Gå til innhold

Må man innstalere xp på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er bare til å lage en sikkerhetskopi av det lagrede spillene som ligger i "mine dokumenter" og så kan du reinnstallere både Sims og Windows XP så mye du bare orker :-)

 

Edit: Samboeren min spiller mye Sims også og hun har lagret alle spillene sine i Mine dokumenter. Dette er noe som spillet har gjort for henne og ikke noe som hun har gjort selv. Merkelig at det ikke er slikt i din versjon. De fleste nye spillene kommer med den lagringsfunksjonen nå til dags.

Endret av dacourt
Lenke til kommentar

Når man bytter hovedkort er hovedregelen at man MÅ innstallere Windows på nytt.

 

Jeg vet om noen som sier at det kan gå bra i enkelte tilfeller dersom chipsett er det samme. Jeg har selv prøvd å trosse dette et par ganger, men det har aldri gått bra her. Det blir alt for mye tull med drivere, mange blåskjermer, mange "unknown devices" eller "device not functioning properly" og generellt grusomt ustabilt.

 

Finn heller ut hvor alle savegames lagres og lagre filene en annen plass under reinnstallasjonen. Husk også å ta vare på alle bokmerker, epost, snarveier og andre brukerfiler du har på C: (PS: Det er lurt å unngå å bruke C: til brukerfiler til neste gang.)

Lenke til kommentar

Det er igrunnen bare tull å fjerne hk driverene for å deretter legge dei inn igjen.

 

Det letteste er å skifte hk, deretter starte opp med xp cden i cdromen. Deretter booter du fra cd, velger "install xp" deretter "repair" når den finner ut at xp allerede er installert på den harddisken.

 

Når du velger dette får du ein "clean" installasjon av bare systemfilene til xp. Alle programmer osv du har installert vil fungere 100%, og ingen av dine lagrede filer vil bli slettet fra harddisken. (Det vil se ut som ein ny installasjon av xp, men den skriver bare over gamle filer. OBS, vist den spør om du skal formatere hardisken, så har du valgt feil)

 

Iallefall synest eg dette er ein mye lette måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Det er igrunnen bare tull å fjerne hk driverene for å deretter legge dei inn igjen.

 

Det letteste er å skifte hk, deretter starte opp med xp cden i cdromen. Deretter booter du fra cd, velger "install xp" deretter "repair" når den finner ut at xp allerede er installert på den harddisken.

 

Når du velger dette får du ein "clean" installasjon av bare systemfilene til xp. Alle programmer osv du har installert vil fungere 100%, og ingen av dine lagrede filer vil bli slettet fra harddisken. (Det vil se ut som ein ny installasjon av xp, men den skriver bare over gamle filer. OBS, vist den spør om du skal formatere hardisken, så har du valgt feil)

 

Iallefall synest eg dette er ein mye lette måte å gjøre det på.

Kun hvis han har samme chipsettet på HK...

Lenke til kommentar
Det er igrunnen bare tull å fjerne hk driverene for å deretter legge dei inn igjen.

 

Det letteste er å skifte hk, deretter starte opp med xp cden i cdromen. Deretter booter du fra cd, velger "install xp" deretter "repair" når den finner ut at xp allerede er installert på den harddisken.

 

Når du velger dette får du ein "clean" installasjon av bare systemfilene til xp. Alle programmer osv du har installert vil fungere 100%, og ingen av dine lagrede filer vil bli slettet fra harddisken. (Det vil se ut som ein ny installasjon av xp, men den skriver bare over gamle filer. OBS, vist den spør om du skal formatere hardisken, så har du valgt feil)

 

Iallefall synest eg dette er ein mye lette måte å gjøre det på.

Kun hvis han har samme chipsettet på HK...

Hva er egentlig "samme chipsettet"? :blush:

 

Har et MSI KT3 Ultra 2 kort.

Kan jeg bytte til f.eks et ASUS A7N8X uten reinstall av XP?

 

EDIT: Har AMD XP2000+ nå.

Endret av bdd
Lenke til kommentar
Kun hvis han har samme chipsettet på HK...

Hva er egentlig "samme chipsettet"? :blush:

 

Har et MSI KT3 Ultra 2 kort.

Kan jeg bytte til f.eks et ASUS A7N8X uten reinstall av XP?

Chipsettet er to brikker på hovedkortet. Hvis de er det samme på det gamle og det nye hovedkortet så har du samme chipsett og dermed mye større sjanse for å lykkes med å oppgradere hovedkort uten å innstallere Windows på nytt.

 

De to hovedkortene du nevner har hhv. VIA KT333-chipsett og Nvidia Nforce2 chipsett. Altså forskjellig chipsett.

 

Prøv deg frem med metoden jarmo nevnte (avinnstallerin av drivere, bytting av HK osv.) Er du heldig funker det. Lykke til!

Lenke til kommentar

Har nettopp hatt et nød-bytte av hovedkort fra P4 til Athlon. (unødvendig å si at det ikke ville boote).

Tok en enkel "Repair install" på XP, det fungerte som en drøm. Beholdt alt som det var. Eneste som skjer er at service pack og updates må legges inn på nytt.

Skal slutte å anbefale formatering og clean install av XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...