Gå til innhold

Bruk av bankkort i utlandet


maXini

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående bruk av bankkort i utlandet.

 

Jeg har bankkort fra DNB, og på deres sider står det oppgitt at valutapåslag er på 1.75%, og at varekjøp i Norge og i utlandet er gratis. I tillegg til det har kontantuttak i utlandet et gebyr på 35,-. 

 

Jeg har skjønt at valutapåslag er et gebyr som tas i forbindelse med kjøp og salg av valuta.

 

Det jeg lurer på:

 

- Er det noe påslag i forbindelse med bruk av kort i utlandet? Si at jeg kjøper noe mat fra en restaurant i utlandet, og jeg velger å betale med bankkortet. Maten koster 3 euro (28 kr). Må jeg ta betale dette valutapåslaget i tillegg? Altså 28 kr + (28*0,0175) = 28.5 kr. 

 

- Om jeg ønsker å ut 200 euro, da antar jeg at jeg må betale et gebyr på 35,- og et gebyr på 1.75% av den norske summen? F.eks hvis 200 euro tilsvarer 1890 kr, da er total beløp som skal betales: 1890 + 35 + (1890*0,0175) = ~1958 kr. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål angående bruk av bankkort i utlandet.

 

Jeg har bankkort fra DNB, og på deres sider står det oppgitt at valutapåslag er på 1.75%, og at varekjøp i Norge og i utlandet er gratis. I tillegg til det har kontantuttak i utlandet et gebyr på 35,-. 

 

Jeg har skjønt at valutapåslag er et gebyr som tas i forbindelse med kjøp og salg av valuta.

 

Det jeg lurer på:

 

- Er det noe påslag i forbindelse med bruk av kort i utlandet? Si at jeg kjøper noe mat fra en restaurant i utlandet, og jeg velger å betale med bankkortet. Maten koster 3 euro (28 kr). Må jeg ta betale dette valutapåslaget i tillegg? Altså 28 kr + (28*0,0175) = 28.5 kr. 

 

- Om jeg ønsker å ut 200 euro, da antar jeg at jeg må betale et gebyr på 35,- og et gebyr på 1.75% av den norske summen? F.eks hvis 200 euro tilsvarer 1890 kr, da er total beløp som skal betales: 1890 + 35 + (1890*0,0175) = ~1958 kr. 

 

 

Jeg regnet det slik: om maten koster 3 euro så ble det omtrent 30 kroner. Har nettopp vært i utlandet. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående bruk av bankkort i utlandet.

 

Jeg har bankkort fra DNB, og på deres sider står det oppgitt at valutapåslag er på 1.75%, og at varekjøp i Norge og i utlandet er gratis. I tillegg til det har kontantuttak i utlandet et gebyr på 35,-. 

 

Bruker du kortet i utlandet til varekjøp så kommer det et valutapåslag, ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har et spørsmål angående bruk av bankkort i utlandet.

 

Jeg har bankkort fra DNB, og på deres sider står det oppgitt at valutapåslag er på 1.75%, og at varekjøp i Norge og i utlandet er gratis. I tillegg til det har kontantuttak i utlandet et gebyr på 35,-. 

 

Bruker du kortet i utlandet til varekjøp så kommer det et valutapåslag, ja. 

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er i DNB, men vanligvis så er valutapåslag kun for uttak av kontanter

 

Ved varekjøp er det ikke gebyr

Lenke til kommentar

Valutapåslag kommer på all bruk som gjøres i annen valuta enn din egen. Du vil vanligvis ikke se påslaget, fordi det er bakt inn i omregningskursen som brukes.

Eks. Du betaler €10 med kort. I banken vil det da komme en transaksjon som sier at du har betalt €10 til en kurs av x kroner, og et beløp på y kroner er trukket fra konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er i DNB, men vanligvis så er valutapåslag kun for uttak av kontanter

 

Ved varekjøp er det ikke gebyr

 

 

 

Dette er feil. Valutapåslaget kommer til ved bruk av kortet til varekjøp. Hvorvidt påslaget også gjelder kontantuttak er jeg ikke sikker på.

 

Ved kontantuttak er det ofte et fast gebyr (20-30kr) + en viss prosentandel av beløpet som tas ut (~1% som regel). Jeg ser dog på DnBs prislister at de enten kun har et flatt gebyr ved kontantuttak i utlandet, eller helt gratis. Noe som faktisk er ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valutapåslag kommer på alle transaksjoner i utlandet, uavhengig av om det er kontantuttak eller bruk til kjøp av varer/tjenester. Prosentsatsen kan variere litt mellom banker/tilbydere, men det er ikke store forskjeller. Jeg har ikke DNB selv, men i min bank har jeg ikke gebyrer for hverken uttak eller annen bruk av bankkort/VISA enten dette skjer i Norge eller i utlandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til vanlige transaksjoner er det beste å bruke vanlig debit kort med kode. Da er det banken som bestemmer påslagene innenfor felles Europeisk rammelovgivning på området (som også Norge er med i??).

