Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilhenger - hva skal jeg velge?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Coop sin henger har kort drag. Det er vel begrenset hvor lang trelast jeg kan trekke med den? Det er vel maks en meter ting kan stikke ut bak?

 

Dritthenger herfra til månen. Denne er ekstremt pinglete bygget, har kun avtagbar lem bak, er så kort at den er utfordrende å rygge med, og SVJV kan den ikke bygges på med karmer. Velg heller en henger fra Tysse / Gaupen, pluss et par til merker. Da får du i det minste noe som ligner på kvalitet. Begge disse merkene har også små størrelser, men pass på å få en modell som faktisk har mulighet for påbygging av karm og evt at det finnes presenning til den. 

Tror du har fått så mye svar du kan få her, tiden er vel inne til å stikke innom en forhandler for å sjekke utvalget og finesser. Felleskjøpet har Gaupen, btw.

Den fås med ekstra karmer, glassfiber topp og kaplell. Er ellers enig med at den ikke virker så solid.

Lenke til kommentar

Jeg bare må stille spørsmålet.

Trådstarter:

Vil du ha en tilhenger med eller uten bremser?

 

Dersom den er uten bremser vil den ved en aktuell totalvekt på 300kg eller mer ha maks tillatt hastighet på 60km/t (da ryker lappen i 86), mens en tilhenger med bremser har maks tillatt hastighet på 80km/t (da ryker lappen på 116km/t).

 

Jeg ser at begge tilhengerne du har linket til er tilhengere uten bremser..

Lenke til kommentar

Trafikkreglenes § 13 gjelder over det de skriver i sin reklame. Se på punkt 5 i linken.

"- Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.".

 

Så, om en frakter mindre enn 120KG på den hengeren (3 stk 40KG sekker med sement....), så kan en kjøre i 80, ellers blir det å tusle i 60, til glede for resten av trafikken.

Lenke til kommentar

 

Så, om en frakter mindre enn 120KG på den hengeren (3 stk 40KG sekker med sement....), så kan en kjøre i 80, ellers blir det å tusle i 60, til glede for resten av trafikken.

 

 

Ja, og da ville jeg heller lastet de sekkene inn i bilen og droppet hele tilhengeren...

 

Ble litt "/facepalm" da jeg så en eldre kar kjøre med henger med 2 usikra malingsspann han hadde kjøpt på OBS

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Skulle man finne på å kjøpe veggplater til et hus er det en kjempesak at planet på hengeren er 2,5m. 

 

Dette skyldes vel at du ikke har erfaring og ikke vet bedre. :) Jeg har kjørt både gipsplater (2,4 m  - 3,0 m  L), falsede veggplater av sponplater, gulvplater og plank/bord opp til 6,2 m lende på min henger. Og planet på min henger er 1,7 m. (Kunne gjort det samme på en henger, med 20 cm kortere plan). Draget på min henger er til å trekke ut, så dette går fint. Dette er vanlig for håntverkere.

 

Det er draget som må være langt nok, så mittpunktet på hengeren (og lasten) er minst 3 m fra bakkant på bilen. Men alle bord og alle plank er ikke så lange, da må det være spessialbestilling. Så i praksis legger en de langste i mitten på hengeren (sideveis) og forskyver de litt bakover, så en kan svinge fritt og likevel ikke komme borti bilen. Resten av plankelasset stables så at tyngdepunktet (av all last) kommer litt forran mitten på hengeren, til ca 70 kg på kula. Praktisk erfaring og litt sunn fornuft, så går det meste.

 

 

Dette er jo en vesentlig detalj som du ikke nevnte de 20 andre innleggende der du sverget til bitteliten henger. Jeg har kjørt ett 20-talls hengere å ingen av de kunne trekke ut draget, så jeg regner med at det ikke er kjempevanlig.

 

 

Så de fleste mener jeg kan starte med en enkel henger også eventuelt oppgradere med ekstra karmer senere hvis det trengs?

