Gå til innhold

TEST: Dette er maskinene som trengs der plenen slutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når eg ser på bildet kan det virke for at selefestet er for langt fremme. Det viktige er å plasere dette festet så langt bak at man alltid må løfte litt i styret, det gir et mer automatisk løft ved økt motstand (lugging og kontrastyring). Maskiner uten T styre og sele gir kunn bra resultat når det gjeld potteplanter.

 

Alltid lagring med full tank, i posisjon som vist på bilde.

Startprosedyren er slavisk, gi bensin med membranpumpe 3-4, lås gass i startposisjon, chok, 3-4 drag, når det smell, av med chok og ett drag. 5 drag til om den ikke starter, 3-4 drag med chok til det smell, så uten. Har du gjort 3 sykluser er maskinen sur, slå av chok, gi full gass og dra til den starter max 10 drag før ny syklus. Sjekk at stoppknapp er av, ved gammel modell.

 

2,4 mm firkantet tråd svever svert lett og plant i luften og mot terenget, og eigner seg godt ved plenslåing opp til 1000 m^2. Grovere tråd treng maskin over 1,2 hester, men da er vi mer over på rydding og gammelt fanskap. Slå to ganger i steden for 1, det sparer tid og blir penere.

Maskiner med kort skaft er kunn for skogsdrift, uansett motorkraft.

 

Stihl har jo noen batterimaskiner, som er forholdsvis lettstartet. Kunne tengt meg å prøve dei, selv om det ikke er proff maskiner. Kjøling og støvoppbygging i motor vil også kunne vere eit problem, hva med å bruke skaftet til kjøleluft.

 

Les bruksanvisning, på med solbriller og hold kjeften lukket for å spare emalje.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Slikt utstyr vet butikkene å ta seg klekkelig betalt for. Jeg synes de er for dyre.

 

En Husqarna til 3000,- (obs! 4000,- det har gått 5 år) er ikke ille. + 500 timer brukstid ved smørring av vinkeldrev som foreskrevet, vel minst hver sesong (foreskrevet hver 8 timer brukstid, tyngre maskiner muligens 25)

Gir ca 500 m^2 klipp på 1/2 liter, og 3 meter med tråd, velvoksen plen med noko attåt. Som kansje må rakes....

 

Slanger og bensinpumpe membran varer selvsagt ikke 50 år, men fra 10 til 20 er eit OK māl. Ikke lagre maskiner som dritt, da får Du det tilbake.

 

Hva med en ferie på landet, gardsbrukferie. Vi treng inntekter og kunder, Dere treng mat og litt kunnskap fra dei som arbeider i mulden. Og litt ro....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Slikt utstyr vet butikkene å ta seg klekkelig betalt for. Jeg synes de er for dyre.

 

En Husqarna til 3000,- er ikke ille. + 500 timer brukstid ved smørring av vinkeldrev som foreskrevet, vel minst hver sesong (foreskrevet hver 8 timer brukstid, tyngre maskiner muligens 25)

Gir ca 500 m^2 klipp på 1/2 liter, og 3 meter med tråd, velvoksen plen med noko attåt.

 

Slanger og bensinpumpe membran varer selvsagt ikke 50 år, men fra 10 til 20 er eit OK māl. Ikke lagre maskiner som dritt, da får Du det tibake.

Riktig det ja. Vi har en Stihl motorsag laget i Vest-tyskland (rimelig gammel med andre ord). De siste 4 årene har det kun blitt byttet kjedestopper (<100kr), en gummiforing (gratis) og sverdet og kjeder (slitedeler). Når saga da har blitt brukt til skogdrift gjennom alle år er det en god investering å kjøpe kvalitet med en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Slikt utstyr vet butikkene å ta seg klekkelig betalt for. Jeg synes de er for dyre.

 

En Husqarna til 3000,- er ikke ille. + 500 timer brukstid ved smørring av vinkeldrev som foreskrevet, vel minst hver sesong (foreskrevet hver 8 timer brukstid, tyngre maskiner muligens 25)

Gir ca 500 m^2 klipp på 1/2 liter, og 3 meter med tråd, velvoksen plen med noko attåt.

 

Slanger og bensinpumpe membran varer selvsagt ikke 50 år, men fra 10 til 20 er eit OK māl. Ikke lagre maskiner som dritt, da får Du det tibake.

