Gå til innhold

Jogge på asfalt, hvilke sko?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utkikk etter sko som er gode å bruke til jogging på asfalt. Har endelig tatt steget (spranget?) og kommet meg ut på joggetur et par ganger, men har ille vondt i fotsålene når jeg er ferdig med turen. Sliter også en del med smerter på fremsiden av leggene og lurer på om dette kan komme av at skoene jeg bruker er dårlige, eventuelt er det vell bare beinhinnebetennelse(?). Bruker helt straight Nike joggesko fra før. 

Helst ikke så veldig dyre, men vet at kvalitet har sin pris. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre ikke mulig å gi et generelt svar på hva slags sko som er gode å løpe med, for føtter og løpssteg er så ulike. Det viktigste er at du finner sko som passer DEG. Hvis du har tilgang til en butikk med kompetent betjening ville jeg dratt der for å kjøpe sko. Löplabbet er jevnt over bra, men det finnes også andre sportsbutikker her og der som kan hjelpe (men ikke alle sportsbutikker har den nødvendige kompetansen).

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke mulig å gi et generelt svar på hva slags sko som er gode å løpe med, for føtter og løpssteg er så ulike. Det viktigste er at du finner sko som passer DEG. Hvis du har tilgang til en butikk med kompetent betjening ville jeg dratt der for å kjøpe sko. Löplabbet er jevnt over bra, men det finnes også andre sportsbutikker her og der som kan hjelpe (men ikke alle sportsbutikker har den nødvendige kompetansen).

Nærmeste Löplabbet butikk er dessverre rundt 6 timer unna og jeg er rimelig sjeldent i den byen, så hadde tenkt jeg skulle satse på å bestille et godt omtalt skopar over nettet... 

Lenke til kommentar

Uten at du vet noe spesifikt om hva som skjer er det vanskelig å anbefale noe. Tar du imot nedslaget med tærne kan du jo prøve å rulle mer og dempe med hælen og bruke ekstra demping der. Det kan være du kompenserer p.g.a noe og derfor bør få undersøkt løpsmønstret ditt av proffe. Scholl har noen gode generelle dempesåler som du kan bytte med de som er i joggeskoene dine. De heter GelActive. Disse kan du klippe til slik at de passer perfekt. Vet i alle fall Enklere liv fører dem, men det burde vel være mulig å tak i på skobutikker også ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe dummere enn å gå med dårlige sko for å spare penger. Sko koster noen kroner, men skader koster mer.

Kvalitet har sin pris, men det er ofte mulig å gjøre kupp, siden det kommer nye kolleksjoner ofte og konkurransen er stor i dette segmentet. Tror aldri jeg har kjøpt sportsutstyr til fullpris. Sikret meg nettopp fjorårets toppmodell Asics til under halv pris. De er bærre lækre.

 

Ville uansett ikke begynt rett på jogging uten noe treningsgrunnlag først.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe dummere enn å gå med dårlige sko for å spare penger. Sko koster noen kroner, men skader koster mer.

Kvalitet har sin pris, men det er ofte mulig å gjøre kupp, siden det kommer nye kolleksjoner ofte og konkurransen er stor i dette segmentet. Tror aldri jeg har kjøpt sportsutstyr til fullpris. Sikret meg nettopp fjorårets toppmodell Asics til under halv pris. De er bærre lækre.

 

Ville uansett ikke begynt rett på jogging uten noe treningsgrunnlag først.

 

 

True. Ikke start for hardt. Bygg opp rolig gradvis. Dersom du ikke er vant til å jogge så er det lite lurt å plutselig starte med mange joggeturer i uken selv om du klarer det. Ellers kan skadene komme veldig fort. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er på utkikk etter sko som er gode å bruke til jogging på asfalt. Har endelig tatt steget (spranget?) og kommet meg ut på joggetur et par ganger, men har ille vondt i fotsålene når jeg er ferdig med turen. Sliter også en del med smerter på fremsiden av leggene og lurer på om dette kan komme av at skoene jeg bruker er dårlige, eventuelt er det vell bare beinhinnebetennelse(?). Bruker helt straight Nike joggesko fra før. 

 

Helst ikke så veldig dyre, men vet at kvalitet har sin pris. 

 

 

Vi er i nøyaktig samme situasjon, eller, vi var i samme situasjon. Jeg har alltid likt å jogge, men har som regel gitt meg etter et par uker pga smerter på fremsiden av leggene. Legen i forsvaret mente dette skyldtes beinhinnebetennelse, noe jeg tror er korrekt. Dette var i 2011. Starte smått å løpe våren 2014, og i frykt jeg skulle miste interessen pga disse smertene startet jeg med både oppvarming og uttøying (uttøying har jeg aldri vært flink til). Etter jeg starta med dette har disse smertene forsvunnet, og løper i dag 3-4 ganger i uka. Det er fantastisk å bli kvitt det problemet. Jeg ville prøvd å gjøre det samme, både før og etter økta. 

