Gå til innhold

Barnebøker som kontrasterer en kristen oppdragelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk ildsint, men jeg har fått en kristen oppdragelse og har gått søndagsskole, kristen konfirmasjonsundervisning, deltatt i kristne barnekor, ungdomskor og andre kristne sammenhenger. Jeg vet hva den norske kirke lærer sine barn, og har også kjennskap til misjonssambandet, indremisjonen, pinsevenner, metodister, baptister og til en viss grad også jehovas vitner, Smiths venner og mormonere.

 

Spørsmålet mitt gjaldt andre religioner og livssynsretninger. Jeg vet at slektningene mine får en god opplæring i den kristne tro. Foreldrene deres har også venner fra ulike trosretninger innenfor kristendom.

 

Jeg spør etter barnebøker som kan gi dem en introduksjon til andre religioner og livssyn, og da spesielt islam, Church of the Spaghetti Monster, samt humanetisk livssyn. Barna bør etter min mening få vite om forskjellige religioner og deres skapelsesberetninger og verdensforståelse, allerede i tidlig alder.

Lenke til kommentar

Hei,

I familien har jeg noen barn som får en kristen oppdragelse. De går i barnehage, men mye av det de blir eksponert for hjemme er kristen propaganda. Barnebøker, bordvers, godnattsanger osv.

 

Jeg ser etter bøker jeg kan gi til, og lese for barna, som gir dem en videre horisont. Finnes det gode, "oppbyggelige" barnebøker med human-etisk budskap? Finnes det gode muslimske bøker med en moral som er forenelig med norsk human-etisk tradisjon? Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

 

Jeg er usikker på den alderen. Men prøver meg allikevel med et forslag: Hva med en tegneserie om norrøn mytologi? Jeg er usikker på alderen, men jeg husker godt å ha lest slike som liten (dog kanskje ikke så liten som 2 eller 4). Etter litt googling så tror jeg det var denne tegneserien[/ur], uten at jeg skal banne på det.

 

Ettersom de blir eldre så kan Den Magiske Virkeligheten av Richard Dawkins være lærerik for dem.

 

Ellers kan det jo hende at Humanistforlaget har noe det er verdt å samle på.

 

 

Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret.

Mobbing/latterliggjøring av religion synes jeg du kan holde innen de voksnes verden. Dessuten er ikke det flygende spagettimonsteret "morsomt".

 

 

Vel, det er satire. Så om det klaffer dårlig med din humor så får det nå være.

 

Det flygende spagettimonsteret er en meget treffende latterliggjøring av kreasjonisters forsøk på å påvirke skolepensum i USA. (Dog har det sklidd litt ut etter det.)

 

Vel, de jeg ser her inne som er kristne er en blandet gjeng, en tulling her, en kjernekar der. Ateistene derimot virker hatefulle, fordomsfulle og takler ikke at andre folk får glede av det som kanskje er fantasi.

 

Edit; Rapporterer alle innleggene jeg, ganske teit av oss å forsøple tråden på denne måten :)

Confirmation bias, much? Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Mobbing og latterliggjøring av religion er ikke bra uansett. Det blir å lære barna sine "å se ned på"  religiøse, altså se ned på sine medmennesker. Men religiøse er vel ikke medmennesker, de er en underrase og alle som ikke er religiøse er ariske.

Se ned på religiøse? Om man latterliggjør det latterlige tullet de tror på? Vel, kanskje de skal finne seg noe som ikke er så latterlig å tro på da, om de føler seg så latterliggjorte fordi tøvet de tror på blir latterlig gjort...

 

Er ikke verre enn det... Har møtt nok av kristne og muslimer om blir blodig fornærmet når jeg har påpekt flausene og det latterlige i deres tro, enda det ikke var dem personlig jeg latterlig gjorde... Hvis man har så dårlige argumenter at de ikke holder vann er det på høy tid å forlate de argumentene da, ikke bli fornærmet og sur når noen påpeker det åpenbare i argumentene de selv fremsetter... Men ærlighet er ingen dyd hverken i kristendom eller islam, der går det på hykleri og lite annet..... Og trusler og vold selvsagt, uten trusler og vold er det ikke mulig å selge dette latterlige visvaset til opplyste folk, og knappest da... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, de jeg ser her inne som er kristne er en blandet gjeng, en tulling her, en kjernekar der. Ateistene derimot virker hatefulle, fordomsfulle og takler ikke at andre folk får glede av det som kanskje er fantasi.

