Gå til innhold

Israelsk spionvare kan avlytte nesten alt brukerne gjør på iPhone


Anbefalte innlegg

 

Det er jo ikke akkurat noe nytt da. Bruker du Android eller Ios telefoner må du forvente at du blir overvåket, avlyttet, utnyttet og at alt du gjør bli loggført og sendt til eierne av telefonene. Ja, eierne, ikke deg, Apple og Google etc. De er eierne av telefonene selv om du har betalt for de.

Hva med symbian ?

 

 

Nå har jo Microsoft full innsikt i Symbian, så regner med risikoen er større nå enn den var tidligere. Sikkerhet ved et system ingen gidder å bry seg om? Tja, kanskje.. Sikkerhetssvakheter i systemet? Ikke sikker. Eid av et kjent brukermisbrukselskap? Ikke tidligere før Nokia ansatte Elop iallefall. Nå, under Microsoft, eid/innsikt av et kjent brukermisbruksselskap som IKKE tidligere var et brukermisbrukselskap, men endret seg rundt Windows 8 lanseringen til å bli mer likt Google og Apple i taktikk.

 

Jeg regner med det er trygger å bruke Symbian, men det spørs nok litt hvilken versjon det er også. Spesielt eldre versjoner er nok tryggere enn nyere versjoner i forhold til ubegrenset/totalovervåkning.

 

Men hvem eier en Symbian telefon? Nå var ikke Nokia like tyrannisk som Apple og Google, men folk hadde jo ikke kontroll over og innsikt i sitt eget system, så teoretisk sett var det Nokia som eide produktene brukerne hadde kjøpt. Så lenge man ikke har innsikt i og kontroll over programvaren og OS som er installert på telefonen, så eier produktet deg, ikke motsatt vei.

 

For å eie et produkt må man eie og har kontroll over maskinvaren slik at man har total frihet og kontroll over programvaren. Det høres kanskje ganske ekstremt ut. Men, et steg nærmere kontroll over eget produkt er om man har kontroll over OS og programvare, selv om man ikke har total kontroll over maskinvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ett av mange eksempler på at å bruke Apple produkter er en sikkerhetsrisiko i seg selv

 

Android er en mye større risiki, hvor spionvare som fungerer kan kjøpes åpent på nettet

Og dette gjelder ikke IOS, alle som bruker Apple produkter er så snille?

Lenke til kommentar

Mye skittkasting fra det to leirene nå, men har folk helt glemt at i motsetning til iPhone, så er det vel nesten kun Nexus' sine Android-telefoner som man kan forvente seg regelmessig oppdatering på?

 

Har du feks spurt en Iphone4 eier om han er fornøyd med nyeste oppdateringer som gjør mobilen treg og nesten ubrukelig?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe glad i Apple-enheter, men akkurat på dette er Android-brukere mer uheldig stilt. Når det avdekkes en svakhet på iOS kan Apple fikse og distribuere fiksen selv. Når det avdekkes en svakhet på Android kan Google fikse feilen og distribuere fiksen selv - kun på Nexus-produkter. På OEM-produkter må Google se hardt på OEM-leverandørene som bare vil se hardt tilbake på dem. 

 

Ut fra et sikkerhetsperspektiv burde man jo kun bruke Nexus-telefoner. Men de tilfredsstiller ikke ønskene mine til hardware, så jeg vet at jeg er prisgitt ansvarsfølelsen til noen som har økonomisk interesse i å ikke bry seg med flere patcher enn absolutt nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...