Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Anti power surge" shutdown


Anbefalte innlegg

Heisann. Har laget en del tråder i forumet siste døgnet beklager det. Har bygget meg ny pc. Specs:

 

Z170 pro gaming hovedkort

Zotac amp 1080

Corsair 850rmx psu.

 

Da jeg sjekket alle vifter i kabinettet på 100% slo pcen seg av etter 40 sekund med neldingen "anti power surge". Har lest at dette er grunnet et program i bios som detektere over og underspenninger. Kan det kanskje ha vært pga noen partikler som har truffet komponenter i den voldsomme luftstrømmen? Noen på nettet sier at denne bios instillingen er veldig "touchy" og kan skrues av, mens andre sier at det er lurt å ha den på. Hva tenker dere? Pcen har fungert bra ellers.

Endret av JTT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er intet nytt.

Asus anti surge funksjon har siden startet ikke vært helt pålitelig.

 

Eks

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?58512-ASUS-Anti-Surge-Protection-Shutting-Down-System-Faulty-PSU

If there is any polling going on with multiple tools on the system, the Super IO will mis-read, and this can generate a shutdown. If that happens to be the case, disable Anti-Surge,

Asus representant svar ifb med et tilfelle med APC

 

Les at om man har flere utilities og programmer som poller sensor buss , spenninger , temp , cpu freq osv kan det oppstå korrupte data og dermed slå ut denne anti surge trippen.

 

 

http://www.overclock.net/t/1552794/asus-anti-surge-is-a-broken-mess

There is a whole sea of threads on other forums on the internet as well about the same problem so its a very common but no less annoying.

I've had it go off no apparent reason and I've had it go off after a bad oc.

 

Så budskapet er at - det behøver ikke være noe feil med PSU overhodet.

Varslene til denne funksjonen er noe misforstått.

På engels kan også power supply bety strøm tilførsel , aka 220Volt nett tilførsel. Power supply Unit (PSU) og power supply er ikke samme. Varselet fra Asus utility sier det er et problem med strøm tilførselen "Asus anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply".

Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med ustabil power supply Unit

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri hatt bruk for det og har p.t noen Asus hovedkort uten denne funksjonen idrift i hjemmet.

Er man sikker på at elektrisiteten , sikrikngsskapet og kursene i hjemmet er i orden og har ny decent psu i pcen så ville jeg disablet det om det ga problemer. Om PC og utstyr da fungerer normalt.

 

Jeg ville ikke sette noe større lit til dette bios programmet til Asus. Ikke etter alt trøbbel og falske alarmer det har gitt siden det var innført..

Som nevnt er det flust med brukere med falske alarmer og det er tatt opp i forumene til Asus jevnlig.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20091219124914828&board_id=1&model=M4A785T-M&page=3&count=28

 

 

 

power surge - Computer Definition

 

 

An oversupply of voltage from the power company that can last up to 50 microseconds. Although surges are very short in duration, they often reach 6,000 volts and 3,000 amps when they arrive at the equipment. Power surges are a common cause of damage to computers and electronic equipment. See power swell, spike, sag and surge suppression.

 

 

Read more at http://www.yourdictionary.com/power-surge#fc0vYJdlr7VWlY3K.99

 

 

Som en bekreftelse på at det er også forårsaket av sensor feil og bugs i Asus egne driver og programmer (konflikt) se siste inlegget her :

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?85302-AMD-295x2-on-ASUS-Maximus-VIII-Hero-Alpha-Causing-power-surges&p=592283&viewfull=1

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Syar2003 : Nå er det godt mulig at det er er problem med programvaren , det ser ut som at systemet ble restartet når det var konkrete endringer i spenninger , men siden det ikke skjedde ( ifølge linken) om konkrete program kjørte i bakgrunnen så kan det være litt mer avansert enn det man tror på det forumet.

 

Kan vel nevne at Corsair AX serien har vært noe problematisk , så det kan være teoretisk problemer med "spikes" under gitte omstendigheter som hovedkortet reagerer på akkurat som det skal, så i alle slike tilfeller bør man også dobbeltsjekke ved å teste med en annen psu for å være på den sikre siden.

 

Så selv om også programvaren til Asus kan være krøllete er min anbefalning soleklar, sjekk grundig at det faktisk også er problemet for TS og ikke utelukk noe basert på forum. Det kan derimot hjelpe en god del når man har lignende erfaringer.

Lenke til kommentar

Syar2003 : Nå er det godt mulig at det er er problem med programvaren , det ser ut som at systemet ble restartet når det var konkrete endringer i spenninger , men siden det ikke skjedde ( ifølge linken) om konkrete program kjørte i bakgrunnen så kan det være litt mer avansert enn det man tror på det forumet.

 

Kan vel nevne at Corsair AX serien har vært noe problematisk , så det kan være teoretisk problemer med "spikes" under gitte omstendigheter som hovedkortet reagerer på akkurat som det skal, så i alle slike tilfeller bør man også dobbeltsjekke ved å teste med en annen psu for å være på den sikre siden.

 

Så selv om også programvaren til Asus kan være krøllete er min anbefalning soleklar, sjekk grundig at det faktisk også er problemet for TS og ikke utelukk noe basert på forum. Det kan derimot hjelpe en god del når man har lignende erfaringer.

Internett er fullt av incidents med Asus sin antisurge strømnett funksjon uavhengig av type strømforsyning. Det er budskapet.

