Gå til innhold

Alle fartsgrenser er opphevet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Med de datakvotene blir det som å kjøre sportsbil med en bensintank på 1 liter. Kortvarig morro...

 

 

 

 

- Den analgien der likte jeg...

 

Men man trenger ikke nødvendihvis en tank på 1 liter for at morro'a skal være kortvarig.

Bugatti Veyron 16,4 Super Sport med sin standard tank, går fra skvulpe-full tank til tom tank på grovt regnet 15 minutter ved maksimum-hastighet.

 

Alltid morsomt med høy hastighet..., men høy hastighet som du påpeker har sin ubenektelige hake i begge disse tilfellene..

 

Da høy hastighet er billig for tilbyderne, men dyrt for forbrukerne.

Lenke til kommentar

 

Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene.

 

Derfor jeg bruker http://www.tlfnr.com/

Finner alternativt gratisnummer i de aller fleste tilfeller.

For oss som bruker en operatør som leier kapasitet hos Telenor er det umulig å ringe de 8-sifrede alternativene, i Norge. Dette er rett og slett en teknisk sperre Telenor har lagt til for at man MÅ betale den summen dem faktisk vil ha. Noe som irriterer veldig men ikke kan gjøre noe med foruten å bytte til en operatør som leier kapasitet hos Telia.

Lenke til kommentar

 

 

Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene.

 

Derfor jeg bruker http://www.tlfnr.com/

Finner alternativt gratisnummer i de aller fleste tilfeller.

For oss som bruker en operatør som leier kapasitet hos Telenor er det umulig å ringe de 8-sifrede alternativene, i Norge. Dette er rett og slett en teknisk sperre Telenor har lagt til for at man MÅ betale den summen dem faktisk vil ha. Noe som irriterer veldig men ikke kan gjøre noe med foruten å bytte til en operatør som leier kapasitet hos Telia.

Har talkmore. Ikke noe problem å bruke de gratisnummerene.
Lenke til kommentar

Idealt sett som mange andre her på tråden har påpenkt så hadde det vært bedre for forbrukerne å fått fri bruk av data fremfor fri hastighet.

Da fri hastighet på mindre Data-kvoter er en dårlig kombinasjon.

Men det igjen hadde ikke lønnet seg for tilbyderne, da prisen per GB ikke akkurat er gratis, for å si det på den måten.

Særlig siden det er snakk om millioner av brukere ganget med ubegrenset mengde av data.

 

Som andre også har påpekt så tror jeg ikke at det teknisk sett hadde vært mulig heller med fri bruk da det hadde kvelt nettet fullstendig.

Iallefall slik som situasjonen er per dags dato.

 

Jeg tror kanskje det hadde hjulpet litt på om dem hadde åpnet alle slusene samtidig.

Med både fri bruk og fri hastighet.

Men frykter nok at selv.det hadde kvelt nettet.

Det samme påsto tilbyderne da de prøvde seg med databegrensninger på ADSL, vi vet alle hvordan det gikk.. Det blir fri data på mobilen, og det ganske snart. 

 

 

Med de datakvotene blir det som å kjøre sportsbil med en bensintank på 1 liter. Kortvarig morro...

 

 

 

- Den analgien der likte jeg...

 

Men man trenger ikke nødvendihvis en tank på 1 liter for at morro'a skal være kortvarig.

Bugatti Veyron 16,4 Super Sport med sin standard tank, går fra skvulpe-full tank til tom tank på grovt regnet 15 minutter ved maksimum-hastighet.

 

Alltid morsomt med høy hastighet..., men høy hastighet som du påpeker har sin ubenektelige hake i begge disse tilfellene..

 

Da høy hastighet er billig for tilbyderne, men dyrt for forbrukerne.

 

Det er like greit for i 400km/t pluss varer dekkene under 20 minutter..

 

 

 

Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene.

Derfor jeg bruker http://www.tlfnr.com/

Finner alternativt gratisnummer i de aller fleste tilfeller.

 

Jepp, eller appen Gratis Nummer: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.gratis.nummer&hl=en

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Tallene de har nå er og av typen:

Opptil 10

Opptil 150

Osv. Så nå er det opp til teoretisk makshastighet for senderen du er koblet til. For HSPA+ er det 42, 4G har 150 eller 300? 4G+ er 450.

 

Si ifra hvis jeg har tatt feil med tallene :)

Hei!

 

Jeg ser ingen direkte feil i tallene dine, men jeg tenkte jeg skulle smette inn et par fakta.

