Gå til innhold

Kjøpe sterk, "salt" salmiakklakris


H80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg liker smaken av salmiakk/ammoniumklorid. Jeg har lyst til å kjøpe mer av dette, men finner ikke noen sterke varianter? I dag kjøpte jeg "killerbon" fra "bon-bon A/S" i Ballerup, DK. Lakrisen var god, men inneholdt kun 3% ammoniumklorid. Hvor får jeg tak i lakris med 10-15% ammoniumklorid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU raslet med sablene for noen år siden og planla en begrensning på salmiakkinnhold i matvarer som i praksis ville bety slutten for salt lakris. Heldigvis ble det ikke noe av, eller, salt lakris ble unntatt.

Ammoniumklorid er ikke bra for folk med blodtrykksproblemer, og derfor er det nok grenser for hvor sterkt salt lakris lages. Hockeypulver, Kjempeklump og Dundersalt er vel de kraftigste variantene jeg kan huske å ha smakt. Noen av bitene i den salte Godt & Blandet-posen er også ganske heftige. Men prosentvis vet jeg ikke.

 

Kanskje denne?

http://www.lakritsroten.se/produkt/sterkir-extremsalt/

Dette er visstnok det salteste de har

http://www.lakritsroten.se/produkt/djoflar-djavulskt-salt/

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg tipper at det har vært store endringer på innholdet gjennom årene. De smaker jo mye svakere nå enn de gjorde for mange år siden. Husker jeg begynte å kaldsvette etter feks.å ha spist mye tyrkisk pepper/hockeypulver, så det var utvilsomt ikke spesielt sunt å spise mye, men det smakte utrolig godt.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så godt å maule ren anmoniumklorid. Men jeg ser etter lakris eller annet godis med høyt innhold av dette stoffet. Så langt har jeg funnet ut at det er forbudt å omsette næringsmidler med >7% salmiakk i SE. Hva er grensen i NO/FI/EU? Samme? Hvilke produkter har 7% salmakk?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Salt lakris er et veldig nordisk produkt, så jeg tviler på om du finner noe ekstra superheftig andre steder.

Hockeypulver kan man lage selv med litt kjemiutstyr. Da kan man nok bestemme styrken også.

Jeg bor i Norge og jobber i Sverige, så det passer veldig bra at dette er et nordisk produkt. Hva kan jeg kjøpe? Og hvordan kan jeg lage ekstra sterkt hockeypulver som jeg kan "coate lakrisen med"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...