Gå til innhold

Tesla-eier ble kjørt til sykehus av bilen: Tror Autopilot reddet livet hans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

 

Autopiloten er berre litt meir avansert enn autopiloten i eit lite fly. Autopiloten i eit lite fly kan styre rett fram på kompasskurs eller etter eit radiofyr, og ikkje stort meir enn det. Det har skjedd mange ulukker der piloten ikkje har fylgt med, og autopiloten har styrt rett inn i eit fjell. Samstundes har autopiloten avverga mange ulukker, fordi piloten er meir utkvilt når han kjem fram til kritiske fasen med innflyging og landing. Det er slitsamt å heile tida måtte passe på og korrigere kursen manuelt. Når autopiloten frigjer piloten frå den oppgåva, har piloten meir overskot til å fylgje med på alt anna. Til dømes på kva som er utanfor flyet, slik at han unngår å fly inn i eit fjell fordi han styrte på feil kurs. Piloten må heile tida vere klår til å ta over for autopiloten. Alt i alt trur eg dei fleste pilotar som veit korleis autopiloten fungerer brukar han, sjølv om det ikkje er obligatorisk.

 

Slik er det òg med autopiloten til Tesla. Han tek over enkelte oppgåver frå sjåføren, slik at sjåføren har meir overskot til å fylgje med, og kan ta over køyringa når det trengst. Sjåføren skal alltid halde i rattet og vere klar til å ta over. Det står i vilkåra ein må godta for å slå på autopiloten. Autopiloten gjer ikkje meir enn å fylgje rett til og halde passeleg avstand til bilen framfor, han svingar unna dersom nokon er i ferd med å køyre inn i sida, til dømes frå blindsona, og han bremsar dersom bilen framfor bremsar utan at sjåføren reagerer. Det finst sjølvsagt idiotar der ute som stolar for mykje på autopiloten, men det er ikkje autopiloten sin feil. Alt i alt trur eg det er med autopiloten til Tesla som med autopiloten i fly: Han hindrar fleire ulukker enn han er skuld i, og når autopiloten får skulda er det som regel pilotfeil som ligg til grunn.

 

Videoen fungerte ikkje for meg. Han krev kanskje flash?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

 

Autopiloten fungerte akkurat som forventet. I dag har den ikke sensorene som kreves for å kunne skille i tilstrekkelig grad mellom stasjonære objekter som skilt og lysstolper, og stasjonære objekter som er ved siden av veien. Dette gjelder spesielt når Teslaen følger annen bil som svinger rundt noe, da Teslaen vil anta at bilen foran fortsatt er i samme feltet, og veien gjør en sving. Innen den innser at feltmerkningen ikke går rundt det stasjonære objektet er det for sent.

 

Autopilot 2.0 som skal komme senere i år eller tidlig neste år vil takle slike situasjoner betydelig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

 

Autopiloten er berre litt meir avansert enn autopiloten i eit lite fly. Autopiloten i eit lite fly kan styre rett fram på kompasskurs eller etter eit radiofyr, og ikkje stort meir enn det. Det har skjedd mange ulukker der piloten ikkje har fylgt med, og autopiloten har styrt rett inn i eit fjell. Samstundes har autopiloten avverga mange ulukker, fordi piloten er meir utkvilt når han kjem fram til kritiske fasen med innflyging og landing. Det er slitsamt å heile tida måtte passe på og korrigere kursen manuelt. Når autopiloten frigjer piloten frå den oppgåva, har piloten meir overskot til å fylgje med på alt anna. Til dømes på kva som er utanfor flyet, slik at han unngår å fly inn i eit fjell fordi han styrte på feil kurs. Piloten må heile tida vere klår til å ta over for autopiloten. Alt i alt trur eg dei fleste pilotar som veit korleis autopiloten fungerer brukar han, sjølv om det ikkje er obligatorisk.