 

Bruker du Mastercard eller Visa osv kredittkort vil du få et unødvendig høyt standardgebyr på 1.75% som er standard hos Visa og Mastercard selskapene. Jeg tror Norge er del av avtalen som gjør at bankene IKKE har lov å legge gebyr på vanlige debetkort betalinger i Europa. Jeg er også rimelig sikker på at det er bankene som er ansvarlige for valutagebyr osv når du bruker debetkort, noe som gjø!r t satsen og prisen da avgjøres av hvilken bank du har.

Lenke til kommentar

Til vanlige transaksjoner er det beste å bruke vanlig debit kort med kode. Da er det banken som bestemmer påslagene innenfor felles Europeisk rammelovgivning på området (som også Norge er med i??).

 

Bruker du Mastercard eller Visa osv kredittkort vil du få et unødvendig høyt standardgebyr på 1.75% som er standard hos Visa og Mastercard selskapene. Jeg tror Norge er del av avtalen som gjør at bankene IKKE har lov å legge gebyr på vanlige debetkort betalinger i Europa. Jeg er også rimelig sikker på at det er bankene som er ansvarlige for valutagebyr osv når du bruker debetkort, noe som gjø!r t satsen og prisen da avgjøres av hvilken bank du har.

Hva er det du prøver å si her?

 

Hva er "vanlige transasksjoner"? Du setter deg inn i reglene som gjelder for dine kort, og bruker det som passer best til den type bruk du skal gjennomføre. Generelt er det best å bruke et kredittkort, ikke et debetkort, men det er for sikkerheten mot overtrekk/misbruk/svindel, har ikke med gebyrene å gjøre. 

 

Det som reguleres av lovverket er ikke "påslagene", men det gebyret som kortutsteder kan trekke av brukersted. Dette er noe du som kortbruker ikke ser noe til.

 

Alle transaksjoner som gjennomføres med debet- eller kredittkort får et valutapåslag. Dette er ofte 1,75%, men kan variere, les betingelsene for dine kort.  Det som kan være forskjellig er gebyret som kortutsteder belaster kortbruker med for ulike typer bruk. Dette kan være 0, en fast % av beløpet, et fast beløp, eller en kombinasjon av de to sistnevnte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror Norge er del av avtalen som gjør at bankene IKKE har lov å legge gebyr på vanlige debetkort betalinger i Europa. Jeg er også rimelig sikker på at det er bankene som er ansvarlige for valutagebyr osv når du bruker debetkort, noe som gjø!r t satsen og prisen da avgjøres av hvilken bank du har.

 

Jeg kjenner ikke til et eneste vanlig norsk bankkort som IKKE legger på valutapåslag på handel i utlandet, dvs. når du bruker Visa- eller Mastercard-delen av kortet. Så uansett om du bruker debet- eller kredittkort så kommer dette påslaget på toppen uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Valutapåslaget på 1,75 % gjelder ved veksling av valuta, det vil si alle handler du gjør i en annen valuta enn det du har i banken din.

- Generelt anbefales det å bruke kredittkort, ikke debetkort, på grunn av sikkerheten. Transaksjoner via kredittkort kan du bestride.

- Det er en valutarisiko ved bruk av kredittkort, fordi beløpet ikke trekkes fra bankkontoen direkte. Det kan gå flere uker før beløpet trekkes, da kan valutakursen ha endret seg vesentlig, spesielt i den urolige tiden vi har nå.

- Ved spørsmål om du vil handle i lokal eller norsk valuta, vil det nesten alltid lønne seg å velge lokal valuta, fordi butikken beregner seg et vekslingsgebyr.

Lenke til kommentar

 

- Det er en valutarisiko ved bruk av kredittkort, fordi beløpet ikke trekkes fra bankkontoen direkte. Det kan gå flere uker før beløpet trekkes, da kan valutakursen ha endret seg vesentlig, spesielt i den urolige tiden vi har nå.

 

 

Så vidt jeg har forstått det så er det nettopp derfor det kommer på et valutabegyr, for å ta høyde for at kursene går opp og ned. Du får kursen som gjelder den dagen du bruker kortet (reservasjon) + et valutagebyr. I hvert fall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

- Det er en valutarisiko ved bruk av kredittkort, fordi beløpet ikke trekkes fra bankkontoen direkte. Det kan gå flere uker før beløpet trekkes, da kan valutakursen ha endret seg vesentlig, spesielt i den urolige tiden vi har nå.

Vanligvis belastes beløpet tilgjengelig saldo (=kreditt) på kredittkortet umiddelbart eller i løpet av kort tid, så de store valutasvingningene ser man sjelden. Beløpet konverteres da til NOK etter kursen på belastningstidspunktet. Avhengig av forfallsdato og kredittid på ditt kort kan det ta lang tid før du må betale dette, men i denne perioden er altså gjelden konvertert til NOK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke Norsk bank, men når jeg er i Norge er det langt gunstigere å bruke debetkort enn kredittkort. Vekslingskursen settes av banken, gebyr for bruk av kort er forbudt og banken har i mitt tilfelle satt ett valutagebyr som er lavere enn det jeg betaler når jeg bruker kr3dittkort.

