Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjent Eu-kontroll for 3uker siden, nå 3er feil


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg hadde min bil (Suzuki XL7) på EU-kontroll hos NAF for tre uker siden. Forrige uke hørte jeg ulyder fra bremsene, og i går en skikkelig jevn skrangling mens jeg kjørte.

 

Fikk bilen inn på verksted for vurdering, og begge bremseklossene var så nedslitte at de ville gitt kjøreforbud ved EU-kontroll. Hjullageret på venstre side hørtes "ut som en sandkasse" og må skiftes med en gang, mens høyre hjullager tåler 1-2000km til.

 

Mitt spørsmål blir: Burde ikke NAF oppdaget så slitte bremseklosser for tre uker siden? Bremseklossene er så slitte at jeg også må skifte skivene som en konsekvens av dette, burde NAF fått regningen for dette fordi de ikke oppdaget dette på kontrollen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet tester de kun bremsekraft, og du har full bremsekraft helt til klossene er slitt vekk helt. Ang. hjullageret burde kanskje dette vært oppdaget.

 

Og nei, de burde ikke få regningen for noen ting som helst. Du kan klage de inn til statens vegvesen, og si at du tror EU kontrollen deres var mangelfull og for dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge NAF har godkjent bremsene, funket de sikkert greit på PKK. Bremseklossene kan slites fort dersom de ligger på, noe de kan gjøre ved feil på caliper (stempel eller glidehylser). Sjekker du ikke bremseklossene selv av og til, som når du bytter mellom sommer- og vinterhjul? Regningen for å ha kjørt klossene helt ned må du uansett ta selv.

 

Slitte hjullager er ikke alltid lett å oppdage ved en tilfeldig kontroll, ofte er det hverken slark eller ulyder, og når de er så slitt at de bråker kan dette komme veldig fort. Du som kjenner bilen burde merket en ulyd eller en svak uling som kommer og går når du svinger littegrann mellom venstre og høyre når du kjører rett frem i passende fart (70-90).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PKK (såkalt EU-kontroll) sier ikke noe om hvordan bilens tilstand er om en uke. Den sier noe om hvordan bilen er den dagen kontrollen utføres. For alt vi vet kan du ha kjørt lenger/bremset mer på disse tre ukene enn fru Hansen gjør på to år. Dersom symptomene/feilene kom etter kontrollen, er det på ingen måte NAFs feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NAF har nok testet bremsekraften istedet for å visuelt inspisere klossene. Som sagt så skal ikke PKK si noe om tilstanden til en bil så mye som sikkerheten til en bil.

 

Klossene og hjullager er viktige komponenter som må byttes snarest for egen og andres sikkerhet. Jeg synes godt at NAF skulle oppdaget disse problemene, men nå vet du ihvertfall hva som er galt og det er det beste utfallet du kan få.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Man skal ikke demontere hjul eller andre ting på en PKK.. Klosser og skiver skal visuelt sjekkes der det er mulig.  Nedslitte klosser er en mangel. Ulyd eller stor slakk i hjullager er også en mangel.

 

Har selv hatt biler inne som har vært hos NAF, med bl.a bremserør som nesten har ryki av pga rust. NAF er på ingen måte noe bedre enn andre verksteder slik mange folk av en eller annen grunn har fått for seg.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...