Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forlag har brukt mitt åndsverk ulovlig


Gjest Slettet+9817234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Jeg har ingen utdanning i yrket, og er ikke medlem av noen organisasjon (f. eks Grafill), men ble likevel bedt om å lage illustrasjoner til en lærebok som skulle bli publisert av et av Norges største forlag. (Jeg skal være litt forsiktig med å komme med detaljer, tror jeg.) Det var forfatteren som ba meg illustrete boken, og jeg ble ikke kontaktet direkte av forlaget før mot slutten av prosjektet. Forfatteren og jeg hadde en felles forståelse om at dette var et forsøk (ettersom jeg ikke hadde noen tidligere erfaring med illustrering, men hadde en følelse av at det var noe jeg skulle klare), og dersom illustrasjonene ble pene nok til å skulle ønskes av forlaget, skulle de få betale for å bruke dem. Flere ganger før boken ble ferdigstilt, purret både jeg og forfatteren på forlaget om å få i stand en kontrakt for meg, eller i det minste å få fastslått en pengesum og hvilke rettigheter de skulle ha. Forlaget sa de ville komme med et forslag snart. Det kom aldri.

 

Nå har trykkingen av boka nettopp begynt, og jeg har blitt fortalt av forfatteren at alle illustrasjonene mine har blitt brukt. Naturligvis er jeg ganske irritert og nervøs for at de skal snike seg unna å betale. Jeg har tenkt å sende en regning som jeg syns er rimelig, pluss mine betingelser for bruken av åndsverket mitt. Jeg hadde for eksempel ikke tenkt at de skal kunne bruke illustrasjonene utenfor nye utgaver av samme bok, noe jeg i dag tenker de ikke ville holde seg for god for.

 

Spørsmålet mitt er: Hvordan går jeg frem her? Trenger jeg advokathjelp til å skrive disse betingelsene for å unngå at forlaget enten bryter betingelsene mine eller utnytter mindre enn bombesikre definisjoner? Hvis, for eksempel, jeg skriver "illustrasjonene mine," kan det jo tenkes at dette kan tolkes som "alle illustrasjoner jeg har og noensinne vil lage." (Kanskje et urealistisk scenario, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.) Ville dette bli dyrt for meg? Jeg har ingen inntekt, så jeg har ikke råd til å betale mange tusen for dette. Men forfatteren har fortalt meg at forlaget har prøvd å snike seg unna å betale det de skylder i forbindelse med tidligere utgivelser, så jeg føler liksom ikke at jeg kan gå frem som om det finnes en felles respekt her.

 

Tusen takk på forhånd til enhver som skulle ta seg tiden til å gi meg et råd. :)

 

(Bare for å understreke: jeg hadde aldri noen form for avtale med dette forlaget. Jeg regnet faktisk ikke med at de ville bruke mine illustrasjoner over en profesjonell sine. Jeg sa aldri til forlaget, ei heller forfatteren, at 'disse illustrasjonene lager jeg for [forlag]', og jeg var hele tiden veldig konkret på at de kan velge å bruke mine illustrasjoner dersom jeg får betalingen jeg ber om og vi får en skikkelig kontrakt/avtale.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvertfall 2 "hovedmuligheter" når man selger åndsverk, 1. begrensede rettigheter, i ditt tilfelle 1 bok. 2. Fulle rettigheter, de eier bildene og kan bruke dem som de vil for evig og alltid.

 

Jeg vil tro at det er lurt å kontakte en advokat pga bombesikkerhet som du sier, de har nok (bør ha) ferdige maler på åndsverksalg også så det bør ikke koste mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Takk for svar.

 

Jeg vil tro at det er lurt å kontakte en advokat pga bombesikkerhet som du sier, de har nok (bør ha) ferdige maler på åndsverksalg også så det bør ikke koste mye.

Kan du gjette en omtrentlig pris? Det som regnes som billig kan være dyrt når man ikke har inntekt. Jeg har kanskje to flak på konto. Er det realistisk å få en gratis halvtime å forklare problemet og diskutere pris på?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Finnes det ikke en forening for freelancefotografer eller lignende som har tips om dette?

Man har Grafill, men de gir ikke juridiske råd til ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar

Reglene er ganske gunstige i din favør, se åndsverksloven § 55: 

 

 


§ 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter alminnelige erstatningsregler. Er opphavsmanns eller en utøvende kunstners rett, eller den avbildedes rett etter § 45c, krenket forsettlig eller grovt uaktsomt, kan retten dessuten tilkjenne ham et pengebeløp som oppreisning for skade av ikke-økonomisk art.

