Gå til innhold

Barnebøker som kontrasterer en kristen oppdragelse


Anbefalte innlegg

Hei,

I familien har jeg noen barn som får en kristen oppdragelse. De går i barnehage, men mye av det de blir eksponert for hjemme er kristen propaganda. Barnebøker, bordvers, godnattsanger osv.

 

Jeg ser etter bøker jeg kan gi til, og lese for barna, som gir dem en videre horisont. Finnes det gode, "oppbyggelige" barnebøker med human-etisk budskap? Finnes det gode muslimske bøker med en moral som er forenelig med norsk human-etisk tradisjon? Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I familien har jeg noen barn som får en kristen oppdragelse. De går i barnehage, men mye av det de blir eksponert for hjemme er kristen propaganda. Barnebøker, bordvers, godnattsanger osv.

 

 

Ikke noe galt i seg selv det, så lenge det handler om gode ting som f.eks. kjærlighet og fred.

 

 

Finnes det gode muslimske bøker med en moral som er forenelig med norsk human-etisk tradisjon?

 

 

Nei.

 

 

Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

 

 

Mobbing/latterliggjøring av religion synes jeg du kan holde innen de voksnes verden. Dessuten er ikke det flygende spagettimonsteret "morsomt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikig nå, kristne er mega hårsåre når det kommer til innblanding av den "rette" troen....

 

Har en bok som heter "Skepis" som alle mine gutter har lest, skrevet av Mona Hide Klausen og Kjetil Hope, utgitt av humanist forlaget.

 

Boka er spesielt rettet mot barn (9-10 år pluss), men kan godt leses av smålig ignorante voksne også ,som ikke skjønner dette med å ha en sunn skepsis til det meste....

 

Boka tar sikte på å lære ungene å gjenkjenne urimelige påstander og hvordan de kan gå frem for å tenke riktig i møte med urimelige påstander. Som sagt, alle mine tre gutter har lest boken og syntes den var både lærerik og fin...

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mobbing/latterliggjøring av religion synes jeg du kan holde innen de voksnes verden. 

Tvert i mot tror jeg det er viktig å vise ungene at slike latterlige påstander som religiøse kommer med (alle verdens dyr i en liten båt, kløvde månen i to osv.) slik at de ikke utvikler en unaturlig frykt for påstandene... og respekterer slikt visvas fremfor å le av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I familien har jeg noen barn som får en kristen oppdragelse. De går i barnehage, men mye av det de blir eksponert for hjemme er kristen propaganda. Barnebøker, bordvers, godnattsanger osv.

 

Ikke noe galt i seg selv det, så lenge det handler om gode ting som f.eks. kjærlighet og fred

 

 

Implisitt, bli kun eksponert for en brøkdel av religionen (i hvert fall hva gjelder de 3 store). Alt det andre som ikke "handler om gode ting som f.eks. kjærlighet og fred" er "selvfølgelig" ikke en del av "kristen propaganda" ... rent bortsett fra trusler om "Guds vrede", å havne i skjærsilden hvis man ikke underkaster seg en eller annen form for kristen moral.



 

 

Sitat

Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

 

Mobbing/latterliggjøring av religion synes jeg du kan holde innen de voksnes verden. Dessuten er ikke det flygende spagettimonsteret "morsomt".

 

 

 


Det må du selvfølgelig synes. Men hva du synes, er ikke andres lov ...

Lenke til kommentar

Mobbing og latterliggjøring av religion er ikke bra uansett. Det blir å lære barna sine "å se ned på"  religiøse, altså se ned på sine medmennesker. Men religiøse er vel ikke medmennesker, de er en underrase og alle som ikke er religiøse er ariske.

 

Hæ?  Sånn rent historisk er det vel generelt de religiøse som er ariske, mens vi andre er undermennesker.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jo ordet forandret betydning en del oppigjennom, men sånn løst sett så betyr det "herrerase", en type mennesker som er mer intelligente og siviliserte enn andre.

 

Edit; Noen form for religion har aldri vært inkludert i ordet så vidt jeg kan huske.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Mobbing og latterliggjøring av religion er ikke bra uansett. Det blir å lære barna sine "å se ned på"  religiøse, altså se ned på sine medmennesker. Men religiøse er vel ikke medmennesker, de er en underrase og alle som ikke er religiøse er ariske.

 

Strengt tatt behøver man ikke mobbe å latterliggjøre religion selv om man, som trådstarter skrev, "illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret."

 

Å bruke humor, enten det er spagettimonsteret eller annet, kan være helt på sin plass for å vise de latterlige sidene ved respektive religioner. Så latterlige at selv de kristne ikke vil erkjenne seg disse ...

 

For øvrig synes jeg den dobbeltmoralen (og det som verre er) mange kristne utviser, hvor de selv skal få lov til hetse og moralisere i alle himmelretninger samtidig som de vil ha seg frabedt svar på tiltale, er forkastelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå har jo ordet forandret betydning en del oppigjennom, men sånn løst sett så betyr det "herrerase", en type mennesker som er mer intelligente og siviliserte enn andre.

 

Edit; Noen form for religion har aldri vært inkludert i ordet så vidt jeg kan huske.

