Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Huseier truer med advarsel. Ubetalt husleie


Altitude

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i mai i år ikke betalt husleie for kollektivet jeg bor i, men betaler nå hver måned. Huseier og jeg snakket om dette kort tid etter mai og da ble vi enige om at jeg skulle betale så snart jeg fikk råd.

 

Dessverre er jeg i en liten knipe og har enda ikke fått spart penger til dette.

 

Så, idag treffer jeg huseier utenfor huset jeg bor i og han spør igjen om hvor pengene blir av, jeg sier det samme som sist, at jeg ikke har pengene nå, men vil betale så snart jeg får råd.

 

Så går jeg videre og påpeker at han ikke har tettet igjen vinduer på framsiden av huset og at det lekker vann inn når det regner. Dette arbeidet ble påbegynt for 1 år siden! Jeg hadde nok en streng tone og jeg spurte også hvorfor han ville øke husleien når standarden var gått betydelig ned.

 

Da ble han sur og sa: Jeg hadde egentlig ikke tenkt å sende advarsel ang den ubetalte husleien, men jeg liker ikke tonen din og siden du tar opp dette så vil jeg dermed gjøre det.

 

Han påpeker også at å trekke Internettkabel fra en router (som ikke funker trådløst for tiden ) ikke gikk ann og at jeg ikke fikk lov. Itillegg til det så ser han at jeg har en vektstang liggende på kjøkkenet og ber meg ta den inn på rommet mitt. Til det sier jeg at det er mellom meg og de jeg bor med.

 

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du gjøre det slik med betaling andre plasser også? Bare ta med deg varene på Rema1000 og betale når du får råd liksom. Eller er huseier din personlige bank også?

Bra svar. Takk skal du ha.

Det er vel ikke huseier sitt problem at du ikke har penger? Det er slikt man har banker, venner, kredittkort, jobber osv. for å ordne.

Lenke til kommentar

 

>Noen tips her? 

 

Begynn å se etter en ny leilighet.

Ja, sikkert lurt. Men jeg har ikke råd til å betale dobbel husleie nå, da sliter jeg litt med å få råd til depositum.

 

 

Vel, det finnes ikke noen magiske svar til deg her, enkleste er nok at du får tak i pengene helst kjapt så du ikke ender opp med en huseier som vil ha deg ut. Det er den desidert enkleste og beste løsningen. 

 

Alternativ 2 er å flytte, om han vil ha deg ut er det mulig han er mer medgjørlig med tilbakebetaling av depositum for å få deg ut kjapt osv. 

Lenke til kommentar

 

 Vel, det finnes ikke noen magiske svar til deg her... *snip*

Hvis jeg får advarsel i posten, hvor lang tid har jeg på å betale tror du? Kan det være mulig å dele summen i to?

 

 

Hva står i kontrakten? Du har ganske mye rettigheter som leietaker, og 1mnds leie er ikke verdens undergang sånn sett, så utleier må nok jobbe litt for å få til en utkastelse, problemet ligger mer i at livet ditt kan bli ganske så ille i tiden det tar om han går inn for det.

 

Det er ikke slik at han bare tropper opp og sier at det nå er på tide å ha seg ut, han må gå rettens vei og så er det namsmannen som hiver deg ut. Skriftlig varsel er som regel 14 dager. prosessen tar nok minst 1mnd.

Lenke til kommentar

Har du vært for sen med betaling tidligere?

 

Uansett, hadde jeg vært utleier så hadde jeg nok satt pris på at du betalte en husleie som snart er 3mnd over frist, før noen ba meg om å gjøre ferdig noe som helst av reparasjoner. Er greit å heller være ydmyk enn spydig ovenfor utleier i din situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært sein før ja, dessverre. Det ser ut som jeg får ordne noe sinnsykt med overtid på jobb. Den billigste løsningen er jo å få betalt den husleien og fortsette å bo her.

 

Om du ikke har noen som kan gi deg nødhjelp så kan du fri til sjefen ja. Burde kanskje tatt en prat eller noe med huseier også og lagt deg litt flatere enn sist? Alltid greit å ha et alright forhold til utleieren sin uansett om en liker typen eller ikke.

Lenke til kommentar

Her har du forholdsvis lite rettigheiter. Utleigaren har godt grunnlag til å gi deg advarsel, og manglande betaling av husleige kan lett bli ansett som eit mislighold av leigeavtalen, som igjen kan danne grunnlaget for ein saklig oppsigelse.

Særlig dersom dere også hadde ein muntlig avtale om at du skulle betale så snart som mulig, og du i tillegg har brutt den avtalen ved å enten ikkje holde utleigaren informert (eller at du har gjort økonomiske prioriteringar som har ført til at det har tatt lengre tid før du har råd til å betale).

 

Utleigaren har også rett og plikt til å fastsette og håndheve husordensreglar så lenge det er husordensreglar som er å ansjå som rimelige.

Forbud mot å bruke felleskjøkkenet som oppbevaringsområde, og forbud mot å trekke provisoriske kablar gjennom huset vil nok ikkje urimelige krav.

Det å ikkje følge reglane som utleigaren har satt kan også føre til advarsel og dermed danne grunnlag for oppsigelse.

 

 

Når det gjeld vindua som er dårlige så må du ta det på ein skikkelig måte.

Ved å pårope dette som ein mangel så får utleigaren plikt til å utbetre mangelen, dersom det ikkje blir gjort innanfor ei fornuftig tidsramme så åpner det for at du kan f.eks. holde tilbake husleige, men då må du passe på at summen du held tilbake samsvarer med mangelens alvorlegheit. Vanligvis då differansen mellom husleige i ein tilsvarande bolig med tette vindu, kontra verdien av ein slik bolig med vindu som tek inn vatn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært sein før ja, dessverre. Det ser ut som jeg får ordne noe sinnsykt med overtid på jobb. Den billigste løsningen er jo å få betalt den husleien og fortsette å bo her.

Det kan vel ikke være snakk om "sinnsykt" mengde overtid for å tjene opp en månedsleie i et kollektiv? Er det snakk om 4-5000?

Et såpass lite beløp burde du også kunne få låne av familie/venner.

 

Uten at jeg kjenner din situasjon så har jeg på følelsen av at du kanskje ikke har strebet godt nok for å ordne opp i manglende husleie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...