Gå til innhold

Ny desktop (ca 20k)


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Forrige gang jeg kjøpte PC kjøpte jeg en gamer-laptop. Det førte bare til varne lår, lag spikes, virtuell død og real life harme. Jeg har lært. Denne gang vil jeg ha noe mer solid, som ikke vil føre til at jeg driter meg ut blant mine fellow nerds, til tross for at jeg da vil måtte oppholde meg i loftstuen. Jeg vil ha stasjonær.

 

Hittil, I min etterhvert lange gamer-karriere, har jeg kun kjøpt ferdigbygde PC-er. Men etter trøblete service i forhold til nevnte laptop-bomkjøp og etter at jeg ble obs på at ferdige maskiner er fulle av crapware, vurderer jeg enten å bygge selv eller å få noen profesjonelle til å bygge/installere for meg (sannsynligvis det siste). Utfordringen er at denne tilnærmingen medfører tett opp mot et snes av spørsmål for en hardware noob som meg. Jeg håper derfor at dere kan hjelpe meg ved å gi meg noen svar.

 

 

Først, til info:

 

- Maskinen skal først og fremst brukes til World of Warcraft, og muligens streaming (men sannsynligvis ikke). Jeg vil dog ha en maskin som kan kjøre eksempelvis relativt grafikktunge FPS-spill i årene som kommer, selv om jeg svært sjelden finner et slikt jeg liker (spiller stort sett WoW, FM eller Heroes of Newerth - ikke veldig krevende spill).

- Prisen trenger ikke være høyere enn nødvendig, og bør ikke være over 25 000 kroner inkludert en skjerm, tastatur og mus.

- Om maskinen skal overklokkes aner jeg ikke.

- AMD eller INTEL - aner ikke.

 

 

Så over til spørsmålene:

 

1. Stemmer det, som jeg har inntrykk av, at ferdigbygde maskiner er fulle av crapware? Er det et problem med maskiner fra Komplett.no, for eksempel?

 

2. Får man mye mer maskin per krone om man kjøper byggesett, kontra ferdig vare? Hvis jeg har forstått det riktig vil den profesjonelle aktøren som skal bygge og installere ha 990 kroner for jobben. Vil det fremdeles lønne seg å kjøpe PC i deler?

 

3. Det viktigste spørsmålet: Hvilke komponenter trenger jeg for å få den beste gamer-maskinen (anbefalinger av mus, tastatur og skjerm mottas også med takk)? Hvorvidt komponentene bør baseres på AMD eller INTEL vet jeg ikke. Hva er forskjellen

 

4. Jeg har en gammel skjerm fra en gammel stasjonær som heter noe sånt som BENQ 2400HD LCD. Den lever enda, såvidt jeg vet. Er det en skjerm som kan brukes i dagens spillverden? Jeg vil gjerne ha to skjermer, og det hadde vært greit om denne skjermen kunne utgjort én av disse.

 

5. Bør maskinen overklokkes? Det høres risky ut(?).

 

6. Bør jeg stille flere spørsmål?

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

Mvh

Kohan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst. Jeg hyller posten din, den er lang, men formulert godt nok til at man gidder å lese den ferdig.

 

Min første innskytelse er at du bør se på Capital Offense her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Det er en maskin som er mer enn kraftig nok for deg. Skjermen som anbefales til den er også bra.

 

Svar på spørsmål:

1. a) De aller fleste ferdigbygde maskiner er full av "crapware". Noe er mer nyttig enn annet. Dette gjelder stort sett maskiner fra brands. Typisk HP, Acer, Asus, Lenovo osv. Hos MSI får du stort sett nyttig "crapware" som gir deg en verdi i form av enklere overklokking, lydpresets, nettverkskontroller osv. 

 

1. b) Maskinene komplett bygger selv er ikke/sjeldent full i crap. Maskinene de selger fra andre produsenter er ofte full i crap. 

 

2. Det spørs. Det finnes gode tilbud på markedet hvor du er i nærheten av selvbygg-priser. Uansett er ikke forskjellen enorm dersom alle specs og features er identisk. Det jeg mener er fordelen ved å bygge selv eller i det minste konfigurere selv er at du kan velge bort eller nedgradere komponenter og features du ikke trenger og derfor spare penger. 

 

3. Du trenger kabinett, grafikkort, minne, lagring, hovedkort strømforsyning, prosessor, prosessorkjøling. 

 

Kabinett: Smak og behag. Fractal R5 og S er populære for selvbygg på grunn av at de er enkle å bygge i og ganske stille. Dette er ganske store kabinetter. Hvilken formfaktor og design ønsker du? 

 

Grafikkort: GTX1070 er et trygt valg dersom du skal spille i lavere oppløsning enn 4K. GTX1080 er å anbefale dersom du vil spille i 4K. Begge disse støtter også VR. Ved full-hd er GTX1060 godt nok. 

 

Minne: 16 GB holder for de fleste. 