 

Det var da du som startet med å bruke ordet "ariske" her i tråden ...

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot å illustrere ting på en humoristisk måte så sant det ikke går over grensen til mobbing og latterliggjøring. Å lære å ikke ta seg selv høytidelig er en ting som er bra :)

 

Dobbeltmoralen til mange kristne er forferdelig, men det er jo mye dobbeltmoral i alle religioner så de har ikke eneretten :p Har møtt begge sider av kristenverden og de som er dobbeltmoralske er rett og slett dårlige folk på lik linje med ikke religiøse dårlige folk jeg har møtt. Blir rett og slett :sick: av slike ting.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

 

Mobbing/latterliggjøring av religion synes jeg du kan holde innen de voksnes verden. Dessuten er ikke det flygende spagettimonsteret "morsomt".

 

 

 

Det flygende spagettimonsteret skal ikke være morsomt. Det skal sette religion i perspektiv, noe det gjør på en fenomenal måte.

 

Det er viktig at barn tidlig får anledning til å selv gjøre en kvalifisert vurdering av religion.

Lenke til kommentar

 

Vel, nå har jo ordet forandret betydning en del oppigjennom, men sånn løst sett så betyr det "herrerase", en type mennesker som er mer intelligente og siviliserte enn andre.

 

Edit; Noen form for religion har aldri vært inkludert i ordet så vidt jeg kan huske.

 

Det var da du som startet med å bruke ordet "ariske" her i tråden ...

 

Og poenget er? Ateister presenterer seg selv som mer siviliserte og intelligente enn andre så arisk er et godt ord å bruke på dem etter hvordan de ønsker å fremstå selv ;)

 

Edit; Nå har ikke jeg erfaring med andre ateister enn de galningene her inne som skriker høyest og rakker ned på alt de synes er feil. Jeg regner med at normale voksne folk som ikke har noen religion eller gudstro ikke oppfører seg på den måten, hvertfall ingen jeg har møtt.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

 

Vel, nå har jo ordet forandret betydning en del oppigjennom, men sånn løst sett så betyr det "herrerase", en type mennesker som er mer intelligente og siviliserte enn andre.

 

Edit; Noen form for religion har aldri vært inkludert i ordet så vidt jeg kan huske.

 

Det var da du som startet med å bruke ordet "ariske" her i tråden ...

 

Og poenget er? Ateister presenterer seg selv som mer siviliserte og intelligente enn andre så arisk er et godt ord å bruke på dem etter hvordan de ønsker å fremstå selv ;)

 

Edit; Nå har ikke jeg erfaring med andre ateister enn de galningene her inne som skriker høyest og rakker ned på alt de synes er feil. Jeg regner med at normale voksne folk som ikke har noen religion eller gudstro ikke oppfører seg på den måten, hvertfall ingen jeg har møtt.

 

 

... og vice versa.

 

Det kommer ... eh, "merkelige" kommentarer både fra religiøse, ikke-religiøse og ateister i kampens hete. Men, hvorfor skal ikke ateister eller agnostikere få lov til å vise til manglende logikk i den enkelte religion, gjerne gjennom bruk av spagettimonsteret ...?

 

Det er helt opp til den religiøse/den som forsvarer religion, til å argumentere i mot. Å kalle noe for latterliggjøring uten å argumentere for hvorfor, hvor havner vi da ...?

 

Sorry, må ta kvelden, skal opp grytidlig.

Lenke til kommentar

Vel, de jeg ser her inne som er kristne er en blandet gjeng, en tulling her, en kjernekar der. Ateistene derimot virker hatefulle, fordomsfulle og takler ikke at andre folk får glede av det som kanskje er fantasi.

 

Edit; Rapporterer alle innleggene jeg, ganske teit av oss å forsøple tråden på denne måten :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Generelt har Arisk hele to betydninger.  Hvilke andre betydninger folk koker opp for seg selv er en annen ting.

 

Historisk henviser Arisk til Indo-Persiske folkeslag i India og den andre betydningen er den nasjonalsosialistiske teorien om at gitte europeiske folkeslag har et Indo-Arisk opphav og språk med utspring i Sanskrit - og på det grunnlag av en eller annen grunn skulle være bedre enn andre.

 

Hva med å google litt selv?  Du skal ikke lengre enn til Wikipedia for å kunne ta til deg alt du trenger.

Lenke til kommentar

Dette ble mer opphetet enn jeg hadde tenkt. Skal sjekke ut boken "skepsis". Barna er 4 og 2, så det må være på et lavt nivå, og for å være ærlig er jeg mer opptatt av å bevisstgjøre foreldrene på viktigheten av en balansert oppdragelse, enn jeg er av å skulle indoktrinere barna med en spesiell tro. De får allerede en god forståelse av den kristne tro. Jeg stiller spørsmålene igjen:

-Gode barnebøker skrevet av muslimer

-Gode barnebøker skrevet av humanetikere

-Barnebøker som forteller historiene på samme måte, men med et budskap som veldig få tror på, for eksempel bøker om det flygende spagettimonsteret.

 

Noen som har tips, bortsett fra boken "Skepsis"?

Endret av H80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...