Gå til innhold

Mini DAC til hodetelefon som produsere støy.


Anbefalte innlegg

Hei, bestemte meg for å øke velvære for mine ører ettersom mesteparten av arbeidsdagene mine befinner seg på kontoret foran en datamaskin..

 

Kjøpte meg derfor Philips Fidelio X2 og USB Firefly DAC Black som er koblet til en stasjonær arbeidsmaskin med Spotify som hovedkilde til musikk.
 

Umiddelbart etter første bruk opplever jeg med gjevne, men uregelmessige mellomrom noe som kan beskrives som et digital "skrik". Beste lydbeskrivelsen må være at det høres ut som en robot katt fra helvete som skriker MYEEEEOOOWW rett in ørene  :hmm:

Skrikenivået er et par hakk høyere enn selve musikken, så det er veldig merkbart og kommer veldig brått på med ca 2-5 minutters mellomrom. Det kommer ingenting dersom ingen lyd spilles, uavhengig om det er spotify, youtube eller noe annet.

 

Dette kommer uten tvil fra DAC'en ettersom idet er kun der jeg hører støyen. Noen ideer om hva som foregår her?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ikke nettleser oppe med en side som akkurat nå har en av de latterlige reklamene med lyd?

En dac med kattelyder har jeg aldri hørt om. Eller med annen egenlyd av denne dimensjonen for den saks skyld.

Selvsagt ikke. Det høres veldig ut som en digital lydfil som har gått helt skeis,men alikevel klarer å fremkalle lyden på en meget uffen måte. Dette skjer uavhengig av hvilken programmer som lager lyd, men så lenge DAC'en får data til om gjøre til lyd, så skjer dette med

jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Har DAC'en tilkoblet laptopen nå (i motsetning til arbeidsstasjonen på jobben), og her virker den helt fint :/ Dessverre er det kun til arbeidsstasjonen jeg har tenkt å benytte den.  Men har googla litt og noen sier at det kan være en jordfeil av et slag? Høres spesielt ut...

Lenke til kommentar

Har X2, kobler den til MBA/dac/lydsystem. Aldri opplevd det. 
firefly fikk også ganske gode review overalt. Så mest sansynlig det er noe med lydkortet ditt? 

Men firefly er mer bærbær... du kan få mye bedre dac om du skal ha den liggendes på border mesteparten av tiden. 
Har prøvd en del dac (alt fra 300kr til 3000kr), koblet til Denon MM400 - merker veldig lite forskjell. 
Men FIIO E7 er suveren. Gir myyye bedre lyd enn MBA/telefon eller noe andre dac jeg har prøvd. Just sayin´ :)

Lenke til kommentar

firefly fikk også ganske gode review overalt. Så mest sansynlig det er noe med lydkortet ditt? 

 

 

Uten å være ekspert på lyd og equipment vil nå DAC'en man tilkobler bli det nye lydkortet, og det gamle være inaktiv? Med mindre det er fireflyen du referer til?  Som i min siste oppdatering virket firefly DAC'en helt fint hjemme på laptopen min.

 

 

Men FIIO E7 er suveren. Gir myyye bedre lyd enn MBA/telefon eller noe andre dac jeg har prøvd. Just sayin´ :)

 

Hmm, jeg stoler på deg, og i og med at den ligger i samme prisklasser kan det være verdt å sjekke den ut :)

 

 

vedder en femmer på at det er er en eller annen form for elektronisk støy som forsterkes på jobbmaskinen din.

Det er nok noe slikt ja. Her faller desverre mine kunnskaper ut på hva som kan videre gjøres. Litt sært når kontoret her er i et større IT firma i et nyere bygg med mye hardware overalt...   :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

vedder en femmer på at det er er en eller annen form for elektronisk støy som forsterkes på jobbmaskinen din.

Det er nok noe slikt ja. Her faller desverre mine kunnskaper ut på hva som kan videre gjøres. Litt sært når kontoret her er i et større IT firma i et nyere bygg med mye hardware overalt...   :hmm:

 

Siden Firefly DAC bruker USB-porten som strømforsyning, så er du avhengig av at spenningen på USB-porten er ren og fin. Når jeg ser på innmaten i Firefly-pinnen (kilde), så ser jeg ikke noen utpreget store kretser for å filtrere strømforsyningen. I en større DAC vil det være mer plass for å få til ordentlig filtrering. Dette er et ett av kompromissene som må gjøres når størrelsen på elektronikken krymper.

Så Firefly'en kan fungere helt fint på en maskin som har ren og pen spenning på USB-porten. Men det kan f.eks være noe spesielt med din stasjonære jobbmaskin som gjør at du får bursts av støy på USB-forsyningen en gang i blant. Dette kan f.eks komme fra andre USB-tilkoblede enheter, hardwarefeil på hovedkortet ditt, eller i verste fall fra andre maskiner på kontoret ditt. I tillegg kan en USB-kabel fungere som en antenne og plukke opp elektromagnetisk støy fra omgivelsen dine. Bruker du forlengerkabel, eller plugger du den rett i maskinen?

Et annet relatert tema er hvilke USB-porter du bruker. Jeg har opplevd at audio-porter på fremsiden av stasjonære kabinetter er langt mer støyete enn audio-portene på baksiden av hovedkortet. Dette kommer av at audio-kablene fra hovedkort til frontpanelet plukker opp masse støy som blir generert av all elektronikken inni kabinettet. Audio-portene på baksiden har ikke slike lange antenne-strekk. Tilsvarende problemer kan du ha med USB-porter på framsiden av kabinettet. USB-kablene som er strukket en halvmeter gjennom et støyfullt kabinett kan plukke opp en del støy. Hvis du bruker USB-portene bakpå hovedkortet skal du i hvert fall unngå dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøv å trekk ut alt som er koblet til via USB; sett inn tastatur/mus (om det bruker USB); så DAC'en.... om problemet fortsetter; prøv en helt annen USB-port.

 

PCen har ofte flere USB-huber. Det pleier ikke bli veldig glede om USB-dac er koblet via HUB; spesielt om HUB har flere USB-enheter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...