Riktig det ja. Vi har en Stihl motorsag laget i Vest-tyskland (rimelig gammel med andre ord). De siste 4 årene har det kun blitt byttet kjedestopper (

Var ute på Aukra og pyntet litt med en ca 10 år gammel Stihl. Holdt fint turtallet med 3,3 mm tråd, 36 ccm. Snelde var kjøpt i etterkant vil eg tru, så når tråden vart for lang grunnet manglendes kniv kjørte eg den mot nuen slipendes/kvasse steiner.

 

Eit lite tips, mister de tråd på ei side, reduser turtallet litt, eller mat ny tråd frem litt oftere for å holde stor sirkel/ effektivitet

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at dere bare har testet disse to modellene? Og ikke modeller fra Husqvarna eller Honda f.eks?

 

Heilt einig. Video ville også vert på sin plass. Moderende !

 

Redigert 15'de:

Eg vil faktisk anbefale å ikke gå over 6 kilo, det har stor betydning for dynamikken og bevegligheten til maskinen. Om man treng 3,3 mm snøre er det en annen sak.

 

Ser man på bildet øvers i artiklen vil man se at man har lete graset gro for langt, det har dannet grove fibrer. Hadde det vert klippet en gang før ville det totale timetallet gått ned, jobben blitt lettere og resultatet mykje penere.

 

Eg har vert profesjonell klipper på kirkegarder, og bruker bare 2,4 mm firkanttråd i kombinasjon med en Husqvarna 325 RX ca 0,9 kW eller 1,2 hester. Den gir akkurat det deiemomentet tråden må ha, men tråden toler mer. Med en forsiktig sesongstart på 20 timer er 6 timer i strekk overkomlig, uten teknikken på plass gi deg når dynamikken blir borte.

 

Her er en ny sak fra Husqvarna, som er lett ( over 1,5 kg lettere en honda) og svert behaglig priset. Eg har ikkje prøvd den, og kan således ikke gå god for at den klarer å utnytte 2,4 mm tråden.

Eg hadde neppe kjøpt 4-takter sjølv pga fare for lagringfeil og olje på toppen.

http://www.husqvarna.com/no/products/524r/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Slikt utstyr vet butikkene å ta seg klekkelig betalt for. Jeg synes de er for dyre.

 

En Husqarna til 3000,- er ikke ille. + 500 timer brukstid ved smørring av vinkeldrev som foreskrevet, vel minst hver sesong (foreskrevet hver 8 timer brukstid, tyngre maskiner muligens 25)

Gir ca 500 m^2 klipp på 1/2 liter, og 3 meter med tråd, velvoksen plen med noko attåt.

 

Slanger og bensinpumpe membran varer selvsagt ikke 50 år, men fra 10 til 20 er eit OK māl. Ikke lagre maskiner som dritt, da får Du det tibake.

Riktig det ja. Vi har en Stihl motorsag laget i Vest-tyskland (rimelig gammel med andre ord). De siste 4 årene har det kun blitt byttet kjedestopper (

De Du seier er 2000 timer +, med godt stell og deler. Er ca 100 000 km med høgt turtal med en bil. OK, stell betyr mykje.

 

Det er fult mulig med lik tid i 1 og 2 av bilenes utveksling innen for norske fartsgrenser.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Kunne vel ha passet seg å testet Bosch sin batteridrevne sak i samme slengen. Og hva er greia med at Tek og Tu skal ta for seg alt i fra hageverktøy til biler? Har de kompetanse for dette, eller gjør de det bare for å få flere klikk?

 

Vi trenger ikke nettsider som snakker om ting de ikke har bred erfaring med. Og synsing som at "det føles som bra kvalitet" holder ikke... Det fører også med seg mindre kvalitet på testene ettersom ressursene brukes på flere temaer istedenfor å skape bunnsolid informasjon på færre temaer. Det blir litt som når bilanmeldere skal anmelde datautstyr. Eller når VG skal anmelde tekniske dubbeditter... Mange leser det og tar det for god fisk, men det har ikke særlig verdi.

 

Begge føltes temmelig like i drift og gir inntrykk av god kvalitet, kanskje med et lite forsprang til Stihl.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Slanger og bensinpumpe membran varer selvsagt ikke 50 år, men fra 10 til 20 er eit OK māl. Ikke lagre maskiner som dritt, da får Du det tibake.

