Gå til innhold

PC løste svært tunge beregninger mye raskere enn denne superdatamaskinen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg benytter NTNUs Vilje til beregninger i forbindelse med masteroppgaven min.

Mer spesifikt foretar den numeriske beregninger av elektriske og magnetiske felter (hovedsaklig partielle derivasjoner og integraler).

 

Selv når jeg allokerer 200 noder (hver har 16 stk 2.6 GHz xeon-kjerner og 32gb ram) klarer ikke dette beistet av pur beregningskapasitet å fullføre jobben mer enn ca dobbelt så fort som min stasjonære iMac hjemme, og ca fire ganger raskere enn macbooken min.

 

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

Eventuelt motsatt. At man bør skrive programmet slik at det skalerer bedre.

I tillegg kan det også være nyttig å ha mulighet til å skalere selve problemet. I ditt tilfeller regner jeg med at et parameter-sveip (f.eks 200 forskjellige antenne- eller kavitet-dimensjoner) er unnagjort minst 200 ganger kjappere på 200 noder enn på én Macbook, i og med at dette kan løses som 200 helt uavhengige oppgaver.

I mange tilfeller er det også mulig å superposisjonere løsninger fra uavhengige eksitasjoner for å få den endelige responsen. Men da må programmet naturligvis være skrevet for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å få svar på eit spørsmål er ikke problemet, selv ikke i menneskjevera.

 

Som artiklen viser er det spørsmålet og følgelig programeringen som er avgjørendes, ikke om enheten/mennesket er født som ditt eller datt.

 

Og selv i tingenes verden, med så omfattendes beregninger i forhold til kunnskap må selvsagt svaret tolkes og testes med nye spørsmål.

Om slik forskning er på høgde med artikler fra kostholdseksperter i VG er ikkje eg i stand til å svare på. Men der ser verfall ut til å vere en noe høgre grad av internkontroll før publisering.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg benytter NTNUs Vilje til beregninger i forbindelse med masteroppgaven min.

Mer spesifikt foretar den numeriske beregninger av elektriske og magnetiske felter (hovedsaklig partielle derivasjoner og integraler).

 

Selv når jeg allokerer 200 noder (hver har 16 stk 2.6 GHz xeon-kjerner og 32gb ram) klarer ikke dette beistet av pur beregningskapasitet å fullføre jobben mer enn ca dobbelt så fort som min stasjonære iMac hjemme, og ca fire ganger raskere enn macbooken min.

 

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

 

Hm. Dersom programvaren din bruker 50 noder på å gjøre samme jobb som laptopen din, tror jeg vi må ta en prat om cputid-tildelingen din ;)

 

Vennlig Hilsen

Vilje-sysadmin

 

 

P.S: kult at du bruker Vilje. Det burde flere gjøre :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Jeg benytter NTNUs Vilje til beregninger i forbindelse med masteroppgaven min.

Mer spesifikt foretar den numeriske beregninger av elektriske og magnetiske felter (hovedsaklig partielle derivasjoner og integraler).

 

Selv når jeg allokerer 200 noder (hver har 16 stk 2.6 GHz xeon-kjerner og 32gb ram) klarer ikke dette beistet av pur beregningskapasitet å fullføre jobben mer enn ca dobbelt så fort som min stasjonære iMac hjemme, og ca fire ganger raskere enn macbooken min.

 

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

Hm. Dersom programvaren din bruker 50 noder på å gjøre samme jobb som laptopen din, tror jeg vi må ta en prat om cputid-tildelingen din ;)

 

Vennlig Hilsen

Vilje-sysadmin

 

 

P.S: kult at du bruker Vilje. Det burde flere gjøre :)

 

Jeg bruker vanligvis mellom 10 og 30 noder, men fikk beskjed av Arve om å teste med 200 da Vilje holdt på å klargjøre ressurser for en stor jobb. Poenget er at jeg tror ikke Vilje er godt nok konfigurert eller tilpasset til softwaren jeg kjører, men virker som om teamet har gitt opp for alle supporttickene mine er lukket.

 

 

 

 

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

Eventuelt motsatt. At man bør skrive programmet slik at det skalerer bedre.

I tillegg kan det også være nyttig å ha mulighet til å skalere selve problemet. I ditt tilfeller regner jeg med at et parameter-sveip (f.eks 200 forskjellige antenne- eller kavitet-dimensjoner) er unnagjort minst 200 ganger kjappere på 200 noder enn på én Macbook, i og med at dette kan løses som 200 helt uavhengige oppgaver.

I mange tilfeller er det også mulig å superposisjonere løsninger fra uavhengige eksitasjoner for å få den endelige responsen. Men da må programmet naturligvis være skrevet for det.

 

 

 

Selvsagt, for parametersveip så kan jo f.eks 200 tilnærmet like oppgaver kjøres fullstendig i parallell. Heldigvis er parametersveip-problemene mine slik at jeg kan kjøre de lokalt uten at det tar flere uker.

 

Det er heller ikke jeg som skriver programmet som gjør selve regneoperasjonene, bare for informasjon :) 

Lenke til kommentar

Har aldri handlet om servere som kan jobbe på en oppgave, det handler vell mer om at dem kan handle MANGE oppgaver samtidig, klart en vanlig pc er somregel raskere på enkeloppgaver, spesielt om det er snakk om en maskin med beste komponentene.. aka som min 6960x, 64gb ram ddr4, sli 1080.. osv osv... men selv min supermaskin vil være flue i suppen når det skal jobbes med 1000 ting samtidig, selv om vær enkelt oppgave ikke går like raskt.

Lenke til kommentar

Jeg benytter NTNUs Vilje til beregninger i forbindelse med masteroppgaven min.

Mer spesifikt foretar den numeriske beregninger av elektriske og magnetiske felter (hovedsaklig partielle derivasjoner og integraler).

 

Selv når jeg allokerer 200 noder (hver har 16 stk 2.6 GHz xeon-kjerner og 32gb ram) klarer ikke dette beistet av pur beregningskapasitet å fullføre jobben mer enn ca dobbelt så fort som min stasjonære iMac hjemme, og ca fire ganger raskere enn macbooken min.

 

Dette vitner om at supercomputer ikke trenger å være spesielt super med mindre den er godt optimalisert for de jobbene man sender til den.

 

Du skulle ikke ha brukt xenon prosessorer. Knight landing(intel) eller en GPU er mye bedre på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...