 

Slik er det òg med autopiloten til Tesla. Han tek over enkelte oppgåver frå sjåføren, slik at sjåføren har meir overskot til å fylgje med, og kan ta over køyringa når det trengst. Sjåføren skal alltid halde i rattet og vere klar til å ta over. Det står i vilkåra ein må godta for å slå på autopiloten. Autopiloten gjer ikkje meir enn å fylgje rett til og halde passeleg avstand til bilen framfor, han svingar unna dersom nokon er i ferd med å køyre inn i sida, til dømes frå blindsona, og han bremsar dersom bilen framfor bremsar utan at sjåføren reagerer. Det finst sjølvsagt idiotar der ute som stolar for mykje på autopiloten, men det er ikkje autopiloten sin feil. Alt i alt trur eg det er med autopiloten til Tesla som med autopiloten i fly: Han hindrar fleire ulukker enn han er skuld i, og når autopiloten får skulda er det som regel pilotfeil som ligg til grunn.

 

Videoen fungerte ikkje for meg. Han krev kanskje flash?

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

Tesla lar ikke sjåførene sove ved rattet. De må hele tiden være fokusert på kjøringen. Slipper sjåføren rattet over noe tid eller ikke tar over kjøringen når forholdene tilsier det, så vil bilen sakke ned helt til den stopper. Altså er det mulig at det å sovne bak rattet ikke vil føre til en ulykke. På andre bilmerker vil det å sovne bak rattet garantert føre til en ulykke.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

 

Autopiloten er berre litt meir avansert enn autopiloten i eit lite fly. Autopiloten i eit lite fly kan styre rett fram på kompasskurs eller etter eit radiofyr, og ikkje stort meir enn det. Det har skjedd mange ulukker der piloten ikkje har fylgt med, og autopiloten har styrt rett inn i eit fjell. Samstundes har autopiloten avverga mange ulukker, fordi piloten er meir utkvilt når han kjem fram til kritiske fasen med innflyging og landing. Det er slitsamt å heile tida måtte passe på og korrigere kursen manuelt. Når autopiloten frigjer piloten frå den oppgåva, har piloten meir overskot til å fylgje med på alt anna. Til dømes på kva som er utanfor flyet, slik at han unngår å fly inn i eit fjell fordi han styrte på feil kurs. Piloten må heile tida vere klår til å ta over for autopiloten. Alt i alt trur eg dei fleste pilotar som veit korleis autopiloten fungerer brukar han, sjølv om det ikkje er obligatorisk.

 

Slik er det òg med autopiloten til Tesla. Han tek over enkelte oppgåver frå sjåføren, slik at sjåføren har meir overskot til å fylgje med, og kan ta over køyringa når det trengst. Sjåføren skal alltid halde i rattet og vere klar til å ta over. Det står i vilkåra ein må godta for å slå på autopiloten. Autopiloten gjer ikkje meir enn å fylgje rett til og halde passeleg avstand til bilen framfor, han svingar unna dersom nokon er i ferd med å køyre inn i sida, til dømes frå blindsona, og han bremsar dersom bilen framfor bremsar utan at sjåføren reagerer. Det finst sjølvsagt idiotar der ute som stolar for mykje på autopiloten, men det er ikkje autopiloten sin feil. Alt i alt trur eg det er med autopiloten til Tesla som med autopiloten i fly: Han hindrar fleire ulukker enn han er skuld i, og når autopiloten får skulda er det som regel pilotfeil som ligg til grunn.

 

Videoen fungerte ikkje for meg. Han krev kanskje flash?

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

Det er fint mulig å legge seg til å sove med autopilot på fly. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dette tilfellet var det kun ein bil (sjølv om det kunne stått nokon framføre bilen som vart truffen), men kva om det var ein person eller syklist? Ville Teslaen meid vedkomande ned?