 

"Regelen" jeg selv bruker er normalt debetkort til betaling i butikker osv og småbeløp eller alternativt å ta ut kontanter og betale småting med kontanter og større kjøp med kredittkort, og særskilt de jeg vil ha ekstra forsikring på.

 

Uttak av kontanter har normalt fastsatte beløp på mellom 2-6 Euro avhengig av hvilket land du er i og hvilken bank sin minibank man bruker.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror Norge er del av avtalen som gjør at bankene IKKE har lov å legge gebyr på vanlige debetkort betalinger i Europa. Jeg er også rimelig sikker på at det er bankene som er ansvarlige for valutagebyr osv når du bruker debetkort, noe som gjø!r t satsen og prisen da avgjøres av hvilken bank du har.

 

Jeg kjenner ikke til et eneste vanlig norsk bankkort som IKKE legger på valutapåslag på handel i utlandet, dvs. når du bruker Visa- eller Mastercard-delen av kortet. Så uansett om du bruker debet- eller kredittkort så kommer dette påslaget på toppen uansett. 

 

Poenget er at med debetkort er det fritt for bankene å konkurrere på gebyr, mens på kredittkort er det Visa, Mastercard, Am Express osv som fastsetter påslaget og vekslingskursen

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Norsk bank....

Da er nok din situasjon lite relevant for de fleste her på forumet.

 

Uttak av kontanter har normalt fastsatte beløp på mellom 2-6 Euro avhengig av hvilket land du er i og hvilken bank sin minibank man bruker.

Her må du skille mellom gebyret som din bank tar, og gebyret som banken som eier minibanken du tar ut kontanter på tar. Disse er helt uavhengig av hverandre. Selv om min bank ikke tar gebyr, ser jeg ofte at minibanker i andre land har et lite, men varierende, gebyr for uttak.  

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Poenget er at med debetkort er det fritt for bankene å konkurrere på gebyr, mens på kredittkort er det Visa, Mastercard, Am Express osv som fastsetter påslaget og vekslingskursen

BankAxept fungerer bare i Norge, så når du bruker debetkort ("minibankkort") i utlandet bruker du alltid VISA-delen av kortet (eller Mastercard, for de som har debetkort med MC-del). Uavhengig av om du bruker debet- eller kredittkort er det avtalen du har med din bank eller ditt kortselskap som regulerer gebyrer og påslag, ikke VISA, MC eller AmEx som konsept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Det er en valutarisiko ved bruk av kredittkort, fordi beløpet ikke trekkes fra bankkontoen direkte. Det kan gå flere uker før beløpet trekkes, da kan valutakursen ha endret seg vesentlig, spesielt i den urolige tiden vi har nå.

 

Så vidt jeg har forstått det så er det nettopp derfor det kommer på et valutabegyr, for å ta høyde for at kursene går opp og ned. Du får kursen som gjelder den dagen du bruker kortet (reservasjon) + et valutagebyr. I hvert fall slik jeg har forstått det.

 

 

Ser det samme hevdes på en infoside på nettet. Jeg kan imidlertid ikke se hvilken risiko banken tar. Det må i så fall være om de velger å utsette vekslingen en tid, i håp om å tjene noen ekstra slanter. Det er i tilfelle helt i tråd med hvordan bankene tradisjonelt lurer til seg penger. For hva er vel mer "naturlig" enn at du betaler en liten premie som sikrer banken om den bommer på sine spekulasjoner? Legg merke til i sitatet fra banken nedenfor, at du bærer all risiko om valutasvingningene går i din disfavør. I et rettferdig kundeforhold er det du som forsikres om du betaler en premie. I bankverden er det altså banken du forsikrer med din premie.

 

Vanligvis belastes beløpet tilgjengelig saldo (=kreditt) på kredittkortet umiddelbart eller i løpet av kort tid, så de store valutasvingningene ser man sjelden. Beløpet konverteres da til NOK etter kursen på belastningstidspunktet. Avhengig av forfallsdato og kredittid på ditt kort kan det ta lang tid før du må betale dette, men i denne perioden er altså gjelden konvertert til NOK.

 

Dette skriver banken Santander (antar konkurrentene ikke har vesentlig andre betingelser):

 

Ved bruk av kortet i annen valuta enn den kortkontoen lyder på blir transaksjonsbeløpet omregnet fra brukerstedlandets valuta til norske kroner samme dag som beløpet avregnes mellom utenlandsk bank og kortutsteder. Ved omregningen brukes markedskursen for kjøp/salg av valuta pluss en omregningsavgift (valutapåslag p.t. 1,75%). Kortholder bærer risiko for svingninger i valutakursen.

 

Selv om den norske banken avregner umiddelbart, er det altså ikke gitt at den utenlandske banken gjør det samme. Det er med andre ord ikke transaksjonstidpunktet til kortbrukeren som gjelder, men mellom bankene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...