Riktig det ja. Vi har en Stihl motorsag laget i Vest-tyskland (rimelig gammel med andre ord). De siste 4 årene har det kun blitt byttet kjedestopper (

 

Synd mye slikt ikke lages for enkelt å kunne repareres i dag. Ei heller har folk lenger ork eller kunnskap til selv enkle reparasjoner. Så de punger heller ut for en ny dings når et eller annen plasthåndtak på den gamle knekker eller en del slites ut, den gamle havner så på dynga. Er det rart verden drukner i skrot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle som andre nevner i kommentarene gjerne sett at TU, som jeg anser som et bransjeblad for oss i teknologi/ingeniør-yrker, kunne holdt seg i større grad til det temaet. Hageredskapstester kan vi alltids oppsøke andre steder.

 

Når det er sagt må jeg si at dere gjerne kunne lansert mer "gammeldagse" alternativer også. Når dere illustrerer behovet med ei eng med fin engvekst, kunne dere jo nevnt at for 1500,- får du langorv og bryne på FK. Den sier ikke "brum-brum", men den gjør jobben omtrent like effektivt. Den som slår får mer trening, og færre timer med hørselvern og visir. En skarp ljå eter gress! (Så får man heller være enig i at en ljå gjør en dårligere jobb som jordfreser)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var da svært til sutring.

 

Jeg setter pris på at TU også tar opp «lettere» tekniske ting, som ryddesager, biler og gressklippere innimellom de «tyngre» sakene som veier, missiler og flyplasser.

 

Tipset om batteridrevet starter var nytt for meg, og med en ryddesag som etter ti år begynner å bli temmelig slitsom å starte vil det være et sterkt argument når jeg kjøper ny. Naturligvis vil jeg da gå videre å se på flere spesialsider og tester, men at TU liver opp med slik informasjon synes jeg ikke det er noe å klage på.

 

Det er mye uinteressant informasjon der ute på nettet og man kan bare hoppe over ting man ikke synes er aktuelle – men her virker det som om enkelte har lest artikkelen grundig og deretter tatt seg arbeidet med å kommentere at TU kun skal publisere artikler som interesserer dem. Dessverre folkens slik er ikke verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har den batteridrevne simpleste Bosch-utgaven. Den er tom på batteriet før man vet ordet av det. Har en svært liten plenflekk i hagen, og det er litt skuffende at man minst ha 2 fulloppladete batterier for å ta hele plenen  :wee:

 

EDIT:
Rettet ordet på til må

Endret av G
Lenke til kommentar

Har den batteridrevne simpleste Bosch-utgaven. Den er tom på batteriet før man vet ordet av det. Har en svært liten plenflekk i hagen, og det er litt skuffende at man minst på ha 2 fulloppladete batterier for å ta hele plenen  :wee:

Du har sikkert kjøpt noe som ikke samsvarer med dine behov. Billigere modell = mindre batteri.
Lenke til kommentar

Det er mye uinteressant informasjon der ute på nettet og man kan bare hoppe over ting man ikke synes er aktuelle – men her virker det som om enkelte har lest artikkelen grundig og deretter tatt seg arbeidet med å kommentere at TU kun skal publisere artikler som interesserer dem. Dessverre folkens slik er ikke verden.

Problemet er at Tu har "kredibilitet" og når de begynner å ta for seg noe de umulig kan ha mye kompetanse på, så sier det seg selv at informasjonen er lite nyttig. Det blir ofte til at de skal teste litt av alt, og dermed bare har tester av noen få produkter i hver kategori. Dermed har du et veldig dårlig sammenligningsgrunnlag og liten dekning av produkter på markedet. Og det brukes mindre ressurser på hver kategori, noe som igjen reduserer informasjonskvaliteten. Synsing om produktkvalitet har heller ingenting å gjøre på en slik side, her skal de vite hva de prater om før de skaper rykter som folk løper rundt å gjentar som hodeløse sauer. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Man skal være ekstremt veik for å synes at vekt har noen betydning. selv med en ødelagt skulder var det flott å jobbe med ryobien. Og større bensintank er et enormt stort pluss.

 

Du har helt rett. Kontrabass og felespel blir ikke hindret av 1 vond skulder, men lyden er forskjellig.

Det hører til sjeldenhetene, okke som. Ved klipping i høg temperatur i ope lende starter bensinen å koke, da liker både fører og maskin noe kald bensin bak ei nøv.

 

Enklest er å ta en tur over til naboen som har en maskin, det blir litt mer fast fisk, og han er gjerne er bra orientert. Maskinprat er alltid kjekt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...