Gå til innhold

3200Mhz ram, bluescreen med XMP 3200, stabilt med 3000.


rublings

Anbefalte innlegg

Nettopp bygget maskinen og går inn i bios for å slå på XMP, og den går automatisk på auto som defaulter til 3200Mhz. Maskinen starter, men krasjer etter 5 minutter i Doom. Får opp "Memory management" feil i bluescreen. Bestemte meg for å kjøre Windows Memory Diagnostic, hvor jeg får beskjed om at det er noe gale.

Etter mye roting bestemte jeg meg for å flashe BIOS. Selve flashen fungerte, men førte til trøbbel med Windows (Windows ville ikke starte lengre. Kom opp meldinger om Recovery og ingenting fungerte). 

Jeg kom meg ikke inn i Windows for å kjøre en ny diagnose, så jeg lurte litt rundt i BIOS og slo av XMP og VIPS, så fungerte alt som det skulle. 

Ny diagnose, ingen feil. Jeg tenkte at det kunne være tilfeldig og bestemte meg for å slå på XMP igjen, men da var feilen tilbake ifølge diagnosen.

Stilte så XMP manuelt til 3000Mhz og kjørte samme testen. Ingen feil.

 

Noen tanker her? Skal jeg bare holde meg til 3000Mhz eller har jeg gjort noe feil?

Her er maskinen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=289050&view=m

 

Edit: Tenkte bare å følge opp med at jeg har fortsatt å feilsøke, og det er definitivt massive problemer med 3200Mhz XMP. Vil ikke en gang starte Windows, går rett til recovery. Sette ned til 3000Mhz og alt er fint igjen.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp bygget maskinen og går inn i bios for å slå på XMP, og den går automatisk på auto som defaulter til 3200Mhz. Maskinen starter, men krasjer etter 5 minutter i Doom. Får opp "Memory management" feil i bluescreen. Bestemte meg for å kjøre Windows Memory Diagnostic, hvor jeg får beskjed om at det er noe gale.

Etter mye roting bestemte jeg meg for å flashe BIOS. Selve flashen fungerte, men førte til trøbbel med Windows (Windows ville ikke starte lengre. Kom opp meldinger om Recovery og ingenting fungerte). 

Jeg kom meg ikke inn i Windows for å kjøre en ny diagnose, så jeg lurte litt rundt i BIOS og slo av XMP og VIPS, så fungerte alt som det skulle. 

Ny diagnose, ingen feil. Jeg tenkte at det kunne være tilfeldig og bestemte meg for å slå på XMP igjen, men da var feilen tilbake ifølge diagnosen.

Stilte så XMP manuelt til 3000Mhz og kjørte samme testen. Ingen feil.

 

Noen tanker her? Skal jeg bare holde meg til 3000Mhz eller har jeg gjort noe feil?

Her er maskinen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=289050&view=m

 

Edit: Tenkte bare å følge opp med at jeg har fortsatt å feilsøke, og det er definitivt massive problemer med 3200Mhz XMP. Vil ikke en gang starte Windows, går rett til recovery. Sette ned til 3000Mhz og alt er fint igjen.

 

For meg virker det som om du må øke volt på manuellt på noen ting. Ser ut som hovedkortets auto rutiner ikke er bra nok.

 

- sett RAM hastighet, timings og volt selv etter det de skal være på. (3200, 1.35v CL 16-18-18-36 2T. Resten av timings lar du stå på auto)

 

- VCCIO og VCCSA kan du øke til 1.02v eller 1.1v på begge. (mulig ditt hovedkort har andre navn på disse - så google it)

 

- Så er det kjent at X99 og 6800K ikke liker så høy RAM hastighet. Som regel stopper det på max 3400 Mhz, men noen ganger også lavere enn det. Så det kan hende 3000 Mhz er max du får...

 

Edit : Selv har jeg 3600 MHz brikker, men 3200 er max jeg får ut av min 5960X med nåværende BIOS verson og settings.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tror at jeg bare holder meg på 3000Mhz i første omgang da. Orker ikke å begynne å eksperimentere med voltspenning og diverse i første omgang, vil bare ha noe stabilt noe etter flerfoldige timer med feilsøking. Tviler på at forskjellen er så veldig merkbar mellom 3000 og 3200 i det store bilde, når jeg kommer fra DDR3 i dual channel og 1333Mhz :)

 

Kanskje jeg prøver meg når jeg begynner å overklokke i fremtiden.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også :) Så lenge jeg ikke ødelegger noe ved å kjøre på XMP 3000, så tenker jeg at jeg bare lar være. Kanskje jeg prøver å øke en dag hvor jeg er mer komfortabel med å rote med voltspenninger i Bios. Får lese litt først tenker jeg.

 

Det du kan gjøre også er å kjøre brikkene på 3000 Mhz, men med lavere timings, som 15-15-15-35 og 1.35v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...