Gå til innhold

[Løst] Gjenopprette Windows som har "butikkoppsett" (B-vare)


Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte i dag en laptop hos Elkjøp som har stått som demomaskin i butikken. Maskina har Windows 10 Home installert, men kjører en demoversjon/butikkoppsett.

Selgeren spurte om de skulle kjøre re-installasjon av Windows, eller om jeg ville gjøre det selv. På grunn av at vi skulle kjøre langt sa jeg at jeg kunne gjøre det.

 

Jeg trodde det bare var å gå på Start->Innstillinger->Oppdatering og sikkerhet->Gjenoppretting og gjenopprette med clean install. Når jeg prøver det flimrer skjermen, vifta kjører opp på fullt noen sekunder og så blir skjermen svart. Sånn blir den stående. For å få liv igjen må jeg slå av ved å holde inne power-knappen noen sekunder, og så starte igjen. Da er maskina tilbake i butikkmodus.

 

Aner at den brukeren som Windows er logga på (uten passord) ikke har rettigheter til å gjenopprette Windows, og det ville jo være rart om hvem som helst av kunder som fikler med maskina i butikken kunne starte en gjenoppretting.

 

Så; er det noen måte å få gjort dette selv på, eller må jeg tilbake til butikken? Å dra tilbake til butikken er ikke gunstig siden vi nå er langt unna på ferie og PCen skal tilbake hit når den fungerer. 

 

-donjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset om Retail Demo Mode og tilhørende passord (trs10). Det løste seg ved at jeg byttet bruker fra demo-brukeren som vanligvis kjører i butikken til Retail Demo-brukeren, som har admin-rettigheter. Opprettet så min egen admin-bruker. Dermed var det bare å kjøre i gang gjenoppretting av Windows.

 

Det er mulig gjenopprettinga egentlig kan gjøres fra den demo-brukeren også, for skjermen gikk langvarig i svart på samme måte også da jeg starta gjenopprettinga fra egen admin-bruker. Jeg trodde det var noe feil, men bare jeg venta lenge nok (20 min?) så ordna det seg.

 

Takker igjen!

 

-donjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...