Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lading av Nissan Leaf


ARJ

Anbefalte innlegg

Hei... Noen her er sikkert bedre på dette enn meg så prøver meg her..

 

Jeg kjøpte meg en 2015 nissan leaf tekna i dag med det meste av utstyr..

Dette er en 24kwh sak med 6.6kwh lader.

Hjemme har jeg en 16a kurs til formålet men hvordan er dette med lading av disse? Om jeg skal hurtiglade, hva gjør jeg da? Må jeg kjøpe en egen kabel til dette? Ser du får noe som heter type 2 mode kabel på 32a.. Må jeg kjøpe en sånn i tillegg?

 

Hurtiglading hjemme er ikke problemet for det behøver jeg ikke men tenker nå på offentlige og betalingsladestadjoner.

Endret av ARJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du skikkelig hurtiglade bruker du likestrøm, direkte til batteriet. Du trenger ikke noe kabel da dette er i selve ladestasjonen. Type to kabelen kan du bruke til ladestasjoner som står forskjellige plasser. 

 

Skal du lade på en 16A kurs med schuko stikk kan du maks lade med 13A. 

 

Forbehold om feil, jeg har aldri kjørt en Leaf. Mine erfaringer er med annen elbil.

Lenke til kommentar

Så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe en egen kabel til ladingen utover standardladeren som følger med leafen? Alle ladestasjoner har egen kabel som henger på selve stasjonen?

Jeg kjøpte bilen av en forhandler (bruktforhandler) og klarte å grine med meg en kabel i prisen ... De var selv usikre på hva slags kabel jeg trengte men de skulle nå skaffe meg en.

 

Sorry... Grønn på elbil... Kan null om det foreløpig hvertfall

Lenke til kommentar

Så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe en egen kabel til ladingen utover standardladeren som følger med leafen? Alle ladestasjoner har egen kabel som henger på selve stasjonen?

Jeg kjøpte bilen av en forhandler (bruktforhandler) og klarte å grine med meg en kabel i prisen ... De var selv usikre på hva slags kabel jeg trengte men de skulle nå skaffe meg en.

 

Sorry... Grønn på elbil... Kan null om det foreløpig hvertfall

 

Hurtigladere har egen kabel, men ladere på feks kjøpe senter, ladestolper i byen osv kan ha type 2. Da må du ha en type 2 kabel. Men for å lade i "vanlig" stikkontakt trenger du bare den som følger bilen. 

 

Jeg har en type to i bilen, den er fortsatt i innpakningen ett halvt år etter innkjøp :) 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hva kjører du? Og fornøyd med elbil? Jeg velger å kjøpe elbil nå da jeg får ny reisevei fordi jobben flytter.. Har en audi stasjonsvogn i tillegg så dette blir bare pendlebil...

Usikker på hele elbil greia egentlig men får prøve:)

Er det bra greier så blir det nok en tesla ila et par år.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hva kjører du? Og fornøyd med elbil? Jeg velger å kjøpe elbil nå da jeg får ny reisevei fordi jobben flytter.. Har en audi stasjonsvogn i tillegg så dette blir bare pendlebil...

Usikker på hele elbil greia egentlig men får prøve:)

Er det bra greier så blir det nok en tesla ila et par år.

 

Jeg kjører en Tesla model S :) Super fornøyd og har egentlig ingenting å klage på. Men jeg kjører ikke veldig langt heller, det passer ikke alle men de aller fleste :) Du kommer nok til å føle litt på rekkevidde angsten i starten men min er borte for lengst. Den beste er at den er like klar hver morgen, ikke noe "faen må fylle igjen, til millioner av spenn" moments før jobben. Skam digg :) 

Lenke til kommentar

Tøft... Er tesla på min liste også men pga at jeg har henger og stadig behov for hengerfeste pluss at vi ofte drar på endel langturer så valgte jeg å prøve med en leaf først.. Vet at model x er alternativet som man kan dra henger med men ser at de lanserer 100 modellen med dobbel rekkevidde nå så da kan man begynne å tenke på det.

