Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Siden ildsint er med kan vi ta litt fra Ny Verdens oversettelsen når det kommer til Egypt.
https://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/bibel-fortellinger/2/10-plager/

2.mos.7 1-5

Da sa Jehova til Moses: «Se, jeg har gjort deg til Gud for farao, og Aron, din egen bror, skal bli din profet. 2 Du — du skal si alt det jeg befaler deg; og din bror Aron skal tale til farao, og han skal sende Israels sønner bort fra sitt land. 3 Og jeg for min del skal la faraos hjerte bli forherdet, og jeg skal virkelig la mine tegn og mine mirakler bli tallrike i Egypts land. 4 Og farao kommer ikke til å høre på dere; og jeg vil måtte legge min hånd på Egypt og føre mine hærer, mitt folk, Israels sønner, ut av Egypts land med store straffedommer. 5 Og egypterne skal sannelig kjenne at jeg er Jehova, når jeg rekker ut min hånd mot Egypt, og jeg skal i sannhet føre Israels sønner ut fra deres midte.»


Legg merke til guds strategi her.
Han skal sørge for at Farao ikke lar guds folk dra.
 
2.mos.9 10-12.

10 Så tok de sot fra en brennovn og trådte fram for farao, og Moses kastet det mot himmelen, og det ble til byller med blemmer, som brøt ut på mennesker og dyr. 11 Og de magipraktiserende prestene kunne ikke stå framfor Moses på grunn av byllene, for byllene hadde kommet på de magipraktiserende prestene og på alle egypterne. 12 Men Jehova lot faraos hjerte bli forherdet, og han hørte ikke på dem, akkurat som Jehova hadde sagt til Moses.

Og atter en gang sørger gud for at farao ikke gir etter for presset.
 
2.mos.10 16-20

16 Farao skyndte seg da å tilkalle Moses og Aron og sa: «Jeg har syndet mot Jehova DERES Gud og mot dere. 17 Og tilgi nå min synd bare denne ene gangen, det ber jeg dere om, og BØNNFALL Jehova DERES Gud om at han må vende denne dødbringende plagen bort fra meg.» 18 Så gikk han ut fra farao og bønnfalt Jehova. 19 Da lot Jehova det slå om til en meget stiv vestavind, og den førte gresshoppene bort og drev dem ut i Rødehavet. Ikke en eneste gresshoppe ble latt tilbake i hele Egypts område. 20 Jehova lot imidlertid faraos hjerte bli forherdet, og han sendte ikke Israels sønner bort.

Og atter en gang legger gud seg bort i faraos avgjørelser og får han til å fortsatt nekte å la folket dra.
Skulle nesten tro at gud ville at alle disse plagene skulle ramme egypt.
 
2.mos.11 9-10

9 Da sa Jehova til Moses: «Farao kommer ikke til å høre på dere, for at mine mirakler skal økes i Egypts land.» 10 Og Moses og Aron gjorde alle disse miraklene framfor farao; men hver gang lot Jehova faraos hjerte bli forherdet, slik at han ikke sendte Israels sønner bort fra sitt land.

Altså kjører de fortsatt på med følgende resultat.
2.mos.12 29

29 Og det skjedde ved midnatt at Jehova slo i hjel alle førstefødte i Egypts land, fra den førstefødte sønn av farao som satt på sin trone, til den førstefødte sønn av fangen som var i fangehullet, og alle førstefødte blant husdyrene.


Og til slutt pasasjen som viser til handlingene som skjedde i Jeriko senere som jeg tok opp tidligere i tråden.

2.mos.12 24-25.

24 Og dere skal overholde dette som en forordning for deg og dine sønner til uavgrenset tid. 25 Og det skal skje at når dere kommer inn i det landet som Jehova skal gi dere, slik som han har sagt, da skal dere ta vare på denne tjenesten.

Landet det her er snakk om er det isrealittene prøvde å innta ved å masakrere blandt annet byene Jeriko og Ai.

 

EDIT: Rettet skriftstedhenvisninger.

