Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

 

Jeg er blitt for gammel til å bo i kollektiv gitt, men jeg gleder meg stort til å bli kjent med nye mennesker på PHS i Oslo. Kjøpte meg leilighet her nede i sentrum for å få mest ut av studentopplevelsen denne gangen, jeg var litt (altfor) dårlig på det sosiale aspektet sist jeg studerte, og mye av det skyldtes pendleravstanden fordi jeg ville spare penger (noe jeg i det store og hele egentlig ikke har gjort!). :)

Veldig godt valg. Dersom man ikke har det sosiale på plass under studietiden kan det bli en tung tid :)

Lettere å få jobb om man har vært litt sosial og.. har jeg hørt.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har folk erfaring med å leie hybel i regi av student i nord? Er dette å anbefale kontra bokollektiv?

Er det flere kommende phs studenter som har søkt hybler i regi av student i nord?

 

Takk for svar og innspill.

Ventelisten er lang på studentboliger i Bodø. Ingen sjangs å få det nå. Vil anbefale å finne noe privat.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Har folk erfaring med å leie hybel i regi av student i nord? Er dette å anbefale kontra bokollektiv?

Er det flere kommende phs studenter som har søkt hybler i regi av student i nord?

 

 

Takk for svar og innspill.

Ventelisten er lang på studentboliger i Bodø. Ingen sjangs å få det nå. Vil anbefale å finne noe privat.

Jo der var noen studentboliger ledige, men lurer på hva folk synes er best av privat og gjennom student i nord. :) Klarer du gi meg noen tips ifm det?

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Har folk erfaring med å leie hybel i regi av student i nord? Er dette å anbefale kontra bokollektiv?

Er det flere kommende phs studenter som har søkt hybler i regi av student i nord?

 

Takk for svar og innspill.

Ventelisten er lang på studentboliger i Bodø. Ingen sjangs å få det nå. Vil anbefale å finne noe privat.

Jo der var noen studentboliger ledige, men lurer på hva folk synes er best av privat og gjennom student i nord. :) Klarer du gi meg noen tips ifm det?

 

Hvordan var standaren på rommene som er ledig? Bor du med flere og deler bad og kjøkken, eller eget?

Jeg personlig leier leilighet med en annen privat :-)

Lenke til kommentar

 

Hva går egentlig semesteravgiften til? Har forstått det slik at det er noe man betaler uansett utdanning og har jeg forstått det riktig at semesteravgiften er på 510,- ?

 

Noen som vet hvor mye det vil koste med en ny og komplett bokpakke for B1?

Noen erfaringer ved å kjøpe brukt, er jo en fare for at de er utgått.. Og burde man bestille allerede nå, eller vente til skolestart?

Semesteravgiften går litt til skolen og studentsamskipnaden. I tillegg er det en tilleggsavgift til kopinor som er lagt til semesteravgiften. Husker ikke nøyaktig beløp, men mener denne var på 6-700kr i semesteret.

 

Full bokpakke med alle bøker i B1 blir vel 7-8000kr. Pensumliste ligger nå på phs sine nettsider. Anbefaler å vente til skolestart. Da får du tips om bøker du må ha, og bøker en kan droppe å kjøpe. I tillegg så kan pensum endre ser underveis, så ville ikke ha kjøpt pensum som man har etter jul. Ikke enda i alle fall.

 

Jeg kjøpte en del brukt. Men sjekk dette opp mot pensumlista først, slik at du ikke må kjøpe pensul to ganger.

 

Takk for svar!! :) 

 

Vet du om det er noen bøker som er 100% sikkert at man trenger, sånn at man kan begynne å se på bruktsalg? 

Lenke til kommentar

 

 

Hva går egentlig semesteravgiften til? Har forstått det slik at det er noe man betaler uansett utdanning og har jeg forstått det riktig at semesteravgiften er på 510,- ?

 

Noen som vet hvor mye det vil koste med en ny og komplett bokpakke for B1?

Noen erfaringer ved å kjøpe brukt, er jo en fare for at de er utgått.. Og burde man bestille allerede nå, eller vente til skolestart?

Semesteravgiften går litt til skolen og studentsamskipnaden. I tillegg er det en tilleggsavgift til kopinor som er lagt til semesteravgiften. Husker ikke nøyaktig beløp, men mener denne var på 6-700kr i semesteret.

