Gå til innhold

Alle fartsgrenser er opphevet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

 

http://www.tek.no/artikler/iphone-6s-gir-alle-raskere-mobilt-internett/192686

Mildt sagt spekulativ overskrift. Men morroa starter i kommentarfeltet.

 

 

Der var den, ja. Takk.

 

Jeg ser Swang siterer dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor, som i artikkelen gjør et poeng av at jo fortere du (med Iphone 6S) blir ferdig med din nedlasting, jo fortere blir båndbredden ledig til meg (som ikke har den samme telefonen). Poenget er nok gyldig, selv om det kan være dratt litt langt i artikkelen :)

Endret av Varog Kervarec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 


 


 


Med de datakvotene blir det som å kjøre sportsbil med en bensintank på 1 liter. Kortvarig morro...


 




- Den analgien der likte jeg...

Men man trenger ikke nødvendihvis en tank på 1 liter for at morro'a skal være kortvarig.
Bugatti Veyron 16,4 Super Sport med sin standard tank, går fra skvulpe-full tank til tom tank på grovt regnet 15 minutter ved maksimum-hastighet.

Alltid morsomt med høy hastighet..., men høy hastighet som du påpeker har sin ubenektelige hake i begge disse tilfellene..

Da høy hastighet er billig for tilbyderne, men dyrt for forbrukerne.

 


Det er like greit for i 400km/t pluss varer dekkene under 20 minutter..

 


- Du har et godt poeng der..., men det var ikke i hovedsak Bugatti'en jeg siktet til.
Men heller likheten mellom brukergleden av begge disse to.

Da det i overført betydning er en like stor gledesdreper å gå tom for Data i Data-kvoten som Bensin i Bensintanken om man kjører for full pupp.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Jeg ser Swang siterer dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor, som i artikkelen gjør et poeng av at jo fortere du (med Iphone 6S) blir fortere med din nedlasting, jo fortere blir båndbredden ledig til meg (som ikke har den samme telefonen). Poenget er nok gyldig, selv om det kan være dratt litt langt i artikkelen :)

 

 

 

Datamengden som lastes ned blir ikke mindre, og summen av båndbredde ganger med tid er uanfektet, så poenget er nok ikke supergyldig. Grunnen til at båndbredden blir fortere ledig, er fordi det er mindre båndbredde tilgjengelig for de andre brukerne mens den pågår. I tillegg vil nok de med økt hastighet i sum typisk velge å laste ned mer innhold eller innhold med høyere kvalitet. For eksempel gjennom å kjøre speedtest om og om igjen. Ingen wink-smiley her. 

 

Så det blir nok heller verre for alle andre.

 

Holder av en liten reservasjon for at det kan være noe mindre overhead hvis man overfører større pakker, men det vil uansett slås ihjel av økt bruk=datamengde.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil det være en teoretisk mulighet for at dette hjelper mobilnettet i sin helhet, men da antar man at det er veldig mange enheter som vil kjøre veldig mye data i veldig høy hastighet, samtidig. Til det nivået at den aktuelle basestasjonen makser ut sin backbone. At noen enheter via carrier aggregation får lastet ned en stor datamengde i veldig høy hastighet og så slutter å bruke båndbredde så vil det være en kortere periode med overload på basestasjonen og så normaliserer hastigheten seg for de andre brukerne. 

Men problemet for Espen/Amundsen/Apple er at dette skjer jo aldri i praksis. Bruk av båndbredde på mobilnettet er svært spredt, asynkron og sporadisk og enhetene beveger seg vanligvis fysisk som gjør at belastninger i båndbredde fordeles over mange basestasjoner. Ordinær bruk på mobilen er mange requests og små data hver gang. Det største en vanlig bruker opplever er kanskje et bilde på noen hundre kb. De få "power-brukerne" som laster ned ei svær fil via mobilt bredbånd vil ikke utgjøre den store forskjellen her. 

Når Espen i tillegg bruker live streaming som eksempel så er idiotien komplett. Skal liksom en iPhone med CA gjøre seg fortere ferdig med en livesending? Se den i fort-film? Og se inn i framtiden? Flaut for Tek.no, den artikkelen var langt under pari.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Om jeg hadde vært singel uten familie så hadde jeg glatt klart meg med et enkelt mobiltelefon abonnement til 1000,-/mnd der fri bruk på data hadde vært en av grunnpilarene. Null kvote, men heller løsning med hastighetsbegrensning som på fastlinje i dag.

Herlighet, tusen kroner i måneden, ikke gi mobilselskapene ideer... så mye er ikke fri data verdt for meg ihvertfall.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Kan starte med den summen tatt i forhold til dagens situasjon i markedet.

 

I 2013 hadde jo Netcom et jubeleumstilbud der man fikk uendelig på alt i abonnementet. 299,- kostet det. Jeg ordnet meg trillingsim og brukte som jeg følte for.

 

Det gikk greit, men han hos netcom shopen i Sarpsborg i den tiden svettet litt da han skjønte hva planene mine var. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...