Gå til innhold

Da røyk det ene SLIkortet,oppgradering på gang.trenger gode innspill


elraj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk så langt for svar. Nå er det sånn at gtx760 er ikke i butikk lengreHar heller ikke orginalemmbalasje.

Det jeg lurte mest på er om hovedkort/prossessor blir en stor flaskehals ved kjøp av1060/1070.Finner ikke noen gode alternativer på bruktmarkedet heller

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket når kortet ble kjøpt og det er over 3 år siden så garantien er nok ute. fortsetter og lete på bruktmarked evnt. går for ett 1060

Bruk din 5års reklamasjons rett.

Og om du kjøpte begge kortene fra samme sted så husk å si at du ikke lengre kan kjøre i sli.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de erstatte begge kortene? Det gir ikke mening.

Det gir mening iht. forbrukerkjøpslovens §33 første ledd som sier at "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."

 

Ihvertfall så lenge man vedkjenner at forbrukeren faktisk lider et tap når han mister muligheten til å kjøre to kort. Om TS mottar et GTX 1060 i retur for sitt ødelagte GTX 760 er det kanskje ikke rare tapet.

 

Sender de derimot et GTX 960 tilbake sitter TS igjen med to kort som ikke fungerer sammen (annet enn til PhysX for de få spillene som støtter det), og et enkelt GTX 960 vil være en svakere løsning enn de to GTX 760ene han satt med fra før. Dette er selgers ansvar ettersom en kjøpsrettslig mangel per definisjon er et kontraktsbrudd som selger plikter å rette.

 

Erstatter jo bare det som er feil. Om TS skulle ha det i samme maskin eller i to forskjellige kan da ikke butikken vite.

At man parrer et GTX 760 med et annet GTX 760 er slett ikke uvanlig all den tid kortet støtter SLI. Får TS da et kort tilbake som ikke passer med det kortet han allerede har vil det være i strid med forbrukerkjøpslovens §15 bokstav b: "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Om det i tillegg kommer klart frem av kjøpsavtalen at kortene skulle kjøres i SLI vil et GTX 960 stride mot §15 bokstav c: "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering".

 

edit: Det skal strengt tatt ikke ha noe å si hvorvidt han kjøpte kortene fra samme plass eller ei. Et visst tap lider han uansett, når han har investert penger i et ekstra kort, med mindre han får noe tilbake som tilsvarer løsningen han hadde fra før.

 

edit2: Nå forutsetter jeg at et enkelt 1060 er en mer eller mindre fullgod erstatning for 2x760, noe jeg forsåvidt ikke finner noe særlig dokumentasjon på i farten. En kan forsåvidt dra strikken enda lenger og påpeke at 1060 ikke selv støtter SLI, men det kan bli vanskelig å få gjennomslag for. 2x960 eller 1x1060/1070 er de eneste erstatningsløsningene jeg ville funnet på å akseptere frem til AMD evt. kommer med noen godsaker.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mon tro om noen har noe konkret praksis på dette, skal RMAe et par 970, og denne 1060-debatten er relevant. Om jeg kan kreve 2x 1070 sier jeg selvsagt ikke nei takk.

Når det gjelder saken til OP kan jo nettbutikken foreslå å ta inn begge kortene og bytte i et enkeltkort som tilsvarer ytelsen til to 760? Sålenge GTX980 er på lager kan det fort bli alternativet.

Lenke til kommentar

780 blir vel fort 970, om de ikke er tomme for det :p

Komplett har tydeligvis nettopp sluttet å føre 970 som ikke er demovare, og da begynner det virkelig å bli interessant om du kjører SLI, som 1060 ikke støtter. Da må erstatningen fort bli 980 eller 1070.

 

Nytt problem .Har kvittering for bare det ene kortet (juni 2013),er det noen måte jeg kan se om det er riktig kort.Kan ikke huske hvor jeg kjøpte det andre ,men det var nok ett par år senere

Tja. Som det nevnes fører ikke Komplett (og trolig neppe andre butikker heller) serienummer på grafikkort som selges, så forutsatt at kortene er eksakt samme modell burde én kvittering holde for et vilkårlig kort. Har kortene derimot ulike varenummer er det mulig å se ut ifra kortet og kvitteringen at de to ikke hører sammen. Eksempelvis de to forskjellige variantene av EVGA GTX 970 som jeg har, varenr i parentes:

 

https://www.komplett.no/product/826145 (04G-P4-2974-KR)

https://www.komplett.no/product/835338 (04G-P4-3975-KR)

 

Sender jeg noen gang noen av dem i retur må jeg passe på hva jeg parrer med hvilken kvittering. Varenr skal stå på en klistrelapp på kortet.

 

På komplett finner jeg i farten kun to ulike Gigabyte GTX 760, og det er hhv. 2- og 4 GB varianter.

 

https://www.komplett.no/product/793844 (GV-N760OC-4GD (REV. 2.0))

https://www.komplett.no/product/790895 (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0))

 

Om det hjelper ser det ut som du kjøpte det andre kortet i april 2014. Du kan forsøke å lete gjennom eposten din etter kvittering.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...