 

Full bokpakke med alle bøker i B1 blir vel 7-8000kr. Pensumliste ligger nå på phs sine nettsider. Anbefaler å vente til skolestart. Da får du tips om bøker du må ha, og bøker en kan droppe å kjøpe. I tillegg så kan pensum endre ser underveis, så ville ikke ha kjøpt pensum som man har etter jul. Ikke enda i alle fall.

 

Jeg kjøpte en del brukt. Men sjekk dette opp mot pensumlista først, slik at du ikke må kjøpe pensul to ganger.

 

Takk for svar!! :) 

 

Vet du om det er noen bøker som er 100% sikkert at man trenger, sånn at man kan begynne å se på bruktsalg? 

 

Nei det vet jeg dessverre ikke. Men det lureste er uansett å vente til skolestart. Man får ofte en indikasjon fra lærerne også om man skal droppe å kjøpe pensum i enkelte fag. Surt å betale mye ekstra for bøker man ikke trenger, bøker er dyrt!

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva går egentlig semesteravgiften til? Har forstått det slik at det er noe man betaler uansett utdanning og har jeg forstått det riktig at semesteravgiften er på 510,- ?

 

Noen som vet hvor mye det vil koste med en ny og komplett bokpakke for B1?

Noen erfaringer ved å kjøpe brukt, er jo en fare for at de er utgått.. Og burde man bestille allerede nå, eller vente til skolestart?

Semesteravgiften går litt til skolen og studentsamskipnaden. I tillegg er det en tilleggsavgift til kopinor som er lagt til semesteravgiften. Husker ikke nøyaktig beløp, men mener denne var på 6-700kr i semesteret.

 

Full bokpakke med alle bøker i B1 blir vel 7-8000kr. Pensumliste ligger nå på phs sine nettsider. Anbefaler å vente til skolestart. Da får du tips om bøker du må ha, og bøker en kan droppe å kjøpe. I tillegg så kan pensum endre ser underveis, så ville ikke ha kjøpt pensum som man har etter jul. Ikke enda i alle fall.

 

Jeg kjøpte en del brukt. Men sjekk dette opp mot pensumlista først, slik at du ikke må kjøpe pensul to ganger.

 

Takk for svar!! :) 

 

Vet du om det er noen bøker som er 100% sikkert at man trenger, sånn at man kan begynne å se på bruktsalg? 

 

Nei det vet jeg dessverre ikke. Men det lureste er uansett å vente til skolestart. Man får ofte en indikasjon fra lærerne også om man skal droppe å kjøpe pensum i enkelte fag. Surt å betale mye ekstra for bøker man ikke trenger, bøker er dyrt!

 

Skjønner! Tusen hjertelig for mange kloke og gode svar!

Lenke til kommentar

Hei.

Spørsmål til dere som er ferdig med 1 år eller ferdig utdannet.

Jeg kvalifiserte meg ikke til opptak for Phs i år, derfor begynner jeg på Idrett,ernæring og helse ved HSN.

Kan det være lurt å ta i tillegg ex phil,ex fac og innføring i sosiologi i påvente av neste års opptak? Ser at det er sosiologi på PHS side om innhold i utdanningen,men ingen flere detaljer.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er det noen årstudier som kan være smart og ta som er relevant for politi yrke?

Jeg ville heller satset på å få meg en deltidsjobb/vikariat der man jobber tett på mennesker, typisk kriminalomsorgen, helsevesen, barnevern, omsorgsboliger med psykiatri/rus osv. Jeg mener man lærer langt mer om mennesker og skaper god refleksjonsevne fremfor å ta et meningsløst årsstudium som bare koster deg masse penger.

Lenke til kommentar

 

Er det noen årstudier som kan være smart og ta som er relevant for politi yrke?

Jeg ville heller satset på å få meg en deltidsjobb/vikariat der man jobber tett på mennesker, typisk kriminalomsorgen, helsevesen, barnevern, omsorgsboliger med psykiatri/rus osv. Jeg mener man lærer langt mer om mennesker og skaper god refleksjonsevne fremfor å ta et meningsløst årsstudium som bare koster deg masse penger.