 

Edit; Rapporterer alle innleggene jeg, ganske teit av oss å forsøple tråden på denne måten :)

 

Jeg blir ikke akkurat imponert av bidraget ditt her i denne tråden, så hvis det er din vanlige måte å debattere på, kan du kanskje ta litt av skylden selv ...?

 

Her prøver du å fortelle at "kristne er en blandet gjeng", mens ateistene generaliserer du som "hatefulle, fordomsfulle og takler ikke at andre folk får glede av det som kanskje er fantasi."

 

Ser du ikke selv at du ikke er bedre enn de du kritiserer her? Og bare for å spørre deg, hvorfor tror du så mange ateister, agnostikere og ikke-religiøse hater religion/religionsutøvelse og der av har negative kommentarer om religion og mange religiøse? Kan det ha med at de er møkka lei av nettopp religiøse "hatefulle, fordomsfulle og takler ikke at andre folk" gir svar på tiltale mot all den urett religion og mange religiøse har utøvd i århundrer?

 

Tror du virkelig at ateister og ikke-troende ville vært så kritiske og sinte på religion/religiøse hvis religionen/de religiøse hadde utvist litt mer respekt for annerledestenkende? Å indoktrinere sine barn med at den troen jeg som forelder har, er den eneste riktige, og så skremme dem med "Guds vrede" og skjærsilden, ER et overgrep! Hvis en religiøs forteller at homofili er synd, og at homofile skal diskrimineres, ber ikke da de religiøse om svar på tiltale?

 

Så, tilbake til trådstarter her. Du må selvfølgelig mene hva du vil om dennes ønsker og meninger, men det går begge veier. Religiøse har ikke monopol på å kritisere, diskriminere eller å hetse, selv om en del av dem tror det. På hvilken måte er det mer riktig av deg å indoktrinere dine barn med kristen tro enn det er for trådstarter å gi barna sine "en videre horisont" gjennom "gode, "oppbyggelige" barnebøker med human-etisk budskap? Finnes det gode muslimske bøker med en moral som er forenelig med norsk human-etisk tradisjon? Jeg er også interessert i bøker som illustrerer religion på en humoristisk måte, for eksempel om det flygende spagettimonsteret."

 

Tross alt er spagettimonsteret en mye snillere og godere fantasifigur enn den kristne/jødiske guden eller Allah.

Lenke til kommentar

Takk 96abrevs. Det jeg vil er, som du sier, å gi barna en videre horisont. For å være ærlig er det vel først og fremst foreldrene jeg vil påvirke, ikke barna.

 

Syntes oppriktig synd på barn som vokser opp med foreldre som er fullstendig ute å sykler fordi de har kysset logikk og fornuft farvel og kastet seg inn i overtroens verden... Hadde en svigermor, så naiv som en skål vann, som vi, hennes datter og jeg, nedla forbud mot å lese i bibelen mens hun passet ungene våre. Hvis hun ikke overholdt det ville hun heller ikke få passe ungene... Hun var så naiv at hun ikke skjønte at hun forgiftet barnesinn med religiøst visvas som hun trodde fullt og fast var sant. Joda, jesus er en kjekk kar han og som sa mye bra også, problemet er at han ikke sa noe som helst av det bibelen påstår, dette er ren oppdikting.

