Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Plutselig vil ikke laptopen boote


Anbefalte innlegg

Hei, dukket plutslig opp et problem på min laptop da jeg skulle starte den, det virker som om den ikke finner SSDen der Windows er installert. Den ber meg sette inn en boot drive. Prøvd å endre slik at SSDen er først i rekka når det kommer til oppstart uten hell. 

 

Har prøvd masse forskjellig, blant annet en ekstern USB drive med Win10 og kjørt alle de mulige reperasjonene/reset uten hell. Har også kjørt bootrec.exe /rebuildbcd, men den "finner ikke systemets enhet". Den finner derimot SSD-en, og windows installasjonen, men den greier ikke fikse booten. Kjørt chkdsk og den fant ingen feil på SSD-en. 

 

Har SSDen sluttet å fungere? Er det andre løsninger der ute?

 

Edit: prøvde også å reinstallere windows, men får bare beskjed om å ta ut mediet og starte maskinen igjen for så å sette inn installasjonsmediet igjen, men kommer ikke videre derfra. Resten av maskinen fungerer for har kjørt Linux fra en USB minnepinne. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dukket plutslig opp et problem på min laptop da jeg skulle starte den, det virker som om den ikke finner SSDen der Windows er installert. Den ber meg sette inn en boot drive.

 

En gammel klassiker dette, mest utbredt blant mekaniske snurredisker, men heller ikke SSD'er er feilfrie.

 

Det kan være at Master Boot Record  - eller annen info nødvendig for å boote - på disken er skadet på en eller annen måte.

Det kan hende at diskverktøyet SpinRite kan få de 'uleselige' datene fram igjen.

Lenke til kommentar

Du har enabled UEFI boot i BIOS?

Dude, plutselig fungerte det etter å ha enablet UEFI boot, takker så meget!! Da slapp jeg å sende den inn som planlagt. Lurer på hva som kan ha gjort at den plutselig bestemte seg for å endre boot instillingene sånn, merkelig. 

Lenke til kommentar

 

Du har enabled UEFI boot i BIOS?

Dude, plutselig fungerte det etter å ha enablet UEFI boot, takker så meget!! Da slapp jeg å sende den inn som planlagt. Lurer på hva som kan ha gjort at den plutselig bestemte seg for å endre boot instillingene sånn, merkelig. 

 

Bare hyggelig, jeg måtte gjøre det da jeg erstatta HDD med SSD på min laptop. Om du oppdaterer BIOS så tror jeg instillingene blir tilbakestilt, så det kan være en forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...