 

Årsstudium trenger ikke koste penger, og man får studiepoeng, noe som kan være kjekt videre i livet.

Lenke til kommentar

Hei.

Spørsmål til dere som er ferdig med 1 år eller ferdig utdannet.

Jeg kvalifiserte meg ikke til opptak for Phs i år, derfor begynner jeg på Idrett,ernæring og helse ved HSN.

Kan det være lurt å ta i tillegg ex phil,ex fac og innføring i sosiologi i påvente av neste års opptak? Ser at det er sosiologi på PHS side om innhold i utdanningen,men ingen flere detaljer.

På forhånd takk for svar.

Om det er lurt for deg personlig å ta ex phil og ex fac kan jeg ikke svare på. Det er vertfall ikke et krav for å komme inn på PHS. I forhold til sosiologi ser jeg ikke helt poenget dersom du ikke har en spesiell interesse for å ta dette. Sosiologien du har som fag på PHS er svært lite, og rettet mot politiyrket (det vil da neppe la seg gjøre å få fritak fra dette faget). Man er uansett ferdig med sosiologi iløpet av første høstsemester.

 

Det at du går idrett derimot vil etter ett år gi deg 60 studiepoeng som du kan få behov for senere. I tillegg får du 2 ekstra konkurransepoeng når du søker opptak til PHS (enten fra forsvaret, folkehøgskole eller ett år høyere utdanning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

 

Er det noen årstudier som kan være smart og ta som er relevant for politi yrke?

Jeg ville heller satset på å få meg en deltidsjobb/vikariat der man jobber tett på mennesker, typisk kriminalomsorgen, helsevesen, barnevern, omsorgsboliger med psykiatri/rus osv. Jeg mener man lærer langt mer om mennesker og skaper god refleksjonsevne fremfor å ta et meningsløst årsstudium som bare koster deg masse penger.

Årsstudium trenger ikke koste penger, og man får studiepoeng, noe som kan være kjekt videre i livet.

Blir jo et år med studielån dersom man skal være fulltidsstudent.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen årstudier som kan være smart og ta som er relevant for politi yrke?

Jeg ville heller satset på å få meg en deltidsjobb/vikariat der man jobber tett på mennesker, typisk kriminalomsorgen, helsevesen, barnevern, omsorgsboliger med psykiatri/rus osv. Jeg mener man lærer langt mer om mennesker og skaper god refleksjonsevne fremfor å ta et meningsløst årsstudium som bare koster deg masse penger.
Årsstudium trenger ikke koste penger, og man får studiepoeng, noe som kan være kjekt videre i livet.

Blir jo et år med studielån dersom man skal være fulltidsstudent.

 

Avhengig av bosituasjonen det, kan hende noen bor hjemme enda

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen årstudier som kan være smart og ta som er relevant for politi yrke?

Jeg ville heller satset på å få meg en deltidsjobb/vikariat der man jobber tett på mennesker, typisk kriminalomsorgen, helsevesen, barnevern, omsorgsboliger med psykiatri/rus osv. Jeg mener man lærer langt mer om mennesker og skaper god refleksjonsevne fremfor å ta et meningsløst årsstudium som bare koster deg masse penger.

Årsstudium trenger ikke koste penger, og man får studiepoeng, noe som kan være kjekt videre i livet.
Blir jo et år med studielån dersom man skal være fulltidsstudent.

Tror man tjener dette fort inn med tanke på eventuelle opprykk til pb2 og pb3. Det utgjør ganske mange tusen årlig avhengig av lønnstrinn. Så det ville jeg ikke ha tatt med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg tenker jeg modifiserer svaret mitt:

 

Dersom det var karakterene dine som gjorde at du ikke kom inn kan det være en grei måte å få 2 sp på dersom man ikke har dekket de allerede.

 

Dersom det var egnetheten man strøk på ville jeg fått meg en jobb der man jobber tett på mennesker :)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt rette tråd å spørre, men hvordan er egentlig arbeidsmarkedet for politibetjenter i dag? Er det slik at veldig mange går arbeidsledige etter fullført utdanning?

Har man litt frihet i forhold til hvor i landet man vil jobbe, eller må man bare ta til takke med det man får? Og hvordan er eventuelt mulighetene for å komme seg over til en avdeling nærmere hjemplassen etter hvert?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...