Du har da ikke beskrevet, behov for noe annet. Enkel henger med plan på 1,25 x 1,5 - 1,7, så har du det du trenger. Og de fleste andre. Brems er bare fordyrende, når du ikke har behov for å kjøre tunge ting. Men igjen, ditt valg.

 

 

Det kommer vel litt ann på hvor du bor, men med mindre du bor i en bykjerne lurer jeg på hvorfor du liker å kjøre kjempesakte med henger?

 

Det koster alikevell ikke mer enn en tusenlapp å skifte ut bremsesko og vaier, samt fette draget litt i ny å ned.

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette er jo en vesentlig detalj som du ikke nevnte de 20 andre innleggende der du sverget til bitteliten henger. Jeg har kjørt ett 20-talls hengere å ingen av de kunne trekke ut draget, så jeg regner med at det ikke er kjempevanlig.

 

 

 

 

 

Det kommer vel litt ann på hvor du bor, men med mindre du bor i en bykjerne lurer jeg på hvorfor du liker å kjøre kjempesakte med henger?

 

Det var ikke behov for å nevne lengde på drag, eller lengde fra senter hjulgang, til kulefeste tidligere. Sverget, tja.... Har DU egentlig lest, hva TS har behov for å transportere? Da jeg begynte å kommentere, så var det kun søppel og annet småtteri fra Ikea, som var behovet. Og så er det flere som argumeterer for unødig store hengere. Noen med begrunnelser, som er veldig spekulative og som kanskje skjer en til to ganger i livet. I slike sjeldne tilfeller kan TS låne/leie en henger.

 

At du har kjørt en del hengere, uten å sett at enkelte av dem er til å trekke ut draget, er litt undelig. Tidligere så var ikke utvalget av hengere så stort som det er i dag. Og da hadde alle kjente produsenter minst en type, hvor en kunne trekke ut draget. De har nok det fremdeles. Men med innterekt drag, så ville du ikke ha sett om draget mitt  var til å trekke ut, før du bøyde deg ned og så under hengeren. Men denne type henger, er uten brems. Tviler på at det finnes uttrekkbare drag, på hengere med brems.

 

TS har ikke hatt krav om brems og han har ikke nevnt noe om ofte kjøring (med store tunge ting), så da holder 150 kg nyttelast i de fleste tilfeller. Min henger (m.f.) veier kun 150 kg og da kan en ha 150 kg, i nyttelast og kjøre i 80. Da er det opp til TS om han ofte har behov for å kjøre tunge ting og så måtte kjøre i maks 60 km/t. Er det sjelden, som kan han jo låne/leie en henger. Men, dette må HAN fine ut av!

 

Jeg bor i Lier utenfor Drammen. Men har kjørt div. hengere i ca 40 år, både i nærområdet  og det sentrale Østlandet. De første gangene, da jeg hjalp til på småbruket til mine foreldere. Senere når div. arbeidgivere hadde mindre byggeoppdrag og vi var bare en, til to tømrere på jobben og trengte noe ekstra materialer. Eller at det var så lite materialer, at det fikk plass på en henger. Hos mellom og stor-entreprenørene har det nok alle hengerene vært med brems. Jeg har også kjørt noen campingvogner og to båthengere.  

 

Privat har jeg oftest lånt div. hengere av bekjente, både av vanlig privat folk og av tømrer- og murermestere. Men også leid div hengere, ved behov. Det har vært kjørt søppel lass og flyttelass, samt div. både for meg selv og bekjente. Bygningsmaterialer ved bygging av to hus på fritiden (80-tallet), samt samme type materialler for div bekjente som jeg har hjulpet med mindre tømrer, eller bygge jobber. Da jeg kjøpte egen henger for ca. 20 år siden (til mitt byggefirma) vurderte jeg nøye, om jeg skulle ta den ekstra kostnaden med brems, boggi/to-akslet henger, eller ikke. Og da jeg allerede da hadde lang erfaring med hegere og div. type frakt på hengnere, samt viste at det var enkelt å låne/leie henger i spessielle tilfeller, valgte jeg å spare de pengene og kjøpe en rimelig henger. Og jeg vet å utnytte den.

