Gå til innhold

Bytte jobb eller godta konkurranseklausul + bonus


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i dag for et IT-selskap. Nå har jeg kommet opp i en situasjon hvor jeg må ta et ganske viktig valg, men aner ikke hva jeg skal gjøre:

 

1. Fortsette i nåværende stilling og signere avtale om konkurranseklausul + bonusutbetaling etter en gitt periode. Dvs. at dersom jeg sier opp får jeg ikke bonusen, og kan ikke bli ansatt i en konkurrerende bedrift før etter 8 mnd (3 mnd oppsigelse + 6 mnd ikke-konkurrerende arbeid). Totalt utbetalt i lønn over denn perioden + bonus tilsvarer en potensiell inntekt på "150". Et vesentlig punkt er at for at bonusen skal utbetales må selskapet ha en omsetning større enn en gitt sum.

2. Bytte jobb. Jeg har et stående tilbud fra en konkurrent. Der vil jeg få "145" i lønn over samme periode, altså noe mindre, men mulighet til å reforhandle etter ett år, samt at karrierestigen er noe mer åpen (større sjanse for å rykke opp i gradene).

 

Det jeg dveler mest ved er at jeg ikke liker tanken på å binde meg opp i en jobb. Spesielt mtp på at bonusutbetalingen er avhengig av omsetningen og dersom ting ikke går så bra som de har forespeilet blir det heller ingen utbetaling. Da faller lønnen i alternativ 1 til "130" sammenlignet med alternativ 2. Men jeg liker kollegene og kundene mine og trives veldig godt i jobben.

 

Noen som har vært i lignende situasjon, eventuelt har noen tips/råd til hvordan jeg kan ta en riktig avgjørelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.

 

Sånn generelt; Klausuler kan være en ordentlig uting, og noe herk for arbeidstagere til tider. Har også vært noen saker i media om dette.

 

Men til saken. Synes helt ærlig at det din nåværende arbeidsgiver tilbyr for å at du skal signere en litt småkjip klausul er nokså "så som så". Er snakk om 20K ekstra i _potensiell_ bonus her, og det er ikke så mye kompensasjon for å kjøpe ekstra lojalitet fra din side, synes jeg.

 

Det kan jo virke som de er redde for å miste deg og vil stagge for at andre lignende bedrifter kan benytte seg av deg og din kompetanse, så dette med lojalitet til dem i form av strenge klausuler bør dermed også koste noe i kroner og øre for dem som arbeidsgiver. Spesielt når du som arbeidstager har andre alternativer liggende. Når de da "kun" kan tilby en sånn kanskje-hvis-dersom-atte bonus som kanskje ikke blir noe av, så kan slike klausuler totalt sett være mest til fordel for arbeidsgiveren, og stort sett kun en bakdel for deg som arbeidstager. 

 

Nå må du jo også føle litt på det med å skifte jobb mtp. at du liker nåværende stilling og folkene der, men er du interessert i å skifte jobb i utgangspunktet, vil jeg anbefale følgende: 

 

1: Takke JA til det andre jobbtilbudet.

 

ELLER:

 

2: Få nåværende arbeidsgiver til å tilby deg økt grunnlønn + den nevnte bonusen og/eller ekstra frynsegoder som kurs og sertifiseringer, eventuelt annet snadder. Bruk om nødvendig det stående tilbudet fra konkurrenten som "pressmiddel", da får du en føling på om nåværende arbeidsgiver er villig til å beholde deg, og eventuelt også strekke seg lenger for å beholde deg. 

Lenke til kommentar

 

Men til saken. Synes helt ærlig at det din nåværende arbeidsgiver tilbyr for å at du skal signere en litt småkjip klausul er nokså "så som så". Er snakk om 20K ekstra i _potensiell_ bonus her, og det er ikke så mye kompensasjon for å kjøpe ekstra lojalitet fra din side, synes jeg.

 

Det kan jo virke som de er redde for å miste deg og vil stagge for at andre lignende bedrifter kan benytte seg av deg og din kompetanse, så dette med lojalitet til dem i form av strenge klausuler bør dermed også koste noe i kroner og øre for dem som arbeidsgiver. Spesielt når du som arbeidstager har andre alternativer liggende. Når de da "kun" kan tilby en sånn kanskje-hvis-dersom-atte bonus som kanskje ikke blir noe av, så kan slike klausuler totalt sett være mest til fordel for arbeidsgiveren, og stort sett kun en bakdel for deg som arbeidstager. 

 

Nå må du jo også føle litt på det med å skifte jobb mtp. at du liker nåværende stilling og folkene der, men er du interessert i å skifte jobb i utgangspunktet, vil jeg anbefale følgende: 

 

Takk for innspill. Det er snakk om en "vesentlig" bonus, men som nevnt vil ikke den totale kompensasjonen være spesielt mye høyere enn ved å bytte jobb. Det er en vanskelig trade-off, fordi å bytte vil si å gå til et større, mer rigid selskap. Fordelen der er at 90% er fastlønn, mot 60% fast der jeg er nå. Muligheter for personlig utvikling er nok like stor begge steder. 

Lenke til kommentar

Det er lov i visse tilfeller ja dersom en bedrift er særdeles konkurranseutsatt. Har snust meg frem til at et par kolleger har fått samme tilbud, skal ta en prat med de og høre hva de tenker.

 

Godt mulig det skjer, men kan ikke se for meg at det er lovlig. Har og har hatt slike klausuler i arbeid, altså at jeg ikke i tillegg kan jobbe hos konkurrenter. Men når jeg ikke jobber der lengre så skal de "gratis" ha styring på meg? No way!

Lenke til kommentar

Godt mulig det skjer, men kan ikke se for meg at det er lovlig. Har og har hatt slike klausuler i arbeid, altså at jeg ikke i tillegg kan jobbe hos konkurrenter. Men når jeg ikke jobber der lengre så skal de "gratis" ha styring på meg? No way!

 

 

Avtalerett strekker seg ganske langt. Akkurat dette området ble regulert på nyåret: https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/innsikt/arbeidsmiljoloven/konkurranseklausuler/id2468458/

Lenke til kommentar

 

Godt mulig det skjer, men kan ikke se for meg at det er lovlig. Har og har hatt slike klausuler i arbeid, altså at jeg ikke i tillegg kan jobbe hos konkurrenter. Men når jeg ikke jobber der lengre så skal de "gratis" ha styring på meg? No way!

 

 

Avtalerett strekker seg ganske langt. Akkurat dette området ble regulert på nyåret: https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/innsikt/arbeidsmiljoloven/konkurranseklausuler/id2468458/

 

 

ok etter hva jeg forstår er dette lønnet, da er det jo fair. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får ta en oppdatering: Etter å ha forhørt meg litt med ledelsen, kolleger og utenforstående fant jeg etter hvert ut at konkurranseklausulen i bonuskontrakten var omtrent lik en jeg allerede hadde i ansettelseskontrakten, så ingen store forskjeller der. Ettersom det juridisk sett ikke vil være enkelt for nåværende bedrift å bevise at de er spesielt konkurranseutsatt (i forhold til klausulen) vil den i praksis ikke ha noe å si. De to viktigste punktene er at jeg a) ikke kan ta med meg andre ansatte og b) ikke kan ta med meg kunder hvis jeg slutter.

 

Så da står jeg igjen med samme valg som før: fortsette, eller slutte. Men i lys av ny informasjon den siste tiden heller det mer mot å slutte da den kollektive mentaliteten i den andre bedriften virker å passe meg bedre enn der jeg er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...