Endret av perpyro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det står jo at Guds vei er uransakelig. I dette tilfellet virker det som en "test" av Abrahams tro og lojalitet. Det står jo også skrevet såvidt jeg husker at Gud skapte mennesket "uavhengig" og at det både er løsningen og problemet.

Du skulle vert politiker du, de også er flinke til å svare på et spørsmål uten egentlig å gi noe svar :)
Jeg ga deg et svar. Det er opp til deg å lese det.

Du gav meg et halvt svar, men jeg kan prøve igjen. Hvordan tror du Isak opplevde dette dersom man skulle tro på bibelen? Du klarer ikke å se hvor meningsløst det blir for Isaks ståsted?

 

 

Mye som er meningsløst her i verden, spesielt ondskap. Stort sett alle som ikke er gode eller driver med gode ting gjør ting som per din egen definisjon er meningsløse.

 

Ondskap er meningsløst.

Lenke til kommentar

 

Jeg er redd du ikke evner å lese bibelen hvis du lar andre lese den for deg og tolke den for deg. Da er det ikke så rart at du har kommet frem til de merkelige tingene du har, uten at du kan bevise noen av de påstandene ved å peke til noe i bibelen som faktisk er relevant til påstanden din.

Jeg er redd du er litt forvirret her. La oss ta en kjapp recap.

 

Du påstår først at man ifølge kristen tro ikke skal drepe. Jeg ber deg begrunne denne påstanden. Dette gjør du ved å henvise til de ti bud. Men sjekker man akademiske kilder (dvs. spør de som faktisk har peiling) så forbyr ikke det aktuelle budet å drepe. For dette oppgir jeg Wikipedia og The New Oxford Annotated Bible som kilder, mens du henviser til det som tilsvarer populære oversettelser uten kontekst.

 

Det er med andre ord du som ikke har begrunnet påstanden din her. Men dette ignorerer du.

 

 

Om ikke "du skal ikke slå ihjel" blir tolket akademisk som at det ikke betyr at du ikke skal slå ihjel er det noe galt med akademiet. Isåfall driter jeg totalt i det og ler litt inni meg av folk som lever i bakvendtland. Men så synes jeg egentlig bare mest synd på dem.

Lenke til kommentar

 

Det skjer langt verre ting, hver eneste dag, selv i vårt "moderne" samfunn uten hyppige kriger.

Fordi det skjer verre ting så er det greit å at gud tar imot menneskeofringer?

 

Hvorfor forsvarer du menneskeofringer?

 

Jeg forsvarer ikke menneskeofring. Men hva er vel en eneste person målt opp mot alle som dør i en krig? Det var ikke Gud som foreslå eller krevde at han skulle gjøre offer. Det var Josva selv som foreslo det og datteren som insisterte på at de måtte være slik.

 

Det eneste Gud gjorde i forhold til historien var å gi Josva og Israel seieren i krigen mot Amonittene.

Lenke til kommentar

Jeg liker hvor lett zeebra ignorerte guds drap av alle guttebarnene i Egypt. Var disse barnene onde, kanskje, slik at det ikke teller?

Jeg husker ikke du spurte meg om det.

 

 

2Mos 12,29 Herren myrder alle førstefødte i Egypt

29 Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen.http://bibelguiden.no/drap.shtml

Den har jeg også nevnt for zeebraen uten noe respons men takk for skriftstedet.

Her snakker vi ikke om noe befaling men direkte henrettelser utført av god himself.

Samtidig er oppladningen til hendelsen spesiell for gud var med å forherdet farao for hver plage Egypt blei utsatt for.

Litt som å sitte på begge sidene ved forhamdlingsbordet.

Må lete litt skriftsteder om dette men skal på jobb snart så det får bli senere.

 

Er det unormalt eller umoralsk med straff?

 

Hvis et folk er ondt og driver med onde ting. Holder et helt folk som slave og plager disse. Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

Lenke til kommentar

Er det unormalt eller umoralsk med straff?

Hvis et folk er ondt og driver med onde ting. Holder et helt folk som slave og plager disse. Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

 

Leste du i det hele tatt posten min #1521?