 

Men selv den hengeren er brukt til kjøring av bygningsmaterialer både av meg og en bekjent som drev et lite byggefirma. Den er også benyttet til vanlig søppelkjøring, frakt av møbler, deler av flyttelass, m.m. I tilegg har den vært benytter ved årlig vedhogst, siden jeg kjøpte den.  2 - 3 favner med ved (bærestykker), er fraket fra skogsområder i nærheten og hjem for oppkapping og kløyving. Men det siste så er det jo kun på skogsbilveier og noe lokalt på Fylkesveg. Har vel sjelden vært langkjøring med tilhengere, selv om jeg har kjørt over det meste av Østlandet. Det har vært nær byggeplass. I noen få tilfeller med tung last (på henger uten brems), har det vært benyttet omkjøring på småveier, i steden for motorveg, eller sterkt traffikerte veger. Selv om en kan kjøre i 80, er det en fordel å unngå motorveg, hvis mulig. Og kjøre når det er lite trafikk.

 

Så, jeg har kjørt en del med tilhenger. Antallet vet jeg ikke og det er vel uten betydning. Jeg har mange bekjente private (og firmaer), som har dyre hengere og de fleste blir omtrent ikke blir brukt. Men spørsmålet er hva TS har mest behov for og hvor mye penger han vil bruke på noe han kanskje bruker et fåtall av ganger i året. Ikke hva DERE andre tror, han KAN få bruk for.   

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Bra svar Friluftskar, men hvis du klarer deg med en last på 150kg får du det ofte på taket eller i bilen :)

 

På samme måte som du argumenterer med at man trenger en liten henger fordi du klarer deg med en liten henger så argumenterer andre for større henger fordi det er det de trenger.

 

Hvis man ikke har ett stort nettverk av personer man kjenner og byggmestre man kan låne henger av så trenger man en større henger selv.

Endret av xibriz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra svar Friluftskar, men hvis du klarer deg med en last på 150kg får du det ofte på taket eller i bilen :)

 

Ja - det er mye jeg og andre kan få i bilen, eller på et lastestativ. Men nå var det råd til TS da og ting han IKKE kan ha i bilen, eller på taket.

 

Ser du ikke har svaret på, om du egentlig hadde lest TS sin beskrivelse, av hva han har tenkt å frakte. :( Selvfølgelig kan det bli andre ting, men i første rekke får en gi rådt ut fra hva som etterspøres! Og det er her amatører overdriver, fordi flere av dere har ikke så veldig mye praktisk erfaring, når det kommer til stykket. Og den siste en bør høre på, når det gjelder transport av div., er vel en som jobber på uviss avd. i en byggevare. Selv ikke de som jobber i trelastavd.

 

Les hva TS ønsker å frakte! Er det noe av dette, som (trolig) veier mer enn 150 kg? Noen småting fra Ikea? Søppel; søppelsekker med div., kanskje en en enhet av hvitvarer, der det tyngste normalt er vaskemaskin med sideinnlegg (70 - 120 kg), eller en gammeldags komfyr, et kombi kjøl/frys, en vanlig soffa, o.l. Hva er det som veier mer enn 150 kg? Kanskje gummibåten? Men, hva så? Noen byggningsplater?

 

Jeg vet ikke hvor TS bor, men i 2016 har vel de fleste byggevarer en lånehenger og det finnes utleiesteder, for spessiele tilfeller som kan dukke opp "år om annet". Dette har da ikke noe med min tilgang på hengere, opp i mellom årene å gjøre! Det meste kan fraktes på mellomstore hengere som min.

 

Jeg ramset opp en del, for å poengtere, at jeg har lang erfaring med div. hengere og div. last gjennom mange år, til motsvar på din enorme erfaring.

 

Men jeg gjentar, det er TS som må finnet ut hva han ønsker og trenger! Det hjelper lite hva vi diskuterer. Jeg har kun argumentert ut fra, hva han har nevnt av behov. Det vil også dekke slikt behov, som vanlige folk med bolig, må sende på service, eller bytte ut av hvitvarer, vanlige møbler og søppel, samt en del byggematerialer.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...