 

Som nevnt ovenfor er det også lurt å starte rolig. Ikke stress med å være treg. Ta deg god tid, så får du heller øke farta med tiden. Det er også lurt å inkludere litt styrketrening rettet mot beina. 

 

Av sko kjøpte jeg Asics 33-FA for et år tilbake. Disse har fungert veldig godt på asfalt. Skal dog kjøpe nye sko i morgen og tar da turen innom Løplabbet. Er spent hvilke alternativer de har til asfalt. 

Lenke til kommentar

Takk for svar! 

 

Uten at du vet noe spesifikt om hva som skjer er det vanskelig å anbefale noe. Tar du imot nedslaget med tærne kan du jo prøve å rulle mer og dempe med hælen og bruke ekstra demping der. Det kan være du kompenserer p.g.a noe og derfor bør få undersøkt løpsmønstret ditt av proffe. Scholl har noen gode generelle dempesåler som du kan bytte med de som er i joggeskoene dine. De heter GelActive. Disse kan du klippe til slik at de passer perfekt. Vet i alle fall Enklere liv fører dem, men det burde vel være mulig å tak i på skobutikker også ?

Skal sjekke ut disse sålene og se om jeg finner dem på noen av skobutikkene her først! 

 

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe dummere enn å gå med dårlige sko for å spare penger. Sko koster noen kroner, men skader koster mer.

Kvalitet har sin pris, men det er ofte mulig å gjøre kupp, siden det kommer nye kolleksjoner ofte og konkurransen er stor i dette segmentet. Tror aldri jeg har kjøpt sportsutstyr til fullpris. Sikret meg nettopp fjorårets toppmodell Asics til under halv pris. De er bærre lækre.

 

Ville uansett ikke begynt rett på jogging uten noe treningsgrunnlag først.

Det er naturligvis dumt, ja. Jeg tar det derimot med ro, er ikke slik at jeg løper som en idiot helt plutselig, jeg må jo gradvis bygge opp kondisjonen. Jeg har god styrke i beina men jeg kjenner jo at jeg er relativt utrent. Jeg jogger intervaller. 

 

 

Vi er i nøyaktig samme situasjon, eller, vi var i samme situasjon. Jeg har alltid likt å jogge, men har som regel gitt meg etter et par uker pga smerter på fremsiden av leggene. Legen i forsvaret mente dette skyldtes beinhinnebetennelse, noe jeg tror er korrekt. Dette var i 2011. Starte smått å løpe våren 2014, og i frykt jeg skulle miste interessen pga disse smertene startet jeg med både oppvarming og uttøying (uttøying har jeg aldri vært flink til). Etter jeg starta med dette har disse smertene forsvunnet, og løper i dag 3-4 ganger i uka. Det er fantastisk å bli kvitt det problemet. Jeg ville prøvd å gjøre det samme, både før og etter økta. 

 

Som nevnt ovenfor er det også lurt å starte rolig. Ikke stress med å være treg. Ta deg god tid, så får du heller øke farta med tiden. Det er også lurt å inkludere litt styrketrening rettet mot beina. 

 

Av sko kjøpte jeg Asics 33-FA for et år tilbake. Disse har fungert veldig godt på asfalt. Skal dog kjøpe nye sko i morgen og tar da turen innom Løplabbet. Er spent hvilke alternativer de har til asfalt. 

 

Råd notert, at jeg går kan vell kategoriseres som oppvarming, eller tenker du styrke eller annen type cardio som oppvarming? Styrke har jeg ikke kommet i gang med riktig enda. Tar få ting av gangen. Jeg bruker å tøye ut når jeg er ferdig. 

Lenke til kommentar

Var innom Löplabbet i går, hvor jeg brukte en god time før jeg endelig fant rette sko. Av og til møter man engasjerte og kunnskapsrike folk, så vi brukte majoriteten av tiden på å diskutere teknikken min. Jeg hadde en tendens til å lande på hælen med ganske strak fot, som gir større belastning for kroppen. Lærte en ny teknikk jeg skal jobbe videre med, og kjøpte noen sko som er skreddersydd for den nye teknikken og god demping i tilfelle jeg faller tilbake på den gamle teknikken underveis. 

 

Jeg så du bodde langt unna en slik butikk, men jeg ville absolutt tatt turen innom neste gang du er i nærheten av en. Det å velge riktig fottøy er ekstremt viktig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale at du jogger på et mykere underlag i vibram five fingers eller andre barefoot sko. Jepp fivefingers er stygge! men du løper på en naturlig måte fordi mennesker er trossalt ikke født med sko på beina. Bare prøv å løpe barfot så kjenner du hvor unaturlig og smertefult det er å lande hælen.

 

Vil anbefale denne YouTube videoen til personer som sliter med smerter framme på leggen, det blir omtalt som shin splints i videoen.

En del av det som blir sagt i videoen er dessverre sant i Norge også, som at en god del leger og fysioterapeuter tror å lande på hæl er rett

https://youtu.be/oUG5Jy9-wmg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...