Når du i såfall har gjort det, kan du da først fortelle meg hva egypterne skulle straffes for og hvorfor?

Farao var åpenbart ikke helt seg selv og styrt av ytre krefter.

Og hvorfor skulle alle førstefødte i hele egypt straffet, hva hadde vel de gjort?

 

Hadde ikke gud blandet sine skitne kreasonist evner inn i handlingen kunne historien fått et av to utfall.

1- Guds folk hadde fortsatt levd fredelig i Gosen uten å ønske å dra.

2- Farao hadde latt folket fare etter byllepesten, end of story også hadde de kanskje møttes til krig eller noe på et senere tidspunkt.

Isrealittene var jo tydeligvis et krigersk folkeslag.

Farao var helt klar til å slippe dem inntil gud lot faraos hjerte bli forherdet.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det unormalt eller umoralsk med straff?

 

Hvis et folk er ondt og driver med onde ting. Holder et helt folk som slave og plager disse. Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

Dersom noen er onde er det greit å drepe barn?

 

Hva er forskjellen på det gud gjorde i egypt og en skolemassakre?

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

Er guden din allmektig eller er han ikke? Er han allmektig ville det vært et unødvendig sløseri av liv å drepe alle førstefødte når han bare kunne gjort det slik at faraoen bestemte seg for å la jødene gå... (Denne historien er oppdiktet, ingen bevis for at jødene noengang løp rundt i egypt på den måten som bibelen påstår... )

 

Hvordan kan du sammenligne usa med den allmektige guden din egentlig?

 

Og hvorfor gjør ikke ghud en dritt med ondskapen du her etterlyser? Isteden så velger du å være barnslig å kalle alle som ikke faller innenfor kristendommens umoral for satanister... Du kunne like gjerne kalt dem hage gnomer, gjort samme nytta... Snakker du med en hardbarket diktator eller terrorist så vil du garantert få til svar at DE ikke gjør noe galt, de gjør det for "folket" etc... De står altså ikke å fniser "mwha ha ha ha!!" mens de gnir seg i hendene slik du ser ut til å tro på grunn av eventyret du tror på, der guden din enten ikke er villig eller i stand til å gjøre en dritt for å stoppe disse menneskene, men som du ikke nøler meg å tilbe ETTER at mange folk er døde...

 

 

Tror du virkelig at den guden din har gjort en dritt forskjell i verden? Selv ikke påstandene i hans egen liksom biografi støtter påstandene, hva for en latterlig liten gud er det du tilber egentlig`?

 

 

Lenke til kommentar

 

Er det unormalt eller umoralsk med straff?

 

Hvis et folk er ondt og driver med onde ting. Holder et helt folk som slave og plager disse. Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

Dersom noen er onde er det greit å drepe barn?

 

Hva er forskjellen på det gud gjorde i egypt og en skolemassakre?

 

Nei, selvsagt er det ikke greit å drepe barn, men det er heller ikke greit for folk å dømme andre, med mindre de er dommer. I bibelen er Gud dommeren og har rett til å utøve dommen, siden han både er herre over jordens folk og fordi hans vei er uransakelig. Hvis verden er Guds skapelse, så er det vel hans rett å gjøre med den som han ønsker?

 

Akkurat som hvis du bygger en legoby, så er det opp til deg hva du gjør med den. Lager du et spill på PC, er det opp til deg å bestemme hva som skjer, og du kan justere spillet som du vil. Skaper du AI i spillet og brikkene i spillet begynner å oppføre seg feil er det opp til deg å fjerne disse, det er da din rett.

 

Hvis Gud fjerner og/eller undertrykker ondskap, byr deg meg ikke imot. Jeg vil ikke sørge hvis f.eks John McCain eller Barrack Obama dør.

Lenke til kommentar

Så hvis man er dommer er det greit å drepe barn, men hvis ikke man er dommer er det ikke greit å drepe barn?

 

Hvis jeg er herre over deg, er det greit for meg å drepe deg da?

 

Hvis jeg har lagd barn, så kan ingen stoppe meg i å drepe mine barn?

