Gå til innhold

Minneproblemer: Skifte brikker?


Delvis

Anbefalte innlegg

Dessuten kan det være nødvendig med opp til 1.65V for enkelte utgaver med cas 9-9-9-24

Ja men minnet kjører nå bare (666x2)1333MHz,

Med 1333MHz(1.6v) og de tilgangstider skulle det gå greit,når default spesifikasjoner er 1600MZh 9-9-9-24 1.5v.

 

Som du sier kan strømforsyningen begynne og slite,

det enkleste og starte med er vel først og skaffe nye brikker og kjøre Memtest86+ på dem.

Fortsatt feil da er ny strømforsyningen neste steg.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De brikkene du linket hos CDon koster akkurat samme som de jeg kjøpte dengang. 399. Det var et annet sted.
Der koster de rundt 450 nå.  Men ang den livstidgarantien er det vel vanskelig å bevise noe, må vel sende de gamle inn da?. Kan prøve å høre hva de sier.

Husker det ble sagt at den strømforsyningen var minimum da den ble valgt(ikke av meg) Bør kanskje ha 750 w like greit?
 

Lenke til kommentar

 

Dessuten kan det være nødvendig med opp til 1.65V for enkelte utgaver med cas 9-9-9-24

Ja men minnet kjører nå bare (666x2)1333MHz,

Med 1333MHz(1.6v) og de tilgangstider skulle det gå greit,når default spesifikasjoner er 1600MZh 9-9-9-24 1.5v.

 

Som du sier kan strømforsyningen begynne og slite,

det enkleste og starte med er vel først og skaffe nye brikker og kjøre Memtest86+ på dem.

Fortsatt feil da er ny strømforsyningen neste steg.

Ja , sant det . Registrerte ikke 1333mhz.

Test 8 er også en mere intenst variant av test #5.

Kan hende IMC har godt av en bump av voltage også.

Lenke til kommentar

De brikkene du linket hos CDon koster akkurat samme som de jeg kjøpte dengang. 399. Det var et annet sted.

Der koster de rundt 450 nå.  Men ang den livstidgarantien er det vel vanskelig å bevise noe, må vel sende de gamle inn da?. Kan prøve å høre hva de sier.

 

Husker det ble sagt at den strømforsyningen var minimum da den ble valgt(ikke av meg) Bør kanskje ha 750 w like greit?

Nå er dette en eldre Pc,viss du tenker og ha den en stund til kan du jo koste litt på den.

Tenker da rundt 800-900kr for nytt minne og psu,f.eks psu, minne.

Men ang den livstidgarantien er det vel vanskelig å bevise noe, må vel sende de gamle inn da?.

Det er vel et spørsmål hvor mye tid man gidder og bruke på dette når pris er så lavt.

Bør kanskje ha 750 w like greit?

5oow med en greit psu holder fint for det oppsettet.

Endret av snippsat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd noe som hvertfall ser ut til å ha hjulpet.

Da jeg monterte pcen for 4 år siden, var det en usikkerhet ang. hvilke slots de skulle i.

Mente de skulle i 1 og 3 altså A1 og B1. Problemet var at ingenting viste på skjermen etter installering.
Endte da opp med å sette de i de to første. Da funket det hvertfall. Prøvde fram og tilbake masse ganger husker jeg.

Her er en tråd fra dengang om problemet

 

Lot det være sånn siden. Nå prøvde jeg igjen etter 4 år å sette den andre i B1 og da funker det plutselig helt fint(.!) . Ikke bare det, virker som den er raskere enn før. Hva som var gale dengang begriper ikke jeg.

testet igjen, denne gang uten noen registrerte problemer.
post-12139-0-69200600-1470140345_thumb.jpg

 

(sist gang kom det ene problemet etter får minutter)

 

Trenger vel nesten ikke spørre en gang da om feilen nå er blitt funnet/løst?  Må bare beklage at jeg ikke kom på dette før, var vel ikke så lett å se på det bildet inni pcen i førsteposten heller.

Lenke til kommentar
Mente de skulle i 1 og 3 altså A1 og B1

Ja for at dual channel skal virke,eller A2-B2(prøv denne) kan være en slot som er dårlig.

Setter du dem i A1-A2 eller B1-B2 virker ikke dual channel.

 

Kan ta litt mer om dette ettersom du ikke er helt stødig på dette ;)

Last ned CPU-Z,se på memory fane.

For ditt minne skal det se ut som på dette bildet.

Her ser du minner kjører med dual channel og hastighet er 1600MZh(må gange med 2 i CPU-Z),

og tilgangstider er 9-9-9-24.

 

Men virker det greit nå så merker du sikkert ikke den lille ytelsen du mister p.g.a dual channel.

Da kan du bare glemme det jeg poster og bruke PC-en :confused:

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Ingenting er bedre enn det. :thumbs:

Da var det ikke feil alikevel. Som vi også har vært inne på er det veldig mere krevende for minnekontrolleren i CPU med flere minnebanker over flere moduler i en kanal . Derfor det blir mere stabilt med å gi mere voltage.

Strengt tatt ikke nødvendig med noe innkjøp nå lengre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja det virker greit. Men kjørte det programmet CPU-Z og bildet viser ikke det samme.
Der det skal stå "dual" står det ikke noenting her.

 

post-12139-0-70126800-1470167902_thumb.jpg

 

eller A2-B2(prøv denne) kan være en slot som er dårlig.

 

Prøvde å sifte de over til de svarte (A2 - B2) , og får samme bildet. En forskjell når jeg skiftet til de, er at det under oppstart er svart skjerm en 5-6 sek  med en "bindestrek" som blinker oppi venstre hjørnet av skjermen, før det går videre og starter.   

Lenke til kommentar
Der det skal stå "dual" står det ikke noenting her.

Det er fordi dual channel ikke virker,og brikkene står på ulik farge.

 

Kjør på det siste oppsett som gikk bra memtest,og ikke tenk noe mer på dette.

Fungere pc-en  stabil framover så er vel det bra.

 

Det er ikke så mye du taper på dette,du har sikkert kjørt på 666x2(1333MHz) i 4-år.

Og ikke tenkt på at brikke har en stock ytelse på 1600MHz ;)

 

Lenke til kommentar

 

brikkene står på ulik farge

 

Nei de står på lik farge. Det var før dette begynte at de sto på ulike farge, altså den første på A1 som er blå, den andre på A2 som er svart.

Det er jo nå de står på lik farge.( begge på blå: A1 og B1 )

 

Ja som sagt er ikke redd for denne pcen, det er ikke hovedpcen min lenger. Ble bare interessert å prøve det du rådet meg til å prøve. Da er det vel noe annet som ikke er helt som det skal da, siden ikke "dual" virker.

 

Men det gjør ikke noe, bare lar det være som det er ja :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...