 

For det første et par ord om frekvensbånd. LTE Advanced-teknologien åpner nemlig for at operatøren kan ta i bruk både to og tre frekvensbånd samtidig. Bruker du to bånd, får du én teoretisk grense. Bruker du tre, ligger grensa høyere. På engelsk kalles teknologien "LTE-Advanced Carrier Aggregation", på norsk har vi kalt det både "multibærerteknologi" og "åpne kanaler" i våre spalter.

 

Merk at det er lett å gå surr i terminologien, ettersom det ingeniørene kaller LTE Advanced (LTE A) er det reklamen kaller 4G+. Dette er altså samme sak, omtalt ved forskjellige navn.

 

For det andre er det slik at mengden radiospektrum mobilselskapet disponerer er helt avgjørende for hvor mye fart det kan tilby. Her er et eksempel på hvordan multibærerteknologi anvendt på to frekvensbånd slår ut avhengig av det tilgjengelige spektrumet (tallene reflekterer teoretiske makshastigheter):

 

* 10 MHz i 800 + 10 MHz i 1800: 150 Mbit/s.

* 10 MHz i 800 + 15 MHz i 1800: 187 Mbit/s.

* 10 MHz i 800 + 20 MHz i 1800: 225 Mbit/s.

* 20 MHz i 2600 MHz-båndet + 20 MHz i 1800 MHz-båndet gir en teoretisk toppfart på 300 Mbit/s.

 

Og så, for å komplisere det hele enda mer, er det slik at operatørene har ulik mengde spektrum tilgjengelig avhengig av hvor i landet vi befinner oss. Riktignok er bruksretten deres nasjonal, men hvordan spektrumet brukes vil variere fra sted til sted.

 

Dette henger sammen med at deler av spektrumet brukes til andre formål. I en storby som Oslo er det ganske så stappfullt i nettene, og 1800 MHz-båndet kan for eksempel være låst til tale.

 

Det finnes mye å si om dette, men jeg stopper der :)

 

Bra at noen i redaksjonen har forstått det, Espen (Irwing Swang) har ikke det. Han påsto nemlig at Apples støtte for Carrier Aggregation gjorde mobilnettet raskere for oss alle... Men det var vel en artikkel sponset av et halvspist eple..

Lenke til kommentar

 

Det samme påsto tilbyderne da de prøvde seg med databegrensninger på ADSL, vi vet alle hvordan det gikk.. Det blir fri data på mobilen, og det ganske snart. 

 

Fri data eller fri hastighet, men neppe begge samtidig. 

 

De kan cappe på 10 Mbit uten at noen bryr seg. Ikke noe problem. De få som har ekstraordinære behov kan betale for en pakke med høyere hastighet.

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Tallene de har nå er og av typen:

Opptil 10

Opptil 150

Osv. Så nå er det opp til teoretisk makshastighet for senderen du er koblet til. For HSPA+ er det 42, 4G har 150 eller 300? 4G+ er 450.

 

Si ifra hvis jeg har tatt feil med tallene :)

Hei!

 

Jeg ser ingen direkte feil i tallene dine, men jeg tenkte jeg skulle smette inn et par fakta.

 

[...]

Takk for info, her var det et par ting jeg ikke kunne, som jeg nå har lært :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det samme påsto tilbyderne da de prøvde seg med databegrensninger på ADSL, vi vet alle hvordan det gikk.. Det blir fri data på mobilen, og det ganske snart. 

 

Fri data eller fri hastighet, men neppe begge samtidig. 

 

De kan cappe på 10 Mbit uten at noen bryr seg. Ikke noe problem. De få som har ekstraordinære behov kan betale for en pakke med høyere hastighet.

 

 

Jeg er enig. Det kan til og med være at det tallet kunne vært lavere enn 10 Mbit i dag og de fleste hadde vært fornøyd, så lenge det ikke var datakvote. Båndbredden må dog følge utviklingen over tid. 

 

Jeg tenker at 10 Mbit/fri datakvote sitter ganske langt inne hos Telenor/Telia, men det er jo direkte tilsvar til produkter man har på ADSL. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hva med å fjerne det som faktisk betyr noe?

10gb kvote går jo på under 1 time med bare 30mbit...

Å hastighet etter kvoten er brukt opp et jo uansett ubrukelige 0.12mbit, hva med å øke den så man slipper å kjøpe mer kvote.

Men det skjer vel ikke for det er jo der teleoperatørene tjener penger? Spesielt med telenor nett må man betal f.eks 5 kr pr megabyte til makspris 399 som kan skje på 15 sekund.....

Lenke til kommentar

Operatørene skjønner at hvis dem slipper fri kvotene så vil folk slurpe i seg via telefonene sine. Ser jo selv at hvis jeg ser litt på youtube f.eks så genererer jeg fort 1-2 GB i løpet av en enkelt dag. Om alle gjør det samme, og operatørene ikke har god nok stamnett og infrastruktur ellers, så vil nettet før eller siden knele.