 

Lagring: Hvor mye plass trenger du? Du bør minimum ha en SSD. Personlig foretrekker jeg M.2 pga hastighet.

 

Hovedkort: Det spørs på formfaktor på kabinett, type prosessor, antall grafikkort og hva du vil ha av features som wifi, usb C osv. 

 

Strømforsyning: Viktig at den leverer nok strøm til alle komponentene. Jeg ville gått for minimum 80+ Gold sertifisering og foretrekker EVGAs G2-serie. Hvor kraftig avhenger av resten av bygget.

 

Prosessor: Gå for intel. Gå for overklokkbar. i5-6600k er godt nok til spill, skal du streame og jobbe med video ville jeg gått for i7-6700k

 

Prosessorkjøling: Skal du overklokke mye må du gå for noe bra her, ellers holder EVO 212 plenty.

 

4. Det er ingenting i veien for å bruke den skjermen i dag. Men du bør vite at dagens skjermer er langt bedre. Jeg ville kjøpt en ny skjerm til spilling, men du kan klare deg med denne til surfing o.l som skjerm nummer to. 

 

5. Det velger du helt selv. Det kan være risky dersom du presser det for langt. Fordelen med overklokkbar prosessor er at du forholdsvis enkelt kan få mer kraft ved behov uten å oppgradere. Det gjør at en i5-6600k fort kan holde i mange år. 

 

6. Bare spør dersom det dukker opp.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar.

 

Noen oppfølgingsspørsmål:

Er Capital Offense kraftig nok til at jeg kan kjøre kommende FPS-spill med ultra settings i årene som kommer? Hvor lang varighet vil en slik PC ha? Omkring 12 000 er det jeg har brukt på PC-er tidligere, og da har jeg hatt inntrykk av at de ikke har holdt seg spreke særlig lenge.

 

Er spill i 4K noe som kan bli en realitet i nærmeste fremtid? Vil det være nødvendig å kunne kjøre med 4K for å få med alle detaljer i spill? Eller er det safe å gå for GTX1070-kortet i Capital Offense-pakken?

 

Jeg kommer neppe til å jobbe med særlig mye med video, og ei heller streame, men vil gjerne åpne for muligheten. Da forstår jeg det slik at jeg bør bytte ut i5 i Capital Offense-pakken med en i7-6700k. Bør jeg, av samme grunn, forbedre andre komponenter? Bør jeg endre kjøling?

 

Hvordan er Capital Offense i forhold til støy og varme? Jeg blir sittende i en ganske tett og varm loftstue, og støy er jo alltid annoying. Er det noe som bør forbedres for å kutte støy og varme?

 

Mvh

Kohan

Lenke til kommentar

MSI kortet er kjent for sin gode kjøling på Gaming X kortet, og har en høyere klokk enn Armor-versjonen.

Jeg hadde spyttet i de ekstra kronene.

 

Fractalkabinettene er rimelig støyskjermet. Har R5'en her, og den holder inn det meste, selv med gamle komponenter som lager mer lyd enn normalt.

 

Siden du uroer deg for framtiden, gå for en 6700K i7, da er du sikret. At prosessoren også er lett og klokke gjør at du kan holde med utviklingen lengre. Kjøleren nevnt i den pakken skal duge, fram til du overklokker som en helt.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar.

 

Noen oppfølgingsspørsmål:

Er Capital Offense kraftig nok til at jeg kan kjøre kommende FPS-spill med ultra settings i årene som kommer? Hvor lang varighet vil en slik PC ha? Omkring 12 000 er det jeg har brukt på PC-er tidligere, og da har jeg hatt inntrykk av at de ikke har holdt seg spreke særlig lenge.

 

Er spill i 4K noe som kan bli en realitet i nærmeste fremtid? Vil det være nødvendig å kunne kjøre med 4K for å få med alle detaljer i spill? Eller er det safe å gå for GTX1070-kortet i Capital Offense-pakken?

 

Jeg kommer neppe til å jobbe med særlig mye med video, og ei heller streame, men vil gjerne åpne for muligheten. Da forstår jeg det slik at jeg bør bytte ut i5 i Capital Offense-pakken med en i7-6700k. Bør jeg, av samme grunn, forbedre andre komponenter? Bør jeg endre kjøling?

 

Hvordan er Capital Offense i forhold til støy og varme? Jeg blir sittende i en ganske tett og varm loftstue, og støy er jo alltid annoying. Er det noe som bør forbedres for å kutte støy og varme?

 

Mvh

Kohan

Ingen kan spå framtiden. Vanskelig å si hva den kan kjøre om noen år. Vil du ha best ytelse så kan du gå for GTX1080 i stedet. Da får du også bedre opplevelse i 4K. Spill i 4K er en fantastisk opplevelse. Spesielt i grafisk flotte spill som the witcher 3.

 

Det anbefales ikke å spille FPS-spill i 4K på grunn av at du får få bilder per sekund. Uansett vil kraftigere grafikkort hjelpe deg til å få flere bilder per sekund.

