Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Godt menneske?


WubWub

Anbefalte innlegg

Om jeg er snill og grei med alle mennesker jeg har et samliv med, er jeg da et godt menneske? 

Jeg er midt i en prosess hvor jeg skal bygge en ny personlighet ; den nye personligheten skal være snill og grei mot alle mennesker og være uten fordommer. Så da spør jeg; Vil jeg være et godt menneske om jeg behandler mennesker bra?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å trives med seg selv er også viktig. Hvis du fokuserer på å bare være snill og grei, blir det litt halvveis. Ikke at du skal være slem, et godt menneske er sjelden eller aldri slemt med andre. A person who is nice to you but rude to the waiter... Men tenk på deg selv også.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Om jeg er snill og grei med alle mennesker jeg har et samliv med, er jeg da et godt menneske?

 

Å være snill, grei og uten fordommer betyr ikke nødvendigvis at du er (blir?) et godt menneske.

 

Hva er det for svar? Du kan ikke bare si: Nei, det er feil – og la det bli med det. I en diskusjon ventes det at du i stedet legger fram din egen, rette, oppfatning.

Lenke til kommentar

Tja, du er jo et godt menneske om du behandler andre bra, ikke har fordommer og relativt gode holdninger som er akseptert av de fleste. Uansett må hvert enkelt menneske defineres for seg selv tenker jeg. Slik du beskriver det ville jeg sagt du er et godt menneske mens noen andre vil legge mye mer i det begrepet. Det skal ikke så mye til for å være en bra person. Har man omtanke for andre, empati, selvinnsikt og gode holdninger kommer man ganske langt. Selv har jeg blitt definert som et dårlig menneske og et godt menneske, det avhenger av hva man tar utgangspunkt i. For eksempel om jeg skriver alle de negative tingene om meg selv så vil du jo gå utifra at jeg er et dårlig menneske. Utelukker jeg det negative og skriver kun om mine gode sider så vil du si jeg er et godt menneske, ikke sant?

Man kommer veldig langt bare ved å være grei, ha et åpent sinn, selvinnsikt og en god evne til å reflektere over seg selv, situasjoner og andre. Du er god når du trøster noen om gråter. Du er dårlig om du tråkker på noen som ligger nede. Du er god når du gir noen et ærlig kompliment som ikke er pyntet på for at det skal høres bra ut, men som er bra fordi du mener det. Du er dårlig om du slenger dritt rett i fjeset på en person og er nedverdigende mot andre. Du er en god person når du står for dine feil. Du er relativt dårlig når du legger skylden på andre når feilen i utgangspunktet var din egen. MEN, så kan du være en god person selv om du ikke er noe særlig ydmyk, men eier i stor grad empati og omsorg for andre mennesker. Selv om der er et par glitcher så kan man være dritbra.

Men så er nok noen uenige med meg her også, og det er fordi vi alle er ulike og har ulike definisjoner å vide begrep, spesielt hvem som er et godt menneske. Vær det mennesket du vil være og vær så god som du mener du burde være. Tilfredsstille alle kan du ikke og det er ikke alle som vil se på deg som et godt menneske uansett hvor du vrir og vender på det. Eksempelvis har jeg en kollega på jobb som alle syns er så koselig og snill og de kaller henne perfekt. Men jeg ser rett igjennom den glansmalte overflaten, hun lyver så det tyter ut ørene og hun elsker å snakke nedlatende om andre når ingen andre enn den hun snakker med, hører på. Hun er manipulerende i stor grad og veldig flink til å dra folk etter seg. Jeg syns ikke hun er et godt menneske. Men alle andre syns det. Rart, ikke sant? 

Lenke til kommentar

Etter å ha sett hvor pill råtten du kan være i andre tråder du har laget, tviler jeg sterkt på dette "prosjektet".

 

Med andre ord så er det ikke håp for bedring uansett hvor mye innsats et menneske legger i arbeidet?

 

Einstein tenkte som deg. Han var en determanist. Han mente at vi mennesker ikke hadde fri vilje og at alle beslutninger allerede var tatt av underbevistheten.

