av kostnadene ved veibygging.

 

Vi kunne altså hatt mye  mer vei ved å bruke samfunnets arbeidskrefter riktig, til produksjon ikke til system-bygging.

Både de som arbeider med veibygging og de som arbeider med systembygging må ta fra fellesproduksjonen for å leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Crvena og Bjørn: Elbiler siter også på veiene. Jeg ser ikke noe urettferdig i at de ikke lengre kan snylte på spleiselaget.

Bortsett fra hvis staten faktisk mener alvor med å få til et skifte av persontransport over på elektrifiserte biler, da er det altfor tidlig å avgiftslegge bruk av elbil på dette nivået, men usikkerheten rundt elbilenes særfordeler er vel en annen diskusjon.

Det som går bermen hus forbi er at det pr i dag er KUN! rundt en million elbiler ala det vi idag anser som en akseptabel standard, som leaf, i3, tesla etc og dets like, fordelt på <b>HELE</b> verden. Norge har en 85000 stk av disse og en bilpark på godt over 4 millioner (hvor da fossilbilen dominerer stort) om du regner både private biler og la oss kalle de offentlige biler (som eies av ett firma).

 

Om noen i det hele tatt innbiller seg at de neste 2-3 millioner elbiler som spys ut, alle, uten unntak, rubbel og slubbert, skal komme til Norge for å oppfylle våre hårete mål, så er det fortsatt ett muse-piss i det kosmiske hav.

 

World wide er det mer enn en milliard biler på markedet og man forventer at dette øker betraktelig. Med andre ord er det kul umulig å erstatte dette på 10 år. Selv hva Norge angår. Og da bør det også bli klart for de som har noe som helst i øye-høyde som kàn bli klart at det er helt andre tiltak som skal til. Forespørsel etter litium kommer til å ta fullstendig av. Etterspørsel vil ikke kunne dekkes inn og det blir politisk kaos om makter og myndigheter skulle prestere det kunststykket å kreve utfasing av fossilbil til fordel for elbil.

 

Man er iferd med å male seg inn i ei hengemyr av idealistiske mål fremsatt av uansvarlige politikere uten forstand og gangsyn.

 

"This boat is still sinking"

Lenke til kommentar

Om du virkelig er villig til å la noen overvåke deg på denne måten i den tro at det er miljøet som er viktig her er du i beste fall naiv. Hitler, Stalin, Niyazov, Kim Jong, Ceausescu vil alle blekne i forhold til hva dere her legger til rette for.

Kan du ikke lese lengre enn overskriften før du går helt Godwins law.. :roll:

  

 

Crvena og Bjørn: Elbiler siter også på veiene. Jeg ser ikke noe urettferdig i at de ikke lengre kan snylte på spleiselaget.

Bortsett fra hvis staten faktisk mener alvor med å få til et skifte av persontransport over på elektrifiserte biler, da er det altfor tidlig å avgiftslegge bruk av elbil på dette nivået, men usikkerheten rundt elbilenes særfordeler er vel en annen diskusjon.

 

Det lar seg enkelt kompensere på andre måter om man vil opprettholde like like kraftig differensiering. Det sagt så ligger det i kortene at elbilfordelene vil avta over tid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den registrer også,

-hvor fort du kjører (kan brukes mot deg)

-hvilken barnehage/skole barna dine går på (forutsatt at du henter(leverer dem)

-hvor og hvilke aktiviteter barna dine har etter skolen (forutsatt at du henter dem)

-hvilke butikker du handler på og når

-når du er hjemme og ikke hjemme

-hvem du besøker og når du besøker dem

-når du har legebesøk/tannlege besøk og hvilken lege (forutsatt at du parkerer utenfor)

 

Alt som trengs er èn uærlig person i rekken av personer som får tilgang til denne informasjonen, konsekvensene kan bli over snittet spennende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den registrer også,

-hvor fort du kjører (kan brukes mot deg)

-hvilken barnehage/skole barna dine går på (forutsatt at du henter(leverer dem)

-hvor og hvilke aktiviteter barna dine har etter skolen (forutsatt at du henter dem)

-hvilke butikker du handler på og når

-når du er hjemme og ikke hjemme

-hvem du besøker og når du besøker dem

-når du har legebesøk/tannlege besøk og hvilken lege (forutsatt at du parkerer utenfor)

 

Alt som trengs er èn uærlig person i rekken av personer som får tilgang til denne informasjonen, konsekvensene kan bli over snittet spennende.

Jeg anbefaler deg å lese mer enn overskriften. Alt punktene du skriver er fri fantasi. Ingen av tingene du nevner lagres hverken i GPS-enheten eller sendes ut, i følge artikkelen.