 

Selv om gjerningsmannen har handlet i god tro, kan den fornærmede uansett skadens størrelse kreve utbetalt nettofortjenesten ved den ulovlige handling.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke anvendes overfor den som fremstiller eller medvirker til fremstilling av eksemplar i strid med bestemmelsen i § 12 fjerde ledd, med mindre handlingen er forsettlig.

 

Du har minimum krav på nettofortjenesten forlaget har, eller vil få, ved salg av boken med dine illustrasjoner. Det er mer enn 2000 kr. 

 

Bing Hodneland er ganske dyktige på immaterialrett. Det skader ikke å ringe og spørre om å få en gratis halvtime, eventuelt en telefonkonsultasjon, for å forklare saken din og spørre hva som kan gjøres. Advokater biter ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det er hvertfall 2 "hovedmuligheter" når man selger åndsverk, 1. begrensede rettigheter, i ditt tilfelle 1 bok. 2. Fulle rettigheter, de eier bildene og kan bruke dem som de vil for evig og alltid.

 

Jeg vil tro at det er lurt å kontakte en advokat pga bombesikkerhet som du sier, de har nok (bør ha) ferdige maler på åndsverksalg også så det bør ikke koste mye.

Reglene er ganske gunstige i din favør, se åndsverksloven § 55:

 

§ 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter alminnelige erstatningsregler. Er opphavsmanns eller en utøvende kunstners rett, eller den avbildedes rett etter § 45c, krenket forsettlig eller grovt uaktsomt, kan retten dessuten tilkjenne ham et pengebeløp som oppreisning for skade av ikke-økonomisk art.

 

Selv om gjerningsmannen har handlet i god tro, kan den fornærmede uansett skadens størrelse kreve utbetalt nettofortjenesten ved den ulovlige handling.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke anvendes overfor den som fremstiller eller medvirker til fremstilling av eksemplar i strid med bestemmelsen i § 12 fjerde ledd, med mindre handlingen er forsettlig.

Du har minimum krav på nettofortjenesten forlaget har, eller vil få, ved salg av boken med dine illustrasjoner. Det er mer enn 2000 kr.

 

Bing Hodneland er ganske dyktige på immaterialrett. Det skader ikke å ringe og spørre om å få en gratis halvtime, eventuelt en telefonkonsultasjon, for å forklare saken din og spørre hva som kan gjøres. Advokater biter ikke.

Hvor mye vil du ha betalt?

 

http://www.foto-norge.no/juridisk/en-liten-bok/

Det er snakk om et relativt stort opplag og en god mengde komplekse illustrasjoner med flere endringer og siste liten-illustrasjoner (ikke som følge av feil fra min side, men endringer i bokens oppbygning og slikt). Med tanke på hvor urimelig og udugelig forlaget har vært (uten en gang å ta i betraktning at de brukte illustrasjonene ulovlig), vil jeg be om kr 34000. Dette er basert på en timespris på om lag 200 kroner, og ville være langt mindre om de hadde vært flinkere til å kommunisere. Hvor kom tallet 2000 fra?

 

Reglene er ganske gunstige i din favør, se åndsverksloven § 55:

§ 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter alminnelige erstatningsregler. Er opphavsmanns eller en utøvende kunstners rett, eller den avbildedes rett etter § 45c, krenket forsettlig eller grovt uaktsomt, kan retten dessuten tilkjenne ham et pengebeløp som oppreisning for skade av ikke-økonomisk art. Selv om gjerningsmannen har handlet i god tro, kan den fornærmede uansett skadens størrelse kreve utbetalt nettofortjenesten ved den ulovlige handling. Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke anvendes overfor den som fremstiller eller medvirker til fremstilling av eksemplar i strid med bestemmelsen i § 12 fjerde ledd, med mindre handlingen er forsettlig.

Du har minimum krav på nettofortjenesten forlaget har, eller vil få, ved salg av boken med dine illustrasjoner. Det er mer enn 2000 kr. Bing Hodneland er ganske dyktige på immaterialrett. Det skader ikke å ringe og spørre om å få en gratis halvtime, eventuelt en telefonkonsultasjon, for å forklare saken din og spørre hva som kan gjøres. Advokater biter ikke.