 

Foreløpig plan er å ha leafen til man kan få en model3 så evt vurdere å bytte til den.. Eller om man er riktig fornøyd med elbil så kanskje vurdere model X

 

Er uansett avhengig av 2 biler men får se på om begge kan bli elektriske etterhvert

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Tøft... Er tesla på min liste også men pga at jeg har henger og stadig behov for hengerfeste pluss at vi ofte drar på endel langturer så valgte jeg å prøve med en leaf først.. Vet at model x er alternativet som man kan dra henger med men ser at de lanserer 100 modellen med dobbel rekkevidde nå så da kan man begynne å tenke på det.

 

Foreløpig plan er å ha leafen til man kan få en model3 så evt vurdere å bytte til den.. Eller om man er riktig fornøyd med elbil så kanskje vurdere model X

 

Er uansett avhengig av 2 biler men får se på om begge kan bli elektriske etterhvert

 

Ja model 3 er vell lovd med henger feste den også :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt Nissan Leaf i 2,5 år og da vi gikk til innkjøp var hurtiglader oppe til vurdering her i heimen. Heldigvis landet vi på at vi skulle se an behovet og det har iallefall spart oss for innkjøp av en potensielt dyr lader (m/montering osv.)

Har selv 16A kurs i garasjen og lader med vanlig schuko-kontakt. Bilen går daglig tur-retur jobb/barnehage-levering. Totalt kjørelengde 6,5 mil. Er da på mellom 50-60% av batteriet avhengig av hvor effektivt det er blitt kjørt (er mye kuperte veier) og ved å sette bilen på lading ved ankomst hjemme så er den fulladet iløpet av kvelden.

50-60% holder mer enn nok til småkjøring til idrett, butikk osv. for våres del.

Nærmeste jeg har kommet "tom tank" på 2,5 år er 11%. Så for oss har det holdt mer enn nok med vanlig 16A kurs.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Har hatt Nissan Leaf i 2,5 år og da vi gikk til innkjøp var hurtiglader oppe til vurdering her i heimen. Heldigvis landet vi på at vi skulle se an behovet og det har iallefall spart oss for innkjøp av en potensielt dyr lader (m/montering osv.)

 

Har selv 16A kurs i garasjen og lader med vanlig schuko-kontakt. Bilen går daglig tur-retur jobb/barnehage-levering. Totalt kjørelengde 6,5 mil. Er da på mellom 50-60% av batteriet avhengig av hvor effektivt det er blitt kjørt (er mye kuperte veier) og ved å sette bilen på lading ved ankomst hjemme så er den fulladet iløpet av kvelden.

 

50-60% holder mer enn nok til småkjøring til idrett, butikk osv. for våres del.

 

Nærmeste jeg har kommet "tom tank" på 2,5 år er 11%. Så for oss har det holdt mer enn nok med vanlig 16A kurs.

 

Du lader vell ikke med 16A?

Lenke til kommentar

 

Har hatt Nissan Leaf i 2,5 år og da vi gikk til innkjøp var hurtiglader oppe til vurdering her i heimen. Heldigvis landet vi på at vi skulle se an behovet og det har iallefall spart oss for innkjøp av en potensielt dyr lader (m/montering osv.)

 

Har selv 16A kurs i garasjen og lader med vanlig schuko-kontakt. Bilen går daglig tur-retur jobb/barnehage-levering. Totalt kjørelengde 6,5 mil. Er da på mellom 50-60% av batteriet avhengig av hvor effektivt det er blitt kjørt (er mye kuperte veier) og ved å sette bilen på lading ved ankomst hjemme så er den fulladet iløpet av kvelden.

 

50-60% holder mer enn nok til småkjøring til idrett, butikk osv. for våres del.

 

Nærmeste jeg har kommet "tom tank" på 2,5 år er 11%. Så for oss har det holdt mer enn nok med vanlig 16A kurs.

 

Du lader vell ikke med 16A?

 

 

Nei. Der var jeg upresis. Mente at kursen i uttaket er 16A :-p Om det er 10A eller 13A bilen bruker har jeg faktisk ikke satt meg inn i.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har vært lykkelig eier av en 24kwh Leaf i to dager nå og må si at dette er fremtiden.

 

Satser også på 10 A lading i 16A kontakt hjemme og på jobb.

 

Tok 33 min å lade opp 60% på 50kW lader. Kostet 92 kr og dermed ganske dyre kilometer. Samme tur hadde kostet halvparten med min gamle dieselbørse

 

Ja hurtigladerne er latterlig priset dessverre, det er vell bare Tesla som har klar å få til en god måte på dette. De tar 1,4 kroner pr kWh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...