 

Det er greit for deg å drepe barn for å undertrykke ondskap?

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan du sammenligne usa med den allmektige guden din egentlig?

 

Jeg sammenliknet USA med Egypt, ikke med Gud.

 

Og hvorfor gjør ikke ghud en dritt med ondskapen du her etterlyser?

Si det. Kanskje fordi han sa han aldri skulle gjøre noe slikt igjen (Noahs flom) uansett hvor onde og forferdelige menneskene ble. Så han lot Satan få ta over jordkloden.

 

Ser vi på verden i dag, de dominerende verdiene og samfunnets generelle gang, så er det teoretisk riktig at det er Satan som styrer verden. Den verden vi lever i idag er dominert av løgnere og massedrapsmenn som styrer verden mot evig grådighet, egoisme, løgn, vold, tyveri, drap og det som verre er. Ser du på verden så er det disse tingene som dominerer verden idag, og det er de motsatte verdiene av de Kristne verdier, motsatt av det gode. Det er det onde.

 

Så, jeg blir ikke helt overrasket om Gud og Satan finnes, og Satan styrer denne verden inn i sin ondskap. Da får man bare håpe Gud kommer å redder oss fra den rådende ondskapen.

 

Isteden så velger du å være barnslig å kalle alle som ikke faller innenfor kristendommens umoral for satanister...

Når gjorde jeg det? Jeg sa at de som driver med onde ting og ondskap støtter Satan, ergo, er Satanister. Sier du at alle som ikke er Kristne er onde?

Lenke til kommentar

Så hvis man er dommer er det greit å drepe barn, men hvis ikke man er dommer er det ikke greit å drepe barn?

 

Hvis jeg er herre over deg, er det greit for meg å drepe deg da?

 

Hvis jeg har lagd barn, så kan ingen stoppe meg i å drepe mine barn?

 

Det er greit for deg å drepe barn for å undertrykke ondskap?

Det der er bare kverrulering. Jeg tror du forstod meg bedre enn det du antyder her.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Nei, det er slik jeg leser det du skriver.

 

Hvis man er dommer er det greit å drepe barn. Hvis man ikke er dommer er det ikke greit å drepe barn.

 

Det du sier er at det er greit å drepe barn for å undertrykke ondskap.

 

Det er på linje med å si at skolemassakere er et legitimt virkemiddel.

 

Hva er forskjellen på skolemassaker og å drepe alle barn i et land?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting zeebra, du sier "har jeg sagt at jeg er kristen" du bekjenner altså ikke at du er kristen/frelst. Hvordan tolker du bibelverset under?

 

Rom.10:9-10: "For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst."

Lenke til kommentar

Om ikke "du skal ikke slå ihjel" blir tolket akademisk som at det ikke betyr at du ikke skal slå ihjel er det noe galt med akademiet. Isåfall driter jeg totalt i det og ler litt inni meg av folk som lever i bakvendtland. Men så synes jeg egentlig bare mest synd på dem.

Okei. Du velger altså å lese det bokstavelig, med bakgrunn i den norske (og andre europeiske oversettelser). Leser du hele bibelen like bokstavelig? Tolker du ingenting? Anerkjenner du at språk utvikler seg mye over 2000 år? Akademiske oversettelser søker jo å finne den opprinnelige meningen med et utsagn, utfra kontekst. En kan jo tydelig se at GT er full av fullt ut legitimerte drap, så hvis du står på ditt i den bokstavtro tolkningen din vil du ende opp med f.eks. David, Salomon og mesteparten av persongalleriet i GT som drapsmenn som bryter de ti bud.

 

 

Jeg forsvarer ikke menneskeofring. Men hva er vel en eneste person målt opp mot alle som dør i en krig? Det var ikke Gud som foreslå eller krevde at han skulle gjøre offer. Det var Josva selv som foreslo det og datteren som insisterte på at de måtte være slik.[/size]

 

Det eneste Gud gjorde i forhold til historien var å gi Josva og Israel seieren i krigen mot Amonittene.