 

I motsetning til deg så tenker jeg at vi kan forandre oss. Heldigvis har jeg nyere nevrovitenskap på min side, da det viser seg at hjernen er i stadig forandring og nye veibaner blir kjørt opp i møte med endring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare være naturlig da?

 

Nei, man blir ikke et godt menneske om man bestemmer seg for å være snill. Man blir en person som gjerne vil være snill.

 

Man er et godt menneske hvis det er naturlig for en å være snill. Men man er ikke slem hvis man ikke alltid er snill. Av og til må man sette grenser for omverdenen, og ta vare på egne behov. Det er lov å være sint hvis noen er lumpne.

 

Jeg tror de fleste mennesker har både ondt og godt i seg. Det som er viktigs er at man klarer å innse sine feiltrinn.

 

Nei jeg kan ikke være naturlig da jeg er egentlig er et rovdyr. Om jeg viser mitt sanne ansikt uten masker så vil folk trekke seg unna meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I motsetning til deg så tenker jeg at vi kan forandre oss. Heldigvis har jeg nyere nevrovitenskap på min side, da det viser seg at hjernen er i stadig forandring og nye veibaner blir kjørt opp i møte med endring.

 

Det motbeviser ikke determinisme, ei heller sier determinismen at du ikke kan forandre deg. Men at hvorvidt du forandrer deg eller ei var avgjort lenge før du kom til det veiskillet.

Lenke til kommentar

Om jeg er snill og grei med alle mennesker jeg har et samliv med, er jeg da et godt menneske?

 

Å være snill, grei og uten fordommer betyr ikke nødvendigvis at du er (blir?) et godt menneske.

Hva er det for svar? Du kan ikke bare si: Nei, det er feil – og la det bli med det. I en diskusjon ventes det at du i stedet legger fram din egen, rette, oppfatning.

 

Jeg sa ikke at det var feil. Det er vel ganske åpenbart at det trengs litt mer enn snillhet for å være et godt menneske og hva som er et godt menneske har ikke en definisjon som er skrevet i stein.

 

Min egen, rette, oppfatting er derfor at man ikke nødvendigvis er et godt menneske selv om man er snill mot "de man har et samliv med".

 

Eksempel; En mann eier 99% av alt i et land. Han er snill mot de rundt seg, har fester for dem og gir de alt de ønsker seg. De resterende 99%'ene av befolkningen sulter. Er man et godt menneske da selv om man er snill mot de rundt seg og ikke har noen fordommer?

 

At du ikke forstår det jeg skriver er ikke det samme som at jeg ikke skriver min egen rette mening/ oppfatting. Det burde være unødvendig å dytte et så enkelt konsept inn med teskje.

Lenke til kommentar

Spør du om det er det på innsiden som teller etter religiøse normer?

Ytterligheten er på ene siden det som vox_pop sier, på den andre er det ...vanskeligere for en rik man å komme inn i himmelriket...

Men selv etter humanistiske prinsipper, herunder total altruisme, må det finnes en "ekte" kjerne av "velvilje" og troen på absolutt autonomitet for at man skal kunne definere seg som et "godt menneske". Er du der?

 

Hvor har du forresten vært de siste 3 ukene?

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

 

 

I motsetning til deg så tenker jeg at vi kan forandre oss. Heldigvis har jeg nyere nevrovitenskap på min side, da det viser seg at hjernen er i stadig forandring og nye veibaner blir kjørt opp i møte med endring.

 

Det motbeviser ikke determinisme, ei heller sier determinismen at du ikke kan forandre deg. Men at hvorvidt du forandrer deg eller ei var avgjort lenge før du kom til det veiskillet.

 

Leit at noen over 120 IQ svarte på spørsmålet mitt. 

Lenke til kommentar

Spør du om det er det på innsiden som teller etter religiøse normer?

Ytterligheten er på ene siden det som vox_pop sier, på den andre er det ...vanskeligere for en rik man å komme inn i himmelriket...

