Gå til innhold

En som ikke har peiling på PC søker tips


Anbefalte innlegg

Heisann.

Beklager å opprette enda en ny "hjelp-meg-å-finne-den-rette-PCen"-tråd, men etter å ha bladd i flere dager i utallige tråder ble jeg ikke en byte klokere. Jeg har aldri kjøpt PC før, og vet så vidt hva en CPU er. Altså er jeg temmelig lost. Jeg kan software, ikke hardware.

 

Uansett, jeg ønsker å kjøpe og bygge meg en stasjonær PC som jeg skal bruke primært til videoredigering (Macintosh er uaktuelt). Selvfølgelig spiller jeg litt via Steam osv., men ikke på et nivå som krever en hardcore gaming-PC. Jeg spiller primært på konsoll. Det viktigste for meg er at PCen er rask og at det ikke oppstår forsinkelser og lag når jeg kjører flere program samtidig knyttet til videoopptak og -redigering.

 

Jeg har snakket med flere, men rådene jeg får for en PC varier kraftig fra 8.000,- til 17.000,-

Dermed er jeg fryktelig usikker på hva jeg faktisk trenger. Som nevnt ønsker jeg en vanlig PC som takler videoredigering og -rendering uten at den hakker osv. Må kanskje ha 1-2TB lagringsplass ettersom jeg skal behandle store videofiler. Jeg hadde sett for meg et budsjett på ±10.000,-

Skal også kjøpe 2 stk. skjermer ved siden av ±10.000,-. Tenker rundt 24"-26". Maks 1-2 ms responstid.

 

Noen tips/råd?

 

På forhånd takk,

MkBerg.

Endret av mkberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overklokke bør du gå for K veriant og bedre PSU, gjerne 750-850 watt f.eks EVGA eller consair RM serien.

 

Hvis du kan vente 1 år kan AMD Zen være aktuelt.

Ellers er sokkel 2011-3 bedre på 4k videoredigering.

Skal du kun redigere full HD bør lga 1151 være tilstrekkelig. Men går vel ut i fra du har samme filmformat på kamera som videoredigeringprogrammet har? Slik du slipper å konvertere.

Lenke til kommentar

Til rendering av den redigerte videoen så trengs en kostbar (Les: Kraftig) CPU for at det skal gå litt raskere enn sirup. Kan softwaren bruke CUDA så er det ønskelig med et relativt godt skjermkort.

 

CPU i7 6800K - ca 4.500,-

Kjøler - Kommer litt an på hva som trengs, den dyreste AIO'en jeg kan anbefale ligger på ca 1.500,-

HK - ca 2.500,-

PSU - ca 1.200,-

RAM - ca 1.000,-

SSD - ca 1.500,- for 500GB

HDD - Under 1.000,-

GPU - Kan kjøpe bedre senere, så ca 500,- for et som "bare viser bilde"

 

Blir rundt 15.000,- for et oppsett jeg anbefaler, inkludert Windowslisens.

 

Du kan dra prisen ned til under 10.000,- hvis du gjør en del kompromisser her og der. For eksempel et oppsett med i5 6600K og Z170 chipset.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Formålet med kjøp av PCen er å ta opp PC/konsoll gameplay og deretter redigere. Ingen hardcore redigering med masse effekter, greenscreen osv. Bruker enkelt Sony Vegas 13 da det oppfyller mine behov. For opptak av konsoll bruker jeg Elgato. Har brukt det flere år og er storfornøyd.

Endret av mkberg
Lenke til kommentar

Da kan du fint gå for et relativt billig oppsett. Oppsettet jeg anbefalte er for relativt hardcore :p Jeg redigerer og rendrer en del og liker ikke venting så det er grunnlaget for anbefalingen.

Noe ala denne pakken blir det da https://www.komplett.no/product/896020/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1070-edition#productinfo

Trekk fra en del på skjermkort og legg til litt på PSU og RAM så havner du på rett rundt 10.000,- inkludert Windows :)

Lenke til kommentar

KyrreS sitt forslag. 6800K er nok markant bedre til videoredigering enn 6700K, men opptak og redigering er separate oppgaver som ikke gjøres samtidig, og selv streamere som både kjører spillet og enkoder videoen samtidig klarer seg typisk greit med en 6700K. Så sparer du samtidig litt på både CPU, HK og "skjermkort som bare viser bilde" - ettersom 6700K har integrert grafikk, noe 6800K ikke har.

Og så trenger du, naturlig nok, en eller annen form for video input til maskinen.

edit: Jeg så ikke de siste to innleggene før jeg postet. Emancipate sitt forslag liker jeg, bortsett fra GTX 750 Ti. Hvis maskinen ikke skal brukes til gaming annet enn helt lette spill, dropp dedikert GPU helt. Hvis GTX 750 Ti er akkurat på budsjett, velg heller RX 460 som er et betydelig bedre kort (jeg skal moderere meg litt her, for jeg finner ikke så mye testresultater til å backe påstanden; 750 Ti er avleggs, og jeg er overbevist om at RX 460 er et bedre kjøp) (jeg fant en kilde på at RX 460 ser ut til å banke GTX 750 Ti ganske greit i nesten alle spill som de har testet!) til samme pris. Hvis du har rom (og behov) for å spytte inn litt mer i GPU kan du bumpe opp til RX 470 eller 480. Windows kan du forøvrig spare nærmere en tusing på å handle hos kinguin.net. Men så trenger du fremdeles en form for video-inn...

 

Noe sånt som dette kanskje?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for råd og tips! Tenker jeg kjøper Corsair Carbide 330R Blackout Edition, er vel nok plass i den. Når det gjelder video input srbz, mener du opptaksutstyr til konsoll-gameplay? Jeg bruker Elgato.

 

 

 

Hvis GTX 750 Ti er akkurat på budsjett, velg heller RX 460 som er et betydelig bedre kort (jeg skal moderere meg litt her, for jeg finner ikke så mye testresultater til å backe påstanden; 750 Ti er avleggs, og jeg er overbevist om at RX 460 er et bedre kjøp) (jeg fant en kilde på at RX 460 ser ut til å banke GTX 750 Ti ganske greit i nesten alle spill som de har testet!) til samme pris.  

Hvilken?

Endret av mkberg
Lenke til kommentar

Ja, det er vel en ting. Jeg har ikke spilt noe særlig konsoll siden PS2, men om dagens konsoller har opptaksfunksjon kan du sikkert overføre via en USB-disk eller noe. Problem løst, med denne forutsetningen.

 

 

 

 

Uhm... hvilke spill skal den kjøre?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Den nederste, GTX 750 Ti, er skjermkort. Men som sagt: ta den bort, eller bytt den ut med noe annet. RX 460 hvis du ikke vil/behøver å gå opp i pris, ellers RX 470 eller 480.

 

Skjermkort har nada å si for videoredigeringen, unntatt hvis softwaren støtter CUDA, som nevnt. Hvis du ikke skal spille spill på PCen kan du trygt ta bort skjermkort helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...