Burde ikke gud grepet inn da, slik som når Abraham skulle ofre Isak? Hvorfor stoppet han ikke sin egen gode mann Jefta fra å ofre datteren sin til ham?

 

 

 

 

Jeg husker ikke du spurte meg om det.

Du har helt rett. Det var ikke jeg som bragte det opp. Det ble allikvele omtalt av flere i tråden. Med det blotte øyet så det ut som du selektivt valgte å ignorere dette, fordi det ikke passet agendaen din.

 

Er det unormalt eller umoralsk med straff?

 

Hvis et folk er ondt og driver med onde ting. Holder et helt folk som slave og plager disse. Her er det isåfall Gud som dommer og Guds dom som kom over Egypt for å straffe Egypt og få de til å gi opp.

 

Tror du f.eks USA hadde gitt opp sine umoralske handlinger idag uten at de ble ydmyket og tvunget. Hva skal til for at USA endrer sin retning? Jeg tror det må noe særs dramatisk til. F.eks liknende plagene til Egypt før de er villig til å underlegge seg/gi seg.

 

Hvordan kan egentlig 'et helt folk' være ondt? Dette hadde jo resultert i et totalt ikke-fungerende samfunn.

 

La oss si, helt hypotetisk, at ledelsen av Egypt var "onde". Mener du allikevel det er greit - moralsk, altså - å drepe alle førstefødte, inkludert fullstendig uskyldige barn?

 

Nei, selvsagt er det ikke greit å drepe barn, men det er heller ikke greit for folk å dømme andre, med mindre de er dommer. I bibelen er Gud dommeren og har rett til å utøve dommen, siden han både er herre over jordens folk og fordi hans vei er uransakelig. Hvis verden er Guds skapelse, så er det vel hans rett å gjøre med den som han ønsker?

 

Akkurat som hvis du bygger en legoby, så er det opp til deg hva du gjør med den. Lager du et spill på PC, er det opp til deg å bestemme hva som skjer, og du kan justere spillet som du vil. Skaper du AI i spillet og brikkene i spillet begynner å oppføre seg feil er det opp til deg å fjerne disse, det er da din rett.

 

Hvis Gud fjerner og/eller undertrykker ondskap, byr deg meg ikke imot. Jeg vil ikke sørge hvis f.eks John McCain eller Barrack Obama dør.

Okei. Så du sier gud har lov til å gjøre som han vil med skaperverket sitt? Samtidig som menneskeverdet er hellig? Du har dermed definert det slik at alt gud gjør er automatisk godt, fordi det er han som gjør det. Du utelukker fullstendig handlingen i seg selv. Du sier at det ikke er greit å drepe uskyldige barn. Men samtidig er det helt innafor for gud å aktivt drepe uskyldige barn. Det blir så banalt og tåpelig at jeg ikke har ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okei. Så du sier gud har lov til å gjøre som han vil med skaperverket sitt? Samtidig som menneskeverdet er hellig? Du har dermed definert det slik at alt gud gjør er automatisk godt, fordi det er han som gjør det. Du utelukker fullstendig handlingen i seg selv. Du sier at det ikke er greit å drepe uskyldige barn. Men samtidig er det helt innafor for gud å aktivt drepe uskyldige barn. Det blir så banalt og tåpelig at jeg ikke har ord.

Det er bibelen som sier det, ikke jeg.

Lenke til kommentar

 

Okei. Så du sier gud har lov til å gjøre som han vil med skaperverket sitt? Samtidig som menneskeverdet er hellig? Du har dermed definert det slik at alt gud gjør er automatisk godt, fordi det er han som gjør det. Du utelukker fullstendig handlingen i seg selv. Du sier at det ikke er greit å drepe uskyldige barn. Men samtidig er det helt innafor for gud å aktivt drepe uskyldige barn. Det blir så banalt og tåpelig at jeg ikke har ord.

Det er bibelen som sier det, ikke jeg.

 

 

Greit. Mener du det er moralsk riktig at gud benytter seg av muligheten til å aktivt drepe uskyldige barn?

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...