 

Så dem syns nok det er bedre å designe nettet sitt sånn som det er i dag og heller melke mest mulig før fri bruk tvinges frem innen 10-15 år i Norge.

 

Det er jo fri bruk i Danmark, men hvordan er brukeropplevelsen for innbyggerne? Får dem gode hastigheter? Jeg vet iallfall at den dagen jeg får et kvotefritt mobilt bredbåndsabonnement eller mobiltelefonabonnement så kutter jeg ut fastlinjenettet mitt. Og jeg har per nå fibernett i hus.

Lenke til kommentar

 

 

Bra at noen i redaksjonen har forstått det, Espen (Irwing Swang) har ikke det. Han påsto nemlig at Apples støtte for Carrier Aggregation gjorde mobilnettet raskere for oss alle... Men det var vel en artikkel sponset av et halvspist eple..

 

Hei igjen!

 

Det ringer en bjelle når du skriver dette, men bare så vidt. Husker du hvor du plukket opp dette?

 

Operatørene har argumentert for at en gitt type bruk frigir kapasitet i nettet, selv om bruken er økende. For eksempel kan økt bruk av 4G føre til at det frigjøres kapasitet over 3G. Dagens tips er dermed dette: Hvis du er på et sted med mye folk og du sliter med dataforbindelsen din, sjekk om du er på 4G. Er du det, så tving telefonen over på 3G - noen ganger vil forbindelsen din da være kjappere.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Bra at noen i redaksjonen har forstått det, Espen (Irwing Swang) har ikke det. Han påsto nemlig at Apples støtte for Carrier Aggregation gjorde mobilnettet raskere for oss alle... Men det var vel en artikkel sponset av et halvspist eple..

 

Hei igjen!

 

Det ringer en bjelle når du skriver dette, men bare så vidt. Husker du hvor du plukket opp dette?

 

Operatørene har argumentert for at en gitt type bruk frigir kapasitet i nettet, selv om bruken er økende. For eksempel kan økt bruk av 4G føre til at det frigjøres kapasitet over 3G. Dagens tips er dermed dette: Hvis du er på et sted med mye folk og du sliter med dataforbindelsen din, sjekk om du er på 4G. Er du det, så tving telefonen over på 3G - noen ganger vil forbindelsen din da være kjappere.

 

 

 

 

http://www.tek.no/artikler/iphone-6s-gir-alle-raskere-mobilt-internett/192686

Mildt sagt spekulativ overskrift. Men morroa starter i kommentarfeltet.

Lenke til kommentar

 


 



Idealt sett som mange andre her på tråden har påpenkt så hadde det vært bedre for forbrukerne å fått fri bruk av data fremfor fri hastighet.

Da fri hastighet på mindre Data-kvoter er en dårlig kombinasjon.
Men det igjen hadde ikke lønnet seg for tilbyderne, da prisen per GB ikke akkurat er gratis, for å si det på den måten.
Særlig siden det er snakk om millioner av brukere ganget med ubegrenset mengde av data.

Som andre også har påpekt så tror jeg ikke at det teknisk sett hadde vært mulig heller med fri bruk da det hadde kvelt nettet fullstendig.
Iallefall slik som situasjonen er per dags dato.

Jeg tror kanskje det hadde hjulpet litt på om dem hadde åpnet alle slusene samtidig.
Med både fri bruk og fri hastighet.
Men frykter nok at selv.det hadde kvelt nettet.



Det samme påsto tilbyderne da de prøvde seg med databegrensninger på ADSL, vi vet alle hvordan det gikk.. Det blir fri data på mobilen, og det ganske snart. 

 

 



- Det er jo lov å håpe da...
Men som jeg påpekte så tror jeg nok at det ikke kommer til å bli særlig billig med et slikt abonnement som har fri bruk av data, for ikke å snakke om hvis alle slusene er åpne, i hvert fall ikke i starten.

Jeg er selv villig til å betale godt for et slikt alternativ.
Praktisk talt et bredbånds-abonnement på mobilen.
En fast pris, uten noen negative overraskelser.
Om man da ikke driver å ringer til spesial-nummer.
For det kan virkelig svi om man ikke passer seg.

Jeg har svært liten tro på at den betalings ordningen der forsvinner med det første.
Særlig om alt annet blir gratis.

Hva ellers skal dem tjene penger på om det også ble gratis?
I så måte så hadde dem nok vært tvunget til å heve abonnements prisen radikalt for å kompensere for tapt inntekt, på lik linje som med fri bruk av data.
Og det igjen hadde nok blitt en hard pille å svelge for forbrukerne vil jeg tro.


 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...