Takk skal du ha, får sjekke dem ut i morgen. Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
Det er snakk om et relativt stort opplag og en god mengde komplekse illustrasjoner med flere endringer og siste liten-illustrasjoner (ikke som følge av feil fra min side, men endringer i bokens oppbygning og slikt). Med tanke på hvor urimelig og udugelig forlaget har vært (uten en gang å ta i betraktning at de brukte illustrasjonene ulovlig), vil jeg be om kr 34000. Dette er basert på en timespris på om lag 200 kroner, og ville være langt mindre om de hadde vært flinkere til å kommunisere. Hvor kom tallet 2000 fra?

 

200 kr timen? Er du fra vettet? Når du leier inn en håndverker til å gjøre ting for deg, tar de lett 700kr timen, den som utfører selve jobben får kanskje 230 kr timen.

 

Var jeg deg, ville jeg tatt minimum 700 kr. timen. Husk at konsulenter tar opp til 2000 kr timen. Selv jeg med kun fagbrev fakturerer mine kunder 1200kr timen ved konsultasjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg vil tro at det er lurt å kontakte en advokat pga bombesikkerhet som du sier, de har nok (bør ha) ferdige maler på åndsverksalg også så det bør ikke koste mye.

Kan du gjette en omtrentlig pris? Det som regnes som billig kan være dyrt når man ikke har inntekt. Jeg har kanskje to flak på konto. Er det realistisk å få en gratis halvtime å forklare problemet og diskutere pris på?

 

Har vært på et par advokatsider på nett og de fleste tilbyr en gratis kikk så kan de eventuellt gi deg en pekepin på hva prisen blir. Advokater koster jo brått 1.000,-/ time +++ Jeg regner med at det vil bli mer enn et par tusen hvertfall, kanskje 6-7-8.000,-(?) muligens litt mindre hvis de har ferdige maler. Vill gjetting fra min side siden jeg ikke er advokat eller har erfaring med oppsett av slike avtaler, men det er ikke uvanlig at "enkle saker" koster 20.000,-+++ hvertfall hvis forlaget begynner å sende mottilbud etc så advokaten må sjekke over... Jeg tror dog ikke at denne saken er særlig tidkrevende så lenge avtalen blir godtatt med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Synes også 200kr/t var lite - illustrasjonene dine er tydeligvis gode nok for masseopplag, så ikke nedvurder verdien av arbeidet ditt.

 

Det er snakk om et relativt stort opplag og en god mengde komplekse illustrasjoner med flere endringer og siste liten-illustrasjoner (ikke som følge av feil fra min side, men endringer i bokens oppbygning og slikt). Med tanke på hvor urimelig og udugelig forlaget har vært (uten en gang å ta i betraktning at de brukte illustrasjonene ulovlig), vil jeg be om kr 34000. Dette er basert på en timespris på om lag 200 kroner, og ville være langt mindre om de hadde vært flinkere til å kommunisere. Hvor kom tallet 2000 fra?

 

200 kr timen? Er du fra vettet? Når du leier inn en håndverker til å gjøre ting for deg, tar de lett 700kr timen, den som utfører selve jobben får kanskje 230 kr timen.

 

Var jeg deg, ville jeg tatt minimum 700 kr. timen. Husk at konsulenter tar opp til 2000 kr timen. Selv jeg med kun fagbrev fakturerer mine kunder 1200kr timen ved konsultasjon.

Jo da, har fått en del skryt for illustrasjonene, men husk at dette var min aller første erfaring med illustrering og programvaren forøvrig (bortsett fra noen logoer her og der), og det er vanlig å ta lav pris på første oppdrag med tanke på at en mer erfaren person kunne ha gjort jobben raskere. I tillegg var det jo ingen avtale her, og forholdet mellom meg og forlaget var mer "casual" på en måte.

 

Når det er sagt, sitter de jo fint i det nå. Enten kan de betale en standard timespris på 400-600 kr, eller så kan de betale erstatning. Men så må jeg tenke på at jeg kanskje har lyst på flere oppdrag i fremtiden (aldri med dette forlaget igjen), og da vil jeg ikke ha et dårlig rykte. Det er mye å tenke på.

 

Grafill har vært så generøse at de vil ringe meg for å forklare veien videre, til tross for at jeg ikke er medlem. Dette ordner seg nok, dette. De har maler og standardkontrakter som jeg sannsynligvis kan endre til mitt formål, så slipper jeg sannsynligvis advokat. Jeg tviler på at dette forlaget vil risikere at jeg gjør noe stort ut av problemet. Tvilen får komme dem til gode, og jeg skylder på udugelighet, somling og et dårlig organisert team i stedet for sleiphet og onde hensikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...