Ja. Dette er forklart i brukerhåndboken:

 

"Warning: Traffic-Aware Cruise Control can not detect all objects and may not brake/decelerate for stationary vehicles,especially in situations when you are driving over 50 mph (80 km/h) and a vehicle you are following moves out of your driving path and a stationary vehicle or object, bicycle, or pedestrian is in front of you instead. Always pay attention to the road ahead and stay prepared to take immediate corrective action. Depending on Traffic-Aware Cruise Control to avoid a collision can result in serious injury or death. In addition, Traffic-Aware Cruise Control may react to vehicles or objects that either do not exist or are not in the lane of travel, causing Model S to slow down unnecessarily or inappropriately."

 

Når man aktiverer autopiloten må man lese advarsler der det blir gjort veldig klart at autopiloten på ingen måte erstatter sjåføren. Man skal fortsatt være aktpågivende og være klar til å overta kontrollen. Det har i hvert fall vært 3 tilfeller med slike ulykker som beskrevet ovenfor. I alle slike tilfeller har sjåføren skylden.

 

Men autopilot 2.0 kommer som sagt senere i år eller tidlig neste år. Da vil kanskje slike advarsler kunne fjernes, da systemet vil kunne få en betydelig bedre oversikt over trafikksituasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

Tesla lar ikke sjåførene sove ved rattet. De må hele tiden være fokusert på kjøringen. Slipper sjåføren rattet over noe tid eller ikke tar over kjøringen når forholdene tilsier det, så vil bilen sakke ned helt til den stopper. Altså er det mulig at det å sovne bak rattet ikke vil føre til en ulykke. På andre bilmerker vil det å sovne bak rattet garantert føre til en ulykke.

For meg ser det absolutt ut som sjåføren i videoen postet i begynnelsen av innlegget sover. Eller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

 

Autopilotar for fly har ingen mekanismar som hindrar piloten i å sove ved rattet. Det er truleg årsak til mange ulukker med ein-pilots fly. Autopiloten til Tesla krev at sjåføren held i rattet, elles sakkar bilen farten og stansar. Eit fly bil berre halde fram rett fram på fastsett kurs til det treff noko eller går tomt for drivstoff.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fint mulig å legge seg til å sove med autopilot på fly. AtW

 

En autopilot i et fly er ikke en tjeneste som gjør pilotene overflødige (les: at de kan sove). Autopiloten fritar pilotene fra å måtte holde i kontrollenhetene, men de må allikevel kontinuerlig overvåke systemene. Det er ikke sånn at begge pilotene enten sover eller leser Donald når flyet er i marsjhøyde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For meg ser det absolutt ut som sjåføren i videoen postet i begynnelsen av innlegget sover. Eller...

Ah, din definisjon av "lar" er "ikke forhindrer", ikke "tillater." Akkurat som balltre-produsenter "lar" kundene bruke balltre til å knuse kneskålene til folk.

Poenget er at hvis du lanserer en bil som lar deg sove ved rattet, så vil mange benytte seg av denne muligheten. Dette skaper farlige situasjoner for andre trafikanter, og derfor gjør ikke andre bilmerker enn Tesla dette. Tesla er kun ute etter PR, de driter i om noen dør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glem Tesla og selvkjørende biler. Tesla er fullstendig useriøse i sin utvikling av selvkjørende biler, og er kun ute etter å skaffe seg PR og et image av å være innovative. Teslas autopilot vil alltid være beta, men det spiller ingen rolle for Musk. Hans eneste mål er å presse opp aksjekursen slik at han får utbetaalt sin opsjonspakke på 15 milliarder kroner. Tesla er et pyramidespill uten fremtid, hvor virkeligheten og planer ikke harmonerer.

 

Disse er seriøse i forhold til selvkjørende biler: http://m.dinside.no/936532/gigantisk-koalisjon-for-selvkjorende-biler

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

For meg ser det absolutt ut som sjåføren i videoen postet i begynnelsen av innlegget sover. Eller...

Ah, din definisjon av "lar" er "ikke forhindrer", ikke "tillater." Akkurat som balltre-produsenter "lar" kundene bruke balltre til å knuse kneskålene til folk.

