Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med xylometazolin (Otrivin nesespray)


Dragen

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har klart å slutte med xylometazolin (selges som blant annet Otrivin i Norge) etter noen år med bruk, og har en fremgangsmåte som faktisk funker raskt?

 

Skal laserbehandles i nesa om 3 uker. Punktere ei pølse (ØNH-legens ord, ikke mine) i bihulene. Både hun og fastlegen påstår at Nasonex vil hjelpe, men etter 3 ukers bruk av dette er jeg like fullstendig tett om natta når jeg ligger (blir også potte tett når jeg ligger på sofaen).

 

Saltvannsløsning gjør meg tettere. Både spray og nesehorn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry for å si det, men når man først begynner å bruke nesespray blir man bare tettere og tettere.. Brodern var helt avhengig av Otrivin, var det første på kjøpelista hver eneste dag.. Etter litt pepper fra meg og andre fortalte vi at tett nese er ikke ett helvette.. Mulig å puste andre steder også.. Etter ett lite år fikset det seg av seg selv, med toalettpapir og snyting...

 

Nå vet jeg ikke om du har noen kronisk lidelser som gjør at du skal ta laserbehandling, men nesespray gjør egentlig vondt verre i lengden om det brukes ukentlig over lang tid...

Lenke til kommentar

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare å slutte! :( Alle sier du skal slutte cold turkey og ta det derifra, at nesa vil slutte å tette seg etter noen dager og at man bare må holde ut. Jeg har vært avhengig av nesespray i rundt 5 år. Jeg bruker det hver morgen (er alltid tett når jeg våkner), ca. 2-3 ganger i løpet av dagen, noen ganger oftere, iallefall om jeg for eksempel sovner på sofaen etter skole/jobb og sånt. Også må jeg bruke før jeg legger meg og det hender jeg våkner på natta fordi jeg er tett. Jeg klarer ikke sove tydeligvis med tett nese, husker en gang i fylla jeg skulle sove over hos noen andre og ikke hadde med meg nesespray i vesken min. Var umulig å sove, og da var jeg i tillegg stupfull og ganske trøtt, men nesa var HELT tett så jeg fikk ikke pusta gjennom den. Fikk ikke sove og gikk etter noen timer rett hjem, tok nesespray, fikk letta opp nesa og sovna på stedet. :p 

 

Jeg har ikke helt klart å ta steget å bare kutte den ut, for jeg vet det blir mange søvnløse netter.. I tillegg blir jeg rastløs og nervøs når jeg ikke har nesesprayen fordi jeg hater å puste med munnen, syns det er ekkelt å ha tett nese.. Saltvannsskylling fungerer ikke på meg heller. Ikke i det hele tatt, har prøvd alle mulige kjerringråd også.. En dag jeg skulle på jobb klokka 07:00 hadde jeg glemt nesespray, endte med å jobbe overtid den dagen og var tett i nesa fra en stund etter jeg dro på jobb. Kom hjem klokka 18:00 tror jeg det var og var fortsatt tett, har flere ganger også erfart at det letter ikke av seg selv uansett hvor mange timer jeg går uten.. Er det så ille med deg også eller er det verre? 



Anonymous poster hash: 534fb...771
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...