 

Intet menneske er i stand til å huske ordrett hva noen sa for femti år siden, så alle dialogene, alle ligningene, alle talene er trukket ut av ræva til skribentene og det er faktisk hendelsene også... Fyren gikk ikke på vannet eller "helbredet" døde eller ble født av en jomfru, dette er fri fantasi fra skribentenes side samt noen forsøk på å sy jesus inn i de eksisterende jødiske mytene om en  gudesønn, som jødene fremdeles venter på. Skribentene sto ganske så fritt til å skrive hva pokker de ville da fælt få kunne motsi dem i hva de påsto. At en kar som utmerket seg som taler faktisk har levd kan godt hende, men den jesus som bibelen juger til oss om har aldri eksistert. Mest sannsynlig hadde ingen av skribentene engang møtt jesus... De fire såkalte evangeliene etter disiplene hans er mest sannsynlig oppspinn skrevet av noen helt andre enn de som bibelen juger om, da bibelen faktisk juger om de fleste skribentene.... Vi vet i dag at minst en tredjedel av skribentene IKKE er de bibelen påstår, den andre tredjedelen vet vi ikke hvem som skrev og da står vi igjen med en tredjedel av skribenter som vi sånn nogenlunde vet skrev ihvertfall noe i bibelen... Hvis dette er et dokument fra en gud må jeg få si at det er usedvanlig dårlig dokumentert og syltynt og veldig lite troverdig...

 

Det blir derfor fryktelig dumt at svigermor skal juge til ungene mine om disse fortellingene fordi hun er naiv nok til å tro at de er sanne. Hun tror det til dags dato, fordi hun er totalt forgiftet og faktisk temmelig dum... Hun kan ingenting om den virkelige verden (ikke bryr hun seg heller...) og er selvsagt sikker på at alt vondt i verden er satans verk, selv om hun ikke sier det direkte lenger... Et gudsord fra landet med andre ord... Hadde vi alle vært like naive og stupide ville vi fremdeles sittet i grove tømmer gammer i lyset fra hvalolje lamper og trod på'n jesus mens halve ungeflokken på tolv var døde av sykdom før fylte fem år... Religion gir jo svaret på alt for slike og de er naive nok til å ikke stille flere spørsmål heller, for herren har kontroll liksom....

 

Så ja, du gjør lurt i å kjøpe bøker til slike unger, bøker som kan opplyse dem og som utfordrer foreldrenes fryktelig naivitet og dårskap. For religion er ikke verdens lys, det er verdens desidert største mørke og har alltid vært det. 

 

På rommet til min elleve åring henger det en plakat han selv har hengt opp over sengen sin. Der står det følgende (på engelsk, da han leser og snakker engelsk omtrent like godt som norsk..): "Do your research, fucking read! Stimulate your brain! Challange yourself! Don't be a puppet on a string!" 

 

Jeg aner ikke hvor han har dette sitatet fra, men det er et godt sitat. Som han selv sier, det minner meg på om å være skeptisk og til å bruke hjernen min. 

 

 

Bare for å gi deg en pekepinn om hva unger i den andre enden av skalaen, unger som ikke har blitt lært hva de skal tenke, men hvordan de skal tenke,  setter høyt :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

For en hatefull, ignorant og bent frem menneskefientlig religion kristendom er når man går den litt etter sømmene... 

 

Den med bjørnene er nok skrevet inn for at folk ikke skulle tørre å si hvor tåpelige prester og lignende er når de står der å juger om disse påstandene...

 

Den forhuds greia er jo bare bestialsk, ren religiøs stupidty...

 

Den siste sier en del om kvinnesyn i kristendom.. Det verste er at hvis ikke det sekulære samfunnet hadde truet kirken her i landet til å godta kvinner som likeverdige var det der vi fremdeles hadde vært... 

Det artige er at kvinner blir mye mer religiøst forstyrret enn de fleste menn når de først setter igang... Er ikke for ingenting at terror politiet i tyskland har stående ordre om å skyte kvinnelige terrorister først, for de tenker ikke klart og gir seg derfor aldri når de først er forgiftet religiøst... 

 

Så egentlig burde det vært omvendt tenker jeg, at det var mannen som skulle holdt kjeft når de var i huset der de re-forgifter folk hver søndag.. For kvinner blir religiøse tullinger hvis de får sjansen... Totalt uten logikk eller tanker om konsekvenser.,,, 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...