Poenget er at hvis du lanserer en bil som lar deg sove ved rattet, så vil mange benytte seg av denne muligheten. Dette skaper farlige situasjoner for andre trafikanter, og derfor gjør ikke andre bilmerker enn Tesla dette. Tesla er kun ute etter PR, de driter i om noen dør.

Det døyr folk kvar dag av at folk somnar bak rattet, so det er tydelegvis ikkje berre Tesla som "lar deg sove bak rattet". I ein Tesla har sjåføren, passasjerane og andre trafikantar i det minste ein sjanse når sjåføren somnar, sidan bilen vil bremse ned og stanse av seg sjølv i vegkanten.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Poenget er at hvis du lanserer en bil som lar deg sove ved rattet, så vil mange benytte seg av denne muligheten. Dette skaper farlige situasjoner for andre trafikanter, og derfor gjør ikke andre bilmerker enn Tesla dette. Tesla er kun ute etter PR, de driter i om noen dør.

Tesla er de eneste som lar brukeren lene seg litt tilbake og lar bilen styre selv uten å holde hendene på rattet 100% av tiden, fordi de har den beste feltholderen. Noe som er demonstrert i flere uavhengige tester. Om noen av de andre aktørene tillot det samme ville bilen vært i grøfta på kort tid.

 

Og brukeren har ett ansvar for å bruke bilen som Tesla selvger på en ansvarlig måte. Det er like lite Teslas skyld om en Tesla-sjåfør misbruker autopiloten som at Tesla-sjåføren velger å kjøre i 200 km/t i en 80-sone.

 

Og Tesla bryr seg absolutt om sikkerhet. De selger noen av de tryggeste bilene på markedet, og autopiloten vil innen et par år være helt overlegent en menneskelig sjåfør. For å komme oss dit må vi tolerere noen svakheter i autopilot 1.0.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Glem Tesla og selvkjørende biler. Tesla er fullstendig useriøse i sin utvikling av selvkjørende biler, og er kun ute etter å skaffe seg PR og et image av å være innovative. Teslas autopilot vil alltid være beta, men det spiller ingen rolle for Musk. Hans eneste mål er å presse opp aksjekursen slik at han får utbetaalt sin opsjonspakke på 15 milliarder kroner. Tesla er et pyramidespill uten fremtid, hvor virkeligheten og planer ikke harmonerer.

Musk øker kontinuerlig sin posisjon i Tesla. Om han bare var ute etter profitt ville han ha solgt Tesla til Google for lenge siden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er fint mulig å legge seg til å sove med autopilot på fly. AtW

 

En autopilot i et fly er ikke en tjeneste som gjør pilotene overflødige (les: at de kan sove). Autopiloten fritar pilotene fra å måtte holde i kontrollenhetene, men de må allikevel kontinuerlig overvåke systemene. Det er ikke sånn at begge pilotene enten sover eller leser Donald når flyet er i marsjhøyde.

Nei, men det er mulig å sove, det ble framstillt som autopiloter i fly er sikrere enn i tesla fordi de ikke lar deg sove. En autopilot i fly lar deg sove minst like mye som i en tesla. Det betyr ikke at noen av de er beregnet på det, eller at det er ansvarlig. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, teslaen kjørte han ikke til sykehus. Han klarte å kjøre til sykehuset selv med teslaen og funksjonen autopilot. Om han burde ha lagt ut på reisen til sykehuset selv derimot, det er ikke sikkert. Han var såpass egoist at selv om allmenntilstanden hans var kraftig redusert, så valgte han å risikere livene til alle andre i trafikken ved å velge å kjøre til sykehuset selv og bryte alle paragrafer om aktsomhet og ansvarlig kjøring. Fyren burde fratas kjørekort umiddelbart og tesla har bevist at bilen dems absolutt enkler kjøring med autopilotfunksjonen. Men ingen bil har kjørt noen, noe sted her! TEK.no er en søppelplass for å våge å engang kopiere denne overskriften. Ukritisk mediebordell

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...