 

Innlegget ditt er forresten et godt bevis på at clickbait fungerer. Folk leser overskriften, kobler ut hjernen, klikker på artikkelen, klikker seg videre til kommentarfeltet og det velter ut med fantasifulle fordommer basert på clickbait-overskriften alene, selv om det motsies i artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor legger avgift på CO2, CO2 er livets gass, CO2 er plante mat, CO2 er en del av fotosyntesen, CO2 er livet. Nå er det vel andre deler av bilene slipper ut som er skadelig, men da får de gå løs på det.

 

Som med alt annet, så er det bra med moderate mengder mens for mye er skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jg har ikke lyst på dette.

 

Dernest så er det idiotisk bruk av tid og penger da elbil kommer til å dominere om ti år. Jeg lurer mer på når miljøfanatikerne vil få hodet ut av ræva og forstå at bilen om få år blir det mest miljøvennlige og effektive transportmiddelet av dem alle. Er jo lov å håpe at miljøfreakene slutter å hate individuel frihet og høy livskvalitet.

 

Et transportsystem basert på personbiler vil aldri bli det mest miljøvennlige og effektive systemet, uansett hvor nullutslipp det er. Det handler om plass, trengsel, tilgang til parkeringsarealer, kø, tap av produktiv tid, ulykker, veislitasje og en rekke andre ting utover hva som slippes ut av eksosrøret. At hver person kjører i hvert sitt kjøretøy på 1-2 tonn er en helt latterlig dårlig ressursutnyttelse, selv om det har en stor fordel med individuell frihet. Men dette friheten og livskvaliteten blir jo da uansett sterkt begrenset av nettopp kø og trengsel.

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese lengre enn overskriften før du går helt Godwins law.. :roll:  

Sorry Simen1, men jeg har nok lest det hele. Poenget er uansett at DU bør lære deg å lese mer en bare artikelen. Du bør se helhetlig på ting og sammenhenger utover det som TU klarer å legge frem for deg i en enkelt artikkel. Du må lese mer, Simen1, og du må lese helhetlig.

 

"Det er naivt å fortsette å tro det beste om de verste."

Godt sakt Kokkvold, om terroren mot Charlie Hebdo, men det gjelder også her.

 

Han sa også noe mer.. "Norske journalister burde skaffe seg knebeskyttere, slik som de kryper for makthaverne." fra en artikkel eller no` i morgenbladet der temaet var at journalistene svikter sin rolle som vaktbikkjer. Når slike overvåkings forslag som vi ser komme frem her får spalteplass burde kritikken stå i taket hos journalistene..

 

Men så var det noe med den frosken da som varmes så langsomt opp.

 

Velkommen etter når du kommer, Simen1 :hmm:

Endret av EremittPåTur
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er ikke slikt skummelt?  Eller er det kun skummelt når "jeg" blir rammet med talefrihet?[/background][/size][/font][/color]

Forskjell på talefrihet og lyvefrihet

 

Hvilke politi skal stoppe de som lyver ("")?  En veldig skummel vei du beveger deg på, synes jeg.  Hvorfor kan ikke de som lyver fortelle hvorfor de mener de ikke lyver?

Lenke til kommentar

 

Et transportsystem basert på personbiler vil aldri bli det mest miljøvennlige og effektive systemet, uansett hvor nullutslipp det er. Det handler om plass, trengsel, tilgang til parkeringsarealer, kø, tap av produktiv tid, ulykker, veislitasje og en rekke andre ting utover hva som slippes ut av eksosrøret. At hver person kjører i hvert sitt kjøretøy på 1-2 tonn er en helt latterlig dårlig ressursutnyttelse, selv om det har en stor fordel med individuell frihet. Men dette friheten og livskvaliteten blir jo da uansett sterkt begrenset av nettopp kø og trengsel.

 

"Men dette friheten og livskvaliteten blir jo da uansett sterkt begrenset av nettopp kø og trengsel. "

 

Derfor bør jo de som setter pris på  denslags frihet til å bevege seg over avstander, betale veibyggingen.Betalingen bør være så lite arbeidskrevende som mulig.  ( Og selvfølgelig ikke overvåket.)

Så kan de som synes f.eks. jernbanenettet er det eneste vi trenger, koste dette,-  og gangveiene (?) mellom jernbanestasjonene.

Så kan folk få velge, og betale det de velger.

Lenke til kommentar

Så la meg bare oppsummere:

- Veiavgift ("årsavgift")

- pluss avgift for selve drivstoffet/"co2" via GPS

- pluss avgift for hvor mye man har kjørt

- pluss bompenger

- pluss diverse sære nisseavgifter som HK-avgift etc ved import av bilen

- pluss skatt, siden bilen er jo ikke gratis og koster noe i seg selv

... og gratis 1984-type sporing av bilen i tillegg

 

Hvorfor ikke bare kreve inn hele lønnen med en gang og innføre 100% skatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...