 

Capital offense er satt opp med bra deler, men ikke det beste du får kjøpt i klassen. Den er satt opp for at du skal få mest mulig verdi for pengene.

 

Ønsker du kraftigere og mer holdbar cpu så bør du gå for i7-6700k, vær obs på at dersom du velger en kraftigere cpu enn i7-6700k så må du ha annet hovedkort (x99).

 

Angående støy så er kabinettet i Capital Offense meget bra. Jeg bruker det selv. Jeg vil anbefale deg å kjøpe minst en ekstra vifte. Denne monterer du til å blåse luft inn i maskinen. Fordelen med å ha mer luft inn enn ut er at du skaper et positivt trykk som hjelper med å presse den varme luften ut i tillegg til at det hjelper mot at støv kommer seg inn i maskinen.

 

Bygget kan fint oppgraderes etter budsjett. Skal du overklokke mye så gå for et lukket vannkjølingsystem som h110i fra corsair. Du kan også velge raskere minne, større/flere ssd'er, kraftigere psu. Oppgrader spesielt PSU dersom du ønsker bedre oppgraderingsmuligheter i framtiden.

 

Gi beskjed om du ønsker å bruke opp budsjettet. Vi hjelper deg gjerne med det. Jeg tror at det er godt nok for deg som det er. Men for din peace of mind så kan du gå for i7-6700k, MSI gaming X og ekstra vifte. Da er du i boks.

Lenke til kommentar

Takk igjen :)

 

Jeg mener å huske fra gamledager at man måtte ha lydkort, og fra litt nyere dager at man gjerne måtte ha nettverkskort. Er disse tingene nå integrert i hovedkortet? Trenger ikke eget nettverkskort for å ha mulighet til trådløs nettverkstilkobling?

Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke tar sjansen på å bygge selv, og Komplett ikke vil bygge PC-er utover standardpakkene, har jeg kontaktet en lokal sjappe som kan bistå med den type arbeid. Jeg sendte dem listen over komponenter som jeg har fått foreslått her, og fikk tilbake et noe endret forslag fra dem. Ettersom jeg stoler på kompetansen her på forumet, og fordi jeg stusset da jeg så tilbakemeldingene det foreslåtte hovedkortet hadde fått på komplett.no (https://www.komplett.no/product/850509/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-z170-a-socket-1151) vil jeg gjerne ha deres mening om forslaget jeg har fått presentert fra HCShop:

 

 

1x 

Fractal Design Define S Black 

1x 

ASUS Z170-A, Socket-1151 

1x 

Intel i7 6700K Skylake 

1x 

MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 

1x 

Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB 

1x 

Samsung 850 EVO 500GB SSD 

1x 

Noctua NH-L12 CPU Kjøler 

1x 

Corsair RM650x 650W PSU 

1x 

Microsoft Windows 10 

 

Begrunnelsen for endringene fra HCShop var som følger:

Hovedkort: Får bedre nettverkskontroller samt USB-C med Asus Z170-A.

Minne: Byttet til corsair pga dårligere erfaring med crucial sine brikker.

Kjøler: Byttet fordi han ikke har leverandør på BeQuiet. (Jeg snakket noe med ham, hvor han tilføyde at den kjøleren han har satt opp skal være tilnærmet lik BeQuiet-kjøleren). 

Kraftforsyning: Byttet fordi jeg ikke trenger 750W, og fordi corsair sine strømforsyninger er av bedre kvalitet enn EVGA.

 

I tillegg er i7 valgt fremfor i5 fordi jeg ønsket det.

 

Har dere noen tanker om dette? Ser forslaget han har satt opp greit ut? Mer spesielt lurer jeg på hans foreslåtte hovedkort; gir tilbakemeldingene det har fått hos komplett.no en korrekt vurdering av dette hovedkortet?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Ikke dum den forandringen deres. Noctura kjølerne er en av de beste.

Jeg hadde gått for Z170-A HK selv, pga den er bygget opp på bedre deler, og det som ble nevnt.

Corcair er bra de på minne.

 

Vil ikke si at Corsair har bedre kvalitet enn EVGA, er ganske like der. Men smak og behag!

Min corsair PSU fra 2009 går fortsatt i dag.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Kan jeg altså bare se bort fra at 3 av 4 har gitt dårlig tilbakemelding på Z170-A HK på komplett? De tilbakemeldingene gjør meg litt bekymra :|

 

De klager på BIOS og en på at kortet streiket etter 3 uker. Men ellers så er det gode tilbakemeldinger på dette fra annet hold.

Her har du 135 reviews

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813132566

Lenke til kommentar

Det viste seg at HCShop ikke hadde skjermkortet på lager. De hadde derimot MSI GeForce GTX 1070 Aero OC. Er det en fullgod erstatning for MSI GeForce GTX 1070 Gaming X?

Nei

 

Gaming X har myye stillere vifter, og kjøler myye bedre. . .

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...