Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Jente falt ut av Traktor, døde. Fører siktes for uaktsom kjøring, men ikke uaksomt drap?


PoWerFeeD

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Veldig tragisk sak dette her:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Jente-17-omkom-i-traktorulykke-pa-Narbo-3955186.html

 

I ettertid er føreren siktet for uaktsom kjøring. (Betalingsvegg)

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Traktorforer-siktet-for-uaktsom-kjoring-3959793.html

 

Men det jeg ikke forstår her, dersom jeg kjører uaktsomt. Å dreper noen. Er ikke dette uaksomt drap?

 

Når det er sagt, så er hele saken tragisk. Den 16 år gamle føreren var nok gode venner med 17 åringen som døde. Og han sitter nå med hennes liv på samvittigheten. Noe som vil prege han hele livet og sikkert er straff nok i seg selv.

 

Men igjen; hva er forskjellen på de siktelsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er det ikke nødvendigvis. "Uaktsomhet" er ikke altoppslukende, uaktsom er man i relasjon til noe annet.

 

Å kjøre uaktsomt vil si at du burde ha visst at du kjører i strid med regler og normer. Det krever at en alminnelig oppegående person ville visst om normene.

 

Uaktsomt drap vil si at du burde ha visst at handlingsmåten din førte til noens dødsfall. En alminnelig oppegående person ville visst at personen kom til å dø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Uaktsomt_drap

"Uaktsomt drap vil si at man ved uaktsomhet forårsaker et drap.

Et uaktsomt drap vil vanligvis bli gjort til gjenstand for etterforskning og prøving i rettssystemet. Om anklagede har handlet uaktsomt vil bli avgjort etter en helhetlig vurdering av forholdene. Straffen bestemmes mye ut fra graden av uaktsomhet. Hvis den anklagede har handlet på en måte som ikke kan sies å ha vært uaktsom, vil det føre til frikjennelse.

Såkalte «bildrap», det vil si dødsulykker i trafikken der en person har opptrådt uaktsomt, er typiske tilfeller hvor det reises tiltale for uaktsomt drap."

 

Personen her har hatt for mange i kjøretøyet han førte. Han har så kjørt uaktsomt slik at traktoren kjørte av veien og opp på fortauet.

I min verden så blir dette ett krystallklart uaktsomt drap, med 3 års strafferamme.

 

Mens nå ser han på en bot, og kanskje utsatt førerkort. Er det fordi vedkommende er under 18år?

Lenke til kommentar

 

Jeg stoler mer på Krikkert enn på Wikipedia i denne sammenhengen.

 

Jeg også, men synes saken skurrer. Hadde føreren vert eldre. Ville/hadde han da blitt siktet for uaktsomt drap. Siden han burde ha hatt mer konsekvensforståelse?

 

Burde føreren vite at kjøringen kunne føre til død, var det en sannsynlig antagelse han burde gjort? Eller var utfallet av ulykken av en alvorlighetsgrad vi ikke kan forvente at han kunne forutse? I så fall er ikke er ikke uaktsomt drap riktig tiltale.

 

Sett ifht bildrap: Når man kjører i 110 på en landevei med fartsgrense 50, hvor man vet det er syklister og fotgjengere, da bør man nok vite at ens kjøring kan få dødelig utfall dersom det er en syklist eller barnevogn rundt svingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

er det liknende saker, der det blir tatt ut siktelse om uaktsom kjøring. Der noen har måtte bøte med livet?

https://www.google.no/#q=siktet+for+uaktsom+kj%C3%B8ring+etter+d%C3%B8dsfall

 

 

 