Asus innrømmer det også selv.

Og det er spikes laget av elnettet beskyttelsen er for.

Dessuten er det også en kjensgjerning at du ikke er objektiv mtp strømforsyninger fra corsair.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Syar2003 : Nå er det godt mulig at det er er problem med programvaren , det ser ut som at systemet ble restartet når det var konkrete endringer i spenninger , men siden det ikke skjedde ( ifølge linken) om konkrete program kjørte i bakgrunnen så kan det være litt mer avansert enn det man tror på det forumet.

 

Kan vel nevne at Corsair AX serien har vært noe problematisk , så det kan være teoretisk problemer med "spikes" under gitte omstendigheter som hovedkortet reagerer på akkurat som det skal, så i alle slike tilfeller bør man også dobbeltsjekke ved å teste med en annen psu for å være på den sikre siden.

 

Så selv om også programvaren til Asus kan være krøllete er min anbefalning soleklar, sjekk grundig at det faktisk også er problemet for TS og ikke utelukk noe basert på forum. Det kan derimot hjelpe en god del når man har lignende erfaringer.

Internett er fullt av incidents med Asus sin antisurge strømnett funksjon uavhengig av type strømforsyning. Det er budskapet.

Asus innrømmer det også selv.

Og det er spikes laget av elnettet beskyttelsen er for.

Dessuten er det også en kjensgjerning at du ikke er objektiv mtp strømforsyninger fra corsair.

 

 

Så du mener at rådet om å sjekke med en annen psu er bare tull? 

Jeg står for det jeg sier at corsair AX serien har vært noe problematisk, trenger ikke å gå lengre enn dette forumet for å finne flere brukere som har opplevd at den har tatt kvelden før garantien har gått ut eller ser man på andre forum så er jo noen modeller ikke akkurat pen lesing.

 

Og som jeg påpekte er trolig problemet i selve softwaren , men personlig mener jeg ikke at det skader å forsikre seg om at det ikke er noe annet.

Lenke til kommentar

Nå legger du ord i munnen på meg Malvado. :)

 

Jeg sier at man skal være sikker på at EL nettet , sikringsskap og kurser være verifisert i orden. Pluss at man har verifisert at man har en decent psu. Da kan man sikkert ha denne denne funksjonen disabled om trøbbelet da forsvinner.

Asus har også gått ut med info om sensor krøll om flere utils og programmet prober/poller samtidig og kan gi utilsiktede shutdowns.

Innlegg #4 og #6

 

Det er ingen hemmelighet at du har og har hatt mistillit til det meste av strømforsyninger fra Corsair farget av dine erfaringer med to eller var det tre hx650. Det har du fortalt selv tidligere ved flere anledninger.

Trådstarter har tilfeldigvis en ny RMX850 fra Corsair. Derav kommentaren. No offence.

 

At man har bogus bios features og utilities fra Asus er en kjensgjerning med både aisuite,auto-oc/autotune m.m og i tillegg denne anti surge som man ikke bør isolert stole på og la seg lede av ett hundre prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå legger du ord i munnen på meg Malvado. :)

 

Jeg sier at man skal være sikker på at EL nettet , sikringsskap og kurser være verifisert i orden. Pluss at man har verifisert at man har en decent psu. Da kan man sikkert ha denne denne funksjonen disabled om trøbbelet da forsvinner.

Asus har også gått ut med info om sensor krøll om flere utils og programmet prober/poller samtidig og kan gi utilsiktede shutdowns.

Innlegg #4 og #6

 

Det er ingen hemmelighet at du har og har hatt mistillit til det meste av strømforsyninger fra Corsair farget av dine erfaringer med to eller var det tre hx650. Det har du fortalt selv tidligere ved flere anledninger.

Trådstarter har tilfeldigvis en ny RMX850 fra Corsair. Derav kommentaren. No offence.

 

At man har bogus bios features og utilities fra Asus er en kjensgjerning med både aisuite,auto-oc/autotune m.m og i tillegg denne anti surge som man ikke bør isolert stole på og la seg lede av ett hundre prosent.

 

Et litt dypere svar og ting ble langt klarere :)

 

Joda, jeg skal være ærlig og si at jeg har lite tillit til en del strømforsyninger fra Corsair, 650 HX bronse, rev 1 og 1.1 ga meg mye trøbbel.

Den siste 650 HX var derimot nyere rev , men den tok jo kvelden den også og jeg fikk til slutt en RMI utgave isteden som per dags dato faktisk gjør jobben sin.

mmmi

Savner dog en Superflower jeg hadde , nok Watt til å overklokke såpass at rommet ble god og varm på kalde vinterdager uten annen fyring :p

 

Når det er sagt har jeg opplevd mye bra med Corsair også , minnebrikkene jeg kjøpte for 5 år siden ( nesten ) kjører den dag i dag helt feilfri selv om de har fått kjørt på litt høye hastigheter og så og si alle jeg anbefalte psu har hatt en god opplevelse ( unntakvis den helt elendige billigserien )...

Men jeg anbefaler ikke lenger Corsair sine strømforsyninger uten å sjekke at det som selges ikke er endret på, Corsair har både skiftet fabrikant og komponenter på noen av sine strømforsyninger en stund etter at de har vært ute på markedet og det er ikke alltid dette har gått like bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...