Men selv etter humanistiske prinsipper, herunder total altruisme, må det finnes en "ekte" kjerne av "velvilje" og troen på absolutt autonomitet for at man skal kunne definere seg som et "godt menneske". Er du der?

 

Hvor har du forresten vært de siste 3 ukene?

 

Har vært i Tyrkia. Har leilighet der. Ellers så diskuterer jeg ikke med psykotiske mennesker eller religion da disse prinsippene i store dog det hele er mye av det samme.

Lenke til kommentar

 

Om jeg er snill og grei med alle mennesker jeg har et samliv med, er jeg da et godt menneske? 

Jeg er midt i en prosess hvor jeg skal bygge en ny personlighet ; den nye personligheten skal være snill og grei mot alle mennesker og være uten fordommer. Så da spør jeg; Vil jeg være et godt menneske om jeg behandler mennesker bra?

 

 

Alle kan bli et bedre mennesker. Ja slutt med fordommene dine. Jeg har sett hvordan du kan gi mennesker en dom her inne. Du kan gi mennesker en dom for å være et dårlig menneske altfor lett. Slutt med det, for ingen er perfekte og det menneske du gir et dom er gjerne et langt bedre menneske enn det menneske du ikke gir en dom.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 645ea...985

Lenke til kommentar

 

Om jeg er snill og grei med alle mennesker jeg har et samliv med, er jeg da et godt menneske?

 

Å være snill, grei og uten fordommer betyr ikke nødvendigvis at du er (blir?) et godt menneske.

Hva er det for svar? Du kan ikke bare si: Nei, det er feil – og la det bli med det. I en diskusjon ventes det at du i stedet legger fram din egen, rette, oppfatning.

 

Jeg sa ikke at det var feil. Det er vel ganske åpenbart at det trengs litt mer enn snillhet for å være et godt menneske og hva som er et godt menneske har ikke en definisjon som er skrevet i stein.

 

Min egen, rette, oppfatting er derfor at man ikke nødvendigvis er et godt menneske selv om man er snill mot "de man har et samliv med".

 

Eksempel; En mann eier 99% av alt i et land. Han er snill mot de rundt seg, har fester for dem og gir de alt de ønsker seg. De resterende 99%'ene av befolkningen sulter. Er man et godt menneske da selv om man er snill mot de rundt seg og ikke har noen fordommer?

 

At du ikke forstår det jeg skriver er ikke det samme som at jeg ikke skriver min egen rette mening/ oppfatting. Det burde være unødvendig å dytte et så enkelt konsept inn med teskje.

 

 

Sånn som jeg tolker det så bør relasjoner handle om : Gi og ta.

 

opp igjennom årene så har jeg gitt av meg selv til de grader. jeg gir og gir hver gang damer klager over livet sitt.

 

men det skal være balanse i relasjonen. om jeg gir noe så skal jeg få noe i retur.

 

om jeg sitter hjelpe et menneske syte og grine mens jeg støtter så skal vedkommende gi noe tilbake som jeg personlig kan tjene på. 

realiteten er at mennesker flest ikke gir noe tilbake etter at jeg hjelper de.

 

jeg reagerer så. og jeg reagerer voldsomt på utnyttelse, så vips så er det jeg som er svarte-per etter at de plaget meg?

Lenke til kommentar

 

Spør du om det er det på innsiden som teller etter religiøse normer?

Ytterligheten er på ene siden det som vox_pop sier, på den andre er det ...vanskeligere for en rik man å komme inn i himmelriket...

Men selv etter humanistiske prinsipper, herunder total altruisme, må det finnes en "ekte" kjerne av "velvilje" og troen på absolutt autonomitet for at man skal kunne definere seg som et "godt menneske". Er du der?

 

Hvor har du forresten vært de siste 3 ukene?

 

Har vært i Tyrkia. Har leilighet der. Ellers så diskuterer jeg ikke med psykotiske mennesker eller religion da disse prinsippene i store dog det hele er mye av det samme.

 

 

Omformulert: Vil du være et godt menneske på både innsiden og utsiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...