Siktet for uaktsom kjøring etter dødsfall - Aftenposten
www.aftenposten.no/norge/Siktet-for-uaktsom-kjoring-etter-dodsfall-338792b.html
  1.  
Siktet for uaktsom kjøring etter dødsfall. Amund Trellevik. Oppdatert: 20.okt.2011 03:57. Publisert: 28.aug.2007 18:53. Trailersjåføren som var involvert i et ...
Vogntogsjåfør siktet for uaktsom kjøring -adressa.no
www.adressa.no/nyheter/.../Vogntogsjåfør-siktet-for-uaktsom-kjøring-12116166.ece
  1.  
4. feb. 2016 - Vogntogsjåfør siktet for uaktsom kjøring. Det tok 2,5 time å åpne riksvei 3 etter at et vogntog kolliderte med autovernet og sperret deler av veien.
Siktet for uaktsom kjøring etter dødsfall - P4.no
www.p4.no/nyheter/siktet-for-uaktsom-kjoring-etter-dodsfall/artikkel/548231/
  1.  
6. nov. 2013 - En ung mann er siktet for uaktsom kjøring etter at en kvinne ble påkjørt og drept i Vadsø i går ettermiddag.
16-åring siktet for uaktsom kjøring - Fædrelandsvennen
www.fvn.no/nyheter/innenriks/.../16-aring-siktet-for-uaktsom-kjoring-3036886.html
  1.  
For 23 timer siden - Nærbø (NTB): En 16 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring på Nærbø i Hå ... Dyreparken-ansatt trolig død etter å ha blitt truffet av ståldør.
Sjåføren siktet for uaktsom kjøring -Vesterålen Online
www.vol.no/nyheter/sortland/.../Sjåføren-siktet-for-uaktsom-kjøring-12102044.ece
  1.  
1. feb. 2016 - ... havnet i Sortlandssundet 20.januar er siktet for uaktsom kjøring. ... Etter det VOL forstår var en av grunnene til at de klarte å komme seg ut av ...
SIKTET ETTER DØDSFALL: - NRK Hordaland - Lokale nyheter, TV og ...
https://www.nrk.no/hordaland/siktet-etter-dodsfall_-1.11566453
  1.  
24. feb. 2014 - Føreren av bilen i ulykken der Ida Sandven (18) omkom er siktet for uaktsom kjøring. Det skriver Bergens Tidende. Bilen hun satt i sammen ...
Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens i denne saken så blir det jo uaktsomt i det han har tillatt å kjøre med flere passasjerer enn traktoren er registrert for.

Hvis jeg kjører med 6 personer i bilen min, kjører jeg gjerne uaktsomt - men hvis jeg bare kjører i 15km/t på en P-plass, og et steinras sender en stein gjennom takluka og slår meg bevisstløs, som gjør at bilen kjører ut i et tilstøtende vann, og en person drukner - var dette noe jeg burde regnet med da jeg tok 6 personer inn i bilen? Jeg syns ikke det.

 

Uaktsomhet er når man burde visst bedre, ifht konsekvensene. Hvis død ikke er en konsekvens man overhodet kan forventes å forespeile seg, er det ikke riktig å dømme for uaktsomt drap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mens i denne saken så blir det jo uaktsomt i det han har tillatt å kjøre med flere passasjerer enn traktoren er registrert for.

Hvis jeg kjører med 6 personer i bilen min, kjører jeg gjerne uaktsomt - men hvis jeg bare kjører i 15km/t på en P-plass, og et steinras sender en stein gjennom takluka og slår meg bevisstløs, som gjør at bilen kjører ut i et tilstøtende vann, og en person drukner - var dette noe jeg burde regnet med da jeg tok 6 personer inn i bilen? Jeg syns ikke det.

 

Uaktsomhet er når man burde visst bedre, ifht konsekvensene. Hvis død ikke er en konsekvens man overhodet kan forventes å forespeile seg, er det ikke riktig å dømme for uaktsomt drap.

 

 

toth, takk for mange linker. Men det var bare 2 der som faktisk var relevante. 

 

Ellers er eksemplene du kommer med ganske godt distansert fra hva som har skjedd her. Han har ikke fått en stein i hodet. Her har vedkommende tatt meg seg 2 i ett kjøretøy som muligens bare er registrert for 1 person, så har vedkommende kjørt så uaktsomt at han har mistet kontroll og kjørt av veien, opp på ett fortau. Slik at ei jente på 17 ramla ut å fikk traktoren over seg.

 

Men for min egen del så føler jeg at du og krikkert har opplyst emne ganske bra. Det er mange eksempler på at folk har måtte bøte med livet, og sjåføren har kun blitt siktet for uaktsom kjøring. Men, etter å ha lest noen saker. Så klarer iallefall ikke media å opplyse om hvorfor den ene eller den andre siktelsen blir tatt ut. Virker ganske sporadisk, men de har nok gode grunner til å velge det ene eller det andre.

 

Men jeg håper at denne konkrete saken endrer på enten aldersgrense for å kjøre traktor på offentlig vei, kjøreopplæringen for traktor eller strafferammen for uaktsom kjøring. Området han kjøre av veien og opp på fortauet er rett utenfor ett byggefelt. Og hadde det gått mennesker på fortauet kunne hadde flere liv gått tapt.

 

Som sagt tidligere så tror jeg den virkelige straffen i tilfeller slik som dette er at personen må leve med at han har tatt ett menneskeliv. Og for de aller fleste så vil nok det være straff nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...